Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hi iedereen,

Ik heb een MacBook Pro (Retina, early 2015) met 8GB DDR3, een 2,7 GHz Intel Core i5 processor en een Intel Iris videokaart. Ik gebruikte mijn MacBook in eerste instantie alleen voor Illustrator/Photoshop/InDesign en dat soort programma's.

Maar sinds een jaar werk ik met After Effects en sinds een paar maanden met Cinema 4D. Mijn Intel Iris videokaart is dus bij lange na niet goed genoeg om het aantal frames per seconde te trekken. Mijn framerate als ik aan 2D animaties werk komt niet boven de 14 tot 18 f/s. Dit is uiteraard een groot probleem bij het snel en accuraat kunnen werken, aangezien ik met 24 tot 30 f/s moet werken.

Aangezien ik geen nieuwe computer wil kopen, ben ik me dus aan het bedenken om voor de relatief goedkope optie te gaan: een externe videokaart. Ik heb een groot aantal videokaarten vergeleken en prijs/kwaliteitswijs lijken me de kaarten van Inno3D het beste voor mij. Momenteel denk ik aan het aanschaffen van een Inno3D GeForce GTX 1060.

Nu heb ik een aantal GTX 1060's gevonden met grotendeels dezelfde specificaties, maar ik kan niet echt vinden wat nou daadwerkelijk de (grote) verschillen zijn en of dit uberhaupt voor mij een goede aanschaf is. Misschien heeft iemand een betere optie in de prijsklasse van ongeveer €200 tot €300, waarmee ik gewoon fatsoenlijk kan werken zonder problemen.

Dit zijn de videokaarten die ik heb gevonden en waar ik niet echt de verschillen van kan vinden:

- Inno3D GeForce GTX 1060 iChill X3 6GB
- Inno3D GeForce GTX 1060 Gaming OC 6GB
- Inno3D GeForce GTX 1060 X2 6GB
- Inno3D GeForce GTX 1060 Twin X2 6GB
- Inno3D GeForce GTX 1060 6GB

Mijn aanname is dat de 'iChill X3 6GB' de beste is, gevolgd door de 'Gaming OC 6GB'. Maar dat hoor ik graag van iemand.

Alle aan- of opmerkingen zijn welkom. Bij voorbaat dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Er zijn geen drivers voor de Geforce 10XX serie in OSX, je bent gelimiteerd tot de 9XX serie.

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flaat
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-09 09:38
hoe wil je de externe kaart aansluiten?

Ik heb dit ook wel eens bekeken en de tb 2 pci behuizing is vaak net zo duur als een goede hackingtosh pc bouwen voor deze toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@ Fietsbel
Oke thanks! Heb je nog eentje die je dan zou aanraden of iets waar ik echt op moet letten bij de aanschaf? Dit is helemaal nieuw voor me, enige wat ik weet is dat de standaard Intel videokaarten te min zijn voor me, dus waarschijnlijk is iedere betere videokaart al prima, maar ik hoor graag iets van je.

@ Flaat
Uhm, meeste videokaarten kun je aansluiten met Thunderbolt toch, althans dat dacht ik? Is er betere optie dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Verwijderd schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 16:16:
Uhm, meeste videokaarten kun je aansluiten met Thunderbolt toch, althans dat dacht ik? Is er betere optie dan?
De videokaart die je extern wil aansluiten moet in een behuizing met voeding en PCIe naar Thunderbolt converter. Thunderbolt mag dan wel PCIe zijn, maar de stekker past niet zomaar in de card-edge connector van je PCIe kaart he :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
johnkeates schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 16:19:
[...]

De videokaart die je extern wil aansluiten moet in een behuizing met voeding en PCIe naar Thunderbolt converter. Thunderbolt mag dan wel PCIe zijn, maar de stekker past niet zomaar in de card-edge connector van je PCIe kaart he :p
Oke, de behuizing wist ik dat ik die moest hebben. Maar als ik het goed begrijp heeft de behuizing een PCIe aansluiting. Dan moet ik dus een PCIe naar Thunderbolt kabel om de videokaart (in behuizing) aan te sluiten op mijn Mac via de Thunderbolt poort. Of snap ik het nou niet? Dit is echt volledig nieuw voor me en ik ben niet zo heel erg technisch ingesteld haha dus sorry als ik domme vragen stel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Verwijderd schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 16:29:
[...]

