Netwerk switch/Access Point na Powerline?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 863633

Topicstarter
Beste tweakers,

Omdat m'n modem en router in mijn kelder staan, is het wifi-bereik in de woonkamer behoorlijk zwak. Bij de installatie van de digibox in de woonkamer, werd deze via een powerline van internetaansluiting voorzien.

Is het echter mogelijk om achter die powerline een netwerk switch te plaatsen? Ik dacht dan de digibox aan te sluiten op de netwerk switch en vervolgens via een access point (ook op de netwerk switch) een draadloos netwerk ik de woonkamer op te zetten?

Denken jullie dat deze configuratie zou kunnen werken?
Bedankt voor jullie antwoord.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Powerline zou 'transparant' moeten zijn - voor de apparaten aan beide kanten lijkt het gewoon een netwerkkabel zoals een andere. Ik denk niet dat er een probleem zou zijn, bandbreedte zal wel erg afhangen van de prestaties van je powerline, en dat hangt ook weer af van ouderdom/indeling van je elektrische bekabeling.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:55

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ouderdom is niet eens zo relevant. PLC performance wordt bovenal beperkt door verstoring van apparaten op je stroomnet, niet door demping van de kabels zelf. Daarbij zijn oudere installaties vaak eenvoudiger, waardoor evt nadelen van oude kabels ruimschoots gecompenseerd worden door ontbreken van filters, meerdere fases en andere moderne zaken die ook niet helpen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-04 08:49

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Over Powerline hoor je dusdanig wisselende geluiden, dat ik er sowieso niet snel aan zou beginnen.

Het idee klinkt leuk, maar wil je een goed en betrouwbaar netwerk, kun je beter met CATx kabel aan de slag. (En anno 2016, bijna 2017, CAT6A of CAT7.)

Iets meer werk om aan te sluiten maar wel iets waar je een hoop lol van hebt als je wat langer in je huis woont. (Plus dat als ik WikiPedia goed interpreteer, PLC niet harder kan dan 200MBit/s en da's sowieso trager dan een beetje modern AP aan kan. Met ethernet haal je GBit en hoger, moderne AP's zitten dacht ik maximaal rond de 1200MBit/s. Ook iets om rekening mee te houden.)

EDIT:
42 :)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

MBit/s :?

Denk dat je ofwel MByte/s of Mbit/s bedoelt :z

Sowieso interpreteer je Wikipedia niet goed als je denkt dat een link rate gelijk staat aan netto throughput. Ervan uitgaande dat je Mbit/s bedoelt heb je het over Homeplug AV 1.1. Ondertussen zijn we bij AV 2.0 en heb je link rates tot 2000Mbit/s. Alleen heb je daar niet zoveel aan aangezien er veel, VEEL overhead is en bovendien flink wat marketing (link rate van 1200Mbps bij QCA staat gelijk aan 2000Mbps bij Broadcom, om maar eens wat te noemen). Met een link rate van 1200Mbps heb ik iig nooit meer dan 400Mbps gehaald, en dat onder labomstandigheden. IRL nooit boven de 250Mbps gehaald - maar ik heb hier iig een persoon gelezen die 600Mbps haalde.

Klinkt mooi, maar dat zijjn maxima. Heb ook gezien dat setje dat 250Mbps haalde onder andere omstandigheden welgeteld 22Mbps leverde. En dan heb je het over een AV 2.0 MiMo set van rond de EUR 100. Ga je voor goedkoper meuk, dan ga je daar ver onder zitten.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-04 08:49

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

dion_b schreef op zondag 1 januari 2017 @ 02:10:
MBit/s :?

Denk dat je ofwel MByte/s of Mbit/s bedoelt :z
Mbit/s dus :)
Sowieso interpreteer je Wikipedia niet goed als je denkt dat een link rate gelijk staat aan netto throughput. Ervan uitgaande dat je Mbit/s bedoelt heb je het over Homeplug AV 1.1. Ondertussen zijn we bij AV 2.0 en heb je link rates tot 2000Mbit/s. Alleen heb je daar niet zoveel aan aangezien er veel, VEEL overhead is en bovendien flink wat marketing (link rate van 1200Mbps bij QCA staat gelijk aan 2000Mbps bij Broadcom, om maar eens wat te noemen). Met een link rate van 1200Mbps heb ik iig nooit meer dan 400Mbps gehaald, en dat onder labomstandigheden. IRL nooit boven de 250Mbps gehaald - maar ik heb hier iig een persoon gelezen die 600Mbps haalde.
Volgens mij lopen er nu wat zaken door elkaar heen.
Ik geef aan dat ik op Wikipedia lees dat PLC maximaal 200Mbit/s kan halen, dat zal dan inderdaad link-rate zijn en niet throughput.

