Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:05
Ik heb sinds enige tijd nu een Raspberry Pi 3 met Pihole draaien. Ik kan ook keurig via de Admin panel aangeven welke websites wel doorgelaten mogen worden en het updaten van Pihole gaat ook erg vlot.

De Raspberry Pi 3 is bedraad verbonden (100Mbit poortje dus gaat niet sneller) en heeft een 90MB/s microSD kaartje.

Als ik op een willekeurige bedrade of draadloze pc / laptop een snelheidstest doe dan haal ik ruim 150Mb/s om 16Mb/s zoals dit ook hoort (Ziggo). Ga ik echter intern een bestand naar mijn NAS (NAS 1Gbit bekabeld) wegschrijven dan gaat dit geregeld (dus niet altijd) op 2MB/s. Aangezien het een oude NAS is haal ik ook niet mega snelheden met schrijven maar de 25MB/s haal ik wel (Netgear Readynas DUO). Lezen gaat wel iets sneller (10MB/s a 15MB/s) maar is dus ook niet wat het hoort te wezen.

Alles wat bekabeld is zit op een TP Link TL-SG1016D (heb de DE aangeklikt uit de pricewatch omdat de D versie er niet tussen staat) aangesloten en heeft ook de hoogst mogelijke snelheid.
De Netgear R7000 doet het wifi en internet afhandelen en is ook bekabeld met de TP Link.

Op het moment dat ik Pihole uitzet via het Admin menu dan heb ik geen verandering. Doe ik echter de Raspberry Pi uit dan gaat de snelheid flink omhoog.

Doe ik een bestandsoverdracht op ip nummer dan gaat deze telkens snel.

Het probleem lijkt dus in de Raspberry Pi te zitten.
Echter als ik op de Raspberry Pi kijk tijdens een overdracht van bestanden van NAS naar andere pc dan zie ik dat de CPU bijna slaapt en de netwerkkaart ook niks doet.

Ik heb op de router ingesteld dat ze standaard als DNS de Raspberry Pi krijgen.

Waar kan het probleem inzitten?

(Ik wilde al een nieuwe NAS de Synologie DS1515+ maar vermoed dat dit niet het probleem oplost.)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Laatst online: 06-09 20:46
100Mbit, zoek maar eens uit wat de echte snelheid is(met google), en dat is heel erg laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
jan99999 schreef op maandag 2 januari 2017 @ 16:25:
100Mbit, zoek maar eens uit wat de echte snelheid is(met google), en dat is heel erg laag.
De Raspberry Pi is 100Mbit en ik heb geregeld een snelheidstest ermee gedaan en ik kan ook de volle 100Mbit benutten (rond de 12MB/s is dat). Echter de Raspberry Pi is in dit geval alleen DNS en volgens mij gaat de data dan ook niet naar de Raspberry Pi maar wordt er een verzoek gedaan bij de Raspberry Pi die vervolgens het pad verteld? Althans zo bedacht ik het omdat ik weinig a niks aan netwerkverkeer zie op moment ik data overpomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:24
Vreemd, de pihole zou inderdaad alleen de dns verzoeken moeten afhandelen het daadwerkelijke data overzetten gaat op basis van ip en dat handelt de switch of router af.
Ik heb dan ook geen enkel probleem met mijn netwerk icm de Pihole.

Hoe is de dns geregeld? Krijgen de clients via dhcp de dns van de pihole?
Zo ja stel dit eens anders in.
De clients horen de DNS van de router te krijgen, en de router hoort als DNS de Pihole te hebben en de Pihole hoort de DNS van je provider te hebben.

Op deze manier worden de dns verzoeken afgehandeld waar ze thuis horen, interne verzoeken worden gedaan via de router (hier heb je ook geen adblocker nodig) en externe sites worden via de router aan de Pihole gevraagd.

[ Voor 4% gewijzigd door Axewi op 02-01-2017 17:06 ]

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
Heb denk mijn probleem gevonden. Beetje stom maar op de Netgear kun je op 1 plek de DNS aanpassen. Had vroeger een Draytek 2130 en daar kon je het op 2 plekken doen. En heb vermoed ik eroverheen gekeken . Dacht bij DNS o daar moet ik hem instellen. Maar dan gaat het verkeer dus eerst weer naar binnen en dan weer naar buiten vermoed ik omdat daar de buiten DNS (van provider bijvoorbeeld) moet staan.

