Dunne voorzetwand maken tegen koude buitenmuur.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik heb een hoekhuis gebouwd in 1982 en de buitenwand van de zijkant is altijd koud.
De spouwmuur is al bijgevuld vorig jaar en mijn gasverbruik is iets gedaald.

Toch blijft de buitenmuur koud aanvullen en ik zit er aan te denken om een voorzet wand te gaan maken.
Een probleem is dat mijn trap zit ook tegen die buitenmuur vast zit met aan de zijkant zo'n rand van 3cm dik (vb foto)

Nu wil ik graag een voorzet wand maken met de dikte van die rand naast de trap en zit ik te denken aan een ragelwerk en daartegen deze planken te schroeven.

Er blijft dus een ruimte over van zo'n 12mm om te vullen met isolatie materiaal.
Maar welk materiaal kan ik dan het beste gebruiken?
Ik kom dunne isolatie-folies tegen, bubbeltjes-plastic (alu-bekleding) of eps-platen van 10cm dik.

Ik weet het, het is niet veel. Maar alle beetjes helpen toch?
En zo'n houtenwand moet uitzich zelf toch al warmer aanvoelen dan de betonnen wand nu?

Hebben jullie advies of en welk isolatiemateriaal zin heeft bij zo'n dun wandje?
Of zie ik nog een hele andere oplossing over het hoofd?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuhh
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09:55
heb er zelf geen ervaring mee, maar dit lijkt ideaal spul gezien de ruimte die jij hebt: http://www.bluedec.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petervandenberg
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 13:42
Ik weet dat user Mkleinman voorzetwanden heeft toegepast in zijn woning. Daar is meer over te vinden als je zoekt in het forum en op zijn Blog.

Dit spul van Bluedec is aerogel, en geeft hele hoge isolatiewaardes, ik lees echter weinig ervaringen van mede-tweakers. Wel is de website totaal niet actueel. " wij zijn deelnemer aan de beurs Energie 2013 in de Brabanthallen te Den Bosch op 24 t/m 26 september 2013"
Dat geeft mij nou al totaal geen goed gevoel bij zo'n firma.

Tevens vraag ik mij af wat de aanschafkosten per m2 zijn van zo'n product, anders klinkt het namelijk als een prima oplossing voor veel mensen die willen isoleren.

[ Voor 5% gewijzigd door petervandenberg op 02-01-2017 16:11 . Reden: toevoegen url ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Diezelfde M. Kleinman heeft ook Aerogel van Bluedec gebruikt, misschien hem eens een DM sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online
petervandenberg schreef op maandag 2 januari 2017 @ 16:10:
Ik weet dat user Mkleinman voorzetwanden heeft toegepast in zijn woning.
Dat waren dikke wanden staat me bij.
En kwam inderdaad tegen dat hij het ook eens gekocht heeft voor onder zijn laminaat vloer :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
PIR platen al overwogen? Dit is een soort schuim. Zijn er al van 10mm. Je kan ze zelfs met hardboard of gips krijgen en kunnen ze direct tegen de muur of met een dun houten frame er tussen. Al zijn die waarschijnlijk wat dikker. Ze hebben ze ook met een kant alu folie.

[ Voor 22% gewijzigd door LED-Maniak op 02-01-2017 16:15 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online
LED-Maniak schreef op maandag 2 januari 2017 @ 16:13:
PIR platen al overwogen? Dit is een soort schuim. Zijn er al van 10mm. Je kan ze zelfs met hardboard of gips krijgen en kunnen ze direct tegen de muur of met een dun houten frame er tussen. Al zijn die waarschijnlijk wat dikker. Ze hebben ze ook met een kant alu folie.
Ik denk dat dat niet zo netjes te verwerken is tegen de wand, zeker langs de trap.
Ik heb nog net geen twee linker handen, maar erg handig wil ik mezelf zeker niet noemen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:03

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

PIR is vrij goed te snijden, die hardboard versie is nagenoeg overschilderbaar.

Aerogel wel over gelezen, maar buiten dat het prijzig is, kan het absoluut niet tegen vocht, daar moet je heel goed op letten.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online
SinergyX schreef op maandag 2 januari 2017 @ 16:24:
Aerogel wel over gelezen, maar buiten dat het prijzig is, kan het absoluut niet tegen vocht, daar moet je heel goed op letten.
Ik kan het zo 123 niet eens vinden waar het te koop is en wat het dan moet kosten :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

hjs schreef op maandag 2 januari 2017 @ 16:18:
[...]

