Toon posts:

Computer start niet met RAM sticks

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb onlangs nieuwe onderdelen gekocht voor een computer. Nadat ik dacht klaar te zijn startte ik de PC op, deze sloot zichzelf na 1 seconde al af. Nadat ik de RAM er uit haalde startte de computer op maar gaf deze constant drie korte biepjes, dat blijkbaar staat voor RAM failure. Vrij logisch dus.. ik heb hierna de RAM sticks geswapped met andere RAM sticks, maar exact hetzelfde probleem. Ik heb de computer meerdere malen uit elkaar gehaald en in elkaar gezet maar het probleem blijft.. iemand enig idee hoe ik dit op kan lossen?
De voeding geeft de rest van de onderdelen wel stroom als de RAM er niet in zit.

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-11 16:40

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

ESD?

Start de PC helemaal niet op, ook niet als je willekeurig maar 1 DIMM in een slot hebt zitten?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Verwijderd

Topicstarter
MAX3400 schreef op zondag 1 januari 2017 @ 19:14:
ESD?

Start de PC helemaal niet op, ook niet als je willekeurig maar 1 DIMM in een slot hebt zitten?
Ik zou niet weten waar de kortsluiting zich plaats moet vinden, heb al meerdere keren gekeken door de computer uit elkaar en in elkaar te zetten.

De PC sluit zichzelf af zodra er ook maar 1 RAM stick in zit...

Verwijderd

Wat was de oude samenstelling, van elk onderdeel merk en type.
Welke onderdelen, van alles merk en type, heb je nieuw gekocht?

• kh65
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:35
Misschien ook niet vergeten de Bios even een keer te 'resetten' naar default instellingen.
Zonder een werkende computer betekent dit het batterijtje even verwijderen en een bepaald pinnetje kortsluiten. Wel voorzicht zijn en goed het manual van het moederbord lezen!! (stroom moet eraf en zo).

Het kan bijvoorbeeld zijn dat je instellingen voor snelheid etc. niet passen bij de RAM sticks...

[ Voor 14% gewijzigd door kh65 op 01-01-2017 19:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 1 januari 2017 @ 19:27:
Wat was de oude samenstelling, van elk onderdeel merk en type.
Welke onderdelen, van alles merk en type, heb je nieuw gekocht?
Sommige onderdelen zijn tweedehands aangeschaft (uit werkende computers).
Het moederbord: ECS H67H2-EMv1.0
De processor: Intel Core i5 3470
De RAM sticks: Corsair Vengeance CMZ8GX3M2A1600C9 (lag bij mij thuis, nooit gebruikt)
Crucial Ballistix Tactical Tracer 1600 MHz
De voeding: Corsair VS650 (nieuw)

Verwijderd

Topicstarter
kh65 schreef op zondag 1 januari 2017 @ 19:32:
Misschien ook niet vergeten de Bios even een keer te 'resetten' naar default instellingen.
Zonder een werkende computer betekent dit het batterijtje even verwijderen en een bepaald pinnetje kortsluiten. Wel voorzicht zijn en goed het manual van het moederbord lezen!! (stroom moet eraf en zo).
Ook het pinnetje bij CLR CMOS heb ik verplaatst.. werkte niet.

Begin nu vrij wanhopig te worden, want weet echt niet waar het probleem zit.. de computer blijft wel aan en alles draait wel wanneer er geen RAM sticks in de computer zitten..

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 01-01-2017 19:39 ]

Verwijderd

Dat moederbord zal uit een prebuild systeem komen want op de website van ECS is deze niet te vinden.
Daardoor zou het kunnen dat de cpu en het geheugen niet ondersteunt worden. Meestal werden 1066 of 1333 MHz modules in dergelijke systemen geleverd. Wellicht is dat met een bios update te verhelpen maar dan moet je wel weten uit welke systeem het bord komt.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 1 januari 2017 @ 19:44:
Dat moederbord zal uit een prebuild systeem komen want op de website van ECS is deze niet te vinden.
Daardoor zou het kunnen dat de cpu en het geheugen niet ondersteunt worden. Meestal werden 1066 of 1333 MHz modules in dergelijke systemen geleverd. Wellicht is dat met een bios update te verhelpen maar dan moet je wel weten uit welke systeem het bord komt.
Het moederbord is aangeschaft als set samen met de Crucial RAM. Deze zaten er bij de koop al in en de verkoper gebruikte deze samen.. :'(
Hier de link; V&A aangeboden: ECS H67H2-EMv1.0 (socket 1155)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 01-01-2017 19:52 ]

Verwijderd

Heb je het bord werkend gezien dan met die modules of alleen maar van horen zeggen?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 1 januari 2017 @ 19:53:
Heb je het bord werkend gezien dan met die modules of alleen maar van horen zeggen?
Het tweede. Alleen de RAM die wel zeker werkt geeft hetzelfde probleem. Zou het dan het moederbord zijn?

