Wat kan ik het beste kopen voor adapter?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• UltiemePCNerd
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 30-11-2025
Mijn vraag
Hoi allemaal, ik heb op dit moment een VGA monitor aangesloten via een VGA naar DVI-I adapter. Dit werkt goed. Maar ik ga over een paar weekjes een R9 Fury Nitro overnemen van een medetweaker, en die heeft geen VGA of DVI-I poort, maar HDMI, DVI-D en displaypoort. Ik heb wel nog een DVI-I kabel liggen, maar dat gaat natuurlijk niet werken, omdat de pinnetjes op de kabel dan verpletterd zouden worden! Wat zou ik dus het beste kunnen aanschaffen? Raak helemaal in de war door al die adapters!
Relevante software en hardware die ik gebruik
I5 2550K
MSI Z77A G43
Sapphire R9 Fury Nitro (daar gaat de topic over)
16GB G. Skill Ripjaws X
Philips 220E1SB Zwart
Corsair CX450M
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Heb al rondgekeken op allerlei adapters maar ik raak er helemaal in de war door. Actieve adapters? Passieve adapters? Wat...?!

Alle reacties

• Turismo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:52
Volgens mij staat hier alles duidelijk in wat je moet weten, inclusief de prijs
http://www.informatique.n...d-naar-vga-converter.html

Actief betekent dat die de stroom kan bij boosten via USB, zodat als het nodig is je een resolutie van 1920x1200 kan bereiken, aangezien vga een max heeft tot als je geluk hebt 1920x1080 (want analoog is nogal onderheven en gevoelig voor storing).

Gamebak Look Behind you, a Three Headed Monkey!

• UltiemePCNerd
Turismo schreef op maandag 2 januari 2017 @ 20:30:

Actief betekent dat die de stroom kan bij boosten via USB, zodat als het nodig is je een resolutie van 1920x1200 kan bereiken, aangezien vga een max heeft tot als je geluk hebt 1920x1080 (want analoog is nogal onderheven en gevoelig voor storing).
Is het dan niet beter om een passieve adapter te kopen? Is dat niet goedkoper?

• Turismo
Ik zie dat je monitor maximaal 1920x1080 haalt, als je daar bij DVI-I geen storing bij had, zou het op DVI-D ook goed moeten zijn.

Ik kon enkel in NL niet zo heel snel een passieve adapter vinden.
Wel op Amazon.de https://www.amazon.de/DVI...I-D+to+Female+VGA+Adapter

Maar let goed op wat de reviewers daar zeggen, krijg er nogal gemengde gevoelens bij, beetje een coin flip of het wel gaat werken.

Als ik in jou schoenen stond, had ik eerder op Marktplaats gekeken voor een 24" monitor met digitale aansluiting in de buurt (doe je die Fury ook meer recht mee aan) voor ronde de €50,- mischien nog een tip....

[ Voor 76% gewijzigd door Turismo op 02-01-2017 20:45 ]

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Signaalinvoer

VGA (analoog)
DVI-D (digitaal, HDCP)

dus wat is er mis met een dvi-d kabel ??

[ Voor 5% gewijzigd door Fish op 02-01-2017 20:38 ]

Iperf

• Turismo
Fish schreef op maandag 2 januari 2017 @ 20:38:
Signaalinvoer

VGA (analoog)
DVI-D (digitaal, HDCP)

dus wat is er mis met een dvi-d kabel ??
euh zit je wel naar de juiste monitor te kijken?
pricewatch: Philips 220E1SB Zwart

• Turismo
Lol ik denk dat je gelijk hebt, en dat het op Tweakers niet goed staat, overigens op bol.com ook niet

https://www.bol.com/nl/p/...monitor/9000000010975219/

Gezien de 1e review als titel heeft "Monitor heeft VGA èn DVI-D ingang en is wel degelijk Full HD 1920x1080"

Dus voor TS, veel makkelijker inderdaad om DVD-D kabel te nemen.

• UltiemePCNerd
Nee, mijn versie heeft slechts alleen VGA.
Turismo schreef op maandag 2 januari 2017 @ 20:36:
Ik zie dat je monitor maximaal 1920x1080 haalt, als je daar bij DVI-I geen storing bij had, zou het op DVI-D ook goed moeten zijn.

Ik kon enkel in NL niet zo heel snel een passieve adapter vinden.
Wel op Amazon.de https://www.amazon.de/DVI...I-D+to+Female+VGA+Adapter

Maar let goed op wat de reviewers daar zeggen, krijg er nogal gemengde gevoelens bij, beetje een coin flip of het wel gaat werken.

