Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xenosync
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 05-09 14:36
Mijn vraag
Goede dag, Ik heb sinds een paar dagen een Samsung U28E590DS 4k Monitor gekocht, Nu ben ik er alleen niet zo tevreden over aangezien ik niet het gevoel krijg dat ik naar een 4k monitor aan het kijken ben, Kwa gaming ziet het er mooi uit en is dat eigenlijk ook het enigste moment waar ik het gevoel krijg dat ik naar een 4k monitor aan het kijken ben, Nu was mijn vraag meer of iemand een idee had wat een goede 4k IPS Monitor is voor de prijs van 0.- / 450.- Euro, Ik ben een persoon van kleur, zolang de kleuren mooi weergeven worden en eruit spatten!

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik game, Maar dat doe ik liever op mijn 144hz monitor ( Singleplayer games speel ik wel graag op me 4k monitor) Daarin tegen kijk ik graag films

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:

pricewatch: LG 27UD58-B Zwart
pricewatch: LG 27UD68-P Zwart
pricewatch: Asus PB287Q Zwart

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Waarom heb je niet het gevoel dat je naar een 4K monitor aan het kijken bent? En waarom denk je dat dat met een andere monitor anders zou zijn dan met deze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xenosync
De kleurweergave is precies het zeflde met mijn benq xl2430t.. en dat is een 1920x1080 monitor.. Daarin tegen heb ik het gevoel dat als ik een filmpje kijk en deze zou dupliceren geen verschil zie kwa uitkomst, Wat mij toch het gevoel geeft om over te stappen op IPS

[ Voor 12% gewijzigd door Xenosync op 30-12-2016 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-09 13:19

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Botte opmerking maar zit je maximaal 75cm van je monitor vandaan? Iets met kijkafstand & pixelgrootte...

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techno Overlord
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-09 17:50

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Heeft dat niet gewoon met de grootte te maken? Volgens mij zie je het een stuk beter naar mate de grootte van je monitor toeneemt.

P.S. het is daarentegen ipv daarin tegen :) (sorry kon het niet laten)

Forever raver!
Specs: Workstation Server

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xenosync
Nooit echt opgemeten maar ik heb wel een paar dingen geprobeerd zo als op afstand te gaan staan en steeds dichterbij te komen, verschillende films etc etc
MAX3400 schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 12:55:
Botte opmerking maar zit je maximaal 75cm van je monitor vandaan? Iets met kijkafstand & pixelgrootte...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Xenosync schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 12:53:
De kleurweergave is precies het zeflde met mijn benq xl2430t.. en dat is een 1920x1080 monitor.. Daarin tegen heb ik het gevoel dat als ik een filmpje kijk en deze zou dupliceren geen verschil zie kwa uitkomst, Wat mij toch het gevoel geeft om over te stappen op IPS
Maar dat staat dus compleet los van 4K of niet, puur vanwege het type paneel. Die monitor heeft een TNpaneel, die staan erom bekend niet geweldig te zijn met kleurweergave. Dan is een switch naar IPS imho altijd verstandig.

Maar of je dat een beter 4K gevoel geeft vraag ik me af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Xenosync schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 12:56:
Nooit echt opgemeten maar ik heb wel een paar dingen geprobeerd zo als op afstand te gaan staan en steeds dichterbij te komen, verschillende films etc etc
[...]
Simpel zat; de monitor die je nu hebt moet je niet bekijken op meer dan 80cm afstand. Dan vallen de inviduele pixels weg tegen elkaar en zit je "omgerekend" naar 1440p of 1080p te kijken.

Dat de kleuren niet mooi zijn ga je mogelijk niet oplossen met een IPS-scherm. Die schermen zijn gemaakt om kleuren dichter te benaderen maar jij iet echt het verschil niet tussen de kleur "255 255 255" of "255 255 254" op een TN of IPS.

Iets zegt me dat de color-profiling van je OS en GPU niet hebt ingesteld en hierdoor een verkeerde "kleur output" naar de monitor stuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xenosync
MAX3400 schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 12:58:
[...]

Simpel zat; de monitor die je nu hebt moet je niet bekijken op meer dan 80cm afstand. Dan vallen de inviduele pixels weg tegen elkaar en zit je "omgerekend" naar 1440p of 1080p te kijken.

Dat de kleuren niet mooi zijn ga je mogelijk niet oplossen met een IPS-scherm. Die schermen zijn gemaakt om kleuren dichter te benaderen maar jij iet echt het verschil niet tussen de kleur "255 255 255" of "255 255 254" op een TN of IPS.

Iets zegt me dat de color-profiling van je OS en GPU niet hebt ingesteld en hierdoor een verkeerde "kleur output" naar de monitor stuurt.
Ik heb de monitor nog op fabrieksinstellingen staan, Ik gebruik zowel msi afterburner als MSI gaming app voor mijn 1070

ik zit daarbij nog geen 60 cm van mijn beeld vandaan.. (Iets van 45cm)

[ Voor 3% gewijzigd door Xenosync op 30-12-2016 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Xenosync schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 13:02:
[...]

