Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

pc doet niks na insteken van videokaart

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• sebeare
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Hallo,

Zodra ik de videokaart in mijn nieuwe pc plaats dan doet de pc niks meer. Niks draait of piept. Alleen het ledje van de ethernetpoort brandt, die van de aan/uit knop niet. Zodra ik de videokaart verwijderd heb dan werkt de pc weer normaal.

Wat is het probleem waarschijnlijk? Videokaart? Voeding? Moederbord? En wat is een mogelijke oplossing?

Mijn systeem bestaat uit:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6500 Boxed€ 209,90€ 209,90
1Gigabyte GA-B150M-D3H€ 81,95€ 81,95
1Asus EAH5870/G/2DIS/1GD5/V2€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master Silencio 352€ 59,27€ 59,27
1Crucial CT2K4G4DFS8213€ 51,70€ 51,70
1Corsair CX450M€ 55,90€ 55,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 458,72

Wat heb ik geprobeerd?
Gegoogled naar vergelijkbare problemen. Vaak wordt de oorzaak gelegd bij een te zwakke of bijzonder slechte voeding. Nu is mijn voeding niet top of the bill maar dat die nu al kapot is dat zou ik wel raar vinden.
In het bios heb ik de keuze voor pcie of interne vga op auto staan. Andere voedingskabels geprobeerd. Het probleem is er ook als ik een andere videokaart probeer, een 4870. Het kan natuurlijk dat beide videokaarten kapot zijn maar dat zou wel heel toevallig zijn. Ik heb geen andere voeding of moederbord liggen om e.e.a. uit te sluiten. Misschien dat iemand van jullie ideeën heeft, anders moet ik eerst op zoek naar mogelijkheden om te testen.

[ Voor 3% gewijzigd door sebeare op 01-01-2017 20:24 ]

Beste antwoord (via sebeare op 03-01-2017 17:34)

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
sebeare schreef op maandag 2 januari 2017 @ 00:46:

Ik heb andere kabels geprobeerd van de voeding naar de videokaart om te kijken of er een kabel defect is, niet dus. Ja, ik heb de videokaart correct aangesloten.
Wat voor kabels heb je dan geprobeerd? Andere modulaire kabels van een andere voeding zijn niet geschikt, tenzij het Type 3 Gen2 kabels van Corsair zijn. In alle andere gevallen is de kans groot dat je de videokaart sloopt met zo'n kabel omdat de pin-out anders is.
Volgens een voedingscalculator moet het systeem met de 5870 max. 380 watt trekken. 450 watt voeding moet het dus kunnen doen.
Het is zo'n 225W maximaal tijdens gaming, gemiddeld rond de 200W tijdens een zware game en rond de 300W tijdens Furmark en LinX, maar dit is totaal onrealistisch.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Alle reacties

• Koen179
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:11
Heb je de CMOS van het moederbord al eens ge-reset? GPU in het onderste PCI-e slot? Volg ook even de stappen in dit topic: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Je hebt een redelijke oude GPU op een relatief nieuw platform (moederbord + CPU), het zou ook nog kunnen dat jouw moederbord gewoon niet overweg kan met de oudere GPU's. Heb je misschien de kans om een nieuwere GPU erin te testen?

Verwijderd

Het lijkt mij dat je voeding niet voldoende stroom geeft voor je GPU. aangezien de oude AMD videokaarten best wel wat ampères vragen. Misschien een stomme vraag maar heb je stroomkabels in de GPU gedaan. Tevens is hierbij een aanbod om te komen testen. Ik heb hier verschillende voedingen en verschillende GPUs tot mijn beschikking, zo kan je een en ander uitsluiten

• -The_Mask-
  • Niet online
sebeare schreef op zondag 1 januari 2017 @ 20:19:

Gegoogled naar vergelijkbare problemen. Vaak wordt de oorzaak gelegd bij een te zwakke of bijzonder slechte voeding.
Dat zijn mensen met vaak weinig kennis van PC's, die geven de voeding overal de schuld van ook al kan het niet eens de voeding zijn. Voor die mensen is een voeding iets onbegrijpbaar, terwijl het het meest simpele onderdeel van de PC is met normaal gesproken alleen maar analoge techniek.
Andere voedingskabels geprobeerd.
Wat bedoel je hiermee.

AMD Nieuwsdiscussie

• sebeare
  • Niet online
Bedankt boo de reacties!

Cmos ga ik proberen alsook het andere pcie slot. De troubleshoot is naar mijn mening flink gedateerd (2002) al zullen de principes nog wel gelden.

Ik heb andere kabels geprobeerd van de voeding naar de videokaart om te kijken of er een kabel defect is, niet dus. Ja, ik heb de videokaart correct aangesloten.

Volgens een voedingscalculator moet het systeem met de 5870 max. 380 watt trekken. 450 watt voeding moet het dus kunnen doen.

Sinds wanneer is een videokaart niet compatible met een moederbord als de juiste slots aanwezig zijn? Is pcie niet altijd backwards compatible? Kan er niks over vinden bij de productinformatie van het moederbord.

Nu wil ik binnenkort toch een nieuwe videokaart maar ik zou toch wel graag willen weten waarom de huidige videokaarten niet werken voordat ik een nieuwe ga aanschaffen.

Wordt vervolgd.

[ Voor 22% gewijzigd door sebeare op 02-01-2017 01:00 ]

• Koen179
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:11
In principe zijn alle PCI-e videokaarten compatible met jouw moederbord, maar om uit te sluiten dat het niet aan de videokaarten ligt zou je hem dus met een recentere kaart kunnen testen. Als die ook niet werkt dan kun je er vanuit gaan dat het niet aan de videokaart ligt, en ligt het probleem toch ergens anders (moederbord of voeding).

Acties:
  • Beste antwoord

• -The_Mask-
  • Niet online
sebeare schreef op maandag 2 januari 2017 @ 00:46:

Wat voor kabels heb je dan geprobeerd? Andere modulaire kabels van een andere voeding zijn niet geschikt, tenzij het Type 3 Gen2 kabels van Corsair zijn. In alle andere gevallen is de kans groot dat je de videokaart sloopt met zo'n kabel omdat de pin-out anders is.
Het is zo'n 225W maximaal tijdens gaming, gemiddeld rond de 200W tijdens een zware game en rond de 300W tijdens Furmark en LinX, maar dit is totaal onrealistisch.

AMD Nieuwsdiscussie

• sebeare
  • Niet online
Het lag inderdaad aan een verkeerde modulaire kabel. Blijkbaar had ik de kabel van de oude voeding en die al aan de videokaart zat geprobeerd. De originele kabel van de voeding werkt dus wel. Dat die voedingskabels verschillende pinaansluitingen hebben, dat dat kan in de 21ste eeuw. Wonderbaarlijk.

In ieder geval bedankt allemaal voor het meedenken!
Pagina: 1