Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drobanir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:58

Drobanir

Meukposter / BBG'er

Duckduck is my friend

Topicstarter
Ik heb een Gigabyte GA-B150-HD3P waar een NVMe PCI-e 3.0 x4 slot op zit. Nu heb ik nog een sata3 EVO 840 ssd als bootschijf en een gewone hdd voor opslag. Ik wil met een SM961 de bootschijf een upgrade geven, maar als ik nu in de handleiding kijkt lijkt het erop alsof de ssd alleen in PCI-e 3.0 x4-mode werkt als er geen andere ssd's aangesloten zijn. Ik vind het echter niet helemaal duidelijk, dus ik wil graag horen of dat inderdaad het geval is. Dit is het gedeelte uit de handleiding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/6DuCtURuKsWCHN0Kwmrqm8vR/medium.png Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/GXDXHF6Qim4J1psE8683nU0L/medium.png

De SM961 hangt nu als extra ssd in het systeem en is nog leeg. Als ik met AS SSD een benchmark draai (zie hierboven) zijn de prestaties niet zoals verwacht, met name schijven is slecht. Ik moet nog een backup maken en dan Windows opnieuw installeren op de SM961. Pas dan kan ik de EVO 840 loskoppelen en testen of het dan wel lekker snel is. Als het inderdaad niet goed samenwerkt zal ik de EVO 840 uit het systeem halen. Zou het verder geen problemen geven in combinatie met de hdd?

There is no future in timetravel. Mijn waterkoeling-inbouw-fotoverslag (oud!).

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Staat volgens mij los van elkaar, check even of je write cache wel aan staat op de NVME ssd en je de laatste driver hebt.

Met name write cache maakt gigantisch verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drobanir

Drobanir

Meukposter / BBG'er

Duckduck is my friend

Topicstarter
De write cache staat aan en de SM961 is de OEM-versie die van de standaard Microsoft driver gebruik maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23:08
Drobanir schreef op zondag 1 januari 2017 @ 16:19:
De write cache staat aan en de SM961 is de OEM-versie die van de standaard Microsoft driver gebruik maakt.
Was er niet iets met dat de microsoft driver ondermaats presteerd en je een samsung driver nodig hebt?

Overigens lees ik de tabel in de handleiding als de type ssd's compatible met het m2 slot, niet zozeer alsof het de normale sata poorten beinvloed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Drobanir schreef op zondag 1 januari 2017 @ 16:19:
SM961 is een oem ssd toch, dus -officieel- geen driver, support of firmware?..

SM951 hier deed ook raar tot ik in de device manager write cache buffer flushing aanvinkte (uitzette dus), heb je dat ook al gebrobeerd? (is natuurlijk niet ideaal)

[ Voor 43% gewijzigd door maratropa op 02-01-2017 11:38 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drobanir

Drobanir

Meukposter / BBG'er

Duckduck is my friend

Topicstarter
Als ik beide vinkjes zet gaat het inderdaad een stuk beter. Zijn dit de snelheden die ik mag verwachten?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/tZEdi0oUgxCiiXbMUGcbc5qF/medium.png Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/gjmIf2Eb1wQoWosKQuY9IQk0/medium.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiriTNL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:33
Dit zijn inderdaad de snelheden die je mag verwachten

Maar probeer eens de samsung nvme drivers te installeren.
Ik had een soort gelijk probleem met mijn PM951.

Na installatie van deze drivers ging het allemaal op max snelheid en zonder write cache buffer flushing.
Driver samsung: http://www.samsung.com/se...e/ssd/download/tools.html

update: net even een test gedaan met en zonder write cache buffer flushing. Maakt bij mij geen verschil.

[ Voor 13% gewijzigd door SpiriTNL op 02-01-2017 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
SpiriTNL schreef op maandag 2 januari 2017 @ 14:00:
Dit zijn inderdaad de snelheden die je mag verwachten
Dat zijn de snelheden die je mag verwachten? :?

Of deze \/

samsung 960 evo 250

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiriTNL
Reepje schreef op maandag 2 januari 2017 @ 14:41:
[...]

