• StevenzeN
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14-09 15:47
Hallo allemaal!

Ik ben sinds kort op zoek naar een 4K camera die ik wil gaan gebruiken voor het maken van korte films. Ik heb een budget van +/- 1500€, en heb zelf al enigszins onderzoek verricht.

In eerste instantie wou ik gaan voor de Blackmagic Pocket Cinema Camera maar na het bekijken van meerdere videoreviews is deze in mijn optiek geen "beginner" camera. Uiteindelijk is mijn oog gevallen op de Panasonic Lumix DMC-GH4.

Ik wil graag beelden maken met cinematic looks en dit is te verkrijgen dmv DOF en color grading. Uiteraard begrijp ik dat het glaswerk hierbij een belangrijke factor is. Echter ben ik benieuwd of ik dingen over het hoofd gezien heb, of dat jullie ervaringen toch anders zijn.

Groet,

Steven.

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22-10 13:34
StevenzeN schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 13:25:
Hallo allemaal!

Ik ben sinds kort op zoek naar een 4K camera die ik wil gaan gebruiken voor het maken van korte films. Ik heb een budget van +/- 1500€, en heb zelf al enigszins onderzoek verricht.

In eerste instantie wou ik gaan voor de Blackmagic Pocket Cinema Camera maar na het bekijken van meerdere videoreviews is deze in mijn optiek geen "beginner" camera. Uiteindelijk is mijn oog gevallen op de Panasonic Lumix DMC-GH4.

Ik wil graag beelden maken met cinematic looks en dit is te verkrijgen dmv DOF en color grading. Uiteraard begrijp ik dat het glaswerk hierbij een belangrijke factor is. Echter ben ik benieuwd of ik dingen over het hoofd gezien heb, of dat jullie ervaringen toch anders zijn.

Groet,

Steven.
Binnen dat budget is dat zeker een van de beste camera's. Maar bekijk ook eens de Panasonic G7, die neemt in de zelfde kwaliteit op er zijn alleen wat verschillen in bouwkwaliteit en (hardware)functies. Nu kan ik die wel op gaan zoeken maar verschillen zijn makkelijk te googelen.

Ik zou als lens ook de Panasonic 42.5 f/1.7 aanraden voor de DOF shots.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Volgens mij geef je hier zelf je antwoordt al, alleen nog even invullen op een zoek opdracht en je vindt je mogelijkheden. Zal dus waarschijnlijk een fotocamera worden. Maar wat je wilt valt niet samen met beginner DOF en color grading zijn gevorderde dingen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Sluw
Frogmen schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 13:32:
Volgens mij geef je hier zelf je antwoordt al, alleen nog even invullen op een zoek opdracht en je vindt je mogelijkheden. Zal dus waarschijnlijk een fotocamera worden. Maar wat je wilt valt niet samen met beginner DOF en color grading zijn gevorderde dingen.
Colour grading vergt oefening maar DOF ligt gewoon aan je lens natuurlijk, dat is makkelijk te verkrijgen.

• leendertv
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-08-2022
Ik zou zeker ook de Panasonic G80 overwegen.
Deze heeft als grootste voordeel de stabilisatie in de body.
De stabilisatie doet ook zijn werk tijdens filmen in 4k.
Je kunt dan zonder statief of andere hulpmiddelen best stabiel uit de hand filmen!

Ook wat fotografie betreft is de G80 een betere camera dan de GH4:
Geen AA-filter voor de sensor: scherpere foto's.
Nieuw ontworpen sluiter: 90% minder vibratie van de sluiter -> scherpere foto's.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Sluw schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 13:35:
[...]

Colour grading vergt oefening maar DOF ligt gewoon aan je lens natuurlijk, dat is makkelijk te verkrijgen.
Klopt maar het betekend wel dat je begrip moet hebben van diafragma en controle over waar je camera scherpsteld theoretisch niet moeilijk maar bij filmen lijkt het mij niet makkelijk (ik fotografeer en film weinig). Vandaar mijn opmerking.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Sluw
Ik hoop dat topicstarter bij dit budget wel weet wat het diafragma is. Maar je hebt gelijk, je moet wel de basis van film en fotografie begrijpen.

Edit: en natuurlijk de G80 zoals leenderttv zegt, misschien nog ene betere optie, was 'm even vergeten.

[ Voor 26% gewijzigd door Sluw op 30-12-2016 14:01 ]

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08:58

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Even de titel aangepast ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12:05
DOF op een M4/3 camera stelt niet veel voor vind ik zelf , lens keuze maakt natuurlijk nog wel wat uit maar stel er niet te veel van voor .

• Sluw
ramrodwillem schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 16:54:
DOF op een M4/3 camera stelt niet veel voor vind ik zelf , lens keuze maakt natuurlijk nog wel wat uit maar stel er niet te veel van voor .
Het is niet zo veel als op een fulframe camera maar met de eerder genoemde Panasonic 42,5 f/1.7 kun je prima met bokeh werken hoor. Een voorbeeldje met deze lens op de G7:

[Vimeo: https://vimeo.com/132028570]

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08:58

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Sluw schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 13:35:
[...]

Jawel maar het werken met een kleine DoF is nog niet makkelijk, daar heb je echt wel wat ervaring voor nodig (wil je het publiek niet misselijk maken) ;)

Belangrijker is de rendering van de OOF gebieden, dat is in post bijna niet aan te passen zonder dat het fake wordt. Smaken verschillen maar er zijn heel wat oudere lenzen die het op mirrorless erg goed doen en een mooie rendering hebben (vind ik).

offtopic:
Samyang heeft net een paar premium lenzen uitgebracht met een groot diafragma (waaronder een 85mm f/1.2), mocht dat echt je ding zijn. Maar ik vrees dat 1500 euro toch wel wat weinig is wil je echt de kleinste, meest blurry DoF wil. Dan zou je naar een mirrorless moeten kijken als de A7(s/r) met een mooie (en dure) f/0.95 prime :Y)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

• StevenzeN
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14-09 15:47
Dank voor de reacties!

Ik heb ervaring met camera's, ik film regelmatig met Sony PMW-EX3 camera's, heb een Samsung NX500 en maak af en toe filmpjes met een GoPro plus gimbal.

De Samsung NX500 heb ik nieuw kunnen kopen voor €150, en afgezien van het feit dat dit een leuke camera is, moet ik geen geld investeren in een product waarmee Samsung helemaal gestopt is. Ook is het lens aanbod te beperkt in mijn optiek. Correct me if i'm wrong though?

Ik wil al langere tijd een redelijk goede camera maar heb te weinig kennis van het materiaal zelf, uiteraard heb ik talloze filmpjes bekeken en verdiep ik mij steeds meer in de specificaties. De GH40 is puur afgaande op YouTube reviews het beste en meest verstandige binnen mijn budget(+/-1.500). In de toekomst wil ik meer geld investeren indien het mij dusdanig blijft interesseren. Wanneer ik de G80/85 vergelijk met de GH40 dan vind ik de prijs-kwaliteitverhouding in het voordeel van de G80/85 maar de uiteindelijk kwaliteit mooier bij de GH40.
Pagina: 1