Ik denk dat dat niet zo netjes te verwerken is tegen de wand, zeker langs de trap.
Ik heb nog net geen twee linker handen, maar erg handig wil ik mezelf zeker niet noemen :+
Is goed te verwerken. Rustig werken , alles goed nameten en neem er de tijd voor. Heb je daarna nog kieren dan kun je die opvullen met pistoolpur. Leuk werk om te doen waar je veel resultaat van krijgt. De muur is beter geisoleerd en je bent ook van irritante valtocht af.

Pir isoleert bewezen wel het beste. Al die zogenaamde wonderisolaltieprodukten hebben geen keurmerken of testrapporten van gerenommeerde instituten.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartenvs
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 25-04 21:15

Maartenvs

For Sale

Pir lijkt mij ook de beste keuze. Kan ook nog enigszins tegen brand en isoleert beter dan EPS. Let wel op dat je echt goed je dampdichte folie plaatst, anders krijg je gegarandeerd vochtproblemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:03

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

hjs schreef op maandag 2 januari 2017 @ 16:28:
[...]

Ik kan het zo 123 niet eens vinden waar het te koop is en wat het dan moet kosten :/
Dat vind ik dan altijd zo twijfelachtig, alles wat je leest is dat het 'duur' is, of dat je niet de prijs/m2 moet vergelijken omdat het andere toepassingen zijn, of terugverdienperiode niet haalbaar is, maar buiten een $3,50 square foot ben ik geen prijs tegengekomen.

Ik heb zelf Isover gebruikt, glaswol dus klote mee te werken, maar zelfs met een 30mm haal je best nette Rc waarden (ik heb zelf 4.25 op dacht 50mm).

edit, kwam nog een post ergens tegen:
Voor aerogel kan je wel leveranciers vinden hoor. Maar dat spul kost iets orde 40 eur per m2 voor 9mm dik.

[ Voor 11% gewijzigd door SinergyX op 02-01-2017 16:39 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
hjs schreef op maandag 2 januari 2017 @ 16:18:
[...]

Prima te bewerken. Desnoods maak je mallen met een paar stukken karton en snij je het daarna in een keer goed op maat. Daarna afvullen met PUR en klaar. EPS is misschien nog wel erger. Spul is niet duur dus als het niet in een keer goed gaat doe je het nog een keer of neem je desnoods B-kwaliteit(zitten deukjes in), dat kost nagenoeg niets.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online
Bedenk me nog wat, in het trapgat is bij de overgang van de verdieping in de wand een verdikking. De bovenkant daarvan is ooit dichtgesmeerd/stuct.
Dacht aan raggelwerk ter dikte van die verdikking en dat dan opvullen met isolatie en dat bovenste deel van het trapgat alleen met dat hout te doen. (tegen de muur plakken)

Dunste pir-platen die ik zo tegenkom zijn 20mm en dat is denk ik net even te dik.

[ Voor 3% gewijzigd door hjs op 02-01-2017 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13:31
hjs schreef op maandag 2 januari 2017 @ 17:07:
Bedenk me nog wat, in het trapgat is bij de overgang van de verdieping in de wand een verdikking. De bovenkant daarvan is ooit dichtgesmeerd/stuct.
Dacht aan raggelwerk ter dikte van die verdikking en dat dan opvullen met isolatie en dat bovenste deel van het trapgat alleen met dat hout te doen. (tegen de muur plakken)

Dunste pir-platen die ik zo tegenkom zijn 20mm en dat is denk ik net even te dik.
je moet de methode gebruiken die je het best zelf kunt toepassen.
(je eigen kunnen is lijdend. ;) )

je hebt ook nog wedi platen:
https://www.debouwmarktsh...ouwplaten/Wedi_bouwplaten
http://www.wedi.de/nl/

vast lijmen/schroeven, en dan kun je er zo een laagje stuc er over heen smeren.
dan kun je best nog een leuke laag tegen de muur zetten. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-04 11:39

Jack

MHz Matters

hjs schreef op maandag 2 januari 2017 @ 17:07:

Je kan ook kiezen voor Kingspan Kooltherm K118 wandplaten: 20mm PIR +12,5mm gipsplaat.
Simpelweg tegen de muur lijmen en klaar. De dampdichte laag zit er al in.
Bij de verdikking iets PIR wegsnijden en je ziet er niets meer van.

Verder zijn de mogelijkheden erg beperkt helaas doordat je maar 30mm hebt.

