Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mip
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07:55
Ik zoek een?
Een multimedia receiver voor een 2.0 set.

Wat is je budget?
Om en nabij de €400,-

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Muziek te luisteren in mijn toekomstige woonkamer van ongeveer 6x6 meter.
Ik wil kunnen streamen naar de reveiver over wifi en bluetooth.
Daarnaast moet de receiver kunnen werken met mijn SmartTV via HDMI ARC voor een leuk film-geluid (duidelijk van ondergeschikt belang tov de muziek!) en mijn huidige Blu-ray speler zal dienst doen als cd-speler.
Tevens hangt er een Chromecast aan de TV waarnaar wordt gestreamd. (Netflix, .MKV)

Wat heb je zelf al gevonden?
Bij hi-fi zaak A advies gezocht en naar diverse speakers geluisterd.
We waren in eerste instantie begonnen met een setje Dali Zensor 5. Dit vonden we beiden redelijk, de Zensor 7 kwam al meer in de buurt van onze keuze.
De uiteindelijke keus viel op een setje Opticon 5 van Dali, duurder dan de Zensor maar qua geluid bevielen deze erg goed.

De keuze voor een receiver is echter (voor mij) lastiger, aangezien ik hier ook nauwelijks kennis van heb.
Hi-fi zaak A raadde een Marantz NR1506 aan.
Bij Hi-fi zaak B hebben wij dezelfde vraag neergelegd, die waren van mening dat de NR1506 enigszins te licht was voor de speakers en raadde een Marantz NR1607 aan.

Welke vragen heb je hier nog over?
Zijn er nog andere receivers die aan mijn eisen voldoen in combinatie met de 2x Dali Opticon 5?
Ik heb het gevoel dat dat de genoemde Marantz-modellen qua specs mijn vraag wat voorbij gaan.
Ik heb geen behoefte aan een 5.1 surround opstelling (heeft de NR1506), laat staan een 7.1 surround (de NR1607).
Besteed ik dan niet onnodig veel geld aan specs die ik niet ga gebruiken?

Subvraag: indien ik mijn TV via HDMI ARC aansluit kan ik dan het volume bedienen met de afstandsbediening van de TV?
De heren van de hi-fi zaken verschilden hierover van mening gek genoeg :+

Dankie bijv voorbaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je alleen stereo luistert altijd voor een gewone versterker gaan. Die klinkt in 2.0 altijd beter dan een receiver, zeker in deze prijsklasse.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Mip schreef op maandag 2 januari 2017 @ 12:04:
Ik zoek een?
De keuze voor een receiver is echter (voor mij) lastiger, aangezien ik hier ook nauwelijks kennis van heb.
Hi-fi zaak A raadde een Marantz NR1506 aan.
Bij Hi-fi zaak B hebben wij dezelfde vraag neergelegd, die waren van mening dat de NR1506 enigszins te licht was voor de speakers en raadde een Marantz NR1607 aan.[/i]
Zo veel verschillen die twee niet van elkaar. De één is alleen een serie ouder en lager dan de andere. Maar om nou te zeggen dat de NR1607 echt zwaarder is. De NR1607 heeft een grotere voeding (logische, want het is ook een receiver met meer kanalen) en kan wat meer vermogen opnemen wat zal leiden tot wat meer reserves als je niet alle kanalen gebruikt. Maar het verschil is zo klein dat je dat niet gaat merken. De beide specsheets beamen dat ook. Creatief gemeten heeft de NR1607 een tien Watt "per kanaal" meer. Expliciet tussen aanhalingstekens, want het is niet per kanaal aangezien het niet representatief gemeten is. Beide specsheets geven voor beide apparaten bij 8 ohm, 20 Hz - 20 kHz, 0.08%, 2ch Drive een nette 50 Watt aan. Lichte receivers of versterkers is allemaal leuk, maar met normaal gebruik ga je daar niets van merken. In een gemiddelde huiskamer speel je niet op 110 dB Rock Concert-niveau waardoor je veelal met een paar Watt al genoeg volume kan creëren. Ben je wel van plan om 100 dB op te zoeken dan moet je inderdaad naar wat zwaarder geschut gaan kijken.

