PC beter geschikt maken voor GTA V

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 00:18
Beste Tweakers,

Ondanks dat ik meestal game op mijn XBOX One wil ik bepaalde spellen, m.n. GTA V liever op mijn PC spelen. Shooters vind ik fijner op de pc ivm tobo en muis.

Anyhow, ik had al een videokaartje de MSI Geforce GTX750ti 2GB OC, maar die zat in een AMD Phenom II x4 955 BE. Ik heb hem nu in mijn i3 6100. Single threaded is die i3 natuurlijk vele malen sneller, echter is hij maar dual core. Ik denk al met al dat dit wel de beste optie was.

Het ding is, als ik MSI afterburner aanzet zie ik dat de GPU load (en GPU mem) en CPU load vrij vol loopt. Het spel zelf loopt opzich wel prima maar het voelt gewoon niet fijn, als er ook maar wat zwaarder stuk in het spel komt loopt de pc wss vast bij percentages GPU en CPU boven de 90% vaak. Daarnaast worden de GPU en CPU natuurlijk veel sneller warm door die hoge load. Heb wat met de settings gespeeld, maar helpt nauwelijks. Enige wat helpt is vsync op half, zodat je hem lockt op 30fps. Maar dit is gewoon erg lelijk, vooral als je in een auto flink aan het rijden bent op hoge snelheid.

Wat ik heb m.n. geprobeerd heb:

-Grafische settings veranderd, helpt weinig behalve die 30fps lock, als iemand een gratis programma weet om de FPS per game in te stellen hoor ik het graag, met MSI afterburner kun je FPS locken maar as so far i can see geldt dit dan voor alle games meteen.
-GPU drivers bijgewerkt
-Energiesettings in het NVIDIA control panel op hoge prestaties gezet (geen merkbaar resultaat)

Mijn ideeen:

-Een programma die de FPS kan locken op bijv 40 of 45 FPS, ik denk de gouden middenweg in mijn setup.
-Windows 10 tov 7, is dat een merkbaar verschil qua gpu en cpu efficientie? Ik dacht altijd dat 10 lichter was qua ram, cpu, gpu, maar in hoeverre is dit merkbaar in games? En zoja waarin merk je dat (hogere FPS? meer vram over? minder GPU en CPU load?)
-Evt andere GPU en CPU, liever niet omdat je dan een aardige prijs kwijt bent denk ik als het meerwaarde wil hebben tov wat er nu inzit.

Relevante specs:

Windows 7 x64 NL

MSI H110M ECO mobo
Intel i3 6100 cpu
Corsair DDR4 Valueselect 1x8GB 2133 C15
GPU: pricewatch: MSI GeForce GTX 750 Ti 2GB (v1)
PSU: Corsair VS450
SSD: Crucial BX100 250GB
HDD: WDC WD10EZEX-08WN4A0 (daar staat GTA V op)

Dankjewel alvast voor degene die mee willen kijken. :)

Edit: Oops was de voeding vergten in het rijtje :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
Iemand nog tips (ik weet het dubbelpost, maar anders ziet niemand dat er ''iemand"* (ik dus) heeft gereageerd. Heb ook al geprobeerd met DX10 instellingen. Ik merk vooral dat de CPU het zwaar heeft, ook op lagere instellingen in de graphics van GTA. As so far i can see zijn er nauwelijks aanpassingen in het spel mogelijk die de CPU ontlasten. Had net eens de Fifa 17 demo gedownload, en die kan ik rustig op ultra spelen (MSAA had ik wel uitstaan) en die haalt constant 60 FPS en de CPU en GPU worden nauwelijks belast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

GTA4 GTA5 maakt nuttig gebruik van een echte quadcore. Een i5 halen, heeft de weg van de minste weerstand (behalve voor je portemonnee).

