Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Plankton
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 07-06-2021
Hoi,

Ik krijg het van dat onding. Even mijn probleem schetsen. Ik heb hier een laptop liggen waarvan de HD stuk was. Ik heb er een nieuwe in geplaatst en zou hier windows willen op installeren: Echter krijg ik, nog voor ik in het bootmenu van mijn windows DVD kom volgende fout : PXE-E61: Mediatest mislukt

Ik heb op internet gevonden dat dit meestal aan je HD ligt. Deze is nieuw dus quasi onmogelijk. Ook zou hij sowiso de boot dvd moeten vinden, denk ik persoonlijk.

Na wat geklooi heb ik volgend mysterieus verschijnsel ontdekt : hoe langer ik de laptop in de stekker laat zitten ZONDER dat hij aanstaat, hoe meer de laptop wil doen als je hem erna inschakeld. Echter, zet je hem dan terug uit en onmiddellijk weer aan is het weer terug naar af. Als je hem dan weer een tijd in de stekker laat doet hij achteraf weer meer.

Dit zijn mijn bevindingen :
*Onmiddellijk laptop inschakelen nadat stekker is ingestoken : zwart scherm
*5 tal minuten laten insteken : PXE-E61: Mediatest mislukt - fout
*15 minuten laten insteken : EUREKA, de setup van windows 10 start op, MAAR als ik de harde schijf moet selecteren waar de windows op moet komen, krijg ik de foutmelding dat windows er niet op geinstalleerd kan worden omdat de harde schijf niet bootbaar kan gemaakt worden (WTF???)

Momenteel zit hij dus in de stekker en ga binnen een uurtje nog eens proberen, maar ik wou mijn frustraties alvast met jullie delen.

Wat zou dit kunnen zijn? Ikzelf heb zeker geen grote kennis van PC, maar ik heb zo een flauw vermoeden dat er iets schort met mijn BIOS, alsof deze het na een tijdjes telkens begeeft. De tijd van begeven zou dan afhangen van de tijd hoelang de laptop al in de stekker steekt zonder dat hij aanstaak? Misschien een probleem met de batterij van de BIOS?

Leuk toch hé, zo je eindejaar vieren ...

Iemand enig idee? De prijsvogel in kwestie is een ACER Aspire 7530

Groeten,
John

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETHART
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23-05 18:24
Een melding met PXE betekend dat de laptop probeert te booten vanaf de netwerkkaart, dat is best logisch als er geen harde schijf aanwezig is.

Je moet dit uitschakelen in de bios.

Ook denk ik dat de accu niet echt best is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Plankton
De batterij is inderdaad niet meer al te best. Normaal moet je wel nog steeds kunnen werken op netstroom.

Hetgeen je aanhaalt had ik reeds gedaan, was ik vergeten te vernoemen...

Ik heb nu een dik half uur gewacht. Raar maar waar kon ik nu zonder problemen de windows beginnen installeren : windows setup erkent de harde schijf als bootbaar. ECHTER, het moment dat de windows setup reboot was het weer naar de vaantjes. Alweer zwart scherm... Ik ben er zeker van, als ik nu weer een half uurtje wacht ik de setup kan afronden. Ik heb dit echt nog nooit gezien, laat staan wat de mogelijke oorzaak kan zijn ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruzzel
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 27-08 17:57
ook in het verleden zoiets gehad met een acer laptop. ding deed ook niet meer wat het moest doen. oplossing was de accu eruit te halen, nee niet de bios batterij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Is het al eens bij je opgekomen dat de laptop simpelweg kapot kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Plankton
Reepje schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 20:00:
Is het al eens bij je opgekomen dat de laptop simpelweg kapot kan zijn?
Na 3 kwartier in de stekker te laten zitten werd mijn vermoeden bevestigd : Windows kunnen installeren en laptop werkt nu perfect en snel. Alleen wanneer ik hem nu uitzet en onmiddellijk weer aanschakel doet ie het niet, ik moet dan een 5 tal minuten wachten. Waarom zou hij dan kapot zijn? Dan is dit forum ook overbodig : werkt het niet zoals verwacht, gooi het dan maar weg ...
ruzzel schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 19:51:
ook in het verleden zoiets gehad met een acer laptop. ding deed ook niet meer wat het moest doen. oplossing was de accu eruit te halen, nee niet de bios batterij
Wat bedoel je met eruit halen? Gewoon uithalen en zonder batterij werken? Of deze vervangen door een nieuwe? Ik zou verwachten dat een accu niks met dit probleem te maken kan hebben aangezien hij ook op netspanning hangt, maar zoals gezegd weet ik er niet zoveel van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruzzel
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 27-08 17:57
probeer het eerst maar eens zonder de accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JesseMacaw
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 30-08 22:36

JesseMacaw

Electronicafanaat

De PXE-fout betekent dat de laptop geen harde schijf herkent en dus doorgaat naar het opstarten vanaf de netwerkverbinding. Deze fout betekent dat er geen verbinding met een netwerkkabel is, en dat opstarten vanaf netwerk dus onmogelijk is.

