Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.Ramakers
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11-08 11:10
Beste

Heb hulp nodig van iemand met meer kennis als mij en waar kan ik beter te rade dan hier op het forum?

Woordje uitleg:
Digibox moet rechtstreeks verbonden worden aan modem van Telenet (BE) voor gids etc etc...

Volgende probleem:
TV en digibox zitten aan 1 lan kabel.
De TV mag niet direct zonder router / firewall naar buiten.

Oplossing;
VLAN?

Schets:
Wereld
-> Modem Only (Telenet)

Modem Only
-> R7000 Nighthawk
-> Digibox

R7000
-> Server / PC / TV / WiFi / xBox (Deze moeten allemaal aan de server kunnen en vice versa)

Maar nu de hamvraag, hoe zet ik dit op?
2 managed switch ertussen?

Alvast bedankt voor de hulp

Mvg

[ Voor 8% gewijzigd door D.Ramakers op 30-12-2016 11:42 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kzin
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:52
Kun je geen restrictie opzetten in de R7000 dat de TV niet het internet op mag, maar alleen LAN adressen mag benaderen? Misschien onder parental control?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.Ramakers
kzin schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 11:53:
Kun je geen restrictie opzetten in de R7000 dat de TV niet het internet op mag, maar alleen LAN adressen mag benaderen? Misschien onder parental control?
Het is juist de bedoeling dat de TV achter de R7000 zit en niet zoals de digibox direct aan de modem.

Mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Maak eerst eens een tekening van je huidige netwerk met IP adressen en dan met wat je wilt?

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als jouw internet onder de 100 Mbps is, dank je een "UTP economizer" gebruiken. Bv:

https://www.routershop.nl...de-aansluitingen/pid=5298

maar je kan dit ook bij Conrad en zo kopen. LET OP: Je hebt er TWEE nodig, en nog een female - female koppelstukje.

Hoef je niet te kloten met VLAN switches etc.... Dit is letterlijk plug en play.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2016 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.Ramakers
Verwijderd schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 12:35:
Als jouw internet onder de 100 Mbps is, dank je een "UTP economizer" gebruiken. Bv:

https://www.routershop.nl...de-aansluitingen/pid=5298

maar je kan dit ook bij Conrad en zo kopen. LET OP: Je hebt er TWEE nodig, en nog een female - female koppelstukje.

Hoef je niet te kloten met VLAN switches etc.... Dit is letterlijk plug en play.
Beste

Ethernet is 1Gbps
Internet 200 Mbps

Dus dat gaat niet (plus ze zijn half zo duur als een managed switch).

Mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zowel de TV als de Digibox hebben maximaal 20 Mbps nodig (dat is full HD, en zelfs 3D). Dus aan die 200 Mbps komen ze nooit. Laat maar lekker op de 100 Mbps draaien. Ik stream thuis ook vanaf de NAS rechtstreeks op de TV via eenzelfde constructie (dus 100 Mbps kabel). Het hoogste wat ik ooit gezien heb, was 22 Mbps bij een full HD film.

Zelfs een ADSL lijn trekt dat makkelijk. TV's en Digiboxen zijn "kleinverbruikers" wat betreft de data throughput.

En VLAN switches (twee stuks dus, tenzij je router VLAN''s aan kan) kosten stroom, en "kunnen" kapot gaan. Deze kabelsplitters zijn passief, en werken tientallen jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.Ramakers
Frogmen schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 12:24:
Maak eerst eens een tekening van je huidige netwerk met IP adressen en dan met wat je wilt?
Beste

Hopelijk is deze schets voldoende? https://1drv.ms/b/s!AsQjh4LjssyJgfJQD51Fxdmda_af-w

Mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:18
Leuk dat je het met ONEdrive doet maar men kan al je files en betalingen en nog wat belangrijke zaken daar ook in zien (openbare map) als je op vorige klikt.
Dat moet je toch anders doen..

[ Voor 4% gewijzigd door Mel33 op 30-12-2016 13:09 ]

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-08 13:07
Kan je niet gewoon een kabel bijtrekken voor je tv en die dan op de R7000 aansluiten. (of zelfs op wifi werken? Ik weet niet waarvoor je internet gebruikt op de tv?)

Begrijp ik het goed dat je nu een modem only hebt met daarachter een switch waarop je R7000 en Digicorder aangesloten zijn? Dus zonder wifi en met maar 1 ethernetpoort? Dat betekent dan dat je een businesslijn hebt? Indien niet heb je gewoon recht op een wifimodem van Telenet met 4 ethernetpoorten. Daarop kan de digicorder wel werken en zou je tv ook niet meer rechtstreeks op het internet zitten. Nadeel is dan weer wel dat je tv in apart netwerk zit en niet aan de server kan. Vandaar dat ik gewoon zou opteren om een kabel bij te trekken en desnoods via wifi werken op de tv (afhankelijk van hoe stabiel en performant die verbinding moet zijn).

http://specs.tweak.to/16567

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.Ramakers
skelleniels schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 13:17:
Kan je niet gewoon een kabel bijtrekken voor je tv en die dan op de R7000 aansluiten. (of zelfs op wifi werken? Ik weet niet waarvoor je internet gebruikt op de tv?)