Edit: Je videokaart is ook niet al te krachtig. Ik heb hier op 4670K, 16GB met een 660TI een stabiele framerate van 60 FPS op 1920x1200p, en op 4k 30 FPS. Ik heb ook altijd V-sync aan staan

[ Voor 43% gewijzigd door Lip op 04-01-2017 21:55 ]

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:23
GTA V is redelijk zwaar voor de processor. Fors zwaarder dan games als FIFA. Al zou je met een i3 volgens mij wel naar de 60fps moeten kunnen. Niet dat het overhoud, maar op lagere resolutie moet dat haalbaar zijn gok ik zo...

Waarom heb je je systeem niet updated naar Windows 10 toen het gratis was? Ik neem aan dat je een redelijk schone Windows-installatie hebt zonder zware virusscanners en dat Windows op je SSD staat?

Je videokaart lijkt mij hoe dan ook de bottleneck, trouwens. De 750 Ti is al een paar jaar oud en is niet echt een gaming kaart. Misschien dat je i3 niet eens naar een turboklok schaalt omdat je kaart het ophoud?

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
Lip schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 20:56:
GTA4 maakt nuttig gebruik van een echte quadcore. Een i5 halen, heeft de weg van de minste weerstand (behalve voor je portemonnee).

Edit: Je videokaart is ook niet al te krachtig. Ik heb hier op 4670K, 16GB met een 660TI een stabiele framerate van 60 FPS op 1920x1200p, en op 4k 30 FPS. Ik heb ook altijd V-sync aan staan
Ik bedoel dit topic niet voor GTA 4, maar voor GTA V (5). Ik speel gewoon op 1920*1080, ik haal soms wel de 60FPS maar niet constant, zeker niet als ik een aantal settings op high heb staan. Maar ik denk dat die lage FPS ook komt door die i3? Die heeft het duidelijk zwaar. Is opzich niet erg, maar het geeft geen fijn gevoel als ik steeds tegen de 100% aantikt, bij een zware missie of explosie ofzo heb je kans dat het spel freezed denk ik dan.
Richh schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 21:00:
GTA V is redelijk zwaar voor de processor. Fors zwaarder dan games als FIFA. Al zou je met een i3 volgens mij wel naar de 60fps moeten kunnen. Niet dat het overhoud, maar op lagere resolutie moet dat haalbaar zijn gok ik zo...

Waarom heb je je systeem niet updated naar Windows 10 toen het gratis was? Ik neem aan dat je een redelijk schone Windows-installatie hebt zonder zware virusscanners en dat Windows op je SSD staat?

Je videokaart lijkt mij hoe dan ook de bottleneck, trouwens. De 750 Ti is al een paar jaar oud en is niet echt een gaming kaart. Misschien dat je i3 niet eens naar een turboklok schaalt omdat je kaart het ophoud?
Ik speel op Full HD gewoon, ik weet niet of de i3 opschaalt naar turbo. Maar welke settings ik ook probeer die i3 heeft het zwaar. De GPU red het net als ik de settings laag houdt. Ik heb Windows 10 wel gehad, maar ik heb nu een upgradekitje gekocht mobo,cpu en ram. En as so far i know was die licentie moederbord gebonden. Ik heb gewoon een retail licentie van Windows 7. Maar denk jij dat Windows 10 echt beter zou zijn op dit systeem? Zelf denk ik dat hij net iets meer kracht haalt uit de skylake cpu's, maar uit de GPU??

Ja Windows staat op de SSD (GTA V op een 7200rpm schijfje) en de installatie is niet vervuild ofzo met zware virusscanners of andere troep die op de achtergrond draait.

[ Voor 3% gewijzigd door dennis_rsb op 04-01-2017 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:23
dennis_rsb schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 21:38:
Ik speel op Full HD gewoon, ik weet niet of de i3 opschaalt naar turbo. Maar welke settings ik ook probeer die i3 heeft het zwaar. De GPU red het net als ik de settings laag houdt. Ik heb Windows 10 wel gehad, maar ik heb nu een upgradekitje gekocht mobo,cpu en ram. En as so far i know was die licentie moederbord gebonden. Ik heb gewoon een retail licentie van Windows 7. Maar denk jij dat Windows 10 echt beter zou zijn op dit systeem? Zelf denk ik dat hij net iets meer kracht haalt uit de skylake cpu's, maar uit de GPU??

