simpele mini verwarming in desktopkast

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakn00b
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 18:42
Ik heb een desktop in een ruimte staan die niet best verwarmd wordt. Mede omdat het grootste deel van de dag, en soms langer, er niemand aanwezig is. Verplaatsen is geen optie, en om de hele ruimte te verwarmen kostbaar.

Ik zag dat iemand dmv. een batterij een simple "verwarming" had gemaakt door een paperclip met de + en - zijde te verbinden. Ongeveer 3 uur zou je dan warmte ontvangen.

Ik vroeg mij af als ik nou een adapter hiervoor gebruik? Ik heb er een liggen van 800mA en 18V, kan ik dan hetzelfde resultaat hiermee bereiken?

Ps. de dekstop staat in een zeer compacte (opmaat gemaakt incl. isolatie materiaal) houten kast die afgesloten kan worden (als de pc uit staat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:32
Wat wil je nu precies warmhouden dan ? De PC ? Jezelf als je er achter zit ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

tweakn00b schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 16:09:

Ik zag dat iemand dmv. een batterij een simple "verwarming" had gemaakt door een paperclip met de + en - zijde te verbinden. Ongeveer 3 uur zou je dan warmte ontvangen.
Nee hoor; die persoon had een incorrect circuit gerealiseerd waarbij de rest-opbrengst warmtet was. Het is absoluut geen verwarming.
Ik vroeg mij af als ik nou een adapter hiervoor gebruik? Ik heb er een liggen van 800mA en 18V, kan ik dan hetzelfde resultaat hiermee bereiken?
Met een goede brandverzekering gaat dat allicht lukken; je kan de test natuurlijk ook eerst elders/veiliger uitvoeren.

Voor de rest sluit ik me aan bij het andere antwoord; "waarom" wil je je PC verwarmen? Een koele/koude PC werkt veel efficienter en kan je, indien van toepassing, ook hoger overklokken voor meer performance. Waar je je meer zorgen over moet maken is vochtigheid; een koude PC die snel opwarmt (als je ineens gaat gamen), kan bij een hoge luchtvochtigheid condens laten neerslaan en dat gaat op den duur natuurlijk bepaalde connectoren / corrosie / sluiting veroorzaken (gechargeerd).

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Wat? Een batterij kortsluiten met een paperclip en dan 3 uur warmte hebben?
Naja misschien... En daarna is die batterij ook zo dood als een pier en kan je een nieuwe halen. Ik denk dat het minder kostbaar is om de ruimte te verwarmen.
En een adapter kortsluiten met een paperclip? Sorry maar heb je een draadje los zitten? Prachtig als je een fikkie wil stoken en/of de zekeringen wil laten klappen, maar als verwarming? how about no...

Maar wat wil je uberhaupt verwarmen? de PC zelf? Want dat lijkt me vrij overbodig. Die wordt vanzelf warm als hij aan staat. Eventueel zet je de slaapstand uit en laat hem permanent aan staan, als bevriezing een reeel gevaar is. (niet dat een PC nu zo snel bevriest, maar dat terzeide. PC's werken prima bij sub-zero temperaturen in Nederlandse winters)

Ander idee:
Koop een PC met een veel te krachtige CPU. Zo eentje met een ongelofeloos hoge TDP.
Liefst een PC met meerdere CPU's. Een reeks dikke Xeon CPU's met meer dan 8 cores per stuk. Of een tje op basis van 2 of meer 16-core Opterons van 150watt.
En uiteraard een paar goed hitte stokende videokaarten, zoals een Radeon R9-390X ofzo (TDP van ongeveer 300watt). 2 of meer is een prima idee.
En dan installeer je een applicatie zoals Boinc en gaat mee doen aan een distributed computing project zoals Seti@Home of Folding@Home.
Staat je PC constant full-blast te draaien en heb je dus forse hitte output. Dat krijg je met geen mogelijkheid bevroren in een Nederlandse winter. Hell, de kamertemperatuur zal er waarschijnlijk met een graad of 5 van stijgen. :P
(en nee, dit is geen grapje. hitte van een high-end PC kan serieus de kamertemperatuur verhogen)
MAX3400 schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 16:19:
[...]

