• twiks
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-11 15:44
Mijn backup-computer met M2A74-AM SE bordje kreeg een tijdje geleden problemen met opstarten. Symptoon: geen beeld en fans die herhaaldelijk aan en uit gingen. Rood knipperend lampje op de grafische kaart. Ik dacht: misschien overleden, dus de kaart vervangen door een andere en gelukkig werkte alles weer. Tot deze week, toen het probleem weer terugkeerde. Fans gaan aan, maar dat is dan ook alles. Geen POST en geen beep.
Ik heb het volgende al geprobeerd:
- CMOS reset
- andere (nieuwe) voeding
- onboard VGA ipv grafische kaart
- harde schijven e.d. afgekoppeld.
- geheugen verwijderd. Het board geeft hierbij wel netjes de juiste foutcode, dus tot zover komt het opstartproces wel.

De computer heeft jarenlang gewerkt, maar is nu het moederbord overleden?

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:54

Rmg

Of de voeding, of de capacitors op het moederbord.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:02

nelizmastr

Goed wies kapot

Inderdaad, geen bolle caps op het moederbord?

Om welke voeding gaat het hier? (niet alleen wattage, ook merk en type dank u feestelijk ;) )

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Batterij op moederbord nagekeken ?

• twiks
De voeding is een (gloed)nieuwe Seasonic SSR-430ST, ik denk niet dat het daar aan ligt. Condensatoren op het bord heb ik natuurlijk gecontroleerd, geen zichtbare afwijkingen.

• vanaalten
  • Laatst online: 18:26
Ook gloednieuwe Seasonic voedingen kunnen defect zijn en/of vage klachten geven. Been there, done that, got the T-shirt enzo.

Dus tenzij je twee verschillende voedingen geprobeerd hebt die beide hetzelfde effect geven is de voeding nog steeds verdacht.

• twiks
Ok, twee verschillende voedingen gebruikt. Geen verschil. Stond al in mijn eerste post, trouwens.

• twiks
Moederbord is inderdaad aan het instorten. Na vervangen van videokaart door simpel passief kaartje en 2x2 Gb geheugen door 2x1 Gb geheugen start de computer weer op. Voor nu ........

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Klinkt als brakke elco's, waardoor de rimpelspanning te hoog wordt als je meer vermogen trekt. Hiervoor hoeven ze overigens niet bol te staan of te lekken! Gewoon lang warm zijn drogen ze van uit, waardoor de interne weerstand (ESR) toeneemt.

[ Voor 44% gewijzigd door TommyboyNL op 02-01-2017 23:33 ]

Pagina: 1