Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Een nieuw systeem bouwen dat weer even mee kan. De belangrijkste taken worden office/internet, foto bewerking en soms ook video's monteren. Er wordt niet gegamed, misschien wel wat sketchup tekeningen.
Huidig systeem draait nu:
't Is de passieve versie van deze videokaart. Maar maakt verder niet uit qua prestaties. Zie de verdere componenten hieronder.
Wat mag het systeem gaan kosten?
max €1000. Maar (ruim) minder zal denk ik ook wel kunnen.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
De SSD kan misschien wel worden vervangen voor een grotere om met de tijd mee te kunnen. Maar kan ook gebruikt worden. Er zit ook een 2TB schijf in, maar die wil ik vervangen.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Basis: Moederbord met moderne aansluitingen, processor, stille koeler, geheugen
Opslag: grotere SSD, 4TB schijf (ik heb een Synology DS215j NAS 2x4TB in raid 1, maar wil vanwege de snelheid niet direct van de NAS laden. Maar deze als drive gebruiken waarbij de NAS wordt gesynchroniseerd)
Grafisch: moet wel dual monitor aan kunnen sluiten (nu 2x DVI, maar kan ook VGA). Dit kan vaak niet met onboard video. Mocht ik in de toekomst overschakelen op HDMI monitoren, dan is een losse grafische kaart geen probleem. Dit kan namelijk nog wel even duren...
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, geen voorkeur. Gewoon wat up to date is.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geluid: stil! Bij voorkeur zoveel mogelijk passief.
Energie: zuinig is leuk, maar 't systeem staat niet 24/7 aan. Dus energie is geen dealbreaker.
Ga je overklokken?
nee
Wat verwacht je van ons?[i]
-'t Is lang geleden dat ik pc's heb geassembleerd. Mijn kennis is dus nogal outdated (zijn we inmiddels al bij DDR4? => ja dus). Dus graag advies voor processor/moederbord/geheugen. Ik zal wel opzetje geven natuurlijk, graag feedback.
-Kan ik met onboard grafisch af?
-Kan de OCZ agility 3 120GB nog mee? Of zijn de huidge SSD's veel beter en daarom aan te raden?
-Ik dacht met 16GB ram te beginnen met updrageruimte. Logisch?
Ik kom nu op dit systeem:
Moederbord waar nog voldoende uitbreiding op kan.
Snelle SSD.
Mugen koeler is stil. Eerder goede ervaring mee bij AMD (kan 'm helaas niet overzetten).
4TB WD schijf: nooit gedoe gehad met mijn huidige WD schijven, wel eerder met seagate waardoor toch voorkeur voor WD
Een nieuw systeem bouwen dat weer even mee kan. De belangrijkste taken worden office/internet, foto bewerking en soms ook video's monteren. Er wordt niet gegamed, misschien wel wat sketchup tekeningen.
Huidig systeem draait nu:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | AMD Phenom II X4 955 Boxed | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Asus M3A78-T | € 0,- | € 0,- |
| 1 | MSI RX3870-T2D512E-OC | € 0,- | € 0,- |
| 4 | Kingston HyperX KHX6400D2UL/1G | € 0,- | € 0,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 0,- | |
't Is de passieve versie van deze videokaart. Maar maakt verder niet uit qua prestaties. Zie de verdere componenten hieronder.
Wat mag het systeem gaan kosten?
max €1000. Maar (ruim) minder zal denk ik ook wel kunnen.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
| 1 | Cooler Master Centurion 5 | € 0,- | € 0,- |
| 2 | Samsung Syncmaster 940BW | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM | € 21,95 | € 21,95 |
| 1 | Logitech UltraX Flat Keyboard | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Trust Laser Mouse - Carbon Edition MI-6970C | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Corsair VX450W | € 0,- | € 0,- |
| 1 | OCZ Agility 3 120GB | € 0,- | € 0,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 21,95 | |
De SSD kan misschien wel worden vervangen voor een grotere om met de tijd mee te kunnen. Maar kan ook gebruikt worden. Er zit ook een 2TB schijf in, maar die wil ik vervangen.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Basis: Moederbord met moderne aansluitingen, processor, stille koeler, geheugen
Opslag: grotere SSD, 4TB schijf (ik heb een Synology DS215j NAS 2x4TB in raid 1, maar wil vanwege de snelheid niet direct van de NAS laden. Maar deze als drive gebruiken waarbij de NAS wordt gesynchroniseerd)
Grafisch: moet wel dual monitor aan kunnen sluiten (nu 2x DVI, maar kan ook VGA). Dit kan vaak niet met onboard video. Mocht ik in de toekomst overschakelen op HDMI monitoren, dan is een losse grafische kaart geen probleem. Dit kan namelijk nog wel even duren...
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, geen voorkeur. Gewoon wat up to date is.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geluid: stil! Bij voorkeur zoveel mogelijk passief.
Energie: zuinig is leuk, maar 't systeem staat niet 24/7 aan. Dus energie is geen dealbreaker.
Ga je overklokken?
nee
Wat verwacht je van ons?[i]
-'t Is lang geleden dat ik pc's heb geassembleerd. Mijn kennis is dus nogal outdated (zijn we inmiddels al bij DDR4? => ja dus). Dus graag advies voor processor/moederbord/geheugen. Ik zal wel opzetje geven natuurlijk, graag feedback.
-Kan ik met onboard grafisch af?
-Kan de OCZ agility 3 120GB nog mee? Of zijn de huidge SSD's veel beter en daarom aan te raden?
-Ik dacht met 16GB ram te beginnen met updrageruimte. Logisch?
Ik kom nu op dit systeem:
| 1 | Intel Core i5-6400 Boxed | € 187,90 | € 187,90 |
| 1 | Gigabyte GA-B150-HD3P | € 90,95 | € 90,95 |
| 1 | WD Blue WD40EZRZ, 4TB | € 136,- | € 136,- |
| 1 | Scythe Mugen 4 PCGH Edition | € 44,90 | € 44,90 |
| 1 | Crucial CT2K8G4DFD8213 | € 96,95 | € 96,95 |
| 1 | Samsung 960 EVO 250GB | € 129,95 | € 129,95 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 686,65 | |
Moederbord waar nog voldoende uitbreiding op kan.
Snelle SSD.
Mugen koeler is stil. Eerder goede ervaring mee bij AMD (kan 'm helaas niet overzetten).
4TB WD schijf: nooit gedoe gehad met mijn huidige WD schijven, wel eerder met seagate waardoor toch voorkeur voor WD