[probleem] kpn alles in 1

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-10 13:55
eerst even een lang verhaal kort houden..

begonnen bij Xs4all met vdsl, meestal keurige verbinding, rond de 38 Mbit. Met mijn draytek 130 icm edgerouter pro nog wat meer zelfs.

Een paar maanden geleden is kpn in mijn dorp begonnen met het aanbieden van pairbonding, xs4all helaas niet, dus overgestapt. Daar kreeg ik natuurlijk ook een experiabox v10 bij.
Dit werkte wel aardig incl iptv, tot de v10 een software update kreeg. Sindsdien heb ik geen iptv meer en is mijn snelheid gezakt tot 63 Mbit (volgens fourstack zou 80 Mbit haalbaar moeten zijn)

Er is hier een monteur voor geweest die heeft de v10 gereset en had ik weer iptv, duidelijk aangegeven dat als ik de v10 aanpas, anders basis ip adres en 4 port forwardings, ik weer geen iptv heb.
antwoord monteur: het is maar een hobbykastje dus niet voor netwerken met veel apparaten. als je er gewoon afblijft heb je iptv......

inmiddels krijg ik met andere modems geen goede lijn sync meer, mijn draytek 130 verliest elk half uur lijn sync (op 1 aderpaar, maar dan heb ik toch nog 40 Mbit en iptv)
En ook mijn aangeschafte Fritzbox 7369 verliest elke 10 min op beide aderparen lijn sync.

dus voor nood op dit moment de v10 draaien, 63 Mbit en geen iptv

voor de volledigheid, de afstand naar de wijkkast is 950 meter (ook gemeten door multi skill monteur)

nu dus de vraag:
heeft iemand tips, ideeën of wat dan ook hoe ik de draytek en/of de fritzbox stabiel kan krijgen?
Ik geef de v10 maar op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geeft de Fritzbox in de log aan waarom de verbinding precies wegvalt? (Van de Draytek heb ik minder verstand, maar wellicht heeft ook die iets van een log?)

Overigens ben ik benieuwd welke snelheid je precies verwacht. Je geeft aan dat Fourstack 80Mbps suggereert, maar niet hoeveel je daadwerkelijk haalde voor de software update. (Zelf zou ik maximaal 2 x 38 = 76Mbps verwachten, maar de aderparen zijn niet per se van dezelfde kwaliteit.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
Heb de fritzbox even aangesloten hiervoor:
02.01.17
12:02:09
No automatic configuration or updates by the service provider possible for this device: Connection to auto-configuration server failed.
02.01.17
12:02:07
Timeout during PPP negotiation.
02.01.17
12:02:07
Internet connection cleared.
02.01.17
12:02:02
DSL not responding (no DSL synchronization).
02.01.17
12:02:00
DSL is available (DSL synchronization exists with 22704/7312 kbit/s).
02.01.17
12:01:57
DSL is available (DSL synchronization exists with 51256/14656 kbit/s).

De snelheid die ik verwacht is minimaal 40 Mbit met iptv, dus geen bijzondere verwachtingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizai
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
akatar schreef op maandag 2 januari 2017 @ 10:07:

*Monteur*: als je er gewoon afblijft heb je iptv......

dus voor nood op dit moment de v10 draaien, 63 Mbit en geen iptv
Dit lijkt mij een support kwestie.
De monteur heeft de V10 gereset, en toen werkte iptv weer geef je aan.
Na een update had je dus geen IPTV meer, wat zegt de servicedesk van KPN hierover?

* aanvulling
Is de iptv decoder direct aangesloten op de V10?
Wordt de decoder uberhaubt weergegeven in de dhcp lease overzicht?
Heb je al een zelftest uitgevoerd met de decoder?

[ Voor 17% gewijzigd door wizai op 02-01-2017 12:36 ]

Anjunabeats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShizzleCry
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 17-09-2020
Eventueel de firmware van de v10 online een versie downloaden en dan downgraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
wizai schreef op maandag 2 januari 2017 @ 12:24:
[...]

