Acties:
  • 0 Henk 'm!

• console
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-09 17:23
Goedendag,

Ik heb een vraag betreft het recht op het aantal uren die je krijgt/opbouwd. Ik ben 1 April begonnen bij mijn (al weer oude) werkgever o.b.v. een 32 uur werkweek. De werkgever geeft je per jaar 27 vakantiedagen (216 uur). Naar rato heb ik 129,60 uur gekregen o.b.v. 32 uur werkweek en de resterende 9 maanden. Na vier maanden ben ik fulltime gaan werken (40 uur werkweek), heb ik dan recht op meer vakantiedagen omdat ik meer werk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 25-09 16:23
Ja.

Ik werk(te) in 2016 vanaf 1 februari 36 uur. Dit heb ik tot 1 juli gedaan (was nog bezig met mijn studie aan het afronden, 2 kleinere vakken aan het afronden).

Vanaf 1 juli ben ik 40 uur gaan werken. Hierdoor had ik in 2016 meer vakantieuren gekregen (ik heb nagekeken, in mijn geval kreeg ik 7,2 uur extra. Dus net geen dag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 09:00
Als je contract meer uren gaat omvatten heb je ook recht op meer wettelijke vakantiedagen, bovenwettelijke weet ik niet zeker. Maar dat moet als het goed is allemaal in je arbeidsvoorwaarden staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
als je jou eigen calculatie gebruikt, zou je voor die 4 maanden dat je 32 uur werkte 57,6 uur hebben opgebouwd. Dan zou als ik het goed begrijp nog 5 maanden resteren. Hiervoor zou je 90 uren moeten krijgen.
Dus totaal 147,6 uren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• console
Bedankt voor de reacties tot nu toe!
M a r c o schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 16:38:
als je jou eigen calculatie gebruikt, zou je voor die 4 maanden dat je 32 uur werkte 57,6 uur hebben opgebouwd. Dan zou als ik het goed begrijp nog 5 maanden resteren. Hiervoor zou je 90 uren moeten krijgen.
Dus totaal 147,6 uren.
Zo had ik het ook voor mij zelf berekend. Maar 1 December heb ik mijn arbeidsovereenkomst ontbonden, dus dan zou het 147,6-18=129,60 uur zijn. Dus precies de aantal uren die ik heb gekregen.

Ik had zelf nog 10,6 uur die ik niet had gebruikt. Maar de laatste loonstrook zag ik dat er 7,4 uur ingehouden was. Dus ik had een email gestuurd naar diegene die over de salarisadministratie gaat, en deze persoon zei dat er voor de maand December 18 uur in gehouden werd i.v.m. uitdiensttreding. Daarom stel ik ook deze vraag voordat ik ze hierop ga aanspreken.

Kan ik hier dan uit concluderen dat zij een fout hebben gemaakt, en ik gewoon recht hebt op 10,6 uur die uitbetaald dient te worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:49
Bij mijn staan in mijn arbeidsvoorwaarden een bepaald aantal uren wat geldt voor ik dacht een 38 uurige werkweek (dit ziet men als fulltime). Omdat ik een contract heb van 40 uur wat ±5% meer is, heb ik ook 5% meer vakantieuren. Hetzelfde geldt voor als je minder werkt.

Ik sta voor 105% van fulltime op de loonlijst.

[ Voor 8% gewijzigd door LA-384 op 31-12-2016 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Aangezien het om hele maanden gaat kun je beter per maand rekenen.

Als ik je goed begrijp nemen ze een basis van 216 uren (op basis van 40 uur)
Dus met 40 uur is het 216/12 = 18 per maand.
Met 32 uur is het 18*(32/40) = 14,4 per maand.

Dus 4*14,4 + 4*18 = 129,6.

Heel toevallig is dat net hetzelfde als 9*14,4 (oorspronkelijk).
Dus ze mogen hier inderdaad geen 18 uur af trekken.
Dus ik zou ze bovenstaande berekening even onder de neus steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
console schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 17:26:
Bedankt voor de reacties tot nu toe!

[...]

Zo had ik het ook voor mij zelf berekend. Maar 1 December heb ik mijn arbeidsovereenkomst ontbonden, dus dan zou het 147,6-18=129,60 uur zijn. Dus precies de aantal uren die ik heb gekregen.

