[Win10] Laptop uit 2006

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalekat
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 23-09 11:16
Hallo allemaal,

Ik vroeg me af of het mogelijk is om mijn oude Windows XP laptop opnieuw te installeren met Windows 10 Home 32-bit.

Het gaat om een Toshiba Sattelite A100-683. Het werkgeheugen heb ik al een keer geupgrade naar 2gb.

Specificaties: http://www.toshiba.nl/dis...ducts/satellite-a100-683/

Greetz,
Thijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:32

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Hou Thijs, heb je de vereisten van Windows 10 er al naast gelegd?

https://www.microsoft.com...windows-10-specifications

https://msdn.microsoft.co...n915086%28v=vs.85%29.aspx

Het zal moeten werken, maar houdt er rekening mee dat het niet altijd vloeiend zal draaien. Persoonlijk zou ik investeren in een SSD en dan pas overstappen naar W10

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:03
Het zal vast draaien maar traag. En je hebt ook kans dat de vga niet goed ondersteunt word. Ik zou er geen tijd en geld in stoppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Nou, windows 10 erop zetten kost een uurtje.
Ik zou het gewoon proberen en zien of, en hoe, het werkt.

Je hoeft daarvoor geen licentie aan te schaffen, je kan het zonder licentie minimaal 1 maand draaien.

Vergeet niet windows update te laten lopen na de install zodat de juiste drivers worden binnengehaald. ook is het verstandig de machine wat rust te gunnen tussendoor, zodat verborgen processen hun werk kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalekat
Ik zal eens een bootable maken en de an gewoon proberen.
De specificaties laten het inderdaad toe alleen heb ik in het verleden geprobeerd win 7 er op te zetten en toen had ik problemen met de Silverlight? installatie. Vandaar mijn vraag hier op het forum.

Een SSD heeft denk ik geen effect op deze laptop. Zeker omdat deze al zo oud is.
Of maakt het niet uit welke SATA variant er gebruikt en heb je altijd winst met een SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Ja, het kan.
Of het slim is? Sja, met 2GB RAM en een 32bit CoreDuo (nee, niet Core2Duo) gaat het allicht niet heel rap zijn...

On the other hand, ik heb t ook gedaan met een leeftijd gelijke laptop en soortgelijke specs (32bit Celeron en 2GB RAM) en dat werkt feilloos. Dan praten we niet over snel (eerder over "my god, please kill me now"), maar het werkt zonder problemen.
kalekat schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 15:21:
Ik zal eens een bootable maken en de an gewoon proberen.
De specificaties laten het inderdaad toe alleen heb ik in het verleden geprobeerd win 7 er op te zetten en toen had ik problemen met de Silverlight? installatie. Vandaar mijn vraag hier op het forum.

Een SSD heeft denk ik geen effect op deze laptop. Zeker omdat deze al zo oud is.
Of maakt het niet uit welke SATA variant er gebruikt en heb je altijd winst met een SSD
ohhhh, ja gegarandeerd dat een SSD effect heeft!
SSD's gaan niet over megabytes per seconde, al is dat wel de spec die wordt geadverteerd en waar iedereen op zit te geilen.
SSD's zijn snel omdat de de access latency totaal tot moes slaan. Een HDD heeft een gemiddelde access latency van 15 miliseconden. Tussen elke transactie waarvoor de leeskop moet verplaatsen heb je dus 15ms wachttijd. Moet je heel veel kleine bestanden laden, zoals Windows opstarten of Office openen, dan zit je dus langer te wachten op de latency dan de daadwerkelijke data.
SSD's zitten op AHCI (het SATA protocol) met slechts 0,1 miliseconde access latency. 150x minder dan een reguliere harddisk.

De eerste SSD's, zoals de OCZ Vertex (classic model), hadden geen transfer snelheden die hoger waren dan harddisks, maar omdat de latency zo laag was, waren ze goddelijk snel en blijven dat tot op de dag van vandaag. Hell, ik heb zelf nog een eerste generatie Vertex liggen. In dagelijks gebruik doet die nauwelijks onder voor m'n veel recentere Samsung 850Evo.

