RAID1 converten naar RAID10 zonder OS te storen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• jimbo123
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-03-2023
Situatie:

HP ProLiant ML350 G6 server met een Smart Array P410i controller en 512mb cache module.
6x fysieke harddisk welke in 3x RAID 1 staan.

Op de C-Schijf (boot) is Windows SBS2011 geïnstalleerd.

De eerste 2 disken hebben een capaciteit van 146GB per stuk en staan dus in RAID1.
Ik wil hier 2 extra disken bij plaatsen en dan het RAID volume converten naar RAID10 zodat ik netto 2x146GB capaciteit krijg.

Hier heb ik het volgende over gevonden:
YouTube: How to expand the RAID Volume with additional disks

Ook heb ik gelezen dat het zou moeten werken omdat ik over een 512mb cache module beschik.

Ik heb een back-up van de server, echter downtime i.v.m. uitvoeren restore is niet wenselijk.
Deze conversie zou ik live moeten kunnen uitvoeren als ik het goed begrijp, dus zonder downtime.

Mijn vraag:

Heeft iemand ervaring met het converteren van RAID1 naar RAID10 op deze manier?
Hoe schatten jullie het risico in van deze actie? / heeft Windows hier last van?

Alle reacties

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-12-2025

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Geen specifieke ervaring met deze klus maar zoiets moet je ALTIJD tijdens een maintenance window doen.
Gaat het dan mis, dan heb je tenminste geen gezeur.

Kortom: Maintenance voor inplannen, backup maken, zorgen dat je terug kunt naar de oude situatie.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Waarom twijfel je of het mogelijk is als alle aanwijzingen aangeven dat het gewoon kan?

• jimbo123
Bigs schreef op maandag 2 januari 2017 @ 19:00:
Waarom twijfel je of het mogelijk is als alle aanwijzingen aangeven dat het gewoon kan?
Op basis van de documentatie twijfel ik niet, echter ik heb dit nooit in de praktijk gedaan en vroeg mij af of dit eigenlijk altijd goed gaat of dat dit een beetje een buggy proces is.

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-12-2025

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

jimbo123 schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 07:00:
[...]

Op basis van de documentatie twijfel ik niet, echter ik heb dit nooit in de praktijk gedaan en vroeg mij af of dit eigenlijk altijd goed gaat of dat dit een beetje een buggy proces is.
Ik zou me eerder afvragen als je dit nooit hebt gedaan, of je dit wel onder werktijd wil doen.

Daar zijn maintenance windows voor en als je 24/7 moet draaien, heb je met een enkele server sowieso ergens een ontwerpfout gemaakt of bezuinigd op de verkeerde dingen. :)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• jimbo123
't is gelukt! :)
Pagina: 1