Ik wil eigenlijk dat ze dus allemaal keurig DHCP krijgen met aangepast DNS. Vermoed andere firmware voor de Netgear?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• darkrain
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:43

darkrain

Moderator Discord

Geniet

Je kunt ook de DHCP op je router uitzetten en dan de Pi-hole als DHCP server gaan gebruiken. DNS wordt dan automatisch je Pi-hole. Dit werkt erg goed is mijn ervaring.
Met de volgende update komt ook IPv6 erbij en nog wat meer opties m.b.t. DHCP.

[ Voor 8% gewijzigd door darkrain op 02-01-2017 19:46 ]

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
darkrain schreef op maandag 2 januari 2017 @ 19:46:
Je kunt ook de DHCP op je router uitzetten en dan de Pi-hole als DHCP server gaan gebruiken. DNS wordt dan automatisch je Pi-hole. Dit werkt erg goed is mijn ervaring.
Met de volgende update komt ook IPv6 erbij en nog wat meer opties m.b.t. DHCP.
Is idd leuke optie. Ik verkies toch liever om dan de Netgear router te flashen. Heb dat ook zojuist gedaan (DDWRT) maar hij wilt nog niet met de DNS werken lijkt het. Morgen meer tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:48

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Doe eens een

code:
1
2
Cd /var/log
Tail -f pihole.log

Op RPi en kijk wat hij nou precies doet als je lokaal e.e.a. Probeert te kopieren, wat je ook nog kan doen is je hosts file aanpassen met hierin de naam en het IP van je NAS.

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• z1rconium
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 14-08 16:16
Lopen de pihole cron jobs goed op de pi ? pihole moet elke dag de logs cleanen anders word het erg traag.
En welke upstream dns gebruik je ?

[ Voor 16% gewijzigd door z1rconium op 03-01-2017 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
Ben nu op het station maar paar dingen kan ik wel antwoorden.

De pi zelf is gewoon snel en wordt niet traag. De load op de cpu en nic is niks. Ram gebruik is met ongeveer 250MB totaal ook niet heel veel volgens mij. Hij heeft immers 1024MB.

Snapte alleen niet waar ik op ddwrt het IP van de pi moest instellen. Je hebt een schermdeel met lokaal en staat gateway en ook DNS. En daaronder een gedeelte met statische DNS. Had de eerste Ingevuld maar kan zijn dat nog niet goed ververst was op de test pc. Straks als ik weer thuis ben ff proberen.

Edit:
Inmiddels thuis en het was inderdaad een verversing. :9 Had het op de juiste plek ingevuld. De snelheid is nu weer lekker snel. ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Cave_Boy op 03-01-2017 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terpie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-09 19:11
Ik heb het een tijdje gedraaid maar ik vond het browsen op de iPad een stuk trager.
Iemand enig idee waarom?

Martin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
terpie schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 14:47:
Ik heb het een tijdje gedraaid maar ik vond het browsen op de iPad een stuk trager.
Iemand enig idee waarom?
Hangt echt van je instelling af hoe je het verkeer krijgt en afhandeling doet. Hoe heb je het ingesteld op je router en op de pi met DNS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06:47

sapphire

Die-hard pruts0r

Axewi schreef op maandag 2 januari 2017 @ 17:06:
Vreemd, de pihole zou inderdaad alleen de dns verzoeken moeten afhandelen het daadwerkelijke data overzetten gaat op basis van ip en dat handelt de switch of router af.
Ik heb dan ook geen enkel probleem met mijn netwerk icm de Pihole.

Hoe is de dns geregeld? Krijgen de clients via dhcp de dns van de pihole?
Zo ja stel dit eens anders in.
De clients horen de DNS van de router te krijgen, en de router hoort als DNS de Pihole te hebben en de Pihole hoort de DNS van je provider te hebben.

Op deze manier worden de dns verzoeken afgehandeld waar ze thuis horen, interne verzoeken worden gedaan via de router (hier heb je ook geen adblocker nodig) en externe sites worden via de router aan de Pihole gevraagd.
Hoeft niet, je kan uiteraard ook een externe DNS instellen :)

@ TS: er van uit gaande dat de Firmware van de R7000 niet veel verschilt met die van de R7000P....... Je moet de DNS instelling pakken bij "Basics"---> "Internet" ---> "Adres domeinnaamserver (DNS)" ---> "Deze DNS-servers gebruiken" aanvinken en bij Primaire DNS de interne IP van je Pi invullen. Secundair heb ik zelf leeg gelaten. En op je Pi in Pi-hole een DNS naar buiten instellen (die van je provider, Google, OpenDNS, Comodo, Level3 ect.)