Begrijp ik het goed dat je nu een modem only hebt met daarachter een switch waarop je R7000 en Digicorder aangesloten zijn? Dus zonder wifi en met maar 1 ethernetpoort? Dat betekent dan dat je een businesslijn hebt? Indien niet heb je gewoon recht op een wifimodem van Telenet met 4 ethernetpoorten. Daarop kan de digicorder wel werken en zou je tv ook niet meer rechtstreeks op het internet zitten. Nadeel is dan weer wel dat je tv in apart netwerk zit en niet aan de server kan. Vandaar dat ik gewoon zou opteren om een kabel bij te trekken en desnoods via wifi werken op de tv (afhankelijk van hoe stabiel en performant die verbinding moet zijn).
Beste

Heb geen businesslijn. Gewoon een standaard lijn met een Modem Only. Ik wil mijn eigen poorten kunnen beheren en niet restricted zijn met de Telenet Docsis 3.1.

Kabel bijtrekken gaat niet. Ingewerkt in de muur.
TV moet aan internet kunnen voor Smart toegankelijkheid (netflix / youtube / andere zaken). Wifi is niet de oplossing.

Mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skelleniels
D.Ramakers schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 13:30:
[...]

Beste

Heb geen businesslijn. Gewoon een standaard lijn met een Modem Only. Ik wil mijn eigen poorten kunnen beheren en niet restricted zijn met de Telenet Docsis 3.1.

Kabel bijtrekken gaat niet. Ingewerkt in de muur.
TV moet aan internet kunnen voor Smart toegankelijkheid (netflix / youtube / andere zaken). Wifi is niet de oplossing.

Mvg
Dan nog zou je een DMZ kunnen instellen naar je router, waardoor je geen restricties hebt.

Is die tekening nu van je huidige netwerk? Ik zie dat je een oranje lijn hebt lopen van de R7000 naar die switch waarop je digicorder en tv zit. Als je fysiek een kabel tot daar hebt, kan je die toch even goed op je tv aansluiten? Of wil je daarmee aantonen dat je de tv in het lannetwerk wil hebben, want dan zou die lijn rechtstreeks naar de tv moeten lopen.

[ Voor 8% gewijzigd door skelleniels op 30-12-2016 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.Ramakers
skelleniels schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 13:36:
[...]

Dan nog zou je een DMZ kunnen instellen naar je router, waardoor je geen restricties hebt.

Is die tekening nu van je huidige netwerk? Ik zie dat je een oranje lijn hebt lopen van de R7000 naar die switch waarop je digicorder en tv zit. Als je fysiek een kabel tot daar hebt, kan je die toch even goed op je tv aansluiten? Of wil je daarmee aantonen dat je de tv in het lannetwerk wil hebben, want dan zou die lijn rechtstreeks naar de tv moeten lopen.
Beste

De tekening is wat het zou moeten zijn, dus TV aan switch binnen netwerk maar switch ook connected met modem direct.

Mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jef61
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:54
Kijk even naar de Netgear gs105e of gs108e. Daar kun je vlans op maken. Is denk ik de oplossing voor je probleem.

Ik gebruik ze om het TV vlan4 uit de adsl router samen met het 'gewone internet' naar mijn TV-kast te brengen over één UTP-kabel.

[ Voor 37% gewijzigd door Jef61 op 30-12-2016 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skelleniels
D.Ramakers schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 13:42:
[...]

Beste

De tekening is wat het zou moeten zijn, dus TV aan switch binnen netwerk maar switch ook connected met modem direct.

Mvg
Hmm, lijkt me niet zo simpel, want dan lijkt het me dat je het volgende zou moeten doen: Modem -> switch -> WAN R7000 en switch met VLAN. Op de switch met VLAN dan naar LAN van R7000 en de kabel naar andere switch met VLAN en vandaaruit naar je TV en Digicorder. Ik weet niet of dit zomaar zou werken, maar lijkt me de meest logische oplossing. Dan de VLAN wel nog juist instellen natuurlijk...

[ Voor 3% gewijzigd door skelleniels op 30-12-2016 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.Ramakers
skelleniels schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 13:58:
[...]

