Toon posts:

SSD (D: schijf) wil niet formatteren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb Windows 10 op C: en een extra SSD als D; schijf voor backups, downloads, etc. Als ik naar de info kijk, is er zo'n 80 GB meer in gebruik dan er daadwerkelijk opstaat. Vreemd. Dus dacht ik: laat ik de schijf even formatteren, misschien staat er wat verborgen dingen op, en dan is alles weer ok. Alleen kan ik 'm niet formatteren. Via Schijfbeheer krijg ik de optie helemaal niet, is grijs, en via rechtsklikken op de D: schijf kom ik wel bij formatteren maar zodra ik dat start krijg ik de melding dat het niet kan...

Een SSD is toch gewoon formatteerbaar dus... wat is hier aan de hand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:20
Meestal bij problemen in schijfbeheer gebruik ik Diskpart (command line).
Probeer dit eens:
http://www.windowscentral...using-diskpart-windows-10

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:46
Staat het wisselbestand soms op D:? Dat verklaart iig de verloren ruimte en waarom je hem niet kan formatteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hcQd schreef op zondag 1 januari 2017 @ 16:44:
Staat het wisselbestand soms op D:? Dat verklaart iig de verloren ruimte en waarom je hem niet kan formatteren.
Nee, volgens mij niet: ik heb een paar maand geleden alles helemaal standaard geinstalleerd op C:...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Malantur schreef op zondag 1 januari 2017 @ 16:44:
Meestal bij problemen in schijfbeheer gebruik ik Diskpart (command line).
Probeer dit eens:
http://www.windowscentral...using-diskpart-windows-10
Dank voor de tip. Heb Diskpart opgestart, de juiste disk geselecteerd, de opdracht CLEAN gegeven en kreeg toen deze error:

Virtual Disk Service error:
Opruimen is niet toegestaan op de schijf met het huidige opstart-,
systeem-, wisselbestand-, crashdump- of sluimerstandvolume.

De D: schijf is nu helemaal verdwenen (maar wel zichtbaar in Schijfbeheer) en nu kan ik er dus HELEMAAL niets meer mee. ;) Create partition primariy geeft ook een foutmelding:

Er is onvoldoende bruikbare ruimte voor deze bewerking.

Dus nu is er ECHT iets mis... en heb ik geen D: schijf meer. Iemand nog een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:23
Heb even geen idee qua programma. Maar zorg dat je hem helemaal leeg maakt buiten Windows om.
Dus met een bootschijf, Linux disc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Wat staat er dan nog wel op de disk? Met diskpart kan je ook zien welke volumes er aanwezig zijn op een bepaalde disk. Vermoedelijk heb je je herinstallatie uitgevoerd met beide SSD's aangesloten en is de systeem partitie oid op de andere SSD terechtgekomen.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r44
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-09 18:44

r44

Volgens mijn staat je boot en of herstel partitie op de 2e SSD.
Kijk even in schijfbeheer of dat klop.

44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ljsquare
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18:40
Verwijderd schreef op zondag 1 januari 2017 @ 17:02:

Opruimen is niet toegestaan op de schijf met het huidige opstart-,
systeem-, wisselbestand-, crashdump- of sluimerstandvolume.
Weet je echt 100% zeker dat er geen swapfile oid op staat?

Laurens-Jan Merkx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
In Schijfbeheer stond helemaal niets op de D schijf. Geen extra partitie, helemaal noppes. Ik dacht slim te zijn en heb een Windows 10 installatie dvd in mijn computer gestopt: als je Aangepast installeert, kan je op een bepaald moment schijven formatteren en zo. Dus dat deed ik, er natuurlijk goed op lettende dat ik de D schijf leegmaakte. Maar goed, toen merkte ik dat als je daar iets formatteert dan denkt het installatie programma dat je op die schijf het OS wilt hebben dus maakt 'ie alsnog een extra partitie aan. Ik die weer verwijderd en computer herstart... en nu wil Windows 10 niet opstarten en vraagt 'ie om een opstartschijf, hahaha! Schijnbaar heeft de setup van Windows de D schijf nu al als opstartschijf ingesteld dus moet ik even uitvinden hoe ik C: weer actief kan krijgen... Nu doet de computer dus helemaal niks meer.

Lekker bezig op 1 januari, haha! ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 01-01-2017 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r44
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-09 18:44

r44

Als je Windows installeert (aangepaste installatie ) zie je alle schijven.
Na het formateren moet je ook de schijf waarop je wilt installeren eerst selecteren en verder gaan.

44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
r44 schreef op zondag 1 januari 2017 @ 17:44:
Als je Windows installeert (aangepaste installatie ) zie je alle schijven.
Na het formateren moet je ook de schijf waarop je wilt installeren eerst selecteren en verder gaan.
Ja, weet ik, maar ik wilde de setup alleen gebruiken om mijn D schijf leeg te krijgen: ik was niet van plan Windows daadwerkelijk te installeren. Maar goed, dat moet nu misschien alsnog als ik de installatie op C niet meer aan de gang krijg... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:16
Nee, hoor: Trek even de stekker uit de SSD en stop de Windows disk er weer in en kies voor installatieherstel / opstartherstel voor de Windows die op C: staat. Dan laat je de Windows herstellen totdat die weer opstart en daana zet je alles uit en sluit je de SSD weer aan. Vervolgens kan je die gewoon formatteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Renault schreef op zondag 1 januari 2017 @ 17:52:
Nee, hoor: Trek even de stekker uit de SSD en stop de Windows disk er weer in en kies voor installatieherstel / opstartherstel voor de Windows die op C: staat. Dan laat je de Windows herstellen totdat die weer opstart en daana zet je alles uit en sluit je de SSD weer aan. Vervolgens kan je die gewoon formatteren.
Strak plan. Dank je. Ga ik doen. Geen idee meer welke SSD de C is (zijn twee identieke SSD's) maar daar kom ik vanzelf wel achter. ;)

Wel apart trouwens dat Diskpart bij Clean wél de boel leeghaalt en pas daarna een melding geeft: zou aardig zijn geweest als 'ie VOOR het 'cleanen' even een waarschuwing had gegeven... maar goed, zo heb ik lekker wat te doen op de saaie 1e januari... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok. C schijf doet het weer na opstartherstel. Maar nu ziet Windows mijn D schijf niet... Zucht. In de BIOS zie ik 'm wel dus hij hangt er echt wel goed aan maar Windows ziet 'm gewoon niet. Dus ook niet in Schijfbeheer: ik kan 'm niet aanklikken om een partitie te maken of te formatteren. Diskpart ziet 'm ook niet. Iemand wederom een helder idee?

Never mind! De Mapoptie > Weergave > Lege stations verbergen stond aan... De optie uitgezet en toen kwam de schijf tevoorschijn in Schijfbeheer en kon ik een partitie maken. Zoooooooo, klaar.

EDIT
Trouwens, de vreemde ruimtevreter op de D schijf is nu dus verdwenen: hij geeft nu goed aan wat er vrij is. De C schijf is nog hetzelfde als gisteren wat data betreft dus op de D schijf stond geen verborgen iets, zo lijkt het. Vreemd wat dat dan geweest is...

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2017 19:52 ]

Pagina: 1