Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

PC voor soepel Adobe Elements (Photoshop en Premiere)-werk.

Pagina: 1
Acties:

• kadoendra
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12-11 22:00
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Mijn huidige pc (een i7) is nu 6 jaar oud. In het begin heb ik er ook mee gegamed, maar de laatste jaren gebruik hem voornamelijk voor het beheren en bewerken van mijn fotocollectie en het (licht) bewerken van (vakantie, huis- tuin en keuken)-video's (voornamelijk 1080p materiaal)

Ik gebruik voor deze zaken Adobe Elements 15. Het beheren van mijn fotocollectie gaat echter steeds trager en wordt bijna onwerkbaar Foto's taggen, gezichtsherkenning, schakelen tussen de Organiser en de Editor et cetera gaat steeds trager. De nieuwe pc moet daar dus heel soepel mee gaan werken. Hoewel ik op dit moment nog geen opname-apparatuur heb die 4K kan opnemen, zal dat in de toekomst wellicht veranderen. Het zou dan fijn zijn als de pc de basisbewerkingen die ik doe (filmpjes aan elkaar plakken, hier en daar een overgangetje en een titel) ook nog een beetje vlot blijft doen.

Ik heb voor windows 10 pro gekozen, omdat ik met de home versie bepaalde gebruikersrechten (group policy) niet kan beheren. En die heb ik nodig omdat mijn media-player (dune hd) kennelijk niet werkt zonder daarin aanpassingen te doen. Hij kan dan niet bij mijn gedeelde mappen.

Wat mag het systeem gaan kosten?

Maximaal € 1000,- incl. assemblage want ik heb 2 linkerhanden. Als het goedkoper kan is dat uiteraard mooi meegenomen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Muis, monitor, toetsenbord en externe harde schijven gaan mee naar het nieuwe systeem.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Als ik het goed heb, heeft een aparte videokaart gelet op het feit dat ik toch niet ga gamen, geen meerwaarde. Daarnaast leek extra geheugen (32GB ipv 16GB) me wel handig. Een SSD voor het snel opstarten van Windows en mijn programma's lijkt me ook erg prettig.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb meer met Intel dan met AMD. Vraag me niet waarom.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De PC staat op zolder onder mijn bureau. Hij hoeft niet retestil te zijn, want hij staat niet in de huiskamer of slaapkamer ofzo. Maar echt herrie maken is ook niet de bedoeling uiteraard. Ik vind een open raampje aan de zijkant gewoon leuk. Is niet echt een must, maar mijn huidige kast heeft dat ook en af en toe kijk ik er naar.

Ga je overklokken?
Ik zou niet weten hoe dat moet. Volgens mij is dat voor mijn wensen ook niet nodig. Nee dus.

Wat verwacht je van ons?[i]
Een advies over mijn samengestelde systeem in combinatie met mijn bovengenoemde wensen. Misschien is het overkill, misschien moet er juist wel een i7 in. Daar krijg ik graag advies over. Daarbij is het belangrijk dat de PC sowieso weer een jaartje of 5 mee kan. Alvast bedankt voor jullie reacties.

Ik had deze build samengesteld:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600 Boxed€ 243,50€ 243,50
1Gigabyte GA-B150M-D3H€ 81,95€ 81,95
1WD Black SATA 6 Gb/s WD2003FZEX, 2TB€ 139,15€ 139,15
1Cooler Master CM 690 III Window€ 89,-€ 89,-
1Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM€ 21,95€ 21,95
1be quiet! Pure Rock Slim€ 23,95€ 23,95
1Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3000C15€ 212,-€ 212,-
1Asus DRW-24D5MT (bulk) Zwart€ 14,95€ 14,95
1Cooler Master B500 ver.2€ 43,95€ 43,95
1Kingston HyperX Fury SSD 240GB€ 90,06€ 90,06
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 960,46