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:03
Wat zegt de verkoper ervan?

Verwijderd

Of de cpu die niet ondersteunt wordt door het bios. Zonder ram geen bios, geen cpu herkenning. De fans blijven draaien. Boot je met ram dan valt het systeem weer uit omdat de cpu niet wordt ondersteunt lijkt mij de meest logische verklaring.

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:03
Proberen met andere CPU of een andere voeding.
Je kan de CPU en de voeding ook testen door deze in een andere setup te gebruiken.

En zo kaal mogelijk testen. Dus alle niet direct noodzakelijke onderdelen weglaten.

[ Voor 25% gewijzigd door Leader98 op 01-01-2017 20:06 ]

Verwijderd

Topicstarter
De verkoper zegt dat het setje echt gedraaid heeft samen met zijn i5-2400.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 1 januari 2017 @ 20:04:
Of de cpu die niet ondersteunt wordt door het bios. Zonder ram geen bios, geen cpu herkenning. De fans blijven draaien. Boot je met ram dan valt het systeem weer uit omdat de cpu niet wordt ondersteunt lijkt mij de meest logische verklaring.
Heb helaas geen andere rig of een vriend van mij met een socket 1155 moederbord... is het mogelijk dat het moederbord alleen met een i5 2400 functioneert?

Verwijderd

Met een 2e gen i5 zal het prima gewerkt hebben, jij hebt een 3e gen i5 waar je waarschijnlijk een bios update voor nodig hebt om het werkend te krijgen.

Moederbord komt uit een Medion Akoya P5332 E MD8202.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 1 januari 2017 @ 20:09:
Met een 2e gen i5 zal het prima gewerkt hebben, jij hebt een 3e gen i5 waar je waarschijnlijk een bios update voor nodig hebt om het werkend te krijgen.

Moederbord komt uit een Medion Akoya P5332 E MD8202.
Dus de oplossing zou zijn om een i5 2400 aan te schaffen en de 3470 te vervangen?

Verwijderd

Ik denk dat elke 2e gen i3, i5 en i7 zal werken.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 1 januari 2017 @ 20:11:
Ik denk dat elke 2e gen i3, i5 en i7 zal werken.
Bedankt, ik zal zo snel mogelijk een 2e gen Intel Core aanschaffen en het laten weten. Voor nu dus (nog) geen beste antwoord. :P

Verwijderd

Systeem is met een i7-2600 geleverd pricewatch: Medion Akoya PC P5332 E dus die werkt ook gegarandeerd.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 1 januari 2017 @ 20:23:
Systeem is met een i7-2600 geleverd pricewatch: Medion Akoya PC P5332 E dus die werkt ook gegarandeerd.
Om het probleem om te lossen heb ik ipv. een oudere i5 simpelweg een ander 1155 moederbord gekocht voor de 3470. Het probleem blijft zich voordoen... is het dan de processor die het probleem veroorzaakt? Heb dit nooit meegemaakt..

Verwijderd

Ligt eraan welk ander moederbord en welke bios versie is geïnstalleerd.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 11:45:
Ligt eraan welk ander moederbord en welke bios versie is geïnstalleerd.
http://processormatch.int...sors?componentName=dh61ww

De Intel DH61WW. Deze zou volgens Intel gewoon de i5-3470 ondersteunen. De computer sluit zich simpelweg zonder RAM nu ook al af na 1 seconde.

Verwijderd

Wordt ondersteunt vanaf bios versie 42. Als versie 16 erop staat zal het niet werken.

Wordt het ram wel ondersteunt volgens de qvl? Heb je al getest met een module?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 11:51:
Wordt ondersteunt vanaf bios versie 42. Als versie 16 erop staat zal het niet werken.

Wordt het ram wel ondersteunt volgens de qvl? Heb je al getest met een module?
http://www.intel.com/cont...rds/000005810.html#tested
Volgens mij worden beiden (de Crucial en Corsair) ondersteund (toch?).
Ik heb het ook al met één module getest en het gaf hetzelfde als met geen module.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:56

Umbrah

The Incredible MapMan

Memcheck die sticks eens in een andere bak, heb je wel statisch-veilig gewerkt?