Ja Windows staat op de SSD (GTA V op een 7200rpm schijfje) en de installatie is niet vervuild ofzo met zware virusscanners of andere troep die op de achtergrond draait.
Ik heb mijn Windows 7 licentie op 2 moederborden kunnen gebruiken, updated naar windows 10 en inmiddels zit 'ie al weer op een nieuw plankje :P dat was voor mij geen probleem. Daarbij: je kon (kan?) Windows 10 activeren met een Windows 7 key. Ik denk niet dat Windows 10 verder veel performance gains geeft voor GTA V, trouwens. Ik bedoelde er meer mee te vragen of je installatie schoon is :)

Moet zeggen dat ik het een apart verhaal vind... volgens deze benchmarks zou je 60fps moeten kunnen halen https://nl.hardware.info/...taten-core-i3---1920x1080
Heb je een legale, volledig updated versie van GTA V? En de laatste videokaart drivers?

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
Richh schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 21:48:
[...]

Ik heb mijn Windows 7 licentie op 2 moederborden kunnen gebruiken, updated naar windows 10 en inmiddels zit 'ie al weer op een nieuw plankje :P dat was voor mij geen probleem. Daarbij: je kon (kan?) Windows 10 activeren met een Windows 7 key. Ik denk niet dat Windows 10 verder veel performance gains geeft voor GTA V, trouwens. Ik bedoelde er meer mee te vragen of je installatie schoon is :)

Moet zeggen dat ik het een apart verhaal vind... volgens deze benchmarks zou je 60fps moeten kunnen halen https://nl.hardware.info/...taten-core-i3---1920x1080
Heb je een legale, volledig updated versie van GTA V? En de laatste videokaart drivers?
Ja GTA is up-to-date, legaal (via Steam gekocht wintersale :) ) en GPU driver is ook de nieuwste. Nou weetje, misschien is het iedereen met een i3 wel dat de load tussen de 90 en 100 zit bij drukke stukken in het spel? Maar ik merk wel dat ie niet constant 60FPS houd, soms over naar 45. Nu heb ik wel een aantal settings op high, om uit te proberen. Als ik alles omlaag zet naar medium dan zal hij wel eerder die 60FPS halen denk ik, neemt niet weg dat die i3 flink onder load blijft staan. Misschien dat iemand anders met een i3 (of zelfs i5) even haar CPU load kan vertellen (ik monitor dat met MSI afterburner)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Excuses, ik had het ook over 5. Tik foutje, bedankt! :)

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
Even nog een terugkoppeling, ik heb gisterenavond en vanochtend ff wat geprobeerd en dit werkt heel acceptabel. Ik had vorige week al een keer de vsync in de game op half gezet maar toen vond ik die 30 fps echt vervelend.

Nu heb ik in de game vsync uitgezet, en in nvidia control panel vsync op adaptief (halve vernieuwingsfrequentie) gezet en ik vond het al gelijk stukken beter spelen! Ik heb na e.e.a lezen op internet gezien dat als je motion blur en extended distance scaling hoger zet dat het beeld dan ook mooier wordt bij lage FPS ook. Ik heb die 2 vol open gezet en ook veel andere settings op high (allemaal eigenlijk) en het ziet er nu prima uit. Enige kanttekening is dat vsync adaptief (halve vernieuwingsfrequentie) niet constant op 30 fps blijft. Soms gaat ie klein tikkie hoger en klein tikkie lager. Had gehoopt dat dat constant hetzelfde bleef, volgens mij is dat op de XBOX en PS ook toch. Ik heb besloten dat ik nu niet ga upgraden, GTA is het enige spel die zwaar is op mijn pc, de rest speel ik oudere spellen of ze zijn lichter.
Pagina: 1