Verwijderd

Voor lichte beeldbewerking volstaat een hoog geklokte i5. Ga je in de toekomst aan 4K beginnen kan je er altijd nog een videokaart bij prikken die de rendering van 4K op zich gaat nemen.
De WD Black is een dure oplossing. Dat kan net zo goed een WD Blue of Toshiba zijn voor bijna de helft van de prijs.
Het moederbord is mATX in een ATX behuizing met raam. Heel fraai is dat niet omdat de behuizing niet mooi gevuld is. Je zou een mATX kast met raam kunnen nemen of een ATX bord in de CM 690.
Geheugen loopt op een B150 bord niet sneller dan 2133 MHz. Het heeft zodoende weinig zin om er sneller in te stoppen en het is maar de vraag of het compatibel is. Ook lijkt mij 32Gb op dit moment erg veel. 16Gb zal genoeg zijn, bijprikken kan altijd nog.
De B500 is geen goede keuze. Erg matige kwaliteit en geen ondersteuning voor de hoogste powerstates van Intel.
De HyperX ssd is niet interessant door een relatief hoge prijs per GB.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600 Boxed€ 243,50€ 243,50
1Gigabyte GA-B150-HD3P€ 87,50€ 87,50
1Toshiba DT01ACA200, 2TB€ 70,-€ 70,-
1Cooler Master CM 690 III Window€ 89,-€ 89,-
1Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM€ 21,95€ 21,95
1be quiet! Pure Rock Slim€ 23,95€ 23,95
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2133C13€ 105,95€ 105,95
1LG GH24NSD1 Zwart€ 12,95€ 12,95
1Seasonic G-series 360 watt€ 63,95€ 63,95
1Crucial MX300 2,5" 275GB€ 86,95€ 86,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 805,70

• kadoendra
Thanks. Dat scheelt alweer bijna 200 euro. Ik lees bij de reviews van het moederbord dat hij eigenlijk iets kleiner is dan atx. Zou dat dan nog een probleem kunnen zijn?

• kadoendra
Sorry voor de kleine bump, maar ik wil één dezer dagen tot aanschaf overgaan dus als eigenlijk beter een ander moederbord kan nemen dan sta ik erg open voor suggesties.

Verwijderd

Het moederbord zal geen problemen opleveren.

Verwijderd

Toch apart, dat een Core i7 met 16GB geheugen te traag wordt met Photoshop. Dat draait hier (samen met Illustrator, die is nog wat zwaarder) nog altijd soepel op zelfs een Core i3 2310m met 8GB geheugen, wel met SSD uiteraard. Ik denk dat je met een schone installatie van Windows 10 op een nieuwe SSD ook al een heel erg eind komt.

Daarnaast zou ik sowieso nog even wachten op de 7de generatie processors (en mobo's), aangezien je geen extra videokaart nodig hebt, want die zijn standaard HDMI 2.0 + HVEC enzo. Dus ik zou nog effe een weekje wachten. :)

• kadoendra
Mijn huidige pc is een i7 860 2,8 Ghz. Ik heb maar 8 GB geheugen.

Weekje wachten kan sowieso geen kwaad. Dank voor de tip. Maar feitelijk zeg je dat als ik er 8 GB bijprik en een SSD dat Elements 15 dan eigenlijk als een zonnetje zou moeten draaien?

Op zich is de Editor modus niet de boosdoener. Het gaat meer om de organizer. Die loopt gewoonweg niet soepel, waardoor ik me er met moeite toe kan zetten om mijn catalogus een beetje goed te beheren (waarderingen geven, gezichtsherkenning goed krijgen et cetera).

Verwijderd

kadoendra schreef op maandag 2 januari 2017 @ 16:53:
Maar feitelijk zeg je dat als ik er 8 GB bijprik en een SSD dat Elements 15 dan eigenlijk als een zonnetje zou moeten draaien?
Yep, dat zeg ik zeker! :)

Ik vrees bijna dat zelfs bij een nieuwe PC de collectie in Elements ook voor problemen kan gaan zorgen, want als ik even Google dan zie ik wel meer mensen https://www.google.nl/sea...&sourceid=chrome&ie=UTF-8 die klagen dat het langzaam/onbruikbaar wordt. Het lijkt bijna wel of dat programma niet goed geschreven is (of standaard niet goed staat ingesteld). Hier zomaar een tip uit 1 van de zoekresultaten van het Adobe forum die ik even bekeek:
I SOLVED the problem of slow (sluggish) menus as follows:
Edit --> Preferences --> Performance
I reduced the Memory Usage to 40%, reduced History States to 10, reduced Cache Levels to 4.
Now it's as fast as all older versions. My machine is 16GB.

