Acer laptop uitbreidingsslot onbekend?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 02-10 22:18
Hallo Tweakers, allereerst de beste wensen voor 2017
Mijn vraag is; Ik heb een Acer AS7741G-434G64Bn en nu zit er een extra aansluit optie in, waarschijnlijk voor een ssd m2 of mSATA (met 8pins en 18pins sleuven als ik goed heb geteld) maar ik weet dat niet zeker, foto http://imgur.com/a/2K2g8 de nummer leveren met google ook weinig info op.

Ik kan het ook niet op de acer site vinden of op hun forum,
Weet iemand welke specs het slot heeft of evt wat voor ssd erin kan?

Edit:
Verwarrend maar ik zie op dit plaatje dat het een mSATA moet zijn
Maar omdat er geen gegevens op de acer site staan is het dan een SATA600 (SATAIII) of kan hij sneller
Of is hij niet eens aangesloten, wat natuurlijk ook nog kan.

[ Voor 29% gewijzigd door Mel33 op 01-01-2017 11:56 ]

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Er zijn maar 4 SATA snelheden: 1,5, 3, 6 en 16 Gbit/s. Het zal naar alle waarschijnlijkheid een SATAIII zijn.

Op het moment dat dergelijke connectoren op een moederbord zitten mag je er van uit gaan dat het ook aangesloten zit en gaat werken op het moment dat je er een geschikte schijf in drukt. (ik weet "assumptions..")

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Het kan zowel mSATA als mPCIe zijn.
Beide slots zijn namelijk gelijk aan elkaar.
Zie ook: http://electronicdesign.c...e-between-mpcie-and-msata

Hele handige rule-of-thumb:
mPCIe wordt meestal gebruikt voor WiFi of WWAN (3G GSM) kaartjes en hebben daarom nagenoeg altijd antenne draadjes erbij hangen.
Heb je geen antenne draadjes (en eventueel al elders een WiFi kaartje) dan is het in de meeste gevallen mSATA.
Kleine edit: mPCIe wordt in een enkel geval ook wel gebruikt voor opslag, maar het komt bar weinig voor. De enige opslag waar het vaker voor wordt gebruikt is een soort caching drive, zoals een Intel Turbocache kaartje. En als dat een optie was voor jouw laptop, dan staat dat duidelijk aangegeven in de specificaties. (want major selling point, ookal doet het in de praktijk vrij weinig en is het daarom ook uit de gratie geraakt)

M.2 is het sowieso niet, want die heeft namelijk het gleufje aan de andere kant van het slot zitten en het schroefgaatje recht in het midden ipv naar opzij van het slot (zoals op je foto). Plus, die kaartjes zijn meestal ongeveer 2x zo lang als mSATA.

Kortom, dit slot lijkt zeer waarschijnlijk een mSATA slot te zijn. En die heeft dan de snelheid die de SATA controller van je laptop aanbied. Vermoedelijk is dat SATA600, gezien mSATA meestal wordt ingezet voor de primaire storage.

Edit: de kans bestaat dat de betreffende laptop zowel met een normale SATA drive als een mSATA drive is geleverd, en dat er een wisselfunctie op zit. Of je gebruikt 2,5inch reguliere SATA, of je gebruikt het mSATA slot.
Dat is niet altijd zo, en als er niks over beschreven is, dan is de enige manier om er achter te komen door simpelweg te testen.

[ Voor 64% gewijzigd door McKaamos op 01-01-2017 13:14 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
Ha dank voor jullie input, het schijnt idd een mSATA 600 te zijn waarschijnlijk.(aanname)
Ik had de laptop met een 640GB HDD overgekocht, ik heb er een 128GB SSD crusial BX100 in geplaatst, die werkt op SATA300 (SATAII) in de HDD bay.
Ik kom er nu niet echt uit of de mSATA poort op SATA600 werkt of niet.(aangezien de normale hdd poort sata300 is)
Maar mag ik aannemen dat een mSATA op SATA300 snelheid zinloos zou zijn als optie?
Ik zie geen draden of iets dat er op duid dat het een WiFi oid is, maar het zou dus ook een mPCiE slot kunnen zijn.

(raar dat er niks in de handleidingen is te vinden?)

[ Voor 4% gewijzigd door Mel33 op 01-01-2017 13:21 ]

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

mell33 schreef op zondag 1 januari 2017 @ 13:18:
Ha dank voor jullie input, het schijnt idd een mSATA 600 te zijn waarschijnlijk.(aanname)
Ik had de laptop met een 640GB HDD overgekocht, ik heb er een 128GB SSD crusial BX100 in geplaatst, die werkt op SATA300 (SATAII) in de HDD bay.
Ik kom er nu niet echt uit of de mSATA poort op SATA600 werkt of niet.
Maar mag ik aannemen dat een mSATA op SATA300 snelheid zinloos zou zijn als optie?
Ik zie geen draden of iets dat er op duid dat het een WiFi oid is, maar het zou dus ook een mPCiE slot kunnen zijn.

(raar dat er niks in de handleidingen is te vinden?)
Is het deze laptop? http://icecat.us/en/p/ace...1G-434G64Mn-4786115.html#

Die lijkt geen drivers te hebben voor een Turbocache kaart of iets soortgelijks, aldus de Acer website.
Dus de kans dat het mPCIe is, is nóg kleiner geworden :P Ik gok ongeveer 2% kans dat het mPCIe zou zijn.