Hmm, lijkt me niet zo simpel, want dan lijkt het me dat je het volgende zou moeten doen: Modem -> switch -> WAN R7000 en switch met VLAN. Op de switch met VLAN dan naar LAN van R7000 en de kabel naar andere switch met VLAN en vandaaruit naar je TV en Digicorder. Ik weet niet of dit zomaar zou werken, maar lijkt me de meest logische oplossing. Dan de VLAN wel nog juist instellen natuurlijk...
Beste

Dus volgens u is dit de beste optie?
https://1drv.ms/b/s!AsQjh4LjssyJgfJRiLvnZC52Yudu7Q

Mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Little Bear
  • Niet online
Stel dat je dit technisch in orde krijgt (wat niet lukt),dan zitt je TV wel gewoon op het internet achter een modem only en 2 managed switches.

Wat je wil is onmogelijk met de modem only router die telenet biedt. Ik heb dezelfde modem, en heb deze oefening ook moeten maken. Modem only = 0 beheerbaarheid. Die modem geeft 1 publiek ip adres aan het eerste device dat hem een dhcp config vraagt. Al de rest krijgt apipa adressen. Het is ook niet mogelijk om in die modem dmz zones of vlans in te stellen.

Daardoor is het onmogelijk om 2 logische netwerken te maken over één kabel. Als je dit wil zal je een kabel moeten bijtrekken, vlans bieden je hier geen oplossing omdat die modem geen vlan ondersteuning heeft.

Alternatief is een devolo setje voor je digibox. Je tv kanalen gaan door de coax kabel, de utp verbinding wordt enkel gebruikt voor de tv gids en series/films die je via telenet aankoopt. Ik neem nu even aan dat jij zoals 95% van de telenet klanten geen gebruik maakt van dat laatste. Je utp naar je digibox dient dus enkel voor de tvgids, en dan ben je met zo'n devolo set klaar.

Life is simple, make choices, don't look back...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.Ramakers
Little Bear schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 14:47:
Stel dat je dit technisch in orde krijgt (wat niet lukt),dan zitt je TV wel gewoon op het internet achter een modem only en 2 managed switches.
Dus het is onmogelijk om een VLAN geen acces te geven tot de WAN poort van de Managed Switch? En hierbij dus enkel een tunnel te maken van managed switch 1 (bij TV) tot bij de R7000 die dan het netwerk en internet voorziet? Lijkt me sterk, dacht juist dat dit daarvoor was. Dan heb ik mij verkeerd voorgelicht.

Tussen de 2 managed switches dan een trunkline voor beide vlans die dan op managed switch 2 (bij modem) weer de verdeling maakt van Vlan en dus zo de scheiding van de TV en het internet op managed switch 2.
Wat je wil is onmogelijk met de modem only router die telenet biedt. Ik heb dezelfde modem, en heb deze oefening ook moeten maken. Modem only = 0 beheerbaarheid. Die modem geeft 1 publiek ip adres aan het eerste device dat hem een dhcp config vraagt. Al de rest krijgt apipa adressen. Het is ook niet mogelijk om in die modem dmz zones of vlans in te stellen.
Wil ook niets managen op de modem.
Alternatief is een devolo setje voor je digibox. Je tv kanalen gaan door de coax kabel, de utp verbinding wordt enkel gebruikt voor de tv gids en series/films die je via telenet aankoopt. Ik neem nu even aan dat jij zoals 95% van de telenet klanten geen gebruik maakt van dat laatste. Je utp naar je digibox dient dus enkel voor de tvgids, en dan ben je met zo'n devolo set klaar.
Heb hier ook over nagedacht is misschien de makkelijkste oplossing maar wil er eigenlijk niet aan beginnen. Is een veel duurder oplossing daar ik al 4 van die kastjes moet bestellen voor kamers die niet voorzien zijn van een netwerk kabel...

Mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daarom zijn die UTP economizers (splitters) zo goedkoop en simpel. Geen stroom, werkt altijd, en letterlijk plug en play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.Ramakers
Verwijderd schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 15:08:
Daarom zijn die UTP economizers (splitters) zo goedkoop en simpel. Geen stroom, werkt altijd, en letterlijk plug en play.
Dit is toch gewoon een splitter van 1 kabel op 2 kabels, geeft geen los IP en geeft dan toch een probleem als beide toestellen tegelijk gebruikt worden (daar er maar 1 ip over 1 kabel gaat zolang deze niet gemanaged is)?

Mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Little Bear
  • Niet online
Weet je, wat je wil zou nog wel mogelijk kunnen zijn, maar wat je wil doen is voor een thuissituatie gewoon onverantwoord gecompliceerd.

Je basis is dat je maar één kabel hebt van waar je modem/router staat naar je tv. Stel we nemen jouw plan. We gaan de flows even praktisch volgen.
A = switch 1, B = switch 2, C = R7000. A1 is poort 1 op switch A, etc...

