Speakers in groepen splitsen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Is het mogelijk om 2 x 2 als groep aan te maken? Dus 2 speakers tegerlijk actief, terwijl de andere 2 niet te horen zijn. Eventueel door op een andere manier aan te sluiten? Of ziet een versterker aangesloten speakers altijd als 'actief'?

...

Beste antwoord (via Luxicon op 01-01-2017 14:00)

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13:03
Wat is precies je doel en met welke apparatuur? Een aantal receivers ondersteunen 2 "rooms", dus bedoeld om speakers over 2 ruimtes te verdelen. Beide kunnen dan apart aangestuurd worden.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13:03
Wat is precies je doel en met welke apparatuur? Een aantal receivers ondersteunen 2 "rooms", dus bedoeld om speakers over 2 ruimtes te verdelen. Beide kunnen dan apart aangestuurd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
Top, bedankt! Het ging mij bij deze vraag er puur om of dit mogelijk is met (bepaalde) versterkers. De term is volgens mij multi zone? Dan kan ik daar op letten. Want dan zou ik of anderen 2 speakers kunnen gebruiken voor muziek / woonkamer gebruik, en andere speakers voor bijvoorbeeld gaming.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScrooLoose
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

ScrooLoose

A muddle of nervous words...

Als je huidige versterker dat niet ondersteunt kan je ook zo een switch zelf maken, genoeg info te vinden op internet daarover.
Geen idee hoe ingewikkeld dat is maar het kan een leuk projectje zijn als dat je ding is.

Smiling as the shit comes down...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
Nouja, mijn ding, ik vind het geen straf om technisch bezig te zijn. Laat ik het zo zeggen. :)
Dan is het in ieder geval geen waste of money om 2 speakers erbij te kopen. Dat is over het algemeen toch een stuk beter qua kwaliteit, dan PC speakers die (veel) meer geld kosten.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:45

FeaR

In GoT we trust

Luxicon schreef op zondag 1 januari 2017 @ 13:56:
De term is volgens mij multi zone? Dan kan ik daar op letten.
Let op dat alleen de aanwezigheid van de optie Multi Zone niet zaligmakend is. Lagere serie receivers kunnen bijvoorbeeld alleen maar signalen die op een analoge input binnen komen doorzetten. Hoe hoger je in de series/types kijkt des te meer is er mogelijk. De hoogste series hebben zelfs een HDMI output voor naar een extra zone. Al is dat veelal ook weer met een beperkingen van bijvoorbeeld slechts tweekanaals geluid en geen surround.

Nadeel is dat de beperkingen veelal niet worden genoemd in de specificaties of de handleiding. Veelal is er een klein regeltje dat laat blijken dat Zone 2 alleen analoge signalen doet. Dat moet je dan bijvoorbeeld vinden achterin de handleiding op de pagina met foutoplossing (Q/A) van Zone 2.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

maar wil je zo ook tegelijk gebruiken ? dus muziek woonkamer terwijl je gamed (ook in woonkamer?) dus echt gescheiden of muziek als je in woonkamer bent / geluid als je gamed. dat maakt nogal een verschil. bij de of variant volstaat een simpele speaker A / B variant en voor de eerste heb je inderdaad multi room / zone nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
Goed om te weten, voor mij is het in ieder geval niet nodig om surround te creëren, puur voor stereo, maar dat stukje betreft analoge input zal ik proberen uit te zoeken, wat dat precies inhoudt. Eigenlijk vind ik het best luxe als er verschillende groepen gemaakt kunnen worden (dat scheelt een versterker), anderzijds iets wat naar mijn idee prima mogelijk zou moeten zijn.

Puur door bepaalde aansluitingen (tijdelijk) uit te schakelen, maar zo simpel zal het vast niet zijn.
Ray schreef op zondag 1 januari 2017 @ 14:08:
maar wil je zo ook tegelijk gebruiken ? dus muziek woonkamer terwijl je gamed (ook in woonkamer?) dus echt gescheiden of muziek als je in woonkamer bent / geluid als je gamed. dat maakt nogal een verschil. bij de of variant volstaat een simpele speaker A / B variant en voor de eerste heb je inderdaad multi room / zone nodig
Tegelijk is niet nodig, maar wel om keuze te hebben welke van de twee sets gebruikt worden.

[ Voor 35% gewijzigd door Luxicon op 01-01-2017 14:13 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Als je een nieuwe (of tweedehands) versterker van plan bent om te gaan kopen dan heb je altijd al multilayout/multiroom mogelijkheden omdat je dan twee versterkers hebt.

Maw misschien leuk om een kleine aparte versterker/receiver voor je pc/2e layout te kopen, bv bij de kringloop.

