Toon posts:

8 USB sticks in Raid 0 array in Windows 10

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb 8 verschillende USB sticks liggen die ik eens wil proberen in een raid 0 array te zetten.

Windows vindt echter dat de disk removable zijn en laat het niet toe deze drives toe te laten tot een ''striped volume".

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/2jaf0ux.jpg

Nu zou je zeggen, waarom zou je dit willen doen?
Eigenlijk zonder noemenswaardige redenen. Ik was wel eens nieuwsgierig wat 8 usb sticks in 8 USB 3.0 poorten in raid 0 voor prestatie zou geven.

Weet iemand ook hoe ik de usb drives fixed kan krijgen?
Of via een extern programma alsnog in een een raid 0?

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:07

aawe mwan

Wat ook leuk is:

De YouTube video "Use a bunch of USB Flash drives in a RAID array" van The 8-bit guy zie ik regelmatig in mijn aanbevelingen en eigenlijk was zijn video voor mij de reden om dit niet zelf uit te proberen. Hij gebruikt een Mac en bij hem is er na de 3e USB stick in de RAID weinig verbetering meer. Maar dat kan ook door zijn USB hub komen. Ik ben dus eigenlijk wel benieuwd hoe het bij jou lukt.

Overigens is er een best groot verschil in snelheid tussen USB sticks onderling, een snelle USB 3.0 stick is in z'n eentje al 4 keer zo snel als een goedkope USB 3.0 stick.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

• FlorisVN
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09-01 12:20
deze functie kan volgens mij alleen Mac OS X doen.
Mogelijk Linux ook lijkt me, echter Windows niet !

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-01 10:12

killercow

eth0

Onder linux kun je inderdaad elk mogelijk dnekbaar blockdevice opnemen in een rair array. Ik zou zeggen duw een live-stick in je computer met linux en ga daar wat mee spelen.

openkat.nl al gezien?

Verwijderd

Topicstarter
Klopt ik had de video van The 8 bit guy gezien en ik vroeg me al af hoe hij de usb stick in een raid 0 array kreeg. Wat zijn grote fout is, is dat hij een usb switch gebruikt waardoor er maar 1 kabel naar de computer gaat. Deze had hij notabene ook nog aangesloten op een usb 2.0 poort. Dus zijn theoretische maximale snelheid had nooit meer dan een halve gigabit/s geweest, ongeacht hoeveel usb stick hij ook zou gebruiken.

Ik daarentegen heb alle USB 3.0 poorten die mijn moederbord bied (alle 8) voorzien van willekeurige sticks, alleen, zoals hierboven al gezegd, is Windows niet het platform dat mee wil werken om ze in een raid 0 array te zetten.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Je moederbord gebruikt ook USB 3.0 hubs intern. Meestal kan je wel ergens zien hoe veel root hubs je hebt. Stel dat je tien USB 3.0 poorten hebt die allemaal op een x1 PCIe verbinding zitten ben je nog steeds beperkt tot die ene PCIe lane. Niet dat dat langzaam is ofzo :p maar beperkingen heb je altijd met USB. Met FireWire (nouja, tegenwoordig niet meer), Thunderbolt of een andere aansluiting met DMA en flinke bandbreedte haal je een stuk meer.

Als je het wil testen kan je het ook in VM doen, gewoon de USB poorten doorgeven aan de guest. Als je dan Linux draait moet het prima werken. Windows kan het standaard inderdaad niet. Deels om de gebruiker tegen zichzelf te beschermen, maar ook deels door de ietwat achterhaalde block device structuur in NT en Windows.

Los van dit alles: de meeste USB sticks zijn helaas niet gebouwd voor langdurig gebruik. Hoewel het distribueren van reads en writes wel helpt zal je er puur met een stripe niet komen. Met MD kan je wel een RAID 10 maken die zowel reads als writes distribueert wat wel wat voordeel op kan leveren. Echt veel snelheid zal je uiteindelijk niet halen, USB is vrij stevig qua CPU als je het vergelijkt met een HBA zoals een SATA chip via PCIe.

Proberen is natuurlijk wel leuk. Pak een Linux distro en probeer het zou ik zeggen!

• wens
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:27
Je kunt op een USB-stick een Simple Volume aanmaken. Hierop zet je een VHDX-bestand. Deze mount je. Windows 10 ziet die als Basic disk.
Pagina: 1