Dat zijn de snelheden die je mag verwachten? :?

Of deze \/

[afbeelding]
960 evo vs PM951, daar zit wel enig verschil in.
Nieuwe vs oude generatie.
Samsung Polaris vs Samsung UBX controler.

Wel beide tripple-level cel maar toch.

[ Voor 46% gewijzigd door SpiriTNL op 02-01-2017 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
uhhm ja, maar het gaat hier toch over een 961 (960) Evo van 256 GB.

Dat jij een PM951 hebt is fijn, maar die moet je dus inderdaad niet vergelijken met de 961.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpiriTNL
Reepje schreef op maandag 2 januari 2017 @ 15:46:
uhhm ja, maar het gaat hier toch over een 961 (960) Evo van 256 GB.

Dat jij een PM951 hebt is fijn, maar die moet je dus inderdaad niet vergelijken met de 961.
Oeps sorry, ik heb een 951 ja :X

Ze maken dus beide van de zelfde techniek gebruik.
Zou dus betere prestatie moeten leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Een SM961 is toch de OEM-ish versie van de 960 pro, beide met MLC nand. De 960 evo heeft TLC nand.

Misschien staat hier nog wat nuttigs:

http://www.overclock.net/t/1603995/samsung-sm961-nvme-thread

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
maratropa schreef op maandag 2 januari 2017 @ 16:25:
Een SM961 is toch de OEM-ish versie van de 960 pro, beide met MLC nand. De 960 evo heeft TLC nand.

Misschien staat hier nog wat nuttigs:

http://www.overclock.net/t/1603995/samsung-sm961-nvme-thread
Dat klopt. Daarmee zou de MLC versie dus sneller moeten zijn bij hoge workload.
Voor een bench maakt het weinig uit, daar zou je eerder verschillen verwachten tussen kleine en ruimere drives. Ik kon zo snel geen as-ssd vinden van een 256 GB 961 (mlc) exemplaar.

Waar het mij om gaat, is dat de waarden die gehaald worden door Drobanir niet goed zijn, verre van dat.
Driver probleem lijkt me op het eerste gezicht. Vooral write loopt 50% achter, en er lijkt geen ondersteuning voor een hogere que dan 1 te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Idd de waardes zijn niet goed.

Loopt dat m2 slot op dat mobo ook niet gewoon via de chipset lanes ipv direct op de cpu lanes? Dat is waarschijnlijk ook niet goed voor de snelheid. Lijkt er wel op toch, hij support ook sata.

[ Voor 27% gewijzigd door maratropa op 02-01-2017 16:47 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_H
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13:18
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/dLCKj6UNtrdmNQaySNvoiVZv/full.png

Specs 961 OEM 256 GB - 33% in gebruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Laatst online: 22:57
Drobanir schreef op zondag 1 januari 2017 @ 13:25:
maar als ik nu in de handleiding kijkt lijkt het erop alsof de ssd alleen in PCI-e 3.0 x4-mode werkt als er geen andere ssd's aangesloten zijn.
Nee, daar staat dat je een M.2 PCIe 4x SSD gebruik je geen SATA Express meer kunt gebruiken en geen insteekkaart in het onderste PCIe 16x-slot (PCIEX4, met 4 lanes) kunt stoppen.

Gebruik je een M.2 SATA SSD dan kun je SATA3_5 niet meer gebruiken.

Het wordt ingewikkelder rond het gecombineerde gebruik van het PCIEX4-slot en SATA Express omdat die PCI-e lanes delen. Aangezien niemand SATA Express gebruikt kun je dus aannemen dat als je een NVME SSD geburikt in het M.2-slot dat je dan het PCIe-slot niet kunt gebruiken en andersom.
maratropa schreef op maandag 2 januari 2017 @ 16:46:
Loopt dat m2 slot op dat mobo ook niet gewoon via de chipset lanes ipv direct op de cpu lanes?
Dat gebeurt alleen op dure socket 2011-borden met idem processor, een Skylake 1151-CPU heeft maar 16 PCIe-lanes en (ok, ik houd een slag om de arm) 99,9% van alle moederborden leiden die rechtstreeks naar het PEG (PCI Express Graphics) slot of -sloten. Indien het er meer dan 1 is dan kun je vaak kiezen tussen 16x/0x of 8x/8x, bij 3 of meer PCIe-16x-sloten zit het 3e slot vrijwel altijd aan de chipset, er is er (bijna?) niet een die dan in 8x/4x/4x draait.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Ik neem aan dat het m2 slotje via de chipset is aangesloten; zie het diagram van intel van B150;