Oke, de behuizing wist ik dat ik die moest hebben. Maar als ik het goed begrijp heeft de behuizing een PCIe aansluiting. Dan moet ik dus een PCIe naar Thunderbolt kabel om de videokaart (in behuizing) aan te sluiten op mijn Mac via de Thunderbolt poort. Of snap ik het nou niet? Dit is echt volledig nieuw voor me en ik ben niet zo heel erg technisch ingesteld haha dus sorry als ik domme vragen stel
Ja, zo'n ding dus: https://www.amazon.com/Ak...under2-PCIe/dp/B00LTAUTHE

Dit is hoe een PCIe connector er uit ziet (waar video kaarten in gaan): https://ae01.alicdn.com/k...ctor-PCI-E-3-0-164pin.jpg

Dit is een Thunderbolt stekker: http://core0.staticworld....ayport-100028821-orig.jpg

zoals je ziet zijn die niet echt hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
johnkeates schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 16:34:
[...]

Ja, zo'n ding dus: https://www.amazon.com/Ak...under2-PCIe/dp/B00LTAUTHE

Dit is hoe een PCIe connector er uit ziet (waar video kaarten in gaan): https://ae01.alicdn.com/k...ctor-PCI-E-3-0-164pin.jpg

Dit is een Thunderbolt stekker: http://core0.staticworld....ayport-100028821-orig.jpg

zoals je ziet zijn die niet echt hetzelfde.
Thanks man, duidelijk!

Toch duurder dan ik dacht zo'n behuizing, was me voor nu eigenlijk alleen aan het focussen op een geschikte videokaart. Dat wordt dan toch nog makkelijk zo'n €400 samen denk ik.

Hoe zit het met de levensduur van zo'n videokaart en PCIe connector? Met andere woorden zou ik een van de twee tweedehands kunnen aanschaffen? (ik neem aan dat dit bij een videokaart niet al te slim zou zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:12

nelizmastr

Goed wies kapot

Ik koop zelden een nieuwe videokaart. Kwestie van kopen van een kaart met garantie en bon. Dan zit je wel safe, zeker hier op Tweakers V&A.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
nelizmastr schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 17:12:
Ik koop zelden een nieuwe videokaart. Kwestie van kopen van een kaart met garantie en bon. Dan zit je wel safe, zeker hier op Tweakers V&A.
Oke oke duidelijk.

Heb jij (of iemand anders) nog tips mbt videokaarten?

Ik lees bijvoorbeeld dat de GTX 980 goed is voor 4K gaming (60 f/s) maar ik weet niet hoe ik dat in verhouding moet zien bij het gebruik van 2D- en 3D-software?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 17:26:
[...]

Oke oke duidelijk.

Heb jij (of iemand anders) nog tips mbt videokaarten?

Ik lees bijvoorbeeld dat de GTX 980 goed is voor 4K gaming (60 f/s) maar ik weet niet hoe ik dat in verhouding moet zien bij het gebruik van 2D- en 3D-software?
Lees je wel ff goed in. De gelinkte akito thunder 2 was in princiepe niet voor eGPU's, je ziet op amazon dat mensen ze wel zo gebruiken maar wel met bijv. een aangepaste behuizing omdat veel gpu's te lang zijn en een losse extra stroomvoorziening omdat dat kastje maar 25 watt levert.

Ze komen met deze maar daar is geen macos support schijnbaar voor.

Een dure Bizonbox heeft dat wel maar schijnt gewoon een akito te zijn intern (?)

Volgens mij ga je voor een goede stabiele oplossing zonder gekloot veel meer kwijt zijn, of dat het waard is..

Alles wat je gebruikt draait ook op windows trouwens, het geld voor een externe gpu + verkoop van de macbook levert vast genoeg op voor een prima andere laptop met betere gpu.

[ Voor 12% gewijzigd door maratropa op 30-12-2016 18:55 ]

specs

Pagina: 1