Dit lijkt mij een support kwestie.
De monteur heeft de V10 gereset, en toen werkte iptv weer geef je aan.
Na een update had je dus geen IPTV meer, wat zegt de servicedesk van KPN hierover?
In het kort zeggen zij dat de monteur het werkend heeft achtergelaten,
dus als je iets veranderd in het router deel van de v10 en iptv valt weg, trekken zij hun handen ervan af.
De software update wordt hierbij genegeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
ShizzleCry schreef op maandag 2 januari 2017 @ 12:26:
Eventueel de firmware van de v10 online een versie downloaden en dan downgraden?
Ik wist niet dat dit kon, aangezien kpn de updates "pushed" maw je krijgt de update of je nu wil of niet.

op dit moment is er weer een monteur ingepland aangezien ook de v10 nog maar op 1 lijn sync krijgt

wordt vervolgt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02-2023
Volgens mij zit (zat?) er een bug in de V10 dat je het ip adres van de router hetzelfde moest laten omdat anders je iptv bugged. Eventueel kan je later eens proberen om alleen de port-forwarding te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
xh3adshotx schreef op maandag 2 januari 2017 @ 12:55:
Volgens mij zit (zat?) er een bug in de V10 dat je het ip adres van de router hetzelfde moest laten omdat anders je iptv bugged. Eventueel kan je later eens proberen om alleen de port-forwarding te doen.
ik weet ook haast zeker dat het hier inzit, maar heb iets van 40+ devices met een fixed ip, waarvan een aantal waar ik niet direct van weet hoe dit te veranderen.
Vandaar dat ik ook wel akkoord ben met 1 lijn i.c.m. een fritzbox of een draytek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShizzleCry
akatar schreef op maandag 2 januari 2017 @ 12:41:
[...]

Ik wist niet dat dit kon, aangezien kpn de updates "pushed" maw je krijgt de update of je nu wil of niet.

op dit moment is er weer een monteur ingepland aangezien ook de v10 nog maar op 1 lijn sync krijgt

wordt vervolgt
Je kan altijd de firmware aanpassen als je dat wilt, er is altijd wel een custom firmware beschikbaar.

[ Voor 4% gewijzigd door ShizzleCry op 04-01-2017 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
Update:
De monteur is geweest en heeft het weer doorgezet naar een multiskill monteur

Ik heb al even lopen zoeken naar custom firmware, heb je misschien een linkje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slaay
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-10 18:50

slaay

Natuurbeleven.com

Waarom plaats je niet een router achter de V10? Dan geef je je router de ip-range die je wilt hebben, de V10 laat je dan mooi met rust. Dan heb je in ieder geval niet het probleem dat KPN zegt 'u past instellingen aan, wij doen niks'.
Daarmee los je natuurlijk niet de problemen met betrekking tot je lijn op. Want er zit wel erg veel verschil in qua snelheid 22 mbit down en 55 mbit down.

Dich bis echt unne foëzen haas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
De verwachting is dat draytek in het 1ste kwartaal een modem uitbrengt die pairbonding ondersteund, dan plaats ik deze en gaat de v10 met een grote trap de zolder op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 04-10 19:21
ShizzleCry schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 19:43:
[...]

Je kan altijd de firmware aanpassen als je dat wilt, er is altijd wel een custom firmware beschikbaar.
Dit kun je altijd via CLI/SSH doen.
Dit is complete onzin
xh3adshotx schreef op maandag 2 januari 2017 @ 12:55:
Volgensmij is dit niet (meer) zo. Wel is het zo dat IGMP Queriers met het laagste IP de baas zijn. Als je dus meerdere Queriers hebt kan het zijn dat de V10 geen iTV meer doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
Dit is (blijkbaar) wel zo
indien ik het ip vd de router naar 192.168.1.1 zet werkt iptv niet meer
(volgens de monteur een gevaarlijk adres wat niet gebruikt mag worden, zucht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:50
Gewoon een harde reset geven van de itv boxen anders blijven ze op de 2 range zitten.

Menu 》instellingen 》systeem instellingen 》gele knop 》fabrieksinstellingen herstellen op ja zetten en daan bewaar dan gaat ie rebooten en gewoon op de 1 range aanmelden.

Zou moeten werken. Overigens geeft kpn 0 ondersteuning op afwijkende configuraties.