Kies je bewust voor een laag/slim-line model? Dan kan je ook nog kijken naar een Pioneerl VSX-Sxx, Onkyo TX-L50 of Yamaha R6xx. De eerste twee hebben Klasse D-versterking. Blijft iets koeler en kan iets meer vermogen leveren. Wederom niet dat je het nodig hebt aangezien de stap van 50 Watt van Marantz naar bijvoorbeeld 100 Watt (dacht dat de Pioneer daar in de buurt lag) slechts 3 dB meer volume is. Lijkt veel, maar het menselijk oor vat dat niet eens op als echt harder.
Welke vragen heb je hier nog over?
Zijn er nog andere receivers die aan mijn eisen voldoen in combinatie met de 2x Dali Opticon 5?
Ik heb het gevoel dat dat de genoemde Marantz-modellen qua specs mijn vraag wat voorbij gaan.
Ik heb geen behoefte aan een 5.1 surround opstelling (heeft de NR1506), laat staan een 7.1 surround (de NR1607).
Besteed ik dan niet onnodig veel geld aan specs die ik niet ga gebruiken?
Je komt op een surround receiver uit door je eisen. De eis van HDMI ARC en daarmee het hebben van HDMI. Er zijn wel stereoversterkers/-receivers met HDMI maar daar ga je met 400 euro niet aan komen. Als je je budget maal drie doet dan kom je bij enkele modellen terecht. Wil je bijvoorbeeld een Arcam met slechts twee kanalen en HDMI dan ga je over acht keer je budget heen. Stereo en digitale inputs in de vorm van USB, Optisch en Digitale Coax zie je gelukkig wel meer en meer. Dat was een paar jaar geleden ook wel anders,toen was het eigenlijk vooral RCA en niets meer.

Ik zou zelf niet meer zonder receiver zonder HDMI kunnen. Het gemak van slechts één kabel van elk device naar de receiver en dan eentje naar de TV is toch wel makkelijk.Makkelijker dan beeld via HDMI naar de TV en audio met een losse kabel naar de versterker/receiver (wat je ook mag kopen). Verschil in geluid is persoonlijk en ga je op een forum nooit uitkomen. Er zijn simpelweg twee kampen: de één hoort verschil tussen versterkers (en mogelijk ook bronnen, kabels, et cetera) en de ander hoort het niet. Ik ben van het laatste kamp en zou voor een 2.0 set-up dan ook een surround receiver neer durven zetten.

De gedachte van betalen voor iets wat je niet gebruikt snap ik, maar dat moet je los proberen te laten. Zelfde als mensen die een TV zoeken die niet SMART is of 3D aan kan. Vanaf een bepaalde serie/model zitten sommige functies er nu eenmaal op. Het zou juist meer kosten om een TV te maken zonder die functies. Stereo vs surround idem. Het is niet omdat je voor een stereoversterker 400 euro betaalt je voor een 5.x receiver 1000 euro zou moeten betalen.

Als je toch de stereoversterker wilt en de eis van HDMI ARC laat vallen dan kan je naar stereoversterkers gaan kijken. TV sluit je dan niet met HDMI ARC aan maar met de (waarschijnlijk) S/PDIF Out van de TV. Zitten nadelen aan als het niet altijd door kunnen sturen van een 5.1 signaal, maar met een 2.0 set-up lig je daar waarschijnlijk niet wakker van :P
Subvraag: indien ik mijn TV via HDMI ARC aansluit kan ik dan het volume bedienen met de afstandsbediening van de TV?
De heren van de hi-fi zaken verschilden hierover van mening gek genoeg :+
Dat is zo ook niet te zeggen aangezien HDMI ARC niet altijd samen gaat met HDMI CEC. Als het gecombineerd is heb je in principe maar één remote nodig, maar dat is dan door de CEC functie en niet ARC. Staar je overigens niet te blind op ARC aangezien het juist veelal wordt gecombineerd met HDMI CEC zitten er wat haken en ogen aan.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mip
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07:55
Bedankt voor de uitgebreide reactie!
Ik kies niet bewust voor een laag model / slimline, dit is gewoon toevallig wat mij in de winkel werd aangeraden.

Ik hoef dus zeker niet perse een stereoversterker, maar was gewoon benieuwd of ik niet te veel specs inkoop. Nav jouw verhaal is een surround receiver gebruiken in stereo modus dus de beste optie in mijn geval.
Maakt het dan eigenlijk uit welke speakerpoort ik gebruik om de speakers aan te sluiten? De front L en R lijkt mij het meest logisch, of is dat totaal irrelevant bij gebruik van stereo?
De NR1607 blijft mijn voorkeur hebben, ook vanwege goede recensies. De NR1506 heeft een wat trage userinterface, daar krijg ik de kriebels van.
De versterkers zijn 8 ohm en de speakers 4 ohm, dat kan geen kwaad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-10 09:40

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica