Upgrade mobo + proc: To DDR3 or to DDR4

Pagina: 1
Acties:

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:04
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Mijn zoon gebruikt een desktop pceetje om oa league of legends te spelen.
Belangrijkste specs nu:
AMD Athlon 5350 op een Asus AM1-A mobo en 8Gb DDR3
Sapphire Radeon HD6850 1Gb videokaart
Be Quit! system power 7 400Watt voeding
Crucial MX300 SSD 525Gb

Dit systeem was bedoeld voor wat simpel internettten, tekstverwerken en filmpjes kijken, maar nu zoon nr1 ouder wordt, komen ook games a la LoL en Team Fortress om de hoek kijken en dat trekt het pceetje net niet meer.

Eerste upgrade was de videokaart, die hij zelf via MP gekocht heeft, maar we merken nu dat de processor dermate limiterend is, dat de videokaart niet eens volledig benut wordt.
Althans, in LoL ervaart hij nog steeds dat de FPS regelmatig onder de 30 zakt en het spel lijkt af en toe wat te stagneren/haperen, terwijl de CPU tegen de 100% loopt.
Ook 720p videomateriaal via websites (bijv tweakers.net video reviews) loopt niet vloeiend of zonder stotteren.

Daarom is het idee ontstaan om te upgraden naar een Intel Core i3 6100 met een H110 mobo-tje, zoals ook in het best-buy guide basis game systeem voor januari wel zal worden geadviseerd.

Later kan er dan nog altijd een betere videokaart komen, mocht ie meer grafisch intensieve games willen gaan spelen

Wat is dan precies je vraag?
Om het budget laag te houden was mijn idee om de 8 Gb DDR3 (verdeeld over 2 reepjes van 4Gb) uit de huidige set-up te houden en dus te kiezen voor een mobo variant met DDR3 ram.
Doe ik er goed aan de DDR3 te houden of kom ik in de nabije toekomst in de knoei, bijvoorbeeld bij toekomstige upgrades?

Wat is je budget?
Voor de upgrade in totaal wilde ik 150-200 euro uitgeven, dat gaat niet als er ook DDR4 bij moet met de processor en het mobo wat ik in gedachten heb.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb niet direct merkvoorkeuren,

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Verwijderd

Het huidige geheugen is waarschijnlijk 1,5v ddr3. Intel garandeert echter geen probleemloze werking met dergelijk geheugen. Het kan de geheugencontroller in de cpu beschadigen. 1,35v DDR3L wordt geadviseerd icm een socket 1151 cpu.

• Tacoos
Kleine check leert dat t inderdaad om gewone 1.5V bankjes gaat...

• Tacoos
Ik zou het ram kunnen undervolten op de huidige sys en kijken of dat stabiel loopt, wellicht?
Of zegt dat niks over de stabiliteit op een ander mobo + proc?

Alternatief zou de AMD X4 845 kunnen zijn, maar dan is in de toekomst upgraden naar een snellere processor niet meer mogelijk?
Bovendien schaalt die niet zo goed mee als een i3 6100 wanneer er in de toekomst een snellere grafische kaart moet komen?

Verwijderd

Dan koop je toch een Haswell setje. Een V&A aangeboden: Intel Core i3-4130 Boxed op een V&A aangeboden: ASRock B85M Pro4 Nieuw, pricewatch: Gigabyte G1.Sniper B6 of pricewatch: Gigabyte GA-B85M-D3H. Kan je nog upgraden tot een i7-4790K aan toe.