Ik had zelf nog 10,6 uur die ik niet had gebruikt. Maar de laatste loonstrook zag ik dat er 7,4 uur ingehouden was. Dus ik had een email gestuurd naar diegene die over de salarisadministratie gaat, en deze persoon zei dat er voor de maand December 18 uur in gehouden werd i.v.m. uitdiensttreding. Daarom stel ik ook deze vraag voordat ik ze hierop ga aanspreken.

Kan ik hier dan uit concluderen dat zij een fout hebben gemaakt, en ik gewoon recht hebt op 10,6 uur die uitbetaald dient te worden?
Had je nog 10,6 uur over van 147,6 of van 129,6 uur? Je hebt recht op 129,6 zoals anderen al hebben uitgerekend (18 uur per maand, 4 * 18 * 80% + 4 * 18 = 129,6). Heb je 119 uur gebruikt dan moet je nog 10,6 uur uitbetaald krijgen en heb je 137 uur gebruikt dan moet je 7,4 uur terugbetalen. Succes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Lijkt net op een rekenopdracht van school :P

Als ik het goed begrijp heb je in totaal 8 maanden gewerkt,
•4 maanden 32 uur (factor 0,8)
•4 maanden 40 uur (factor 1,0)

4/12 * 216 * (0,8) = 57,6 uur
4/12 * 216 * (1,0) = 72 uur

Totaal 129,6 uur.

Toevalligerwijs komt dat overeen met 9 maanden vakantie op basis van 32 uur maar dat mag geen referentie meer zijn.

Het kan op verschillende manieren worden berekend, maar het resultaat zal hetzelfde moeten zijn. Vraag diegene die de administratie doet maar naar de berekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Cocytus schreef op zondag 1 januari 2017 @ 11:46:
[...]

Had je nog 10,6 uur over van 147,6 of van 129,6 uur? Je hebt recht op 129,6 zoals anderen al hebben uitgerekend (18 uur per maand, 4 * 18 * 80% + 4 * 18 = 129,6). Heb je 119 uur gebruikt dan moet je nog 10,6 uur uitbetaald krijgen en heb je 137 uur gebruikt dan moet je 7,4 uur terugbetalen. Succes :)
^^ Dit dus. Zou wel heel raar zijn als ze in december 18 uur inhouden (wat overeenkomt met 1 maand verlofuren op fulltime-basis) maar de rest van de berekening baseren op je part-time contract. Er zal dus wss niets mis zijn met de afrekening, maar heb je zelf een misrekening gemaakt. Zo niet, dan is het wss snel rechtgezet, want je hebt immers al te horen gekregen dat ze wel rekenen met een full-time contract (omdat ze 18u willen inhouden).

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• console
Cocytus schreef op zondag 1 januari 2017 @ 11:46:
[...]

Ik had nog 10,60 uur over van de 129,60 uur die oorspronkelijk was uitgegeven.
Iblies schreef op zondag 1 januari 2017 @ 12:11:
Lijkt net op een rekenopdracht van school :P

Als ik het goed begrijp heb je in totaal 8 maanden gewerkt,
•4 maanden 32 uur (factor 0,8)
•4 maanden 40 uur (factor 1,0)

4/12 * 216 * (0,8) = 57,6 uur
4/12 * 216 * (1,0) = 72 uur

Totaal 129,6 uur.

Toevalligerwijs komt dat overeen met 9 maanden vakantie op basis van 32 uur maar dat mag geen referentie meer zijn.

Het kan op verschillende manieren worden berekend, maar het resultaat zal hetzelfde moeten zijn. Vraag diegene die de administratie doet maar naar de berekening.
Die vraag had ik gesteld, maar kreeg als antwoord; omdat je per 1 december uit dienst bent getreden zijn de vakantie uren voor december niet opgebouwd en daarom 18 uur ingehouden.

En omdat ik nog 11,60 uur had is er 7,40 uur ingehouden om op die 18 uur te komen.
naitsoezn schreef op zondag 1 januari 2017 @ 12:18:
[...]