Ik heb de monitor nog op fabrieksinstellingen staan, Ik gebruik zowel msi afterburner als MSI gaming app voor mijn 1070

ik zit daarbij nog geen 60 cm van mijn beeld vandaan.. (Iets van 45cm)
WTF heeft MSI Gaming App te maken met je color profile en/of kalibratie?

Ik heb even geen zin om zelfstandig de drivers van de site van Samsung af te halen maar er staat toch ergens wel in het boekje/op de site welke drivers je nodig hebt, wat je waar moet/mag instellen etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xenosync
TERW_DAN schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 12:57:
[...]

Maar dat staat dus compleet los van 4K of niet, puur vanwege het type paneel. Die monitor heeft een TNpaneel, die staan erom bekend niet geweldig te zijn met kleurweergave. Dan is een switch naar IPS imho altijd verstandig.

Maar of je dat een beter 4K gevoel geeft vraag ik me af.
Dat was ik eigenlijk ook van plan, Maar welke van de 3 (zie post) zou ik dan het beste kunnen nemen! Daarbij staat mijn monitor ook vaak op game modus, Dat betekend dat ik niks kan aanpassen in de instellingen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xenosync
MAX3400 schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 13:05:
[...]

WTF heeft MSI Gaming App te maken met je color profile en/of kalibratie?

Ik heb even geen zin om zelfstandig de drivers van de site van Samsung af te halen maar er staat toch ergens wel in het boekje/op de site welke drivers je nodig hebt, wat je waar moet/mag instellen etc?
Msi gaming heeft aardig veel te maken met color profile en/of kalibratie aangezien ik met die app de meeste vrijheid heb, Daarin tegen heb ik de drivers geinstalleerd via de website..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Xenosync schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 13:05:
[...]

Dat was ik eigenlijk ook van plan, Maar welke van de 3 (zie post) zou ik dan het beste kunnen nemen! Daarbij staat mijn monitor ook vaak op game modus, Dat betekend dat ik niks kan aanpassen in de instellingen!
Als ze allemaal voldoen aan je eisen? Degene met de beste reviews.

Overigens zou ik je monitor juist niet in gamingmode zetten. Maar gewoon handmatig instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xenosync
TERW_DAN schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 13:11:
[...]

Als ze allemaal voldoen aan je eisen? Degene met de beste reviews.

Overigens zou ik je monitor juist niet in gamingmode zetten. Maar gewoon handmatig instellen.
Daar dacht ik ook aan tot ik zag dat gaming mode de enigste manier was om 1ms reactie tijd te krijgen, en daarbij vind ik gaming mode het mooiste eruit zien, (Maar niet mooi genoeg)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolbvrobin
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-05 15:06
Klinkt mischien dom.
Maar heb je in windows je monitor wel op 4k res staan?
Als je je scherm dupliceert word je 4k monitor ingesteld als 1080p (van je oude monitor)
En gebruik je wel een HDMI 2.0 kabel?

[ Voor 28% gewijzigd door coolbvrobin op 30-12-2016 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13:28
Xenosync schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 12:53:
Dat klopt,als je 1080p materiaal op die monitor gaat afspelen op de 4k monitor ,dan kan het zlefs nog minder zijn als op de 1080p monitor.Omdat het niet de orginele resolutie is van het scherm.
Mijn laptop met 1080p geeft ook een scherper beeld als als 1440p scherm met 1080p film.,is normaal

Speel maar eens een 4k filmpje af, als dat kan,dan zal je wel verschil zien.

Verder is het ook een TN paneel wat daarin zit, voor mooiere kleurweergave moet je toch naar een IPS kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xenosync
coolbvrobin schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 13:17:
Klinkt mischien dom.
Maar heb je in windows je monitor wel op 4k res staan?
En gebruik je wel een HDMI 2.0 kabel?
Ik heb hem aangesloten op de DP 1.2

en ja hij staat op 4k 60hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
wat voor film speel je er op af,een 1080p film?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xenosync
freaky35 schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 13:17:
[...]

Dat klopt,als je 1080p materiaal op die monitor gaat afspelen op de 4k monitor ,dan kan het zlefs nog minder zijn als op de 1080p monitor.Omdat het niet de orginele resolutie is van het scherm.
Mijn laptop met 1080p geeft ook een scherper beeld als als 1440p scherm met 1080p film.,is normaal

Speel maar eens een 4k filmpje af, als dat kan,dan zal je wel verschil zien.

