Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Waar ik naar op zoek ben, lijkt een speld in een hooiberg. Maar Tweakers zou Tweakers niet zijn als er genoeg mensen mij voor zijn geweest in dezelfde zoektocht en er dus genoeg over te vertellen is.

Waar het op neerkomt is dat ik in mijn 5 jaar oude woning 3 volwaardige etages heb en qua verwarming de volgende eigenschappen:
  • stadsverwarming in meterkast met één klep (aan/uit)
  • begane grond: vloerverwarming als hoofdverwarming, geen radiatoren
  • 1e verdieping: 3 slaapkamers en badkamer, allemaal met eigen radiator
  • 2e verdieping: 1 studiekamer en 1 zolderkamer, beide met eigen radiator
Totaal dus 6 radiatoren en een vloerverwarming. Resultaat is dat het nu 's winters beneden heerlijk vertoeven is dankzij de vloerverwarming, thermostaat staat op 19,5 en soms 20 C. De overige kamers worden echter niet warmer dan 17,5 tot 18 graden als er nauwelijks zon schijnt, dit ondanks dat de radiatoren op 5 open staan.

De oplossing lijkt mij hiervoor het volgende: een zoneklep voor de vloerverwarming te plaatsen en een systeem met zoneregeling te installeren. Een aantal die ik voorbij heb zien komen: Tado 2.0 en Honeywell Evohome.

Ideale scenario
Idealiter heb ik een systeem dat:
  1. alle zones individueel kan aansturen, dus ook de vloerverwarming kan uitschakelen middels een zoneklep
  2. integratie heeft met Homekit en/of IFTTT
  3. ook een slimme thermostaat is, dus naast programma's volgen ook leert wanneer er iemand wel/niet thuis is (geofencing bijv.)
  4. luchtvochtigheid en evt. andere zaken meet
Probleem is dat ik geen één systeem tegen ben gekomen die alles heeft. Volgens mij heeft Tado 2.0 de mogelijkheid voor opties 2, 3 en 4, maar volgens diverse fora zou ik daar uitkomen op 2 aparte thermostaten (waarbij 1 specifiek voor de vloerverwarming) en bijbehorende aanpassingen aan de leidingen, wat een complete opsplitsing zou betekenen. Dus niet simpelweg een zoneklep vóór de vloerverwarming, maar:
- zoneklep voor vloerverwarming én eigen thermostaat
- zoneklep naar overige radiatoren én eigen thermostaat
- een of ander systeem dat de stadsverwarming reguleert wanneer 1 van beide warmte vraagt of misschien de originele klep buiten werking stellen?
Kortom: wie weet hier wat meer over?

Dan de Honeywell Evohome. Deze is geschikt voor optie 1, maar de rest niet. Het heeft i.t.t. eerdere berichtgevingen namelijk geen integratie met welk smart home systeem dan ook, is ook gek genoeg niet eens een slimme thermostaat (wel via Wi-Fi/internet te bedienen) en meet ook niks extra's. Daar komt bij dat het erg duur is, in mijn scenario kom ik puur qua onderdelen al uit op € 1000-1500.

Dus de hamvraag is eigenlijk gebaseerd op de Tado: klopt mijn opsomming van 2 nieuwe kleppen plaatsen met 2 (slimme Tado) thermostaten en de oorspronkelijke klep buiten werking stellen? Of wat is er nodig om dat voor elkaar te krijgen?

Als er trouwens nog een ander systeem is, dan houd ik me dat van harte aanbevolen. Het enige wat ik absoluut niet wil, is iets waar subscriptions aan verbonden zijn om bepaalde functionaliteiten te kunnen gebruiken (denk aan de Nest Cam bijv).

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dank je wel, maar dat is feitelijk gewoon hetzelfde als Honeywell biedt. Ook daarbij loop ik tegen min of meer dezelfde beperkingen aan.

Zeg nou zelf: niet alleen het uiterlijk, maar ook de functionaliteit van die systemen zijn hopeloos achterhaald. Geen enkele smart home integratie te bekennen. Dat is voor mij dus wel een eis.

