Ik heb een toilet/badkamerventilator gekocht die ik met een tweepolige kabel wil aansluiten. Nou heeft deze fan een driepolige aansluiting, te weten: nul, fase en schakel (blauw, bruin en zwart). Op de plaats waar ik hem wil aansluiten heb ik maar twee polen, dus dat gaat zo niet werken. Is er een manier waarop ik dit wel werkend kan krijgen, zonder een extra draad te trekken en nieuwe schakelaar te plaatsen?
Waarom heb je geen fan gekocht met 2 draden?
MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....
Verwijderd
Moet je je natuurlijk wel afvragen waarom er zowel een fase als schakel aanwezig is.
Waarschijnlijk zit er een instelbare timer met relais in de fan waarbij de fan dus een bepaalde tijd blijft draaien nadat er uitgeschakeld is. Denk dat je meer informatie kunt vinden in de installatie-instructies. Daar staat ook vast in wat je in jouw situatie het beste kan doen.
Zowiezo denk ik dat het verstandig is dat je je eerst even verdiept in de werking en aansluitingsmogelijkheden van je fan. Als je er met de instructies niet uitkomt is het wellicht het beste als je iemand inschakelt die wél kaas heeft gegeten van dit soort zaken. Voordat je huis affikt
Waarschijnlijk zit er een instelbare timer met relais in de fan waarbij de fan dus een bepaalde tijd blijft draaien nadat er uitgeschakeld is. Denk dat je meer informatie kunt vinden in de installatie-instructies. Daar staat ook vast in wat je in jouw situatie het beste kan doen.
Zowiezo denk ik dat het verstandig is dat je je eerst even verdiept in de werking en aansluitingsmogelijkheden van je fan. Als je er met de instructies niet uitkomt is het wellicht het beste als je iemand inschakelt die wél kaas heeft gegeten van dit soort zaken. Voordat je huis affikt
Juist, een fan die nog even blijft waaien. Dan moet hij niet op de schakelaar worden aangesloten, want dan dondert hij direct uit als je het licht uitzet. Maar hij moet wel weten dat het licht aan staat...
Dat verklaart
Dat verklaart
Juist dat klopt allemaal. Het zit zo, ik heb deze gebruikte fan voor een prikkie gekocht om in mijn schuur wat te kunnen afzuigen. Er zit een timer op en die is zo te zien te omzeilen. Ik wil 'm bij voorkeur aan een kabeltje hangen met een schakelaartje ertussen om aan/uit kunnen schakelen. Is er geen mogelijkheid om in zo'n geval iets door te lussen?
Wat kwibox al schrijft: wat staat er allemaal in de handleiding over de aansluitmogelijkheden? Je vraagt nu namelijk wel heel veel van onze kristallen bol capaciteiten, ook omdat je geen merk of type noemt...
ps: gefeliciteerd!
ps: gefeliciteerd!
Als je op de plek van aansluiten alleen 0(blauw) en schakeldraad(zwart) hebt kun je die laatste gewoon doorlussen naar de faseaansluiting van de fan. De nadraaitimer zal dan natuurlijk niet werken.PaPa schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 23:51:
Juist dat klopt allemaal. Het zit zo, ik heb deze gebruikte fan voor een prikkie gekocht om in mijn schuur wat te kunnen afzuigen. Er zit een timer op en die is zo te zien te omzeilen. Ik wil 'm bij voorkeur aan een kabeltje hangen met een schakelaartje ertussen om aan/uit kunnen schakelen. Is er geen mogelijkheid om in zo'n geval iets door te lussen?
Super, hij werkt door zwart en bruin door te lussen
[ Voor 47% gewijzigd door PaPa op 01-01-2017 15:18 ]
Pagina: 1