Lamp kapot door telefoonlader?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genius-General
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 05-10 22:19

Genius-General

Expect the Unexpected

Topicstarter
Nou was ik even mooi in het hok bezig wanneer ik een melding krijg dat mijn telefoon bijna leeg is. Dus ik pak mijn originele Samsung lader en ik doe hem in het stopcontact waar ook een radio en halogeenlamp op zit aangesloten.Vervolgens druk ik de kabel in mijn telefoon en ik zie een lichtflits en de halogeenlamp is gestopt met branden 8)7

Nou is mijn vraag,
Is hier een technische reden voor?
Is het toeval?
Of moet ik heel snel deze lader het raam uitgooien (Je hoort vaak dat er veel slechte laders in omloop zijn)

Beste antwoord (via Genius-General op 03-01-2017 12:04)

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:36

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Het idee van een storings peak/dip op de netspanning bij het inpluggen van de telefoon geloof ik wel, net zoals dimmers mooie rotzooi op het net kunnen geven als ook het in en uitschakelen van de koelkast soms merkbaar is. Dat dat per definitie schadelijk is voor alle apparaten er omheen, nee.

Het dipje kan gewoon op de oude lamp misschien net even dat extra schopje over het randje van kapot gaan hebben gegeven. Was die nu niet kapot gegaan dan anders spoedig wel bij het in- of uitschakelen van de lamp.

Beschouw het als toeval en misschien als reden voor een lamp dat al op sterven stond maar niet als een defect apparaat dat veel meer zal slopen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12:18
De lader deed het nog wel ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genius-General

Genius-General

Expect the Unexpected

Topicstarter
Ja hij laad nog gewoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Originele bijgeleverde laders zijn correct ontworpen en getest, dus tenzij versleten kan daar niks mis mee zijn. Als dit een 12V halogeen is met een triac VSA (ipv een 12V 50Hz trafo) dan is dit zo goed als uitgesloten. Heb je wel een ouderwetse 12V trafo of een 230V halogeen, dan kan ik wel een theoretische verklaring verzinnen. Maar waarschijnlijk is het niet.

Tenzij je een andere reden hebt om aan die lader te twijfelen zou ik zeggen toeval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genius-General

Genius-General

Expect the Unexpected

Topicstarter
Flake schreef op maandag 2 januari 2017 @ 20:34:
Originele bijgeleverde laders zijn correct ontworpen en getest, dus tenzij versleten kan daar niks mis mee zijn. Als dit een 12V halogeen is met een triac VSA (ipv een 12V 50Hz trafo) dan is dit zo goed als uitgesloten. Heb je wel een ouderwetse 12V trafo of een 230V halogeen, dan kan ik wel een theoretische verklaring verzinnen. Maar waarschijnlijk is het niet.

Tenzij je een andere reden hebt om aan die lader te twijfelen zou ik zeggen toeval.
Het is gewoon een 230V halogeen, de lamp was verdwenen precies tegelijk dat ik de stekker in de telefoon deed

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12:18
Lijkt me toeval, maareh probeer het nog eens ?! :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Genius-General schreef op maandag 2 januari 2017 @ 20:35:
[...]

Het is gewoon een 230V halogeen, de lamp was verdwenen precies tegelijk dat ik de stekker in de telefoon deed
Ik geloof je wel, maar dat kan een toevalligheid zijn. Een telefoonlader neemt amper vermogen op en de inrushcurrent is niet bepaald spannend, maar dat levert wel een piepklein verschil op in je netspanning. Als je lamp aan het einde van de levensduur is (hoe oud was die?) kan dat de druppel zijn.

Een lamp die er toevallig tegelijkertijd uitklapt vind ik geen overtuigend bewijs dat er iets mis is met een originele lader. Dus nogmaals, tenzij je andere argumenten aanhaalt (laadt langzaam op, wordt bloedheet, vreemde geur) reken ik op toeval.