Nee hoor; die persoon had een incorrect circuit gerealiseerd waarbij de rest-opbrengst warmtet was. Het is absoluut geen verwarming.

[...]

Met een goede brandverzekering gaat dat allicht lukken; je kan de test natuurlijk ook eerst elders/veiliger uitvoeren.

Voor de rest sluit ik me aan bij het andere antwoord; "waarom" wil je je PC verwarmen? Een koele/koude PC werkt veel efficienter en kan je, indien van toepassing, ook hoger overklokken voor meer performance. Waar je je meer zorgen over moet maken is vochtigheid; een koude PC die snel opwarmt (als je ineens gaat gamen), kan bij een hoge luchtvochtigheid condens laten neerslaan en dat gaat op den duur natuurlijk bepaalde connectoren / corrosie / sluiting veroorzaken (gechargeerd).
Naja, dat dus.
Er zijn genoeg die-hards die een PC invriezen met vloeibare stikstof of gebruik maken van een phasechange koeler (in essentie een omgebouwde airco waarbij alle kou op een klein geconcentreerd vlakje wordt geperst.)
Kortom, met 180 graden onder 0 werkt een PC ook prima. De noodzaak om te verwarmen is er helemaal niet.

Ik denk trouwens niet dat condensatie een probleem is.
Dat is juist een probleem als de omgeving warmer is en je de PC zelf koelt tot een punt waarop het vocht uit de lucht afzet tegen het koude oppervlak. Niet andersom.
De ruimte is al koud en heeft daarom al een lagere luchtvochtigheid (warme lucht kan meer vocht bevatten dan koude lucht).
Je zal dus hooguit hele droge warme lucht in de PC hebben.
PC onderdelen geven ook geen vocht af, dus de luchtvochtigheid in de PC zal niet significant hoger worden dan die in de ruimte er omheen.
Dus is er ook niks om te laten condenseren, b.v. tegen de wanden van de kast.

[ Voor 69% gewijzigd door McKaamos op 30-12-2016 16:37 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakn00b
Carpento schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 16:13:
Wat wil je nu precies warmhouden dan ? De PC ? Jezelf als je er achter zit ?
Het idee was juist als hij uit staat. Als het gaat vriezen zal de temperatuur in die ruimte niet veel warmer zijn.
En ik dacht dat een bevroren PC :*) wellicht niet zo goed is, gezien condensatie.
McKaamos schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 16:20:
Er zijn genoeg die-hards die een PC invriezen met vloeibare stikstof of gebruik maken van een phasechange koeler (in essentie een omgebouwde airco waarbij alle kou op een klein geconcentreerd vlakje wordt geperst.)
Kortom, met 180 graden onder 0 werkt een PC ook prima. De noodzaak om te verwarmen is er helemaal niet.
Ik weet dat men PC's onder extreem lage temperaturen laten opereren (quantum computers) maar of mijn quadcore PCtje dat ook kan, dat wist ik niet :)
McKaamos schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 16:20:
Dus is er ook niks om te laten condenseren, b.v. tegen de wanden van de kast.
Dat is hetgeen waar ik bang voor was. Gechargeerd: ijspegels in mijn desktop kast :D
MAX3400 schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 16:19:
Ik heb nog wel een paar van die BitCoin USB sticks die een klein beetje warmte afgeven. Dit om dus de condensatie, in de kast, als ie uit staat, tegen te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

tweakn00b schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 17:46:
[...]

Het idee was juist als hij uit staat. Als het gaat vriezen zal de temperatuur in die ruimte niet veel warmer zijn.
En ik dacht dat een bevroren PC :*) wellicht niet zo goed is, gezien condensatie.

[...]

Ik weet dat men PC's onder extreem lage temperaturen laten opereren (quantum computers) maar of mijn quadcore PCtje dat ook kan, dat wist ik niet :)

[...]

Dat is hetgeen waar ik bang voor was. Gechargeerd: ijspegels in mijn desktop kast :D

[...]