Verder is het ook een TN paneel wat daarin zit, voor mooiere kleurweergave moet je toch naar een IPS kijken.
Ik heb juist het omgekeerde geprobeerd, aangezien ik niet zou begrijpen waarom je een 1080p filmpje op een 4k monitor wil afspelen.. Ik heb een dual monitor setup, Links staat mijn benq xl2430t, Rechts mijn samsung 4k.. ik speelde een 4k filmpje af op beide schermen(ik heb zelfs het filmpje gedupliceerd, Op beide schermen tegelijkertijd het zelfde filmpje) Zag ik een verschil? Het antwoord is ja.. was deze groot? Het antwoord is jammer genoeg niet echt (wat ik apart vind want qua games zie ik het wel heel erg)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolbvrobin
Dan zou ik zeggen speel eens een 4k video. af en kijk het verschil op beide monitoren .
Edit. heb je al gedaan zo te zien .
Tja 4k resolutie valt denk ik ook meer op, op een groter scherm.
Misschien inderdaad met game dat je meer details zou zien

[ Voor 48% gewijzigd door coolbvrobin op 30-12-2016 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Xenosync schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 13:23:
[...]

Ik heb juist het omgekeerde geprobeerd, aangezien ik niet zou begrijpen waarom je een 1080p filmpje op een 4k monitor wil afspelen.. Ik heb een dual monitor setup, Links staat mijn benq xl2430t, Rechts mijn samsung 4k.. ik speelde een 4k filmpje af op beide schermen(ik heb zelfs het filmpje gedupliceerd, Op beide schermen tegelijkertijd het zelfde filmpje) Zag ik een verschil? Het antwoord is ja.. was deze groot? Het antwoord is jammer genoeg niet echt (wat ik apart vind want kwa games zie ik het wel heel erg)
Het ligt ook aan de kwaliteit van de film natuurlijk,was dit gecomprimeerd,of was het een film met hoge bitrate.
Hoe meer gecomprimeerd hoe meer scherpte er verloren gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xenosync
[quote]coolbvrobin schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 13:23:
Dan zou ik zeggen speel eens een 4k video. af en kijk het verschil op beide monitoren .
[
freaky35 schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 13:26:
[...]

Het ligt ook aan de kwaliteit van de film natuurlijk,was dit gecomprimeerd,of was het een film met hoge bitrate.
Hoe meer gecomprimeerd hoe meer scherpte er verloren gaat.
Dat is dus iets wat ik al meer als een dag aan het testen ben, en ik niet echt een video kan vinden die niet gecomprimeerd is. Na mijn zeggen heb ik er misschien al wel een paar gezien zoals deze
YouTube: COSTA RICA IN 4K 60fps (ULTRA HD) w/ Freefly Movi Maar zelfs bij deze had ik het gevoel dat het beeld verschil klein was

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Maar dat is ook geen volledige kwaliteit 4k film.

Edit, dit neem ik toch terug,kwaliteit op 4k is toch wel goed,maar het is subtiel,het verschil met 1080p.

verwacht geen wonderen zoals het was van dvd naar 1080p toen,dat verschil was dramatisch

Verder met betere kleuren,dieper zwart word de scherpte, kwaliteit ook veel meer benut.
Als het scherm dat niet goed kan weergeven,dan mis je al veel detail.

Verder natuurlijk hoe hoger de kwaliteit is,hoe groter het verschil,draai maar eens een volledige blu ray 4k af van een animatie film af,dan zal het verschi zeker wel groter zijn :)

[ Voor 97% gewijzigd door freaky35 op 30-12-2016 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xenosync
freaky35 schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 13:29:
Maar dat is ook geen volledige kwaliteit 4k film.
Daarin tegen kost 90% van wat ik vind geld..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolbvrobin
Probeer dit eens.
http://4ksamples.com/4k-uhd-fireworks-sample/ genoeg bitrate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xenosync
Ik download hem even, Daarin tegen voor een beter kleurweergave is het handig om over te stappen op een IPS scherm? Of maakt dat niet veel uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolbvrobin
Dat is denk ik per smaak per persoon. heb een ips 1080p computer scherm . en een lcd 4k tv. ik vind ze allebei wel wat hebben, en natuurlijk zit er wat kleur verschil in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xenosync
coolbvrobin schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 13:35:
Dat is denk ik per smaak per persoon. heb een ips 1080p computer scherm . en een lcd 4k tv. ik vind ze allebei wel wat hebben, en natuurlijk zit er wat kleur verschil in
Qua films lijkt mij dat een stukje mooier, Ik ga er over nadenken!

[ Voor 20% gewijzigd door Xenosync op 30-12-2016 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolbvrobin
Maar natuurlijk een 4k filmpje ziet er stukken beter uit op de 4k tv:) veel meer detail!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xenosync
coolbvrobin schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 13:42:
Maar natuurlijk een 4k filmpje ziet er stukken beter uit op de 4k tv:) veel meer detail!
Klopt alleen jammer genoeg vind ik een tv te groot en zit ik zelf alleen maar achter mijn desktop..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
voor film is een tv gewoon beter,vooral de electronica die er achter zit maakt het verschil.En een tv is natuurlijk gericht op het film,tv uitzendingen.
Pagina: 1