Het gaat mij dan ook met name over wat het beste is om toe te passen wanneer ik voor het Tado systeem (of vergelijkbaar) ga.

Geldt overigens ook voor de apps: van 1 kan ik niet eens de app vinden, de ander is september 2015 voor het laatst bijgewerkt. Zegt wel wat over de support en de adoptie van nieuwe features in ofwel het systeem ofwel iOS/Android.

[ Voor 20% gewijzigd door MooDyBLueS op 01-01-2017 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:11

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Volgens mij heeft de tado een extra relais uitgang, mogelijk kun je die gebruiken voor je klep in je stadsverwarming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
deWit schreef op zondag 1 januari 2017 @ 16:09:
Volgens mij heeft de tado een extra relais uitgang, mogelijk kun je die gebruiken voor je klep in je stadsverwarming?
Bedoel je op de hoofdthermostaat of juist de Extension Kit? Ik zie volgens mij op de thermostaat alleen een aansluiting voor vervanging van de bestaande thermostaat of een aparte aansluiting indien je nog geen bestaande thermostaat hebt hangen, of of dus.

Overigens heb ik inmiddels van Tado een reactie per e-mail binnen:
Om een volledig onafhankelijke aansturing te realiseren, zou er ook zoneklep beschikbaar moeten zijn voor de vloerverwarming waarop dan een extra Slimme Thermostaat op aangesloten kan worden. Je zou dan de volgende tado° producten nodig hebben om je verwarmingssysteem aan te sturen:
  • 2x Slimme Thermostaat
  • 1x Slimme Radiatorknop - Starterskit (bevat een Internetbridge en twee Slimme radiatorknoppen)
  • 4x Slimme Radiatorknoppen
Dus zij zeggen dat ik "ook een zoneklep voor de vloerverwarming" beschikbaar moet hebben. Ik vraag me alleen af wat ze met "ook" bedoelen. Ik kan me namelijk 2 scenario's voorstellen.

Het eerste is waarbij ik dus 1 hoofdklep heb (zoals nu het geval is) en daarachter een zoneklep die de vloerverwarming uitschakelt wanneer deze al op temperatuur is (lees: de 2e thermostaat).
Het tweede scenario is de huidige hoofdklep buiten werking stellen en daarachter 2 zonekleppen: 1 voor vloerverwarming en 1 voor de overige radiatoren. Weet alleen niet of dat laatste makkelijk te realiseren is, een Y-splitsing is er natuurlijk al, omdat de vloerverwarming de eerste splitsing van de hoofdleiding is, dus direct na die splitsing zou een zoneklep voor de overige leidingen gerealiseerd kunnen worden, maar denk dat het ook afhangt van hoe de Tado hiermee omspringt, want ook daar zie ik 2 scenario's:
  1. Tado stuurt beide thermostaten volledig individueel aan
  2. Tado stuurt de 2e thermostaat via de 1e aan en als 1 van beide warmte vraagt, wordt de klep die op de hoofdthermostaat hangt geopend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 619454

....... Ook daarbij loop ik tegen min of meer dezelfde beperkingen aan.....
......... maar ook de functionaliteit van die systemen zijn hopeloos achterhaald. Geen enkele smart home integratie te bekennen. Dat is voor mij dus wel een eis.....
:X Stel je eisen maar eens bij, dan zul je zien dat er veel moois te koop is.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 619454 op 02-01-2017 00:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Weet iemand hoe de Tado omgaat met gebruik van 2 slimme thermostaten?

Edit:
inmiddels heb ik meerdere contacten met Tado support gehad en het blijkt dat het zeer eenvoudig met een enkele zoneklep te regelen is. Die wordt aangestuurd door de primaire slimme thermostaat, de overige ruimtes via de radiatorthermostaten. De hoofdklep moet dan altijd open blijven staan.