http://www.intel.com/cont...b150-chipset-diagram.html

Voorzover ik weet is dat ook niet goed voor de snelheid.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Aangezien (zo goed als) alle moederborden het M.2-slot op de chipset aansluiten is er niks wat je er aan kunt doen, anders dan een insteekkaart in een graphics-slot te zetten :)

De DMI 3.0 interface tussen de B150 en de CPU heeft een doorvoer van 4 GB/sec dus je moet goed je best doen die link te verzadigen met je SATA-, USB en ethernetaansluitingen voordat je daar last van gaat ondervinden :) Als je daar echt een (real life) bottleneck ervaart moet je naar een Xeon met 40 PCIe-lanes (en bijbehorende prijs).

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Paul schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 11:13:
Aangezien (zo goed als) alle moederborden het M.2-slot op de chipset aansluiten is er niks wat je er aan kunt doen, anders dan een insteekkaart in een graphics-slot te zetten :)

De DMI 3.0 interface tussen de B150 en de CPU heeft een doorvoer van 4 GB/sec dus je moet goed je best doen die link te verzadigen met je SATA-, USB en ethernetaansluitingen voordat je daar last van gaat ondervinden :) Als je daar echt een (real life) bottleneck ervaart moet je naar een Xeon met 40 PCIe-lanes (en bijbehorende prijs).
idd..al hebben xeon mobo's ook gewoon de m.2. aan de chipset hangen. Die doorvoor van DMI is idd prima. Ik heb wel eens testen gezien waar vooral de random waardes wat lager kunnen liggen via de chipset. Maar misschien is er hier wat anders mis.. :)

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CCJJVV
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:27
Heb zelf de samsung pm961 en had de zelfde "belabberde" schrijfsnelheden. Heb nu +-1300mb/s schrijf snelheid, de oplossing voor mij was de zoals eerder al geopperd de samsung nvme drivers installeren.

Write cache buffer en dergelijke is overigens niet aan te raden.
Maar als het goed is zou de onderstaande driver het moeten oplossen.

http://www.samsung.com/se...e/ssd/download/tools.html

[ Voor 39% gewijzigd door CCJJVV op 03-01-2017 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drobanir

Drobanir

Meukposter / BBG'er

Duckduck is my friend

Topicstarter
Peter_H schreef op maandag 2 januari 2017 @ 16:59:
[afbeelding]

Specs 961 OEM 256 GB - 33% in gebruik
Mag ik vragen wat voor moederbord je hebt en welke dingen je verder nog wel of niet gedaan hebt? Ik heb inmiddels Windows 10 (1607) vers geïnstalleerd en de M.2 als bootdisk gebruikt, maar de waarden blijven dramatisch laag. Ik had eerder ook al de NVMe driver van Samsung geprobeerd en dat maakt niets uit. Zijn er soms bios instellingen waar ik naar moet kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_H
Drobanir schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 16:08:
[...]