Dan kan je de tape-out van de ene op de tape-in van de andere aan sluiten, digitaal kan dan alleen met spdif-coax en niet met glasvezel/toslink, aangezien glasvezel niet makkelijk te splitten is naar 2 versterkers denk ik.

Imho beter 2 versterkers dan 1 all-in one die nooit echt alles-in-1 zijn.

How do you save a random generator ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
Goh, een andere versterker. Dat is een optie, al ligt het aan de aansluiting. Nu kan ik HDMI gebruiken om het geluid naar de versterker te zenden, maar met twee versterkers is er een HMDI poort tekort. Tenzij het zou gaan om een versterker die speciaal voor een PC is gemaakt. Vanwege het besparen van (nog) een apparaat, dacht ik aan een 2 x 2 setup. Dan zijn het naast speakers, enkel twee kabel(tjes) die er extra bijkomen. :)

Wat zou tape-out tape-in bieden? Want als er een ander setje bijkomt in z'n geheel, mogen ze van mij van elkaar gescheiden blijven.

Aangezien de versterker dichtbij de PC staat, maar de 2 speakers aan één zijde, is het niet prettig met gamen.
FeaR schreef op zondag 1 januari 2017 @ 14:05:
[...]

Let op dat alleen de aanwezigheid van de optie Multi Zone niet zaligmakend is. Lagere serie receivers kunnen bijvoorbeeld alleen maar signalen die op een analoge input binnen komen doorzetten. Hoe hoger je in de series/types kijkt des te meer is er mogelijk. De hoogste series hebben zelfs een HDMI output voor naar een extra zone. Al is dat veelal ook weer met een beperkingen van bijvoorbeeld slechts tweekanaals geluid en geen surround.

Nadeel is dat de beperkingen veelal niet worden genoemd in de specificaties of de handleiding. Veelal is er een klein regeltje dat laat blijken dat Zone 2 alleen analoge signalen doet. Dat moet je dan bijvoorbeeld vinden achterin de handleiding op de pagina met foutoplossing (Q/A) van Zone 2.
Waar ik achter ben, is dat Zone 2, enkel gebruik kan maken analoge signalen. Dus het lijkt mij niet dat het geluid van de PC zo verstuurd kan worden. AUX L/R naar Zone 2 L/R.

Tenzij... want soms begrijp ik de uitleg niet direct.. de bron hetzelfde is, kan het wel via de andere manier. En ik denk dat de bron hetzelfde is, geluid dat bij de PC vandaan komt. Maar ik wil niet dat het geluid door alle 4 de speakers klinken, en dit zelf kan kiezen, of het de ene of het andere setje is, waar het geluid uit gaat komen.

Als ik de handleiding hieronder lees, klinkt het alsof het geluid alsnog uit 4 speakers tegelijk zal komen. Maar de speakers op een andere plek staan. Dat lijkt mij standaard, en niet veel met zones te maken te hebben. Vandaar ik het misschien verkeerd begrijp. Waarom is er anders zone 2? Als dat toch hetzelfde af laat spelen (tegelijkertijd) als de main zone?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/DsVKwo5.png

[ Voor 59% gewijzigd door Luxicon op 01-01-2017 14:52 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Luxicon schreef op zondag 1 januari 2017 @ 14:20:
Wat zou tape-out tape-in bieden? Want als er een ander setje bijkomt in z'n geheel, mogen ze van mij van elkaar gescheiden blijven.

Aangezien de versterker dichtbij de PC staat, maar de 2 speakers aan één zijde, is het niet prettig met gamen.
Tape-out naar tape-in is alleen interessant als je de analoge outputs gebruikt van je pc, dan kan je vanuit je pc stoel de source regelen van bv je woonkamer, maar daar zijn meer mogelijkheden mee het is gewoon een manier om waar je naar luistert naar een ander component te sturen.

Zelf wat aparte versterker betreft gebruik ik op dit moment deze voor mijn pc-omgeving, het is een Pioneer VSX-C300 die perfect onder mijn scherm past omdat hij zo plat is. (Ik heb er bij de kringloop 10,00 euro voor betaald omdat de afstandsbediening er niet bij zat, wat overigens geen enkel probleem is)
Afbeeldingslocatie: http://hifi-leipzig.de/ebaybilder/11509.jpg

Er staan bij de kringloop wel vaker van die kleine versterkers die niet slecht zijn, maar dan ook weer niet heel vaak, ligt eraan waar je gaat. Er is natuurlijk ook nog Marktplaats en Hifishark enzzz... https://www.hifishark.com/search?q=Pioneer+vsx-c300

How do you save a random generator ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Luxicon schreef op zondag 1 januari 2017 @ 14:11:
Goed om te weten, voor mij is het in ieder geval niet nodig om surround te creëren, puur voor stereo, maar dat stukje betreft analoge input zal ik proberen uit te zoeken, wat dat precies inhoudt. Eigenlijk vind ik het best luxe als er verschillende groepen gemaakt kunnen worden (dat scheelt een versterker), anderzijds iets wat naar mijn idee prima mogelijk zou moeten zijn.