- Je modem hangt op A1. A1 staat untagged in VL10.
- A2 is verbonden met B1. Beide poorten staan tagged in VL10 en tagged in VL20.
- Je digicorder hangt op B2. B2 staat untagged in VL10 en krijgt een IP van de modem.
- Je R7000 externe interface (C1) hangt op A3. A3 staat untagged in VL10. Je R7000 krijgt een public IP
- Alles wat verder aan je R7000 interne interfaces en wifi hangt kan ook meteen naar buiten.

Tot zover het makkelijke stuk. Nu je TV nog...

- Je TV hangt aan B3. B3 staat untagged in VL20. TV start op, stuurt zijn verkeer op VL20 over de trunk en... verdwijnt in het niets want je interne poorten op je R7000 zitten niet in VL20
- Een extra kabel van A4 naar de interne interface van je R7000 (C2). Beide poorten untagged in VLAN20. Je verkeer van de TV komt nu aan op je R7000, maar vindt daar nog altijd niets omdat de de andere interne inferfaces en je wifi nog altijd niet in VL20 zitten.
- Alle andere interfaces van de R7000 moeten dus ook untagged in VL20 komen.
- Je wifi op je R7000 moet ook in VL20. Indien dit niet gaat heb je nog een apart access point nodig.

Ik herhaal mezelf: voor een thuissituatie is dit gewoon waanzin. Ik herhaal mezelf nog eens: ga voor een devolo setje. Je situatie wordt dan:
- A1 naar modem
- A2 naar Devolo1
- A3 naar R7000
- Devolo1 naar Devolo2 loopt via het stroomnetwerk
- Devolo2 steekt in het stopcontact bij je TV. Klein netwerkabeltje van Devolo2 naar digibox

You're done, meer moet je niet meer doen.

Edit: aan een splitter heb je idd niets in deze situatie aangezien je al een switch bij de tv hebt die de splitting doet :-)

[ Voor 3% gewijzigd door Little Bear op 30-12-2016 15:59 ]

Life is simple, make choices, don't look back...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MGB-hero
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16:08
Het hele verhaal 3x moeten lezen voordat het probleem duidelijk is maar ben het eens met Little Bear.
En extra verbinding via een Devolo oid is ver uit het makkelijkst.

Maar het probleem is ook te verhelpen met vlan's en wat configuratie werk. Dat gaat alleen wel een zak centje kosten terwijl een Devolo niet zo veel hoeft te kosten.

Ga alleen alsjeblieft niets doen met splitters, dat is vragen om problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toon-VA
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-08 20:32
Hey,

Ik heb ook een zelfde setup "Modem-Only" van Telenet en heb het als volgt opgelost:

Afbeeldingslocatie: https://s24.postimg.org/qq1eoganl/Telenet.png

Mijn Telenet installatie gaat dus als volgt (kort geschetst):
  1. Telenet Modem vertrekt één kabel naar mijn switch
  2. Op de switch zitten 3 Vlan's maar jij hebt er maar 2 nodig en dat is Vlan200 en default Vlan1
  3. Vlan200 is dan doorgelust naar mijn router (die doet dan NAT naar 192.168.X.X) op de WAN poort met een kabel
  4. Vanop de router gaat dan vanuit de LAN poort een kabel opnieuw naar de switch voor al mijn "normaal" netwerkverkeer
  5. Vanuit die switch heb ik dan een Trunk poort met Vlan1,200 samen die naar een andere switch in de woonkamer gaat
  6. Daar splits ik dan opnieuw Vlan1 en Vlan200
  7. De poort met Vlan200 gaat naar de digicorder
  8. De poort(en) met Vlan1 gaan naar TV, spelconsole, ...
Je digicorder is zo verbonden met het telenet netwerk (is trouwens nog een andere range dan je publiek WAN adres). Hierdoor heb je interactieve TV en kan je films kopen e.d. Alleen is je digicorder in je LAN netwerk niet toegankelijk. Sommige mensen met een Modem-Wifi setup zien deze binnen Windows onder netwerk staan.

Het klopt ook effectief dat je Modem en Digicorder niet het Vlan Tag ID meesturen maar daarom kan je in een Managed switch wel kiezen voor Untag Vlan X of een acces poort op de switch en is het probleem wel opgelost (ik gebruik dit zelf al 5 jaar zonder probleem)

Komt ook nog eens bij dat ik DynDNS gebruik op mijn router en zo nog een IPSEC VPN heb liggen naar huis (heeft ook nog leuke mogelijkheden).

[ Voor 84% gewijzigd door Toon-VA op 31-12-2016 10:51 ]

Pagina: 1