Als ik in jou schoenen stond, had ik eerder op Marktplaats gekeken voor een 24" monitor met digitale aansluiting in de buurt (doe je die Fury ook meer recht mee aan) voor ronde de €50,- mischien nog een tip....
Had ik voor gekeken. Heb alleen helaas een kast, geen bureau, dus ik word gelimiteerd tot 22.5". Ben aan het sparen voor een bureau + 1080p144hz scherm.

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 24-01 22:16
Als jouw scherm daadwerkelijk alleen VGA heeft dan ga je volgens mij een actieve VGA naar DVI adapter nodig hebben: VGA is analoog en DVI is Digitaal: dit heeft een actieve omzetting nodig. DVI-I en DVI-D gaan beide met elkaar werken zonder problemen, maar aangezien het hier VGA-DVI is gaat dat helaas niet op.

Voor de zekerheid zou ik ff dubbel checken of je scherm geen DVI heeft.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:57

br00ky

Moderator Harde Waren
Turismo schreef op maandag 2 januari 2017 @ 20:30:

Què? Actief betekent in dit geval dat hij een digitaal-only (want dat is DVI-D) omzet in een analoog signaal. Helemaal eens met Ardjee dus, als de monitor alleen een VGA input heeft.

Verder redelijk spuit11 van me, aangezien in de philips link inderdaad staat dat het scherm DVI-D zou moeten hebben.

[ Voor 18% gewijzigd door br00ky op 02-01-2017 20:57 ]

• UltiemePCNerd
Ardjee schreef op maandag 2 januari 2017 @ 20:52:
Als jouw scherm daadwerkelijk alleen VGA heeft dan ga je volgens mij een actieve VGA naar DVI adapter nodig hebben: VGA is analoog en DVI is Digitaal: dit heeft een actieve omzetting nodig. DVI-I en DVI-D gaan beide met elkaar werken zonder problemen, maar aangezien het hier VGA-DVI is gaat dat helaas niet op.

Voor de zekerheid zou ik ff dubbel checken of je scherm geen DVI heeft.
Bij het metalen plaatje waar normaal alle connectors zitten is het helemaal leeg, behalve dat de ene VGA connector er staat.

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Wat bedoel je? Als je op pagina 38 van de handleiding kijkt, staan er gewoon twee aansluitingen.

• Turismo
br00ky schreef op maandag 2 januari 2017 @ 20:52:
[...]

Què? Actief betekent in dit geval dat hij een digitaal-only (want dat is DVI-D) omzet in een analoog signaal. Helemaal eens met Ardjee dus, als de monitor alleen een VGA input heeft.

Verder redelijk spuit11 van me, aangezien in de philips link inderdaad staat dat het scherm DVI-D zou moeten hebben.
Lijkt erop inderdaad dat ik er zelf ook naast zat dan, blijft verwarrend zowiezo dat het model zowel als VGA en later met DVI-D is geleverd door Philips, zonder model nummer aan te passen (althans dat is mijn theorie).

Zou voor de zekerheid dus actief nemen.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

br00ky schreef op maandag 2 januari 2017 @ 20:59:
Wat bedoel je? Als je op pagina 38 van de handleiding kijkt, staan er gewoon twee aansluitingen.
DVI-D(available for selective models)
pagina 35 ... ok ... duidelijk

[ Voor 4% gewijzigd door Fish op 02-01-2017 21:01 ]

Iperf

• UltiemePCNerd
Ja snap er ook niks van heb het modelnummer gezocht en idd volgens philips heeft ie dvi-d maar ik zie hier niks!

• Turismo
Fish schreef op maandag 2 januari 2017 @ 21:01:
[...]

DVI-D(available for selective models)
pagina 35 ... ok ... duidelijk
Brilliant weer van Philips, hoe suggestief kan je zijn |:(

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Hmm, karig. Dan zul je dus inderdaad een actieve converter moeten hebben om de reden genoemd in Ardjee in "Wat kan ik het beste kopen voor adapter?".

Dat gezegd hebbend is de laatste tip uit Turismo in "Wat kan ik het beste kopen voor adapter?" ook niet gek. Voor de prijs van die adapter +3 bier heb je in de V&A al een paar leuke schermpjes.

[ Voor 55% gewijzigd door br00ky op 02-01-2017 21:06 ]

• UltiemePCNerd
br00ky schreef op maandag 2 januari 2017 @ 21:02:
Hmm, karig. Dan zul je dus inderdaad een actieve converter moeten hebben om de reden genoemd in Ardjee in "Wat kan ik het beste kopen voor adapter?".

Dat gezegd hebbend is de laatste tip uit Turismo in "Wat kan ik het beste kopen voor adapter?" ook niet gek. Voor de prijs van die adapter +3 bier heb je in de V&A al een paar leuke schermpjes.
Helaas zijn die allemaal zo ver weg.. en ik heb pas de 24e geld.. Erg jammer.