Wat betreft SATA snelheden, maakt het wat uit?
SATA300 en 600 hebben hogere throughput, maar een SSD is niet snel omdat hij veel MB's per seconde uit kan persen. SSD's zijn snel omdat ze lage latency hebben, en daar verandert SATA300 of 600 niets aan.
IOPS en lage latency, daar door werkt een SSD snel.

En daarbij, als je zowel mSATA als reguliere SATA kan gebruiken, dan is dat toch hardstikke handig? kan je zowel een SSD voor snel werken hebben, en een reguliere harddisk voor de bulk opslag die niet zo snel hoeft te zijn.
Uiteraard er vanuit gaande dat er geen wisselfunctie op zit. De chipset van de laptop heeft in ieder geval wel een controller die voldoende SATA functionaliteit bied om dedicated aansluitingen te kunnen bieden voor beide.

[ Voor 4% gewijzigd door McKaamos op 01-01-2017 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
McKaamos schreef op zondag 1 januari 2017 @ 13:31:
[...]

Is het deze laptop? http://icecat.us/en/p/ace...1G-434G64Mn-4786115.html#

En daarbij, als je zowel mSATA als reguliere SATA kan gebruiken, dan is dat toch hardstikke handig? kan je zowel een SSD voor snel werken hebben, en een reguliere harddisk voor de bulk opslag die niet zo snel hoeft te zijn.
Nee het is deze Artikelnummer : LX.PT102.118
type Aspire 7741G-434G64Bn
Ja het is verrekte mooi als er een extra opslag in kan.
Maar ik zie ook nergens iets over Turbocache, sluit dat mPCiE uit?

Dank voor de site, het is deze http://icecat.us/en/p/ace...ixels-Silver-6056331.html

edit:
Bedankt allen! Enige twijfel is weg, als het idd die 2% is, dan ga ik er vanuit dat het een mSATA is, ook al is het nergens beschreven.

Iemand een 2de handsje of een tip voor een mooie mSATA, 128GB is genoeg

Edit2;
Kan natuurlijk ook eerst 1 mSATA van 20eu kopen natuurlijk,(hm de schroefgaten komen niet helemaal overeen, vreemd) wat ik me nu wel bedenk is dat het missc qua cache wordt gebruikt en een beperking heeft op het aantal GB's, of is dat onzin?

[ Voor 26% gewijzigd door Mel33 op 01-01-2017 14:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

mell33 schreef op zondag 1 januari 2017 @ 13:45:
[...]

Nee het is deze Artikelnummer : LX.PT102.118
type Aspire 7741G-434G64Bn
Ja het is verrekte mooi als er een extra opslag in kan.
Maar ik zie ook nergens iets over Turbocache, sluit dat mPCiE uit?

Dank voor de site, het is deze http://icecat.us/en/p/ace...ixels-Silver-6056331.html

edit:
Bedankt allen! Enige twijfel is weg, als het idd die 2% is, dan ga ik er vanuit dat het een mSATA is, ook al is het nergens beschreven.

Iemand een 2de handsje of een tip voor een mooie mSATA, 128GB is genoeg

Edit2;
Kan natuurlijk ook eerst 1 mSATA van 20eu kopen natuurlijk,(hm de schroefgaten komen niet helemaal overeen, vreemd) wat ik me nu wel bedenk is dat het missc qua cache wordt gebruikt en een beperking heeft op het aantal GB's, of is dat onzin?
Niet alle laptops hebben beide schroefgaatjes aanwezig voor mSATA of mPCIe. Mijn Thinkpad b.v. ook niet. (bij beide slots niet, slechts 1 schroefje per kaart)
Dus dat de schroefgaatjes niet overeen komen kan kloppen, maar is niet erg.
Er is wel verschil in lengte van de kaart. Half of Heel. Als ik de foto goed heb gezien, heb je een Hele lengte slot. Daar kan wel een Halve lengte kaart in, maar dan moet je even creatief doen. Bijvoorbeeld met een plasticje wat je vast schroeft en de kaart in z'n slot gedrukt houdt.

mSATA kent geen mogelijkheden voor het beperken van hoe groot de drive is, afgzien van de maximale alloceerbare grootte. Maar dan praten we over honderden terabytes, zo niet meer.
Dat is gewoon de beperking van de techniek. Iets waar we in de historie van computers al meermaals tegenaan zijn gelopen trouwens :P Eerst de grens van 2GB, toen bij 8,4GB, later bij 127GB (grens van FAT32?), toen kwam Windows met een beperking tot 2TB (daarom hebben we tegenwoordig GPT) en nu kunnen we weer even vooruit omdat er flink rek ingebouwd is :P

Voor 2dehands hardware hebben we hier op Tweakers speciaal een Vraag&Aanbod sectie, trouwens.
Altijd fijn om daar even rond te neuzen of iemand een mSATA SSD in de aanbieding heeft.
En anders zet je er een vraag-advertentie neer :)
https://tweakers.net/aanbod/

[ Voor 13% gewijzigd door McKaamos op 01-01-2017 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
Dankje ik ga het proberen.

Mvg
Mell33

Pagina: 1