Anywayz, je kan het natuurlijk eerst proberen met een SSD. Die kan je altijd nog gebruiken bij een nieuwe PC. Het geheugen zal wat lastiger worden, want de ene is DDR3 (of 2?) en bij een nieuwe PC zal het DDR4 zijn. Maar ik zou gewoon eerst alleen met een nieuwe SSD proberen...

[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2017 19:01 ]

• kadoendra
Ik denk dat dit inderdaad een optie is om eerst te proberen. Kan me een hoop geld schelen. Denk wel dat ik dan toch meteen ook nog maar wat RAM erbij prik. Ik zag alleen dat mijn processorkoeler (Scythe Mugen 2) over mijn laatste vrije geheugenbanken heen hangt. Kan ik die er zonder problemen afhalen en weer terugplaatsen? Of moet ik dan opnieuw koelpasta aanbrengen?

Verwijderd

Ja, dat is toch wel een goed plan, meteen ook wat geheugen bijprikken. Dan weet je in elk geval zeker dat je alles hebt gedaan wat mogelijk is. Ja hoor die kan je zo eraf halen en weer terugplaatsen. Ik zou het zelf gewoon zo proberen ja, voorzichtig de koelpasta laten zitten en niet per ongeluk eraf vegen. Of je moet nog wat koelpasta hebben liggen, dan kan je beiden wel schoonmaken en nieuwe aanbrengen. Check anders je temps nog even voor en na om het zeker te weten dat alles goed is gegaan. Succes. :)

• kadoendra
Nou alles besteld. Een Crucial Mx300 275 GB SSD, 8 GB DD3 geheugen, meteen maar een USB 3.0 controller, een tubetje koelpasta en een 2,5 naar 3,5 adapter voor de SSD. Ben benieuwd, ga voor het eerst zelf een beetje prutsen.

Nog even een paar (misschien een beetje noob-)vraagjes:

1) Ik heb 4 geheugenslots op mijn moederbord. Er zitten nu 3 modules in. Twee van 2GB en één van 4GB. Nu kan ik me nog van vroeger herinneren dat je eigenlijk de grootste module in het eerste slot moest stoppen. Is dat nog steeds zo? Of kan ik nu straks die 8GB gewoon in de laatst overgebleven slot duwen?

2) Als ik de SSD geplaatst heb, boot ik mijn pc vanaf cd-rom met mijn windows 7 installatie cd. Nadat de installatie is voltoodi: is het dan beter de oude windows map te vernoemen naar windows.old of kan ik beter gewoon die hele map weg kieperen?

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:47

br00ky

Moderator Harde Waren
Slim want de tip
Verwijderd schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 15:51:
Ja hoor die kan je zo eraf halen en weer terugplaatsen. Ik zou het zelf gewoon zo proberen ja, voorzichtig de koelpasta laten zitten en niet per ongeluk eraf vegen
Is niet bruikbaar. Loshalen en weer plaatsen zonder de pasta te vervangen geeft garandeerd mindere koeling, omdat je belletjes in de pasta introduceert. En lucht geleidt slecht.
en een 2,5 naar 3,5 adapter voor de SSD.
Had in principe niet gehoeven. Een SSD is dermate licht en trilt niet dat je die prima met een schroefje in een 3.5'' bay kan zetten.
1) Ik heb 4 geheugenslots op mijn moederbord. Er zitten nu 3 modules in. Twee van 2GB en één van 4GB. Nu kan ik me nog van vroeger herinneren dat je eigenlijk de grootste module in het eerste slot moest stoppen. Is dat nog steeds zo? Of kan ik nu straks die 8GB gewoon in de laatst overgebleven slot duwen?
Boeit niet. Zou wel kunnen dat je moet gaan husselen omdat het (om wat voor reden dan ook) niet boot. Maar voor hetzelfde geldt boot het wel. Dan ben je in ieder geval gewaarschuwd dat dat kan.
2) Als ik de SSD geplaatst heb, boot ik mijn pc vanaf cd-rom met mijn windows 7 installatie cd. Nadat de installatie is voltoodi: is het dan beter de oude windows map te vernoemen naar windows.old of kan ik beter gewoon die hele map weg kieperen?
Tja, waarom zou je die willen houden? Ik zou zeggen, weg ermee. Het cleanst is trouwens je huidige opstartschijf even loskoppelen en dan de installatie uitvoeren. Kan je daarna je oude schijf formatteren.