Mag ik vragen wat voor moederbord je hebt en welke dingen je verder nog wel of niet gedaan hebt? Ik heb inmiddels Windows 10 (1607) vers geïnstalleerd en de M.2 als bootdisk gebruikt, maar de waarden blijven dramatisch laag. Ik had eerder ook al de NVMe driver van Samsung geprobeerd en dat maakt niets uit. Zijn er soms bios instellingen waar ik naar moet kijken?
Moederbord is Asus Z170-A, pc samengesteld en in mekaar laten zetten bij Azerty, windows 10 home zelf geinstalleerd.
Stuurprogramma ssd 10.0.14393.0 microsoft, datum 21-06-2006.
Cpu i7-6700K met 32GB geheugen.
As ssd werkte eerst ook niet voor geen meter, dacht al dat het daaraan lag, daarna, na links en rechts nadere informatie gelezen te hebben, bij de beleidsregels van de m.2 beide vakjes aangevinkt, as ssd loopt nu als een speer, zat gisteren tijdens het renderen van avatar van 2D naar 3D (gewoon om uit te proberen hoe lang zoiets duurt) op een score van zo'n 4400, belasting cpu 50 Á 60% (zie foto)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/fgC4DKxTXoFtpJwp4VlRVbN9/thumb.png

[ Voor 10% gewijzigd door Peter_H op 04-01-2017 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drobanir

Drobanir

Meukposter / BBG'er

Duckduck is my friend

Topicstarter
Ik ben er denk ik al achter waarom de prestaties zo tegenvallen. Het is een beperking van de B150 chipset:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ldqCbM7evji7cJILU15fe0ed/medium.jpg

De B150 heeft maar de helft van het aantal pci express gen 3 lanes tot zijn beschikking ten opzichte van een H170. Ik ben dus bang dat er voor de SM961 op dit moederbord gewoon niet meer inzit. Het is het nog altijd het dubbele van wat ik met mijn EVO840 haalde, maar helaas niet wat ik gehoopt had. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Drobanir schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 08:37:
De B150 heeft maar de helft van het aantal pci express gen 3 lanes tot zijn beschikking ten opzichte van een H170.
En toch heeft dat moederbord 4 lanes toebedeeld aan de M.2 connector aldus de fabrikant:
PCIe Gen3 x4 M.2 Connector with up to 32Gb/s Data Transfer (PCIe NVMe & SATA SSD support)
Dan houden ze er dus nog 4 over voor de USB 3.1 controller, het PCIe 1x slot, de PCI-sloten (PCIe to PCI bridge) en geluid.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi3344
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07-06 19:42
961 512gb

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/bCKS0bPP4eiDfMUxdSwD7179/medium.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
hier heeft ie natuurlijk niks aan, als je nou even specs zou geven, of buffer flushing aanstaat, etc dan is het misschien nog nuttig :)

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eboman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:49

Eboman

Ondertitel

SM961 op B150i

Hier een SM961 op een B150i moederbord, ik heb die windows instellingen nog niet aangepast, zal ik vanavond eens naar kijken. Verder geen extra drivers geinstalleerd.

[ Voor 9% gewijzigd door Eboman op 06-01-2017 12:38 ]

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drobanir

Drobanir

Meukposter / BBG'er

Duckduck is my friend

Topicstarter
Ter vergelijking, dit is mijn score:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Cw0Pxp64c37N9HEr9EP97S7Q/medium.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi3344
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07-06 19:42
maratropa schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 12:27:
[...]

hier heeft ie natuurlijk niks aan, als je nou even specs zou geven, of buffer flushing aanstaat, etc dan is het misschien nog nuttig :)
gallery: hoi3344

Sprucebuild

en dat alles in een custom made houten case >:) (zie casemodding)

Geen idee of buffer flushing aanstaat by the way, iets om na te kijken (volgens mij wel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_H
en welke score nu met as ssd benchmark, er worden nu, door verschillende mensen, twee programma's door mekaar cgehaald

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eboman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:49

Eboman

Ondertitel

Drobanir schreef op maandag 2 januari 2017 @ 11:57:
Als ik beide vinkjes zet gaat het inderdaad een stuk beter. Zijn dit de snelheden die ik mag verwachten?
[afbeelding] [afbeelding]
Ik heb alleen de samsung driver geinstalleerd en nu loopt hij bij mij ook beter (ik haalde eerst ook 0.8 write op 4K met deze benchmark).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/68bb35c8VyIB0ts1m5fPRaMx/thumb.png

Signature

Pagina: 1