Het klinkt mij in de oren als een probleem met de voedingscircuits in de laptop of in de adapter. Weet je zeker dat de adapter van goede kwaliteit is en voldoende vermogen kan leveren voor deze laptop? Probeer voor de zekerheid ook even een andere.
Als dit niet het probleem is, ligt het denk ik aan de voedingscircuits op het moederbord van de laptop, en in dat geval is het moeilijk om het zelf te repareren, maar niet onmogelijk met het juiste gereedschap.

Edit: de kans dat het ligt aan het batterijtje van je BIOS is zeer klein, het gaat om een vrij recent model laptop en je hebt de accu er steeds in zitten. Het zou eventueel nog kunnen dat er iets mis is met de BIOS-chip, maar dat lijkt mij zeer onwaarschijnlijk, en als het zo is kun je er niets aan doen.

[ Voor 17% gewijzigd door JesseMacaw op 30-12-2016 21:36 . Reden: Zie edit ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Plankton
ruzzel schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 21:20:
probeer het eerst maar eens zonder de accu
Geprobeerd, maar laptop blijft zich hetzelfde gedragen...
JesseMacaw schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 21:34:
De PXE-fout betekent dat de laptop geen harde schijf herkent en dus doorgaat naar het opstarten vanaf de netwerkverbinding. Deze fout betekent dat er geen verbinding met een netwerkkabel is, en dat opstarten vanaf netwerk dus onmogelijk is.

Het klinkt mij in de oren als een probleem met de voedingscircuits in de laptop of in de adapter. Weet je zeker dat de adapter van goede kwaliteit is en voldoende vermogen kan leveren voor deze laptop? Probeer voor de zekerheid ook even een andere.
Als dit niet het probleem is, ligt het denk ik aan de voedingscircuits op het moederbord van de laptop, en in dat geval is het moeilijk om het zelf te repareren, maar niet onmogelijk met het juiste gereedschap.

Edit: de kans dat het ligt aan het batterijtje van je BIOS is zeer klein, het gaat om een vrij recent model laptop en je hebt de accu er steeds in zitten. Het zou eventueel nog kunnen dat er iets mis is met de BIOS-chip, maar dat lijkt mij zeer onwaarschijnlijk, en als het zo is kun je er niets aan doen.
PEX fout is momenteel mijn probleem niet meer, daar ik (in stukken en brokken) windows heb kunnen installeren.

Het oorspronkelijke probleem blijft wel. Onmiddellijk na het uitschakelen kan ik de laptop weer niet inschakelen, dan krijg ik gewoon een leeg scherm... Na 5 minuten te rusten MET de lader aangesloten lukt het wel weer. Op het eerste zicht lijkt de lader het te doen, maar ik zal er morgen eens een andere op aansluiten. To be continued ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Plankton
Even een update :

Inmiddels heb ik op de laptop alle benodigde software kunnen instaleren. Nadien nog enkele uren op internet gesurft, geen enkel probleem ondervonden...

Wanneer je hem echter uitschakelt en onmiddellijk weer opzet doet ie het niet, 10 minuten wachten lijkt de regel, vanaf dan doet hij het weer perfect.

Er is me wel iets opgevallen. Als je hem de eerste 10 minuten nadat hij heeft aangestaan (of het nu 1 minuut of 5 uur is) wil hij niet opstarten. Als je hem dan opduwt valt hij na 1 seconde volledig weer uit (alle lampjes gaan ook uit). Duw je dan nog eens blijft hij wel aanstaan maar krijg je na de boot van de bios een zwart scherm.

Als de laptop WEL van plan is op te starten valt hij de eerste keer niet uit, hij start onmiddellijk op zonder problemen.

Een andere voeding plaatsen levert geen ander resultaat op, deze middag heb ik van iemand een andere batterij waar ik het eens met kan proberen...
Pagina: 1