Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
We laten onze complete woning voorzien van nieuw stucwerk waardoor alle radiatoren van de muren verwijderd moeten worden. Dit betekent dat het water uit de CV-installatie gehaald moet worden. Heb tot heden alleen ervaring met bijvullen, maar nog niet met het legen van de installatie.

De CV-ketel is een Remeha Calenta en bevindt zich op zolder. Op alle 3 de verdiepingen zitten radiatoren. Op de begane grond zitten daarnaast convectorputten en vloerverwarming.

Ik heb op internet gelezen dat je de installatie zou kunnen legen op verschillende manieren. Toevallig zag ik vanochtend bij de radiator in de garage (op de convectorputten en vloerverwarming na het laagste punt van het systeem) het volgende:

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/ehx1xl.jpg

Is dit een kraantje waarmee ik de totale installatie kan legen? In dat geval sluit ik een tuinslang hierop aan en laat ik al het water in de tuin lopen. Zo ja, moet ik dan verder nog iets anders doen zoals het legen van het expansievat via de bijvulkraan? Het rode 'ding' achter het kraantje is overigens iets anders, hoort niet bij de kraan.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 01-01-2017 15:52 ]

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-11 16:40

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Yup, aftappen en klaar.

Nou zal het overbodig klinken maar een loodgieter, die je betaalt om even een half uur langs te rijden en te adviseren, kan jou exact vertellen hoe je alles helemaal leeg krijgt.

Vergeet namelijk niet dat sommige ketels op een andere manier onder druk moeten worden gezet (als alle leidingen weer in place zijn); geen idee of Remeha hier een PDF/FAQ over heeft.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11:54

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Ik zou het niet je tuin in laten lopen, vaak zit er in het water wat roest, pruttel van de pomp en andere vervuiling die je planten niet zo fijn vinden.

Verder inderdaad leeg laten lopen (eventueel een ontluchter op de derde verdieping open zodat het niet vacuüm zuigt) Vullen in omgekeerde volgorde volgens de handleiding.

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Vergeet vooral niet om je installatie UIT te zetten.
Gas en electra los/dicht, en eventueel de watertoevoer ( warm water aanvoer ) dicht te zetten.

Je hebt dus geen warm water, maar een droogpompende verwamingsinstallatie lijkt me nu ook geen goede zaak.

[ Voor 12% gewijzigd door FreshMaker op 01-01-2017 16:12 ]

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

yup uitzetten. kranen van alle radiatoren opendraaien en evt boven een ont;uchtingsventiel openzeten
en idd water niet de tuin in ..

Maareuh ..... kun je niet gewoon het blok

dat rode ding achter je kraan is imho gewoon de bedieningshendel van je kraan. d

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
FreshMaker schreef op zondag 1 januari 2017 @ 16:11:
Vergeet vooral niet om je installatie UIT te zetten.
Gas en electra los/dicht, en eventueel de watertoevoer ( warm water aanvoer ) dicht te zetten.

Je hebt dus geen warm water, maar een droogpompende verwamingsinstallatie lijkt me nu ook geen goede zaak.
Ga ik doen! Ik neem aan dat de pomp van de vloerverwarming ook uit kan? Ik twijfel omdat een pomp stuk kan gaan als deze niet draait.

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Vloerverwarming heb ik geen idee van, zullen vast wel betere meningen over zijn ;)

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:15
Heb je al gekeken hoe de installatie er verder uit ziet? Misschien een mooi moment om als de installatie toch leeg is, nog ergens een voetventiel/inregelbare thermostaatkraan e.d. te plaatsen, met het oog op Gas besparen door middel van CV tuning deel II

En die pomp, is dat een oud beestje? Dan is het wellicht ook verstandig om naar een pompschakelaar te kijken: ThinkPad's Tweakblog: Waarom een pompschakelaar op je vloerverwarming zin heeft

Verwijderd

Topicstarter
ThinkPadd schreef op maandag 2 januari 2017 @ 09:39:
Heb je al gekeken hoe de installatie er verder uit ziet? Misschien een mooi moment om als de installatie toch leeg is, nog ergens een voetventiel/inregelbare thermostaatkraan e.d. te plaatsen, met het oog op Gas besparen door middel van CV tuning deel II

En die pomp, is dat een oud beestje? Dan is het wellicht ook verstandig om naar een pompschakelaar te kijken: ThinkPad's Tweakblog: Waarom een pompschakelaar op je vloerverwarming zin heeft
Pompschakelaar had ik al in het oude huis, op aanraden van jou een aantal jaar geleden gekocht :)

Is het plaatsen van een voetventiel/inregelbare thermostaatkraan bedoeld om de installatie waterzijdig in te kunnen regelen?

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:15
Als je waterzijdig wilt inregelen dan zul je de flow van een radiator op de één of andere manier moeten kunnen knijpen.

Ik weet niet wat er nu aan kranen op de radiatoren zit? Een ouderwetse draaiknop kun je de boel ook mee afregelen, maar dan moet wel iedereen van de knoppen afblijven (of je moet al een stelschroef in de knop hebben zoals ik had). Als het thermostaatkranen zijn dan kun je ze wellicht dubbel inregelen. Even kijken of je een instelring o.i.d. op het binnenwerk kunt vinden als je de knop eraf haalt.

[ Voor 13% gewijzigd door ThinkPad op 02-01-2017 10:59 ]

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:54

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Verwijderd schreef op maandag 2 januari 2017 @ 08:34:
[...]

Ga ik doen! Ik neem aan dat de pomp van de vloerverwarming ook uit kan? Ik twijfel omdat een pomp stuk kan gaan als deze niet draait.
Als een pomp lang niet draait kan deze vast gaan zitten, onder andere door roest en bezinksel in de pomp. Denk hierbij aan uitgeschakelde verwarmingen gedurende het halve jaar dat het warm genoeg is. Daarom zet je dan een tijdschakelaar op de pomp die de pomp iedere dag even een half uurtje laat lopen.

Een drooglopende pomp gaat echter nog veel sneller stuk. Gewoon uitzetten dus. ;)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:18

timovd

Voorsprong door techniek

Alle kranen volledig openzetten en pomp vloerverwarming uitzetten, CV uitzetten en daarna pas de gaskraan dicht om storingen en lucht in je cv te voorkomen. Vervolgens in de garage de kraan opendraaien en op de bovenste verdieping de radiatoren ontluchten.
Ik neem aan dat de vloerverwarming lager ligt dan de laagste radiator, dus daar blijft wel wat water in zitten.
Ik verwacht dat het water pikzwart is. Wellicht is het een idee om - als je toch bezig bent - om een magneetfilter te installeren bij de cv (en de andere tip om voetventielen te plaatsen).

Ook als alle verwarmingen weer bijgevuld kunnen worden, zorg ervoor dat je alles weer goed ontlucht en dit na een dag en een week nog een keer controleert.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:29

ericplan

5180 Wp PV

En let ook op met het verplaatsen/vertillen van de losgemaakte radiator. Er komt zeer zwart water uit dat gemene vlekken geeft.

A'dam PVOutput

Pagina: 1