Tevens, CPU connector wel aangesloten? Zonder RAM boot een PC overigens per definitie niet...

Verwijderd

Topicstarter
Computer boot nu 'magisch' verder dan net. Krijg 3 piepjes en vervolgens een standaard piep die je altijd hebt bij het opstarten, waarna de computer zich weer afsluit.

Verwijderd

Ik zie staan

System memory features
The board has two DIMM sockets and supports the following memory features:

Two independent memory channels with interleaved mode support
Supports 1.2 V – 1.8 V DIMM memory voltage
Support for non-ECC, unbuffered, single-sided or double-sided DIMMs with x8 organization
16 GB maximum total system memory (with 4 Gb memory technology)
Minimum total system memory: 1 GB using 1 Gb x8 module
Serial Presence Detect
DDR3 1333 MHz and DDR3 1066 MHz SDRAM DIMMs

en dan ga ik er niet van uit dat random alle 1600 MHz modules gaan werken.

Je zou het bios kunnen resetten door de cmos jumper even om te zetten of de batterij een tel of 10 uit te halen.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2017 12:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 12:03:
Ik zie staan

System memory features
The board has two DIMM sockets and supports the following memory features:

Two independent memory channels with interleaved mode support
Supports 1.2 V – 1.8 V DIMM memory voltage
Support for non-ECC, unbuffered, single-sided or double-sided DIMMs with x8 organization
16 GB maximum total system memory (with 4 Gb memory technology)
Minimum total system memory: 1 GB using 1 Gb x8 module
Serial Presence Detect
DDR3 1333 MHz and DDR3 1066 MHz SDRAM DIMMs

en dan ga ik er niet van uit dat random alle 1600 MHz modules gaan werken.
Downscalen boards snellere ram niet gewoon naar de ram die zij maximaal ondersteunen? Kan dit probleem niet vanuit een andere hoek komen dan de RAM? Ik zal de RAM vanmiddag eens memtesten op een andere computer, maar ze komen uit een gezonde goed werkende PC.
CMOS jumper heb ik overigens helaas ook al geprobeerd.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ja, dat doen ze in de regel wel. Echter, kan het zo zijn dat geheugen simpelweg niet compatible is.

Verwijderd

TERW_DAN schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 12:07:
Ja, dat doen ze in de regel wel. Echter, kan het zo zijn dat geheugen simpelweg niet compatible is.
Dit is zeldzaam, maar komt voor en is ook de reden dat er een QVL bestaat - een lijst waarop alle geteste en gegarandeerd werkende soorten en modellen geheugen staan.

Verwijderd

Topicstarter
Is er dus geen mogelijkheid dat een ander component dit probleem veroorzaakt? Hoop dit keer namelijk wel het goede onderdeel te vervangen, want dit maakt me vrij depressief haha.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 12:10:
is ook de reden dat er een QVL bestaat - een lijst waarop alle geteste en gegarandeerd werkende soorten en modellen geheugen staan.
Die is bij dit bord lekker kort. Alleen ram wat goed getest is tijdens de ontwikkeling staat op de lijst. Wat er met bios updates is meegekomen wordt niet over gerept.

Het nieuwste bios is versie 120 https://downloadcenter.in...IOS-Update-BEH6110H-86A-. Staat er versie 16, 20, 23, 28, 34, 35 of 41 op het bord dan wordt de cpu niet ondersteunt. Vanaf 42 wel.

3 beeps is overigens een geheugen error.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2017 12:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 12:15:
[...]

Die is bij dit bord lekker kort. Alleen ram wat goed getest is tijdens de ontwikkeling staat op de lijst. Wat er met bios updates is meegekomen wordt niet over gerept.

Het nieuwste bios is versie 120 https://downloadcenter.in...IOS-Update-BEH6110H-86A-. Staat er versie 16, 20, 23, 28, 34, 35 of 41 op het bord dan wordt de cpu niet ondersteunt. Vanaf 42 wel.
Het probleem is dat ik dan de computer aan moet krijgen, maar dat wil niet lukken. Overigens ondersteunde het vorige moederbord wel 1600 MHz RAM en daar speelde dit probleem zich ook af.

Verwijderd

Er zijn 3 mogelijkheden:
- de cpu wordt niet ondersteunt
- het geheugen wordt niet ondersteunt
- cpu en geheugen worden niet ondersteunt.
Pagina: 1