Jij geeft nu aan dat je nooit meer dan 250-400Mbit/s haalt bij een link-rate van 1200Mbit/s, waar ik het bij die 1200Mbit/s had over WiFi. (Want PLC met zulke link rates heb ik niet kunnen vinden.)

Als dat, dan is die 250-400Mbit/s daadwerkelijke throughput nog altijd fors meer dan de 200Mbit/s link-rate van PLC. Zoek ik er even wat grafiekjes bij, dan klopt mijn veronderstelling op basis van jouw verhaal dat die 200Mbit/s link-rate in de praktijk fors lager uit pakt:
Afbeeldingslocatie: http://core0.staticworld.net/images/article/2015/03/netgear-xavb5201-100576109-orig.jpg

PLC haalt volgens die grafiek maximaal 115Mbit/s in de praktijk.

Ter vergelijk nog even een WiFi grafiekje er bij gezocht:
Afbeeldingslocatie: https://www.legitreviews.com/wp-content/uploads/2014/12/Router_Speed_Same1M.jpg

Tussen de ~200Mbit/s en ~650Mbit/s.

Zie daar dus een van mijn bezwaren tegen PLC: Het is traag.
Zodra je ook maar een *beetje* fatsoenlijk AP hebt, kun je over WiFi veel harder dan over PLC en dan heb je d'r niet eens ethernet tussen geknoopt met snelheden van 1Gbit/s - 10GBit/s die je daadwerkelijk kunt halen.
Klinkt mooi, maar dat zijjn maxima. Heb ook gezien dat setje dat 250Mbps haalde onder andere omstandigheden welgeteld 22Mbps leverde. En dan heb je het over een AV 2.0 MiMo set van rond de EUR 100. Ga je voor goedkoper meuk, dan ga je daar ver onder zitten.
Dat dus. Daarom beter CATx d'r tussen leggen. Weet je zeker dat je de 1Gbit/s *wel* haalt en in de toekomst makkelijk kunt upgraden naar 10Gbit/s.

Fin, dit hoef ik jou absoluut niet uit te leggen, voor TS is het denk ik wel belangrijk om dat te beseffen. PLC klinkt leuk, maar met alle ellende die je er over hoort *en* met de lage throughputs, moet je die keuze wel heel bewust maken.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

unezra schreef op zondag 1 januari 2017 @ 08:51:
[...]

Mbit/s dus :)

[...]

Volgens mij lopen er nu wat zaken door elkaar heen.
Ik geef aan dat ik op Wikipedia lees dat PLC maximaal 200Mbit/s kan halen, dat zal dan inderdaad link-rate zijn en niet throughput.

Jij geeft nu aan dat je nooit meer dan 250-400Mbit/s haalt bij een link-rate van 1200Mbit/s, waar ik het bij die 1200Mbit/s had over WiFi. (Want PLC met zulke link rates heb ik niet kunnen vinden.)
Wikipedia: HomePlug
n 2014, Qualcomm began production of the QCA7500. This device provided raw PHY rates of 1300 Mbps, with resultant data rates of 550 Mbps UDP and 500 Mbps TCP, full MIMO.
Als dat, dan is die 250-400Mbit/s daadwerkelijke throughput nog altijd fors meer dan de 200Mbit/s link-rate van PLC. Zoek ik er even wat grafiekjes bij, dan klopt mijn veronderstelling op basis van jouw verhaal dat die 200Mbit/s link-rate in de praktijk fors lager uit pakt:
[afbeelding]

PLC haalt volgens die grafiek maximaal 115Mbit/s in de praktijk.
Volgens één review (waar je niet naar linkt dus waar ik verder niet over kan oordelen). Ik ben blij dat een review tenminste niet al te rooskleurige resultaten geeft (want die zie je al te vaak), maar je kunt in praktijk echt beter dan dit halen met die apparaten. Onder sommige omstandigheden. Die je niet of nauwelijks onder controle hebt. Het probleem is niet dat het niet harder kan (zoals gezegd, heb zelf meerdere types rond de 250Mbps gehad in praktijk), maar dat je op voorhand geen flauw benul hebt *wat* je gaat halen. Het kan zodanig tegen zitten dat je zelfs helemaal geen stabiele verbinding hebt.
Ter vergelijk nog even een WiFi grafiekje er bij gezocht:
[afbeelding]