Ik heb nog wel een paar van die BitCoin USB sticks die een klein beetje warmte afgeven. Dit om dus de condensatie, in de kast, als ie uit staat, tegen te gaan.
Uhm, ja die sticks doen niks als de PC uit staat .
Ook al zouden ze prik krijgen, ze hebben geen data aanvoer omdat de PC uit is en dus doen ze niks ;)

Anyway, als je je (welliswaar onterecht) druk maakt om kou, zet dan gewoon de slaapstand uit en laat de PC constant aan staan. Hij kan zichzelf prima warm houden.

Condensatie is geen issue. Dat ontstaat juist op warme plekken waar de luchvochtigheid kan stijgen, en er 1 (of enkele) plek is die significant kouder is. Condens slaat af op de koude kant, niet de warme.
Dus nee, het vocht slaat niet af op je PC, maar juist op de koudere omgeving. En dan alleen als de warme lucht significant meer vocht bevat dan de koudere lucht in de omgeving.
Gezien een PC geen water laat verdampen, is de warme lucht niet vochtiger, dus is er ook geen condens om te vormen.

Edit: daaorm ontstaat er ook altijd condens op glas/ramen in de winter.
Je ramen zijn kouder dan je huiskamer, maar de temperatuur in je huiskamer is hoger en de luchtvochtigheid is hoger (omdat jij er zit, mensen verdampen water, o.a. door te ademen en te zweten).
Als de luchtvochtigheid in de kamer hoog genoeg is, ontstaat er condens op je ramen, maar nagenoeg nergens anders, omdat de ramen kouder zijn.

[ Voor 29% gewijzigd door McKaamos op 30-12-2016 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
tweakn00b schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 16:09:
............
En dan na die 3 uren is de batterij leeg, dus om de 3 uren batterijtje vernieuwen? Lees ik dit echt goed???? Kan me haast niet voorstellen, maar je weet met stuntwerk maar nooit
...........
Als je dit echt wilt, ja dat kan volgens mij prima en het is nog veilig ook. Met 18V en 800mA heb je 14,4W tot je beschikking, ik denk dat je aan dat vermogen wel voldoende zal hebben, misschien minder ook wel, kwestie van uitproberen. Een weerstand van 23 ohm van dat vermogen kom je dan ongeveer op dat resultaat. Wellicht is zo'n exemplaar een beetje moeilijk te bemachtigen, maar met een stel weerstanden van pakweg 10 keer zo hoog met een vermogen van 2W parallel moet het lukken. Zo'n pakketje wordt lekker warm.
Een alternatief is een gloeilampje van 24V of twee van 12V in serie, die worden ook knap heet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvdgraaff
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 18:23
Techneut schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 18:45:
Een alternatief is een gloeilampje van 24V of twee van 12V in serie, die worden ook knap heet.
Of gewoon meteen een 230V gloeilamp. Scheelt weer een adapter. Is praktisch ook een kacheltje.
Maar volgens mij is hierboven al terecht opgemerkt dat verwarmen überhaupt niet nodig is.

[ Voor 14% gewijzigd door lvdgraaff op 30-12-2016 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Techneut schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 18:45:
[...]
En dan na die 3 uren is de batterij leeg, dus om de 3 uren batterijtje vernieuwen? Lees ik dit echt goed???? Kan me haast niet voorstellen, maar je weet met stuntwerk maar nooit
[...]
Als je dit echt wilt, ja dat kan volgens mij prima en het is nog veilig ook. Met 18V en 800mA heb je 14,4W tot je beschikking, ik denk dat je aan dat vermogen wel voldoende zal hebben, misschien minder ook wel, kwestie van uitproberen. Een weerstand van 23 ohm van dat vermogen kom je dan ongeveer op dat resultaat. Wellicht is zo'n exemplaar een beetje moeilijk te bemachtigen, maar met een stel weerstanden van pakweg 10 keer zo hoog met een vermogen van 2W parallel moet het lukken. Zo'n pakketje wordt lekker warm.
De weerstand van een paperclip is veel te laag. Zoals je zegt, een forse keramische weerstand is een optie, al zou ik nog even iets verder zoeken naar iets wat de hitte beter kan hebben en verdelen.
In het beste geval schakelt de adapter gewoon uit als je m kortsluit. Het voltage lijkt te duiden op een oude laptop adapter en die doen dat meestal wel. Is het toch wat anders, dan mag je hopen dat er een veiligheid in zit die de kortsluiting opvangt.
Als je warmte wil, zal je iets moeten gebruiken met een hogere weerstand dan een paperclip iig. Een perfecte oplossing zou een metertje of 10 nichroom draad zijn (natte vinger, zal allicht meer/minder kunnen zijn). Dat is speciaal bedoeld om warm te worden zonder je adapter te slopen. Dat spul wordt gebruikt om straalkacheltjes te maken, en snijdraden voor foamsnijders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01:08
Ik zou me niet zo'n zorgen maken over de temperatuur.
Ik heb gisteren nog even de bevroren laptop uit de auto gepakt en aangezet en die werkte prima zelfs toen het apparaat compleet condenseerde bij het naar binnen brengen :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Hier ga ik me even mee bemoeien, want sommige suggesties bevallen me voor geen meter.