Kortom: voor mij een aanschaf van nog geen € 750 en nog wat voor de extra zoneklep, totaal sowieso onder de € 1.000.

Daarmee heb ik aan 100% van al mijn wensen en eisen kunnen voldoen, het is alleen nog even wachten op Homekit support, maar dat komt dit kwartaal nog.

Bedankt voor alle reacties!
Anoniem: 619454 schreef op maandag 2 januari 2017 @ 00:06:
[...]

:X Stel je eisen maar eens bij, dan zul je zien dat er veel moois te koop is.
Ik zeg het niet graag, omdat het misschien wat bot overkomt, maar ik denk dat u maar eens uw kennis moet gaan bijspijkeren. Ik ben geen expert of überhaupt kenner op het gebied van warmte installaties (ben IT'er), maar met veel zoek-, lees- en uitvraagwerk o.a. op fora en het raadplegen van de diverse fabrikanten en de kennissenkring, ben ik er dus uiteindelijk volledig achter gekomen wat er nodig is en wat er wel en niet kan.
Zoals hierboven al gemeld en dus wellicht ter overvloede: het is dus allemaal heel goed mogelijk en er was geen enkele noodzaak om mijn eisen bij te stellen.

[ Voor 255% gewijzigd door MooDyBLueS op 04-01-2017 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbie171
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-04-2022
Hallo MooDyBLueS,

Mag ik je vragen hoe het systeem tot nu toe bevalt?
Ik heb een vergelijkbare situatie alleen dan een CV ketel ipv stadsverwarming.
Begrijp ik het nou goed uit je laatste reactie dat je uit de voeten kunt met 1 slimme thermostaat ipv de eerder genoemde 2?
Hoe wordt de zoneklep voor de vloerverwarming dan precies aangestuurd?

Alvast bedankt voor je reactie.
Rob

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boefje79
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 30-04 22:31
Ik ben ook benieuwd naar de ervaringen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogerRoger
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 30-10-2024
Ik ook! Onze situatie is een andere in de zin dat we door heel het huis vloerverwarming krijgen bestaande uit meerdere zones, maar het principe blijft staan, ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-05 22:57
Volgens deze link:
https://support.tado.com/hc/nl/articles/201587409
Kun je bv met een slimme thermostaat ook een Radiator kraan een soort van slave maken (dus de thermostaat bepaalt wanneer de radiator (wordt dus denk ik een soort van zoneklep)) aan of uit gaat..
Kwestie van goed de zone's indelen
@robbie171 : Zoneklep wordt hierin (summier) beschreven: https://manuals.coolblue.nl/6d/tado-thermostaat.pdf

[ Voor 15% gewijzigd door soepah op 02-10-2018 15:24 ]

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1154839

Ik ben ook bezig met voor vloerverwarming in het hele huis incl meerdere zones. Ik ben er nog niet uitgekomen.

Tado werkt alleen met zonnekleppen. En de Honeywell systemen zijn oud en het design van die thermostaten l?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
soepah schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 11:59:
Volgens deze link:
https://support.tado.com/hc/nl/articles/201587409
Kun je bv met een slimme thermostaat ook een Radiator kraan een soort van slave maken (dus de thermostaat bepaalt wanneer de radiator (wordt dus denk ik een soort van zoneklep)) aan of uit gaat..
Kwestie van goed de zone's indelen
@robbie171 : Zoneklep wordt hierin (summier) beschreven: https://manuals.coolblue.nl/6d/tado-thermostaat.pdf
Nee, niet op die manier. De radiatorkraan is de bepalende factor die de warmtevraag regelt. Voorbeeld:
Het is 19 graden in huis en de radiatorkraan staat ingesteld op 21 graden (doeltemperatuur), dan vraagt die radiatorkraan om warmte en zal de slimme thermostaat ongeacht de daarop ingestelde temperatuur aanslaan.

Je kan de radiatorkraan ontkoppelen van de slimme thermostaat (wat ik heb gedaan) en daarmee is het volledig onafhankelijk.
Pagina: 1