[ Voor 3% gewijzigd door Flake op 02-01-2017 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genius-General

Genius-General

Expect the Unexpected

Topicstarter
Flake schreef op maandag 2 januari 2017 @ 20:42:
[...]

Ik geloof je wel, maar dat kan een toevalligheid zijn. Een telefoonlader neemt amper vermogen op en de inrushcurrent is niet bepaald spannend, maar dat levert wel een piepklein verschil op in je netspanning. Als je lamp aan het einde van de levensduur is (hoe oud was die?) kan dat de druppel zijn.

Een lamp die er toevallig tegelijkertijd uitklapt vind ik geen overtuigend bewijs dat er iets mis is met een originele lader. Dus nogmaals, tenzij je andere argumenten aanhaalt reken ik op toeval.
De lamp was inderdaad al een paar jaar oud, laten we het dan maar op toeval houden. Dacht mischien is er wat anders aan de hand :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Net of een officiële lader zonder slijtage NIET stuk kan (zijn / gaan). Ik zou die adapter en eventueel kabel mooi wegmieteren. Het zekere voor het onzekere. En wat mij betreft is het géén toeval, integendeel de kans is veel en veel kleiner dat het wel toeval is dan niet.

Deze keer is het je lamp, de volgende keer smelt er iets anders kapot of erger vliegt er iets in de fik.

[ Voor 16% gewijzigd door ToFast op 02-01-2017 20:48 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

ToFast schreef op maandag 2 januari 2017 @ 20:47:
Net of een officiële lader zonder slijtage NIET stuk kan (zijn / gaan). Ik zou die adapter en eventueel kabel mooi wegmieteren. Het zekere voor het onzekere. En wat mij betreft is het géén toeval, integendeel de kans is veel en veel kleiner dat het wel toeval is dan niet.

Deze keer is het je lamp, de volgende keer smelt er iets anders kapot of erger vliegt er iets in de fik.
Want? Dat komt doordat?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Merion
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 26-09 01:44
Genius-General schreef op maandag 2 januari 2017 @ 20:27:
Nou is mijn vraag,
Is hier een technische reden voor?
Is het toeval?
Die lader staat parallel met de lamp. Om die lamp "elektrisch" te doen springen moet die lader dus in staat zijn om de netspanning op een of andere manier te doen stijgen. Fysisch quasi onmogelijk voor zo'n ladertje.

Vermoedelijk heb je tijdens het inpluggen de lamp/kabel een beetje bewogen. Bij een filament dat reeds zwak is, kan een beetje vibratie reeds fataal zijn. M.i. puur toeval.

[ Voor 9% gewijzigd door Merion op 03-01-2017 07:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Dit kan komen door spoelen in apparaten, misschien wel in de lamp zelf. Zie Wikipedia: Zelfinductie

Mogelijk veroorzaakte het insteken van de adapter een korte dip en wilde de spoel dit opvangen... Dit hoeft geen defect van iets te zijn, maar meer een ongelukkige samenloop van omstandigheden. Ik heb zo al eens een gloednieuwe monitor naar de haaien zien gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Nou een gloednieuwe monitor die kapot gaat omdat je iets inplugt wat geen gigantische spanningspiek oplevert is wel zeker een defect van die monitor, daar hoort hij gewoon tegen te kunnen.

Uiteraard kan dit niet puur toeval zijn, dat zou wel heel onwaarschijnlijk zijn dat hij toevallig precies toen je hem erin drukte kapot ging. Maar ik sluit me wel aan bij het vermoede dat hij anders waarschijnlijk binnen een paar uur ook wel kapot was geweest. Dat het gewoon net het klein zetje is geweest.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:36

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Het idee van een storings peak/dip op de netspanning bij het inpluggen van de telefoon geloof ik wel, net zoals dimmers mooie rotzooi op het net kunnen geven als ook het in en uitschakelen van de koelkast soms merkbaar is. Dat dat per definitie schadelijk is voor alle apparaten er omheen, nee.