CPU en/of geheugen zou niet de beperkende factor moeten zijn bij een Pi3. Draai Pi-hole en OpenVPN op en zero en daar heb ik en bak geheugen over en staat de CPU rustig te tuffen :)

[ Voor 6% gewijzigd door sapphire op 06-01-2017 17:56 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
sapphire schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 17:54:
[...]

Hoeft niet, je kan uiteraard ook een externe DNS instellen :)

@ TS: er van uit gaande dat de Firmware van de R7000 niet veel verschilt met die van de R7000P....... Je moet de DNS instelling pakken bij "Basics"---> "Internet" ---> "Adres domeinnaamserver (DNS)" ---> "Deze DNS-servers gebruiken" aanvinken en bij Primaire DNS de interne IP van je Pi invullen. Secundair heb ik zelf leeg gelaten. En op je Pi in Pi-hole een DNS naar buiten instellen (die van je provider, Google, OpenDNS, Comodo, Level3 ect.)

CPU en/of geheugen zou niet de beperkende factor moeten zijn bij een Pi3. Draai Pi-hole en OpenVPN op en zero en daar heb ik en bak geheugen over en staat de CPU rustig te tuffen :)
Ehm het is al werkend (zie mijn vorige edit).
Langere uitleg: De Netgear R7000 kan niet lokaal DNS goed aan. Er is hier geen goede optie in. Vind je ook weer terug bij de formuns van Netgear (https://community.netgear...-Internal-DNS/td-p/440764)

Een optie die ik al vaker wilde uitvoeren maar eigenlijk niet nodig vond was er andere firmware opzetten. Ik heb dan ook zoals hierboven staat DD-WRT erop gezet. Indien het goed is ingesteld werkt dit super. Daar kun je gewoon de DNS van je lokale netwerk instellen.

De Raspberry Pi heeft nog steeds lekker rustig maar het overzetten van bestanden in het netwerk gaat weer erg snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Ow ik dacht dat je ook niet precies wist welke setting je moest hebben.

Wel vreemd dat de R7000 problemen heeft met een interne DNS :?
De R7000P heeft intern geen merkbare problemen met doorvoer en dat ding is grotendeels hetzelfde :?

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
sapphire schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 18:27:
Ow ik dacht dat je ook niet precies wist welke setting je moest hebben.

Wel vreemd dat de R7000 problemen heeft met een interne DNS :?
De R7000P heeft intern geen merkbare problemen met doorvoer en dat ding is grotendeels hetzelfde :?
De Netgear R7000 is niet geheel een miskoop maar het is ook niet een van mijn toppers geweest. Volgende wordt weer vermoedelijk een Draytek of Ubi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Is ook een andere doelgroep dan Netgear ;)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
sapphire schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 18:31:
Is ook een andere doelgroep dan Netgear ;)
Dat wel moet ik toegeven ben ook beetje blind gegaan door de vele positieve reacties hier op de site.

Heb even plaatjes en specs bekeken van de R7000 en R7000P en volgens mij moet de R7000P firmware precies op de R7000 kunnen. Alles is identiek bij de binnenkant. Zal me niet verbazen als de snelheid ook omhoog kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Andere chipset die MU-MIMO ondersteunt. Volgens Netgear kan het iig niet ;)

Het is in principe ook een prima router en erg gebruiksvriendelijk. Als je kan lezen kun je en beveiligde WiFi instellen en het is best snel en stabiel dus opzich prima ding.

Al ben ikzelf ook naar Ubi aan het lonken hoor O-)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terpie
Cave_Boy schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 17:37:
[...]

Hangt echt van je instelling af hoe je het verkeer krijgt en afhandeling doet. Hoe heb je het ingesteld op je router en op de pi met DNS?
Op de PI de DNS servers ingesteld van ziggo (of google) en de iPad zo ingesteld dat DNS request naar de PI moeten (static ingesteld of via DHCP, beide geprobeerd). Op de Router staat DHCP aan met de PI als local DNS server.

Martin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
Klinkt als goed en hoe gaat het verkeer als je in de logo's kijkt van pihole? Hoe gaat het met een pc? Bedraad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terpie
Op PC (bedraad) gaat het wel vlot. Webinterface van Pi op de iPad gaat ook vlot.

[ Voor 59% gewijzigd door terpie op 10-01-2017 17:04 ]

Martin.

Pagina: 1