[ Voor 13% gewijzigd door Jan-man op 04-01-2017 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
Jan-man schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 23:33:
Gewoon een harde reset geven van de itv boxen anders blijven ze op de 2 range zitten.

Menu 》instellingen 》systeem instellingen 》gele knop 》fabrieksinstellingen herstellen op ja zetten en daan bewaar dan gaat ie rebooten en gewoon op de 1 range aanmelden.

Zou moeten werken. Overigens geeft kpn 0 ondersteuning op afwijkende configuraties.
Allemaal gedaan, heeft niets geholpen.
Vandaar nu maar een draytek 130 modem en wachten op de pairbonding variant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShizzleCry
Hoezo is dit dan onzin??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 04-10 19:21
Er is geen CLI, SSH of custom firmware voor de V10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShizzleCry
RobinF schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 11:01:
[...]

Er is geen CLI, SSH of custom firmware voor de V10.
OpenWRT? DD WRT?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luxan
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 11-10 12:46
Tomato Firmware? FreeWRT? Chilifire? Gargoyle?

Leuk, random firmware alternatieven opnoemen maar dat is natuurlijk geen argumet voor het statement "Je kan altijd de firmware aanpassen als je dat wilt, er is altijd wel een custom firmware beschikbaar." Het is zeker geen onderbouwing voor het argument dat er een CLI/SSH beschikbaar is voor de gemiddelde gebruiker.

Een snelle check op de OpenWRT site leert ons dat de V10 niet eens in het rijtje voorkomt. De V9 wel maar OpenWRT heeft er geen support voor (het eerste doel voor dit device is toegang krijgen tot recovery site zodat men kan beginnen.) Daarnaast beschikt OpenWRT niet over FOSS VDSL drivers. Hierdoor kan het gebruik van custom firmware betekenen dat je geen VDSL support meer hebt (en dus ook geen internet, IPTV of wat dan ook.)

Derhalve kan op basis van dit enkele voorbeeld al geconcludeerd worden dat je NIET ALTIJD de firmware kunt aanpassen. Indien nodig kunnen we een lijstje starten met alle devices waar geen aangepaste firmware voor bestaat maar gezien de lengte van die lijst lijkt mij dat geen praktische oplossing.

Verder lijkt het mij het vermelden waard dat er meerdere routers zijn die op sites van o.a. DD-WRT aangemerkt staan als "not supported" na meer dan 10 jaar (voorbeeld: Linksys WRT54G v7.0 in dit lijstje. Het gaat hierbij om de v7 met intel flash chips.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShizzleCry
luxan schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 12:26:
[...]

Tomato Firmware? FreeWRT? Chilifire? Gargoyle?

Leuk, random firmware alternatieven opnoemen maar dat is natuurlijk geen argumet voor het statement "Je kan altijd de firmware aanpassen als je dat wilt, er is altijd wel een custom firmware beschikbaar." Het is zeker geen onderbouwing voor het argument dat er een CLI/SSH beschikbaar is voor de gemiddelde gebruiker.

Een snelle check op de OpenWRT site leert ons dat de V10 niet eens in het rijtje voorkomt. De V9 wel maar OpenWRT heeft er geen support voor (het eerste doel voor dit device is toegang krijgen tot recovery site zodat men kan beginnen.) Daarnaast beschikt OpenWRT niet over FOSS VDSL drivers. Hierdoor kan het gebruik van custom firmware betekenen dat je geen VDSL support meer hebt (en dus ook geen internet, IPTV of wat dan ook.)

Derhalve kan op basis van dit enkele voorbeeld al geconcludeerd worden dat je NIET ALTIJD de firmware kunt aanpassen. Indien nodig kunnen we een lijstje starten met alle devices waar geen aangepaste firmware voor bestaat maar gezien de lengte van die lijst lijkt mij dat geen praktische oplossing.

Verder lijkt het mij het vermelden waard dat er meerdere routers zijn die op sites van o.a. DD-WRT aangemerkt staan als "not supported" na meer dan 10 jaar (voorbeeld: Linksys WRT54G v7.0 in dit lijstje. Het gaat hierbij om de v7 met intel flash chips.)
Weer wat geleerd ;)
Pagina: 1