^^ Dit dus. Zou wel heel raar zijn als ze in december 18 uur inhouden (wat overeenkomt met 1 maand verlofuren op fulltime-basis) maar de rest van de berekening baseren op je part-time contract. Er zal dus wss niets mis zijn met de afrekening, maar heb je zelf een misrekening gemaakt. Zo niet, dan is het wss snel rechtgezet, want je hebt immers al te horen gekregen dat ze wel rekenen met een full-time contract (omdat ze 18u willen inhouden).
Ik heb een mailtje naar de persoon gestuurd die hier over gaat met de berekening erbij. Dus nu is het even afwachten :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 09:00
console schreef op zondag 1 januari 2017 @ 12:38:
Ik had nog 10,60 uur over van de 129,60 uur die oorspronkelijk was uitgegeven.
Maar dat saldo zou bij het omzetten van je contract van part-time naar full-time omhoog moeten zijn gegaan naar 147,6 uur omdat je meer gaat opbouwen, maar is het saldo wel daadwerkelijk bijgewerkt? Als dat namelijk niet gebeurd is heb ik het vermoeden dat het daar fout is gegaan.

Dan heeft men namelijk die 129,6 uur destijds laten staan, en blijft dat vrolijk in de administratie staan. Vervolgens komt jouw uitdiensttreding, gaat er een berichtje naar de administratie dat jij per 1 december uit dienst gaat en dat ze dus zaken moeten gaan verrekenen. De administratie ziet staan dat jij een saldo van 129,6 uur hebt voor her jaar, zien dat je 18 uur per maand opbouwt en halen dat van dat saldo af. Als je vervolgens 119 uur verbruikt hebt, is er een tekort van 7,4 uur omdat het saldo niet klopte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• console
Transportman schreef op zondag 1 januari 2017 @ 18:56:
[...]

Maar dat saldo zou bij het omzetten van je contract van part-time naar full-time omhoog moeten zijn gegaan naar 147,6 uur omdat je meer gaat opbouwen, maar is het saldo wel daadwerkelijk bijgewerkt? Als dat namelijk niet gebeurd is heb ik het vermoeden dat het daar fout is gegaan.

Dan heeft men namelijk die 129,6 uur destijds laten staan, en blijft dat vrolijk in de administratie staan. Vervolgens komt jouw uitdiensttreding, gaat er een berichtje naar de administratie dat jij per 1 december uit dienst gaat en dat ze dus zaken moeten gaan verrekenen. De administratie ziet staan dat jij een saldo van 129,6 uur hebt voor her jaar, zien dat je 18 uur per maand opbouwt en halen dat van dat saldo af. Als je vervolgens 119 uur verbruikt hebt, is er een tekort van 7,4 uur omdat het saldo niet klopte.
Nee, het is nooit bijgewerkt. Dit kan ik terug zien in het systeem waarin alles wordt bijgehouden. Daar staat nog steeds gewoon 129,60 uur.

I.i.g. bedankt voor alle reacties tot nu toe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-09 08:28

Croga

The Unreasonable Man

console schreef op zondag 1 januari 2017 @ 23:00:
Nee, het is nooit bijgewerkt. Dit kan ik terug zien in het systeem waarin alles wordt bijgehouden. Daar staat nog steeds gewoon 129,60 uur.
"nog steeds" of "nu weer"...... Het is niet echt nuttig om dat nu in te zien aangezien het wellicht al bijgewerkt is met je uitdienst datum.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• console
Nou we zijn ondertussen al weer drie weken verder en nog steeds geen uitsluitsel. Of ze reageren niet, en als ze reageren dan hebben ze er nog geen tijd voor gehad.

Kan ik hier nog wat aan doen? Aangetekende brief opstellen en termijn stellen waarin ze dit dienen op te pakken?

Daarnaast heb ik ook geen bevestiging gehad (termijn van 10 dagen gesteld in ontslagbrief) van mijn ontslag en de afsluitende informatie ontvangen die gekoppeld is aan mijn arbeidsovereenkomst waar ik om vroeg. Nu las ik op het grote internet dat ze dit verplicht zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Heb je een rechtsbijstandsverzekering? Zo nee, dan zou ik beginnen met zelf een brief op te stellen, dus niet per e-mail o.i.d., waarin je de berekening nog eens uiteenzet en vraagt om uitbetaling van de uren evenals alle andere zaken die je moet krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Kijk even goed hoe je extra uren die maanden zijn uitbetaald en is er een nieuw arbeidscontract, deze is tenslotte bindend. Leermoment controleer dit soort zaken direct, nu zit je met gelijk hebben en gelijk krijgen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 25-09 10:32
Ben je lid van de FNV (of een andere bond)? Die zouden je kunnen adviseren.
Pagina: 1