Tussen de ~200Mbit/s en ~650Mbit/s.
Dat is appels en peren vergelijken, vooral aangezien het PLC-grafiekje geen info geeft over setup. Dit is overduidelijk absolute best-case WiFi, zonder interferentie en op korte afstand. Dat is sowieso niet relevant voor de vergelijking met PLC: je gaat PLC niet in zelfde kamer gebruiken maar om naar een andere kamer/verdieping te komen. Dat doe je juist omdat WiFi niet zo goed door muren, vloeren en andere bouwmaterialen gaat.
Zie daar dus een van mijn bezwaren tegen PLC: Het is traag.
Het is onvoorspelbaar. Met zelfde setje in dit geval een Devolo dLAN1200+ haalt de een 600Mbps, ik 250Mbps op een locatie en 22Mbps op andere locatie en weer een ander heeft geen betrouwbare verbinding. Dat is mijn fundamentele bezwaar ertegen. Ik kan jou of een ander niet op basis van info die jij zinnig kunt geven een redelijke voorspelling doen van of het gaat werken en zo ja met welke performance.
Zodra je ook maar een *beetje* fatsoenlijk AP hebt, kun je over WiFi veel harder dan over PLC en dan heb je d'r niet eens ethernet tussen geknoopt met snelheden van 1Gbit/s - 10GBit/s die je daadwerkelijk kunt halen.
WiFi vs PLC is op dit vlak helemaal appels met peren vergelijken. Hou er rekening mee dat WiFi een gedeeld medium is dat de beschikbare capaciteit (airtime) dus deelt over alle client devices, en waarbij de overhead steeds meer toeneemt als je meer devices toevoegt. Met een WiFi-netwerk dat in theorie max link rate van 1200Mbps ondersteunt is het meer dan mogelijk dat je met drie devices (een laptop en twee smartphones, waarvan eentje WiFi-n) netto niet meer dan 250Mbps aan totale throughput weet te realiseren. Daarom wil je juist een veel hogere theoretische bandbreedte voor je WiFi dan de uplink. Anders zou >1Gbps WiFi bij 1GbE ook onzinnig zijn. Is het zeker niet, sterker nog, het komt zelfs met al die ">AC3200" ongein nauwelijks voor dat het lukt om een GbE uplink vol te krijgen. Het heeft dus ook bij PLC absoluut zin om meer theoretische WiFi-bandbreedte te houden dan de uplink aankan.

Overigens geldt het punt van 'gedeeld medium' ook voor PLC, maar je deelt het alleen tussen de PLC-adapters, niet alle clients erachter. Eén paar PLC adapters heeft daar dus geen last van. Pas als je heel netwerk van die dingen gaat optuigen loop je daar tegenaan.
[...]

Dat dus. Daarom beter CATx d'r tussen leggen. Weet je zeker dat je de 1Gbit/s *wel* haalt en in de toekomst makkelijk kunt upgraden naar 10Gbit/s.

Fin, dit hoef ik jou absoluut niet uit te leggen, voor TS is het denk ik wel belangrijk om dat te beseffen. PLC klinkt leuk, maar met alle ellende die je er over hoort *en* met de lage throughputs, moet je die keuze wel heel bewust maken.
Volledig eens mbt ALTIJD beter UTP en dat je met PLC vaak ellende binnenhaalt, maar de throughputs zijn echt niet altijd zo laag als je hier doet voorkomen. Het probleem is juist dat je niet weet wat bij jou mogelijk gaat zijn.

Overigens, die 'ellende' wil ik nog iets meer benadrukken. Typisch voorbeeld: heb hier in huis tijdje een G.hn set gehad (qua specs & prestaties vergelijkbaar met Homeplug AV2.0) dat tussen meterkast en stopcontact waar ik het gebruikte 75Mbps haalde. Niet bijzonder snel, maar voldeed. Tot op bepaald moment iets veranderde waardoor elke ~5 minuten een half minuut lang de verbinding bijna wegviel en latencies boven de seconde uitkwamen. Probleem lag niet aan de adapters, ander setje gaf exact zelfde probleem. Het was dus *iets* in m'n stroomnet. Heb geprobeerd te achterhalen, dingen los te koppelen etc, maar het is me niet gelukt de storingsbron te vinden. Heb op gegeven moment de PLC-set maar vervangen met een WiFi-adapter in de desktop die minder dan twee jaar op die plek gaat blijven, net waar ik nergens een loze leiding in de buurt had - en geen behoefte had aan hoge bandbreedtes, alleen aan betrouwbare verbinding.

Dat soort ongein - en niet de potentieel lagere bandbreedtes - is in mijn ogen echte reden om PLC niet aan te raden :o

Vaste verbindingen verdienen een vaste, bedrade aansluiting IMHO. Enige technologie dat een fatsoenlijk alternatief is, qua performance maar bovenal ook qua stabiliteit, is MoCA (Ethernet over Coax). Maar daar moet je dus coax hebben op zowel plek waar je verbinding wilt hebben als ergens anders naast een switch in je netwerk.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1