• kadoendra
Wat ik me nou wel nog afvraag. Maakt het voor de snelheid heel veel uit of ik de daadwerkelijke foto's die in de Organiser worden opgenomen ook op de SSD heb staan? Want in dat geval had ik beter een grotere genomen (kan nog steeds, stuur ik de 275GB terug).

Of wordt de grootste winst behaald doordat het programma Elements op de SSD staat geinstalleerd terwijl hij de foto's dan van mijn "oude" harde schijf haalt.

Verwijderd

Ik schat ook op de SSD. Of op een andere 2e SSD. ;)

• UltiemePCNerd
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 30-11 15:12

UltiemePCNerd

Banaan.

kadoendra schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 10:12:
Wat ik me nou wel nog afvraag. Maakt het voor de snelheid heel veel uit of ik de daadwerkelijke foto's die in de Organiser worden opgenomen ook op de SSD heb staan? Want in dat geval had ik beter een grotere genomen (kan nog steeds, stuur ik de 275GB terug).

Of wordt de grootste winst behaald doordat het programma Elements op de SSD staat geinstalleerd terwijl hij de foto's dan van mijn "oude" harde schijf haalt.
Hoi:P
Waar woon je? Ik wil wel je pc in elkaar zetten voor minder dan retailers rekenen :P

• kadoendra
Nou, dat houd ik nog even in gedachten, want vooralsnog is het even afwachten of het is gelukt.

Een update van mijn avontuur:

Ik heb de SSD erin gezet en aangesloten. Dat ging niet helemaal van een leien dakje, want van mijn sata-voedingskabel brak een klein hoekje af. Omdat ik niet het hele kabelmanagement overhoop wilde halen, heb ik gekeken of hij het toch deed, ook omdat hij nog goed contact maakte. Hij lijkt goed te zitten. Ik neem aan dat als dat niet zo is, hij het helemaal niet zou doen toch. Hij krijgt voeding of hij krijgt geen voeding. Of zie ik dat verkeerd?

Mijn geheugenmodule van 8 GB bleek hoger dan de rest. (ik moest sowieso de fan van de voeding verwijderen om erbij te kunnen (maar dus gelukkig niet de hele koeler van de processor af). Desalniettemin was de 8GB zo hoog dat de fan dan niet meer terug zou kunnen. Ik heb daarom de bestaande modules gehusseld en in de eerste 2 banken zitten nu de 2GB, in de 3e de 4GB en in de laatste de 8GB.

Ik had de oude schijf nog even laten zitten om te kijken of hij gewoon nog goed zou booten. Mijn bios ziet de SSD niet als een Sata schijf maar als een IDE schijf. Dat lijkt me gek want op het moederbord (asus p7p55) zit geen ide. Desalniettemin is nu wel de windows installatie bezig op deze schijf, dat werkte dus wel. Duurt alleen wel lang (inmiddels al 2 uur, is dat oke?)

Het bios ziet ook maar 12 GB geheugen ipv 16GB. In sisoft sandra (daar kon ik nog een keer spieken toen ik bootte vanaf mijn oude windows installatie van de normale HDD) zag ik dat sisoft wel alle modules ziet, maar de eerste 2 banken (met ieder 2 GB) tellen dus niet mee voor het totaal.

Tips zijn welkom. Is dit in het bios nog enigszins te regelen? Iemand iets zinnigs over het feit dat de bios de ssd ziet als een ide schijf (merk en type heeft ie goed)

EDIT met Update: Nou met vallen en opstaan leert men. Deze prutser wist de sata datakabel niet in één van de 4 vrije sata ports te prikken, maar in één of andere JMicron Sata slot. In de bios kan die op IDE of op AHCI. Stond op IDE, vandaar dat de BIOS dacht dat het een IDE schijf was. Ik heb er desondanks wel Windows 7 op kunnen installeren :)

Maar even in de goede prikken en dan kijken of het goed gaat. Dan ga ik morgen nog even naar het geheugen kijken. Iemand daar nog tips voor? Mijn biosscherm (nog voordat je in je daadwerkelijke BIOS zit, blijft nu ook 2 minuten staan, zou dat met het geheugen te maken hebben of met het feit dat ik de SSD in het verkeerde slot had geprikt?)

[ Voor 20% gewijzigd door kadoendra op 07-01-2017 19:42 ]

Pagina: 1