Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

[Word 2016] Gelijke inhoud in diverse tekstvelden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-11 15:44

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Topicstarter
In Word (2016 in mijn geval, eerdere edities ook) zit de mogelijkheid om een tekstveld te creëren en de inhoud daarvan in andere tekstvelden over te nemen. Een voorbeeld hiervan is het template "Rapport (ontwerp Executive)": je geeft in een tekstveld de titel van het document in en in geselecteerde tekstvelden komt dezelde inhoud met eigen opmaak terug.

Nu heb ik een aantal documenten/templates waarin ik deze functionaliteit voor het éénmalig hoeven invoeren van hoofdstukken, titels, subtitels en modules wil toepassen. Tot nu toe heb ik het op de slordige manier gedaan: van eerdergenoemd template een tekstvak gekopiëerd en deze vervolgens geplakt op alle gewenste plekken in mijn eigen document. Op zich werkt dat prima. Ik kom helaas 1 tekstveld tekort t.o.v. het aantal verschillende tekstvelden in het template en ben dus genoodzaakt deze er manueel bij te zetten. En daar gaat het mis.

Ik kan in de bestaande tekstvelden niet vinden hoe deze aan elkaar gekoppeld zijn; ook niet in het originele template. Zonder daar een goede bron voor te hebben lijkt het me dat er onder water een unieke naam/eigenschap aan het veld is gekoppeld ("heeft een tekstveld met eigenschap A als inhoud de tekst ABC, zet dan ook de tekst ABC door het gehele document in alle andere tekstvelden met eigenschap A"). Met de Ontwikkelaarsmodus ingeschakeld is echter niet in de Ontwerpmodus of Eigenschappen van het tekstveld een unieke naam terug te vinden.

Via het internet zijn verschillende tutorials te vinden (voorbeeld) om iets soortgelijks te bereiken, maar dan moet je aan de gang met kruisverwijzigen. Van kruisverwijzigen is echter geen sprake, los van dat het resultaat dat je dan bereikt niet hetzelfde is.

Hoe steekt deze functionaliteit nou in elkaar?

Alle reacties

• Bastiaan

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Topicstarter
Inmiddels zijn er meerdere mensen welke hebben meegekeken, maar de resultaten zijn helaas onveranderd. Iemand anders die nog een briljante ingeving? O-)

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Tekstvak aanmaken. Bladwijzer later verwijzen (naar de inhoud van) het tekstvak, ophalen met ref[] velden.

Of als het statischer is, gebruik maken van documentvariabelen of documentproperties. Druk eens op alt+F9; dan zie je hoe het document gebruik maakt van velden.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• Bastiaan

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Topicstarter
Beter laat dan nooit, sorry...

ALT-F9 doet niets. Althans; niets voor die tekstvelden. Wel voor de 'eenvoudigere' zaken zoals de paginanummering. Daar zit dan ook de oorzaak waarom ik de werking daarvan niet begrijp.

Met de ref[]-functie kom ik helaas niet verder, waarschijnlijk niet gehinderd door die bijhorende kennis van zaken. Ik heb het document/template dat ik bedoel ook maar even geüpload. Niet met de verwachting de oplossing voorgekauwd te krijgen, maar ik heb het idee dat mijn doel niet helemaal duidelijk is. Wanneer ik ga werken met ref[] en daarbij bijvoorbeeld deze tutorial voor doorloop krijg ik inderdaad dezelfde tekst in een ander gewenst tekstveld, maar automatisch updaten is er niet bij - wat voor templategebruik wel een vereiste is.