Ten eerste, een pc in een koude ruimte is zoals sommigen al opmerkten geen enkel probleem, zolang het niet vriest. Met vorst ga je problemen krijgen met de mechanische onderdelen (HDD's en fans). Als je die niet zou hebben zou je tot richting de -20 kunnen.

Ga je die pc ineens in een warme ruimte halen, pas dan op voor condens.

Hypothetisch gezien, stel dat je dan toch lokaal zou willen verwarmen, dan wil je daar per definitie een regeling in hebben. Dus dat houdt in: een sensor, een controller/thermostaat (niet zijnde kamerthermostaat), en een element. Die eerste twee onderdelen kun je kant en klaar kopen. Pas dan zou ik gaan nadenken wat voor element je eraan wil hangen en met wat simpele natuurkunde een schatting maken hoeveel vermogen je nodig denkt te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
simpele oplossing zou gewoon een "vermogens" weerstand er in hangen..
eventueel met schakeling dat de weerstand uit gaat als de PC aangaat.. en omgekeerd..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpento
  • Laatst online: 18:32
SMSfreakie schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 15:23:
simpele oplossing zou gewoon een "vermogens" weerstand er in hangen..
eventueel met schakeling dat de weerstand uit gaat als de PC aangaat.. en omgekeerd..
Ik zat te denken aan een elektrisch kacheltje en dan zo'n schakeldoos voor wasmachine en droger. Maar dan kan het zijn dat de PC niet voldoende stroom trekt om dat te triggeren :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Carpento schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 15:51:
[...]

Ik zat te denken aan een elektrisch kacheltje en dan zo'n schakeldoos voor wasmachine en droger. Maar dan kan het zijn dat de PC niet voldoende stroom trekt om dat te triggeren :p
gok dat dat dikke dikke overkill is :D

met een 25 watt weerstand + bijpassende heatsink en een fannetje kom je volgens mij al een heel eind :-)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:56

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Een klein halogeen lampje geeft ook veel warmte.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Als het zo koud is dat er rijp komt op je PC zal dat vast ook niet heel goed zijn. Granted, het is redelijk zuiver water dan, dus als het maar eerst weer verdwijnt zal het ook meevallen, maar zelf zou ik het liever voorkomen.

Blijft de vraag over wat voor een temperaturen het gaat. Simpelweg de PC idle laten staan is ook een makkelijkere oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WK100
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 02-10 16:23
Als je de ruimte elektrisch wilt verwarmen, waarom houd je de pc niet gewoon aan en gebruik je deze voor distributed computing? Je hoeft er niets voor te knutselen en de energie wordt ook nog eens 'nuttig' gebruikt. Je hoeft er ook geen nieuwe onderdelen in te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:55
Misschien in de case een PTC heater 25W op heel laag vermogen? (5VDC als die 12VDC rated is bijv.) Brandrisico is ook heel klein hiermee (self regulating current) Als je deze horizontaal monteert en een beetje oppervlakte hebt blijft door natuurlijk convectie de lucht circuleren binnen de case. Een lampje geeft niet voldoende warmte af bij -5 tot -10C vrees ik, bedenk dat een desktop case een waardeloze isolatie heeft. Je zou dan een relais over de 12V lijnen van de atx voeding kunnen zetten waardoor hij vanzelf aanspringt als je de pc uitzet. (NC contact, automotive relay)