Het dipje kan gewoon op de oude lamp misschien net even dat extra schopje over het randje van kapot gaan hebben gegeven. Was die nu niet kapot gegaan dan anders spoedig wel bij het in- of uitschakelen van de lamp.

Beschouw het als toeval en misschien als reden voor een lamp dat al op sterven stond maar niet als een defect apparaat dat veel meer zal slopen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merion
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 26-09 01:44
wolly_a schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 08:52:
Dit kan komen door spoelen in apparaten, misschien wel in de lamp zelf. Zie Wikipedia: Zelfinductie
Ja maar geen filament van een gloeilamp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Niet online
Merion schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 09:28:
[...]
Ja maar geen filament van een gloeilamp.
Neuh, dat niet. Maar misschien een ander apparaat in de buurt dat deze piek heeft opgewekt? Het hoeft niet direct te maken te hebben met de lader en de betreffende lamp natuurlijk.

De monitor die bij mij stuk ging, heeft het loodje gelegd door een of andere grote transformator (230V-110V) die de eigenaar van die plek had om een Amerikaans apparaat aan te sluiten op ons energienet. Ik had het ding niet gezien omdat 'ie achter de kast lag. Toen ik de stekker van de monitor in de verdeeldoos deed, waarschijnlijk ook net op een ongelukkig moment, was het direct rook...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:28

Kheos

FP ProMod
wolly_a schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 10:04:
[...]

Neuh, dat niet. Maar misschien een ander apparaat in de buurt dat deze piek heeft opgewekt? Het hoeft niet direct te maken te hebben met de lader en de betreffende lamp natuurlijk.

De monitor die bij mij stuk ging, heeft het loodje gelegd door een of andere grote transformator (230V-110V) die de eigenaar van die plek had om een Amerikaans apparaat aan te sluiten op ons energienet. Ik had het ding niet gezien omdat 'ie achter de kast lag. Toen ik de stekker van de monitor in de verdeeldoos deed, waarschijnlijk ook net op een ongelukkig moment, was het direct rook...
en je bent zeker dat je niet per ongeluk toevallig je monitor 110v ipv 230v hebt gegeven? dan zeggen die dingen ook boem natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteDog
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-09 08:31

WhiteDog

met zwarte hond

Kheos schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 10:44:
[...]

en je bent zeker dat je niet per ongeluk toevallig je monitor 110v ipv 230v hebt gegeven? dan zeggen die dingen ook boem natuurlijk
Veel apparaten zijn tegenwoordig toch gewoon 100-240v, waarbij enkel de kabel verschilt? toch alleszins de Dell monitor hier voor mijn neus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Niet online
Kheos schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 10:44:
[...]

Je leest het verkeerd... De monitor was netjes aangesloten op 230V en was daar ook voor bedoeld. Op dezelfde verdeeldoos zat echter een grote trafo 230V->110V waar de klant een Amerikaans apparaat op aangesloten had voor 110V. Die trafo veroorzaakte door zelfinductie een grote piek, waardoor de monitor een klap kreeg en stuk kreeg...

Het was bedoeld als voorbeeld voor TS en ik wilde ermee aangeven dat mogelijk een ander apparaat in de buurt een onbedoelde piek veroorzaakte...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genius-General

Genius-General

Expect the Unexpected

Topicstarter
Ik heb geprobeerd het te reconstrueren met een andere lamp, die bleef heel. Zoals de meesten al zijden zal het wel een samenloop zijn geweest van een gare lamp en of een spanningsdipje wat de laatste druppel is geweest.

Wat overigens wel interessant is om te vermelden is dat ik mijn S4 geupdatet heb naar Android 7.1.1 en sindsdien zegt hij ''Snel Laden'' waarbij hij voorheen ''Langzaam Laden'' zij. Volgens een app (Ampere) laad hij nu met 1800mA waarbij dat voorheen 1000mA was. Zou dit er iets mee te maken kunnen hebben dat dit ook de laatste druppel word voor de lader?