Puur door bepaalde aansluitingen (tijdelijk) uit te schakelen, maar zo simpel zal het vast niet zijn.

[...]

Tegelijk is niet nodig, maar wel om keuze te hebben welke van de twee sets gebruikt worden.
precies zo simpel is het dus wel. Vrijwel alle versterkers ondersteunen een speaker A of B setting. Dat doet dus precies wat jij schijnt te willen. Of A of B (of A en B ) staan dan aan. Daarmee kan de versterker bij de PC blijven staan en moeten er enkel een setje speakers in de woonkamer met kabels naar de versterker.

de tip van een simpele extra versterker voor bij de pc is ook prima. Zo doe ik het zelf al een jaar of 15 :)

[ Voor 5% gewijzigd door Ray op 01-01-2017 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
Een extra versterker bij de PC? Is dat niet apart? Ik bedoel, dan is er al een (goede) versterker, en dan gebruik je er nog 1? En deze aansluiten op elkaar, zodat de extra versterker het PC signaal doorstuurt naar de 'main'? Nu gebeurt dat via HDMI, in dat geval, zou het AUX gaan worden (analoog).

Daardoor denk ik niet dat ik daar voordeel aan heb, omdat ik het geluid al via de PC doorstuur via HDMI. De speakers zijn daarentegen niet op een goede positie opgesteld, vandaar ik een setje erbij zoek. Als de A/B variant prima werkt (switchen tussen het één of andere setje), is dat perfect.

Het mooie is dat er talloze opties zijn, gezien de versterker van alles aan kan sturen. Veel leuker dan het aankopen van PC speakers. :)

[ Voor 11% gewijzigd door Luxicon op 01-01-2017 15:09 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Hier staat mijn PC op de bovenverdieping aan de voorkant van het huis. Precies aan de andere kant op de onderverdieping staat de TV opstelling. Dus dan is het niet zo vreemd om twee gescheiden systemen te gebruiken. Daarom was je TS ook vrij summier. Het moet maar net kunnen met je opstelling / kabels / input wensen etc om dat op 1 versterker te kunnen.

Schijnbaar is dat bij jou geen probleem dus 1 versterker met een simpele A/B optie is voor jou prima.

[ Voor 40% gewijzigd door Ray op 01-01-2017 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:45

FeaR

In GoT we trust

Luxicon schreef op zondag 1 januari 2017 @ 14:20:
Dus het lijkt mij niet dat het geluid van de PC zo verstuurd kan worden. AUX L/R naar Zone 2 L/R.
AUX als in 3,5 mm jack? Dat is analoog en zou dus naar Zone 2 gestuurd kunnen worden.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

maarre welke versterker heb je op dit moment nu eigenlijk ? ik begrijp een redelijk actueel model met HDMI etc. zit daar niet al gewoon een speaker A/B functie op ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
Kijk aan, dat klinkt goed. Ik heb een Denon AVR 1911.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Luxicon schreef op zondag 1 januari 2017 @ 17:25:
Kijk aan, dat klinkt goed. Ik heb een Denon AVR 1911.
en de handleiding al wel gelezen........

op pagina 37 staat uitgelegd hoe je de instelling moet maken voor front A/B precies wat je zoekt dus

ik ga hem niet helemaal voor je lezen maar normaal is er of een functie op je AB waarbij je dus simpelweg kan kiezen uit welke speakers. Dat zie ik hier niet direct. Dan is er de oplossing multi zone. Maar ook die is bij denon mij niet 100% duidelijk

heb zelf een pioneer en daar staat het wel heel duidelijk beschreven en kan ik heel simpel tussen A/B schakelen

[ Voor 37% gewijzigd door Ray op 01-01-2017 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
Oke bedankt. Dat plaatje hierboven (een stukje handleiding) gaat daar juist over, vandaar ik dat plaatste. Soms is een antwoord simpel te geven, en nu ook wel, maar niet zo simpel zoals bij Pioneer merk ik. Al lijkt het er voor 90% op, dat de Denon A/B ondersteund, en ik best een setje kan kopen, en dan uitvogel hoe ik dat precies werkende krijg.

...

Pagina: 1