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Dan kijk je dan wat er te krijgen is?

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

UltiemePCNerd schreef op maandag 2 januari 2017 @ 21:19:
[...]

Helaas zijn die allemaal zo ver weg.. en ik heb pas de 24e geld.. Erg jammer.
jammer :?

wat is je punt .. jij koopt dat ding.
Beter koop je dat ding helemaal niet en hou je wat geld op je rekening voor een eventuele financiele tegenvaller als je zo krap zit

Iperf

• UltiemePCNerd
Fish schreef op maandag 2 januari 2017 @ 21:27:
[...]

jammer :?

wat is je punt .. jij koopt dat ding.
Beter koop je dat ding helemaal niet en hou je wat geld op je rekening voor een eventuele financiele tegenvaller als je zo krap zit
Ik woon bij mijn ouders, dat soort dingen heb ik gelukkig niet.
Zou zoiets trouwens werken: pricewatch: Gembird A-HDMI-VGA-001

• Turismo
Nee, gaat helaas niet werken zelfde probleem.

Je hebt een converter nodig en geen adapter, oftwel actief.

• UltiemePCNerd
Turismo schreef op maandag 2 januari 2017 @ 21:46:
Nee, gaat helaas niet werken zelfde probleem.

Je hebt een converter nodig en geen adapter, oftwel actief.
Maar dit dan wel?
pricewatch: Ewent EW9864

• Turismo
Zou het je niet durven te garanderen, lijkt op het eerste gezicht dat het zou werken, gezien ze er op hun eigen site stellig over zijn http://www.ewent-online.c...-converter-met-audio.html

Kan zijn omdat er uit HDMI ook stroom gaat, wellicht dat er iemand is die hier meer over weet.
Anders zou ik het gewoon gokken, mocht het toch niet werken kan je het nog terug sturen.

Hij ziet er zowiezo wel actief uit en ze noemen het zelf een converter, die 1e die je aangaf was letterlijk een adapter die gaat niks omvormen.

[ Voor 10% gewijzigd door Turismo op 02-01-2017 22:06 ]

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Nu online

MsG

Forumzwerver

Kijk anders eens naar DisplayPort naar VGA adapters. Die zie ik voor veel goedkoper dan die tientallen euro's voor DVI -> VGA.

https://nl.aliexpress.com...earchText=displayport+vga

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• franssnarf
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 05-01 21:22
Die gebruiken wij op het werk ook om oudere schermen aan te sluiten of waar nodig dual/triple opstelling te maken waar 2x hdmi aanwezig is op de pc, moet geen problemen geven en zijn niet duur.

• Huib_Bloodstone
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14:44
! laat maaar

[ Voor 90% gewijzigd door Huib_Bloodstone op 02-01-2017 22:19 ]

• franssnarf
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 05-01 21:22
Huib_Bloodstone schreef op maandag 2 januari 2017 @ 22:08:
en nog wat: je moet eerst je native resolutie aanhouden om te kijken of het wel werkt: 1440 x 900 pixels

Dus eerst je resolutie aanpassen naar 1440 x 900 pixels en dan weer aansluiten
Zou niet perse hoeven als het goed is kan het meteen werken.

Dit zou ook nog kunnen natuurlijk
http://www.itmediastore.n...D-SUB-Adapter-(DVIMVGAF2)

• Huib_Bloodstone
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14:44
haha die post van mij boven was voor een ander topic ... my bad

• UltiemePCNerd
franssnarf schreef op maandag 2 januari 2017 @ 22:13:
[...]

Zou niet perse hoeven als het goed is kan het meteen werken.

Dit zou ook nog kunnen natuurlijk
http://www.itmediastore.n...D-SUB-Adapter-(DVIMVGAF2)
Dit is passief.
MsG schreef op maandag 2 januari 2017 @ 22:06:
Kijk anders eens naar DisplayPort naar VGA adapters. Die zie ik voor veel goedkoper dan die tientallen euro's voor DVI -> VGA.

https://nl.aliexpress.com...earchText=displayport+vga
Allemaal wel leuk en goedkoop, maar omdat ze allemaal uit china komen, hebben ze een extreem lange verzendtijd.

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Nu online

MsG

Forumzwerver

Nou ja dan moet je naar zoiets in Nederland zoeken, of op V&A. Je krijgt in ieder geval de minste verwarring met passief en actief als je een convertering doet naar 1 van de standaarden die sowieso niet analoog zijn. Dan kom je bij HDMI en DisplayPort uit. Bij DVI heb je subvarianten met een analoog signaal erbij. En voor die subvariant is dat verloopje die iedereen wel kent. Maar voor de niet-analoge DVI-variant gaat dat niet werken, sterker nog fysiek past dat niet eens.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Pagina: 1