Sowieso was ik binnenkort al eens van plan om alle laders door Anker te vervangen omdat je daar toch wel hele positieve dingen over hoort. Overigens zijn al mijn laders officiele Samsung (Travel) en Ipad laders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dorus12
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:10
Dat ligt niet aan je lader.
Maar afgezien daarvan is het beter om eerst de stekker in de telefoon te steken en dan pas de lader in het stopcontact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foekie01
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-07-2024
Genius-General schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 12:22:
Wat overigens wel interessant is om te vermelden is dat ik mijn S4 geupdatet heb naar Android 7.1.1 en sindsdien zegt hij ''Snel Laden'' waarbij hij voorheen ''Langzaam Laden'' zij. Volgens een app (Ampere) laad hij nu met 1800mA waarbij dat voorheen 1000mA was. Zou dit er iets mee te maken kunnen hebben dat dit ook de laatste druppel word voor de lader?
Dit komt waarschijnlijk omdat Samsung nu een functionaliteit/trucje heeft ingebouwd waarmee het mogelijk is om snel laden toe te passen i.c.m. jouw lader.

Dat snel laden is een manier van fabrikanten om je telefoon sneller op te laden. Hier zijn meerder trucjes voor zoals het gebruiken van de data aders in je USB kabel om meer amperage door de kabel te jagen of door dikkere aders voor de positieve en negatieve spanning te gebruiken.

Daarnaast kunnen ze ook nog dingen doen zoals voltage verhogen want hogere spanning * zelfde amperage = meer Watt.

De lader kan dat makkelijk aan. Samsung lader is standaard 2.0A als ik me niet vergis, plus je lader is niet contstant dat vermogen aan het leveren, dit doet hij slechts als de accu ver leeg is. Hoe voller de accu, hoe minder laadstroom.

Ik betwijfel dat de dip van je lader dit heeft veroorzaakt.

[ Voor 0% gewijzigd door foekie01 op 03-01-2017 14:02 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07:37
Dorus12 schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 13:57:
Dat ligt niet aan je lader.
Maar afgezien daarvan is het beter om eerst de stekker in de telefoon te steken en dan pas de lader in het stopcontact.
Ik doe al jaren het tegenovergestelde. Met de gedachte dat bij insteken in de wcd er kort een piek kan ontstaan. Die wil je (hoewel er waarschijnlijk wel beveiliging in je telefoon en oplader zit) niet in je apparaat krijgen.
Desalniettemin lees ik ook verhalen van foutief insteken in het apparaat (= mogelijk kortsluiting), dus dat moet blijkbaar eerst, voordat je er stroom op zet. :+

Maja, beide risico's zouden moeten zijn afgedekt door een degelijk lader/telefoon laadcircuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-10 08:45
Genius-General schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 12:22:
Ik heb geprobeerd het te reconstrueren met een andere lamp, die bleef heel. Zoals de meesten al zijden zal het wel een samenloop zijn geweest van een gare lamp en of een spanningsdipje wat de laatste druppel is geweest.

Sowieso was ik binnenkort al eens van plan om alle laders door Anker te vervangen omdat je daar toch wel hele positieve dingen over hoort. Overigens zijn al mijn laders officiele Samsung (Travel) en Ipad laders.
sja theoretisch... misschien is de inrush current nu wat groter of zo. Maar de hoofdoorzaak lijkt me toch gewoon de normale beperkte levensduur van een gloei/halogeen lamp. Wees blij dat je nu een goeie reden hebt dat ding te vervangen door een LED lamp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TunderNerd
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:00
memphis schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 09:25:

Ik ben het toch met je oneens! de moderne laders hebben nauwlijks capaciteit aan de 230 kant (schakelende voeding), trekken daarbij slechts 15 Watt maximaal. Ik geloof nog eerder in de mechanische schok die toevallig door de lamp heen ging bij het inpluggen van de lader dan de elektrische dip.
Pagina: 1