[ Voor 3% gewijzigd door Jack op 02-01-2017 17:44 ]

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online
Ik kan eigenlijk nergens pir platen van 1cm dik vinden. (laat staan in NoordHolland)

Dat ik toch bij mijn orginele plan blijf maar ipv de bubbleplastic pir platen achter het hout plak.
(dus ragelwerk met daartussen pir, daaroverheen een folie en dan het houtwerk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 28-04 13:01
Maar dan wil je 18 mm dikke rachels gebruiken en die houten schroten van 12 mm?
SinergyX schreef op maandag 2 januari 2017 @ 16:37:
Ik heb zelf Isover gebruikt, glaswol dus klote mee te werken, maar zelfs met een 30mm haal je best nette Rc waarden (ik heb zelf 4.25 op dacht 50mm).
Rd waarde van glaswol is helaas erg veel lager. Rd waarde van 4 is meestal al 120 mm glaswol pakket voor nodig. Voor de dikte isoleren PIR platen veel beter.

[ Voor 72% gewijzigd door Oilman op 03-01-2017 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online
Oilman schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 11:17:
Maar dan wil je 18 mm dikke rachels gebruiken en die houten schroten van 12 mm?
Ja inderdaad, wil denk ik wel graag een houtenwand.
En dan 10CM EPS en nog die 8mm opvullen met een laagje bubble-plastic ofzo.
(of toch pir van 10\15mm, als dat bestaat)

[edit]
Het bestaat wel, nu nog een nederlandse leverancier vinden :9

[edit 2]
Iemand ervaring met Armaflex?

[ Voor 32% gewijzigd door hjs op 03-01-2017 15:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online
Muur is klaar, volgende week nog een 2de keer aflakken 8)

Heb latjes van 11mm tegen de wand geschroeft.
daar tussen eps platen van 1 cm dik geplakt
daarover een laminaat ondervloer vast geniet
en daarop de latten gespijkerd.

Het hout was wat minder recht en strak als ik verwachte, maar eigenlijk heeft dat wel wat :o

Maken voorzetwand

Wand na 1x verfen

Wel een foutje gemaakt, iets vergeten uit te knippen na het plakken van die ondervloer en dat zit nu achter het hout :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Ik hoop voor je dat die latten niet gaan werken, anders mag je het nog een keer verven. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online
LED-Maniak schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 11:27:
Ik hoop voor je dat die latten niet gaan werken, anders mag je het nog een keer verven. :X
Ach ja we zien wel, zie het inderdaad op zolder waar ooit een tussenwand getimmert is dat met de jaren wel weer een keer mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

hjs schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 11:14:
Muur is klaar, volgende week nog een 2de keer aflakken 8)

Heb latjes van 11mm tegen de wand geschroeft.
daar tussen eps platen van 1 cm dik geplakt
daarover een laminaat ondervloer vast geniet
en daarop de latten gespijkerd.

Het hout was wat minder recht en strak als ik verwachte, maar eigenlijk heeft dat wel wat :o

[afbeelding]

[afbeelding]

Wel een foutje gemaakt, iets vergeten uit te knippen na het plakken van die ondervloer en dat zit nu achter het hout :+
Ik ben benieuwd of 1cm eps icm hout voldoende merkbare isolatiewaarde heeft, houd ons op de hoogte.
Dan heb ik nog een project openstaan bij familie denk ik.

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online
crazyharrie schreef op maandag 27 februari 2017 @ 16:15:
[...]

Ik ben benieuwd of 1cm eps icm hout voldoende merkbare isolatiewaarde heeft, houd ons op de hoogte.
Dan heb ik nog een project openstaan bij familie denk ik.
Als ik de februari data van dit jaar vergelijk met vorig jaar op mindergas.nl (zegt nog niks natuurlijk) ben ik van 0,304 m3/graaddag naar 0,273 m3/graaddag gegaan. (-10%)
(ik neem de standen op iedere zondag en op de 1ste en de 15de van de maand)

Maar heb ook een andere thermostaat en zit zonder baan miv 1 feb en dus meer thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

hjs schreef op maandag 27 februari 2017 @ 16:51:
[...]

Als ik de februari data van dit jaar vergelijk met vorig jaar op mindergas.nl (zegt nog niks natuurlijk) ben ik van 0,304 m3/graaddag naar 0,273 m3/graaddag gegaan. (-10%)
(ik neem de standen op iedere zondag en op de 1ste en de 15de van de maand)

Maar heb ook een andere thermostaat en zit zonder baan miv 1 feb en dus meer thuis.
Dat klinkt bemoedigend,en succes met het spoedig vinden van een betere baan!

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Pagina: 1