Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wnwiigrtz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08-06 10:42
Beste medetweakers,

titel zegt het in principe al allemaal. Ben op dit moment op zoek naar een NAS voor thuis. NAS dus voornamelijk gaan fungeren als opslag / backup-device, waarschijnlijk met wat CloudSync koppelingen. Mogelijk dat de NAS in de toekomst gebruikt gaat worden als Plex-servertje.

Voorkeur is gevallen op Synology, tot op heden goede ervaring mee. Eerst instantie zal deze worden opgezet met 3 schijven (Seagate Ironwolf) van 8TB. In combinatie met SHR kan ik van start gaan met 16TB, met de mogelijkheid dit uit te breiden tot 24 of 32TB.

Voor mij zijn er op dit moment 2 opties beschikbaar. De DS1515 en de DS916+ (2 of 8GB uitvoering). De DS1515+ is even voorbij gekomen, maar past op dit moment niet in het budget.

Waarom ik uiteindelijk op deze producten ben uitgekomen: NAS / Merk: Synology / Aantal bays: 4 - 8 / Prijs: <= € 650,- / Geen rack behuizing / Datum: vanaf 02-01-2015 (max. 2 jaar oud). Wanneer ik dan alleen voor Quad Core ga, houd ik deze 3 producten over.

Zelf heb ik al de volgende lijstjes voor mezelf gemaakt, maar heeft me nog niet geholpen een definitieve keus te maken...

Voordelen DS1515:
  • Ruimte voor 5 schijven, met 5 x 8 TB op SHR dus tot 32TB
  • 4 netwerk-poorten
Nadelen DS1515:
  • 32-bit processor?
  • Geheugen (achteraf) niet meer uit te breiden
Voordelen DS916+:
  • 64-bit processor, burst tot 2.56 GHz
  • 8 GB Geheugen versie beschikbaar
  • eSATA aansluiting, uit te breiden met Expansion Unit (bijv. DX513)
Nadelen DS916+:
  • Ruimte voor 'maar' 4 schijven, bij 1 keer uitbreiden gelijk vol.
  • Duurder (zowel 2 als 8GB). Is dit z'n geld waard?
Ene kant neig ik heel erg naar de DS1515 vanwege de goedkopere aanschafprijs en meer slots om uit te kunnen breiden, ben alleen bang dat de performance gaat tegenvallen.

De DS916+ is een stuk krachtiger maar, met nog maar 1 slot vrij, wel sneller vol als ik ga uitbreiden. Mogelijk dat USB3.0 / eSATA hier nog een uitkomst bij gaat bieden? Ik vraag me wel af of tegen de tijd dat ik de volle 24TB (4 x 8 TB in SHR) in gebruik heb, bijv. de DX513 nog beschikbaar / een interessante optie is, of dat het dan niet gewoon beter is om dan tegen die tijd voor een nieuwe / 2e NAS te gaan?

Hoor graag jullie meningen / advies. Heb hier al het e.e.a. rondgekeken, veel gelezen, maar het is me nog niet gelukt de knoop door te hakken.

Alvast bedankt!

[ Voor 30% gewijzigd door wnwiigrtz op 02-01-2017 23:39 . Reden: Kleine wijziging in opbouw verhaal, link naar pricewatch met filters toegevoegd ]

Beste antwoord (via wnwiigrtz op 14-01-2017 19:27)

• Big Mama
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12-06 18:59
Ik zat met hetzelfde vraagstuk, en heb voor de DS916+ gekozen. Redenen (naast wat jij al noemde): BTRFS filesystem (veel efficienter dan EXT4 en mogelijkheid tot maken van snapshots), Docker station (containers), mailserver.

Computers follow your orders, not your intentions.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Big Mama
Ik zat met hetzelfde vraagstuk, en heb voor de DS916+ gekozen. Redenen (naast wat jij al noemde): BTRFS filesystem (veel efficienter dan EXT4 en mogelijkheid tot maken van snapshots), Docker station (containers), mailserver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wnwiigrtz
Big Mama schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 16:28:
Dank voor je reactie. Leuk te lezen dat je met hetzelfde vraagstuk zat en je antwoord deelt. BTRFS was mij onbekend, maar klinkt erg interessant, ga ik nog even verder over lezen.