Editje:Dergelijke SSD's hadden zelfs transfer snelheden die lager waren dan harddisks, of op z'n best gelijk lagen met harddisks.
Ik heb destijds mijn eerste build met SSD gedaan (helaas niet voor mezelf :P ) en mijn onderkaak lag op de vloer van verbazing. Windows booten in sub 20 seconden, inclusief RAID controller (voor de RAID1 harddisks voor storage) en een reguliere BIOS (geen UEFI, da's veeeeeel rapper maar bestond nog niet), was echt ongehoord.

[ Voor 77% gewijzigd door McKaamos op 31-12-2016 15:39 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalekat
En moet ik dan een oudere generatie ssd halen mocht ik dat uiteindelijk doen, of kan het ook een nieuwere zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSU_freak
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 01-10 21:51
Ik heb ooit op een toshiba A100 met onboard intel graphics windows 10 64bit geinstalleerd.

De laptop ondersteund maximaal 3,xGB geheugen omdat het chipset maar een 32 bit memory bus met de CPU heeft. Een super snelle HDD erin zetten heeft maar beperkt zin omdat het chipset de S-ATA bus altijd zal emuleren als PATA. Hierdoor zit je binnen no-time tegen de bottleneck van het chipset aan. Als je heel creatief bent kun je met grub hier misschien AHCI van maken. Echter zal met AHCI de standby/resume waarschijnlijk niet meer werken.

Het geheel was bruikbaar en ik heb uiteindelijk alle drivers kunnen vinden. De videokaart biedt de features die nodig waren voor aero voor Vista. Deze lijken onder Windows 10 ook nog te werken, al worden er sommige dingen volgensmij nog in software opgelost die normaal door de HW gedaan zouden worden.

[ Voor 4% gewijzigd door PSU_freak op 31-12-2016 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

kalekat schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 16:51:
En moet ik dan een oudere generatie ssd halen mocht ik dat uiteindelijk doen, of kan het ook een nieuwere zijn.
Neuh, dat mag een spiksplinternieuwe zijn. Alleen draait hij dan niet op SATA3, maar op SATA2 of 1, afhankelijk van de controller in de laptop.
Dat maakt voor de latencies verder geen verschil, alleen de MB/s per seconde (die niet erg belangrijk zijn voor dagelijks gebruik) komen niet zo hoog.
Eventueel kan je er voor kiezen om een wat meer budget SSD te halen, gezien de througput toch niet zo hoog kan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Los van alles, ik zou er geen ssd in doen.

Ik heb ook een ssd in een wat oudere laptop gezet (een eepc, made for xp) en het scheelt wel iets, maar niet veel. Als ik het vergelijk met de oude hdd, dan kan ik nu niet echt zeggen van waw. Maar ik had de oude Kingston nog liggen, dus ik dacht, waarom niet. Maar eigenlijk was het veel moeite voor weinig winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalekat
Thx voor de reacties. Ik ga een maandje Win 10 proberen en anders wordt het toch een nieuwe laptop :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

kalekat schreef op zondag 1 januari 2017 @ 13:21:
Thx voor de reacties. Ik ga een maandje Win 10 proberen en anders wordt het toch een nieuwe laptop :P
Ga maar vast sparen voor een neuwe :P
SSD's helpen een boel, maar met zo'n zwakke CPU ga je alsnog tegen het gebrek aan rekenkracht aan lopen. Youtube in HD gaat waarschijnlijk niet vloeiend lopen, bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:52
Ik ben toevallig net W10 op de laptop van m'n moeder aan 't installeren. Komt ook uit 2006. Ook 2GB en een AMD 1,6GHz dualcore. Wel een MX100 SSD. Is niet meer vooruit te branden. Kortom, nieuwe laptop in aantocht: http://www.dell.com/nl/p/...d=inspiron-15-5567-laptop
SSD overzetten en hij kan weer 8 jaar vooruit.
Pagina: 1