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 02:07
Als je ondanks de argumenten dat het onnodig is, toch een veilige oplossing wilt, misschien zoiets in je PC kast bouwen?
https://www.agradi.nl/pat..._Szz-JOoSyIWzkaApxD8P8HAQ

Ook bij terrariumwinkels kan je dergelijke verwarmingskabels kopen, worden gebruikt om terraria op temperatuur te houden. Al dan niet in combinatie met een thermostaat.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:59
Zet de PC gewoon niet uit = ~50 Watt kachel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:56

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Anders plak je zoiets tegen de kast:
https://www.conrad.nl/nl/...mm-x-1445-mm-1216642.html

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaoPb
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-10 12:58

NaoPb

Hurr durr i are fix pc

Over wat voor temperaturen hebben we het dan in de kamer waarin de computer staat?

Op zoek naar een nieuwe printer? Kies voor een Brother laser printer. Uiterst betrouwbaar en economisch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:56

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Koop een kort stukje warmtelint - die heb je met een thermostaat, zodat ze onder 4 graden aan gaan, en daarboven weer uit. Dat houdt je PC wel op temperatuur.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryen
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 03-10 14:10
Volgens mij zijn er twee gevaren:
Condensatie: Alleen een probleem als de relatieve vochtigheid hoog is.
Vorst: Sommige electronica kan niet goed tegen vorst, met name elektrolytische condensatoren.

Vorstvrij houden is het simpelst met een apparaat dat daarvoor bedoeld is, zoals: https://www.conrad.nl/nl/...-wit-hcv-0507-560566.html

Dit ding heeft een vermogen van 500W, maar slaat natuurlijk alleen aan als de temperatuur (te) laag wordt. In de praktijk zal het gemiddelde verbruik veel lager liggen.

[ Voor 16% gewijzigd door Ryen op 02-01-2017 11:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Ryen schreef op maandag 2 januari 2017 @ 11:25:
Volgens mij zijn er twee gevaren:
Vorst: Sommige electronica kan niet goed tegen vorst, met name elektrolytische condensatoren.
Fout. Simpele elco's zijn typically rated van -20 tot +55 en dan heb je de laagste kwaliteitsklasse.

Verder zou ik zeggen om niet meer in dit draadje te reageren tot TS zich meldt. Volgens mij heeft die allang de benen genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakn00b
Flake schreef op maandag 2 januari 2017 @ 19:13:
[...]

Fout. Simpele elco's zijn typically rated van -20 tot +55 en dan heb je de laagste kwaliteitsklasse.

Verder zou ik zeggen om niet meer in dit draadje te reageren tot TS zich meldt. Volgens mij heeft die allang de benen genomen.
Nope, still here! Maar bedankt voor al jullie tips en tricks.

Een 220v lamp had ik vorig jaar erin hangen. Maar die hebben een max aantal uren nadat ze doorbranden. Aangezien ik nog die bitcoin usb dingen had liggen, en omdat die flink warm werden, dacht ik dat dat ook wel zouden werken, doen ook wel, maar veel minder dan in standby pc-usb gekoppeld.

Conclusie; zodra het echt kou wordt zal ik de PC in hibernate laten draaien. Volgens mijn metingen scheelt dat toch zo'n + 12 / 13 graden Celsius.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

tweakn00b schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 14:48:
[...]

Nope, still here! Maar bedankt voor al jullie tips en tricks.

Een 220v lamp had ik vorig jaar erin hangen. Maar die hebben een max aantal uren nadat ze doorbranden. Aangezien ik nog die bitcoin usb dingen had liggen, en omdat die flink warm werden, dacht ik dat dat ook wel zouden werken, doen ook wel, maar veel minder dan in standby pc-usb gekoppeld.

Conclusie; zodra het echt kou wordt zal ik de PC in hibernate laten draaien. Volgens mijn metingen scheelt dat toch zo'n + 12 / 13 graden Celsius.
Juist niet in Hibernate laten gaan.
Hibernate is het RAM dumpen naar de harddisk en dan volledig uitschakelen, om bij het opstarten weer de RAM dump in te lezen en verder te gaan waar je was.
Je wil juist dat je PC aan blijft als het koud is. Dus hooguit scherm laten uitschakelen maar geen Hibernate/Sleep doen.

Pagina: 1