Hoe bevalt de 916+ tot nu toe? Geen problemen mee? Hoeveel schijven / TB heb je er op dit moment inzitten als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big Mama
Er ziten 4 disken (Seagate Ironwolf) van 8TB in, geconfigureerd in RAID5. Vliegt als een dolle, bevalt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wnwiigrtz
Super om te horen! Gaan we hier ook maar eens wat moois aanschaffen 🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catscratch
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 30-09-2024
Ik heb zelf momenteel een DS413 waar ik al 4 jaar tevreden mee ben, maar plan nu ook de overschakeling naar de DS916+.

Veel meer kan ik niet in de discussie werpen vrees ik, al dacht ik wel gelezen te hebben dat er dit jaar een nieuwe variant op de markt zou komen van de DS1515.
Big Mama schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 16:28:
Ik ga eerlijk zijn dat ik niet zo veel heb stilgestaan bij het file system van m'n NAS maar als ik onderstaand artikel lees ... daar wordt ik toch niet zo gelukkig van:

https://be.hardware.info/...etgear-synology-en-thecus

Frank Lenaerts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Big Mama
Ik ga eerlijk zijn dat ik niet zo veel heb stilgestaan bij het file system van m'n NAS maar als ik onderstaand artikel lees ... daar wordt ik toch niet zo gelukkig van:

https://be.hardware.info/...etgear-synology-en-thecus
Dat klopt wel, maar alleen wanneer je RAID 5/6 door de BTRFS layer laat doen. Bij Synology (en anderen) wordt eerst een RAID-volume aangemaakt. Dit levert 1 block-device op, waar een EXT4 of BTRFS filesystem op wordt aangemaakt. En dat heeft geen last van de beschreven bug. Zie ook https://nl.hardware.info/...ear-reageren-op-btrfs-bug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63072

Big Mama schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 14:16:
[...]

Dat klopt wel, maar alleen wanneer je RAID 5/6 door de BTRFS layer laat doen. Bij Synology (en anderen) wordt eerst een RAID-volume aangemaakt. Dit levert 1 block-device op, waar een EXT4 of BTRFS filesystem op wordt aangemaakt. En dat heeft geen last van de beschreven bug. Zie ook https://nl.hardware.info/...ear-reageren-op-btrfs-bug
Gelukkig, iemand die zich er een beetje in verdiept heeft.

Kort samengevat: Op deze manier heb je wel de volledige snapshot functionaliteit van BTRFS. De beperking zit in de checksumming, wel detectie, maar geen correctie van fouten. Maar dat is nog altijd beter dan Ext4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:37
Ik zou je adviseren om het BTRFS topic hier eens door te lezen voor het wel en wee van bestandssystemen :)
Het BTRFS ervaringen topic

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13-06 17:46
Nadelen DS916+:
  • Ruimte voor 'maar' 4 schijven, bij 1 keer uitbreiden gelijk vol.
  • Duurder (zowel 2 als 8GB). Is dit z'n geld waard?
Die 916+ is uit te breiden met extra units, waar dan weer schijven in kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wnwiigrtz
Inmiddels in het bezit van een DS916+. Nas draait hier prima op BTRFS en SHR. Tot nog toe erg tevreden!

Meest doorslag-gevende was een opmerking van een collega die zei: "Schijfruimte tekort is altijd wel een oplossing voor te verzinnen, performance tekort niet". Uitbreidings-units had ik inderdaad gezien. Zit nu 24TB in op SHR, dus 16 TB te gebruiken (of eigenlijk... 16.000.000.000.000 bytes, dus 'maar' 14,55 TB). Had nu een oud servertje met 4TB die helemaal vol zat, dus kan nog 10TB bijdumpen voordat ie vol zit.

Vraag me nog wel af hoe interessant het dan is om er een expansion-unit bij te kopen en niet gewoon een 2e NAS erbij te nemen. Maargoed, zover zijn we nog niet, voor nu in ieder geval weer een blij man :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JopB
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21-04 16:36
Gekgenoeg zien mensen BRTFS als voordeel van de DS916+.
Dit is niet het geval.
BRTFS is op beide mogelijk. Ik heb het zelf in gebruik op mijn DS415+.
Echter staat het niet in de specs op de site aangezien dit pas later via een update geintroduceerd is.
Pagina: 1