Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-09 07:50
Mijn vraag
De laptop van mijn vader heeft sinds bijna 2 maanden gekke kuren. Op deze laptop werd eigenlijk maar 1 programma gebruikt. Maar ook zonder dat programma na clean install heb ik dezelfde problemen.
Ik denk zelf aan een hardware defect maar een memtest geeft niets aan.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 10 inclusief bijhorende updates

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Voordat ik een clean install heb uitgevoerd waren er meldingen van AMD radeaon wattman. Na de clean install waren die er niet meer.
Omdat de laptop oorspronkelijk windows 8 was werkte de standaard recovery optie niet meer. Hiervoor van de Microsoft site windows 10 USB image gemaakt en deze gedraaid. Heb de C partitie bewust ook nog even geformatteerd om zeker te zijn dat er geen rotzooi achter bleef.

Het starten tot aan de windows login gaat gewoon normaal. Maar het inloggen opzich is alles behalve vlot te noemen. Maar ook al geef ik het systeem voor het gemak 2 minuten rust is het simpel aanklikken van het start menu een actie waarop je al snel een minuut voor moet wachten. Tijdens dit moment is de muiscursor ook totaal niet te bewegen.
En dit herhaalt zich ook gewoon als je het een later moment nogmaals probeert.
Ook het openen van chrome gaat alles behalve vlot. Maar als dit opgestart is dan is het intypen van een url ook weer een soort gelijkt wachtmoment als het openen van het start menu.
Een explorer scherm openen of rechter muisklik op een icoontje geeft ook weer een vastloop moment.

Ik vermoed dat er ergens dus binnen het geheugen/ gpu/ hdd of de combinatie iets mis gaat maar krijgt mijn vinger er maar niet op gelegd.

systeem:
Acer Aspire | V5
AMD A6-1450m
6GB DDR3

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 00:36
Met memtest86 kan je je ram testen, en met http://www.passmark.com/products/diskcheckup.htm kan je de hdd SMART uitlezen, laat even weten of post een plaatje van het resultaat
Er zijn missc betere hdd uitlees prog's maar this even een voorbeeld
Hou ook je temps in de gaten met hwmonitor bijv

[ Voor 10% gewijzigd door Mel33 op 30-12-2016 13:03 ]

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Smart waardes waren allemaal ok.
Laat nu een extended test draaien op de HDD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Na een schone installatie zal Windows 10 de harde schijf gaan indexeren. Misschien zie je de hele tijd je harde schijf lampjes knipperen? Eventueel kan je in taskmanager en resourcemanager kijken hoeveel I/O je schijf heeft.

Deze bewuste laptop is geleverd met 5.400rpm harde schijven. Niet bepaald de snelste die je kan kopen. Misschien ligt daar het probleem in combinatie met het indexeren wat nu zal lopen.

Ik zou haast zeggen prik er een SSD in zoals deze: pricewatch: Crucial MX300 2,5" 525GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Nou dat het niet de snelste is weet ik, was ook niet mijn keuze qua aanschaf ;)

De extended HDD test komt ook zonder fouten terug. Aangezien probleem voor de schone installatie ook al aanwezig was en nu met ook lijkt het indexeren niet de oorzaak. En spullen aanschaffen voor deze laptop lijkt mij bijna niet de kosten waard.
Ben meer opzoek naar de oorzaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
The-Source schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 15:52:
Nou dat het niet de snelste is weet ik, was ook niet mijn keuze qua aanschaf ;)

De extended HDD test komt ook zonder fouten terug. Aangezien probleem voor de schone installatie ook al aanwezig was en nu met ook lijkt het indexeren niet de oorzaak. En spullen aanschaffen voor deze laptop lijkt mij bijna niet de kosten waard.
Ben meer opzoek naar de oorzaak.
En de temps en de ram test?, en wat geeft een benchmark voor resultaten(en de temps op dat moment)
het zou toch kunnen dat je hdd het probleem is, partitioneer hem ook eens opnieuw.
Wat je ook kan doen is de ramlatjes eens wisselen, missc geeft dat een resultaat.

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Temperatuur komt niet boven de 25 graden uit na de extended test. MemTest was al gedraaid (meerdere uren) voordat ik dit topic had geopend.
Enige wat mij opvalt is dat er een proces genaamd : System - NT kernel & System continu 33% cpu vraagt.

Zal morgen dat opnieuw partitioneren nog proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
The-Source schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 19:24:
Temperatuur komt niet boven de 25 graden uit na de extended test. MemTest was al gedraaid (meerdere uren) voordat ik dit topic had geopend.
Enige wat mij opvalt is dat er een proces genaamd : System - NT kernel & System continu 33% cpu vraagt.

Zal morgen dat opnieuw partitioneren nog proberen.
Dat kan malware zijn. Is je windows instalmedium wel gemaakt op een malware vrije pc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Een clean install zonder extra windows updates werkt nog wel vlot. Dat was het bij de vorige keer ook dus ik verwacht dat ik het daar in moet gaan zoeken.
Alleen dan kom je gelijk bij de draak van een windows 10 update oplossing 7(8)7 het niet zelf kunnen selecteren/ blokkeren van specifieke updates.
Kost gewoon al moeite om er voor te zorgen dat hij niet automatisch gaat updaten.
Hopelijk kan ik straks via wsus offline updater de gewenste updates installeren of in ieder geval de niet gewenste nog even overslaan.

update:
Na alle WIN-updates gaat het nog steeds goed. Staan nu alleen dus nog een aantal AMD updates te wachten.
Waarschijnlijk zit hier een boosdoener tussen. Dus nu eerst kijken of ik een goed herstel punt kan maken.
update2:
Amd Drivers niet via windows update binnen gehaald maar via eigen driver update tool. Na herstart werkte ook alles nog goed dus weer extra herstel punt gemaakt. Nu windows update maar aangezet om te kijken of het schip weer gaat stranden. Aangezien het een langzaam laptopje is verwacht ik pas morgen uitsluitsel aangezien ik daar niet op ga wachten vanavond ;)

[ Voor 37% gewijzigd door The-Source op 31-12-2016 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Nou alles is weer normaal werkend, ook na de 1607 update.
Viel mij op dat standaard systeemherstel uit staat. Deze voor de 1607 update aangezet en na de update stond het weer uit. Leuk als je denkt systeemherstel te hebben en Windows zet dat voor je uit :(
Weet niet of het heeft geholpen dat ik alle AMD drivers via AMD tool heb geïnstalleerd ipv de Windows update maar het werkt nu in ieder geval wel.
Ik vermoed niet dat het opnieuw partitioneren invloed heeft gehad.

Ben in ieder geval blij dat ik er weer vanaf ben :P

Pagina: 1