Toon posts:

Harde schijven vallen een voor een uit

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey, ik had de laatste weken wel eens freezes van 10 tot 30 seconden lang. Gisteren is mijn T:\ schijf (seagate barracuda 2000GB) ineens niet meer toegankelijk. Ik dacht harde schijf gecrasht. Steam en spelletje overgezet naar de C:\ schijf (Samsung SSD 128GB 830 series) maar binnen 10 minuten freezet hij weer.
Nu de volgende dag kreeg ik al browsend ook al problemen 'computer heeft een probleem en moet opnieuw opgestart worden' ofzoiets, maar nu start hij dus totaal niet meer op. de enige foutmelding die ik heb weten te bemachtigen was iets met windows\system32\logfiles\srt\srttrail.txt gezien de chronologie van de pannes denk ik eigenlijk automatisch aan het moederbord.

Sata kabeltjes veranderd van socket en de hd power supply kabeltje vervangen, geen resultaat. Dan alle opties in het automatic system repair geprobeerd, bij alles geeft hij aan dat hij een fout heeft ondervonden. Ook geprobeerd zo kaal mogelijk op te starten, de ram gecheckt. Daar lijkt het probleem niet in te zitten. ik sta op het punt een nieuw moederbord te kopen om dat te checken. Niet makkelijk te vinden die lga 1155 socket, en nog relatief prijzig gezien de veroudering, dus ik dacht ik stel hier de vraag even om te kijken of ik op de goede weg zit.

MSI Z68A-GD65 c3
I5 2600K
2x4GB corsair ddr3 1600mhz
Msi twin frozen II N560GTX
Samsung 128GB SSD 830 series
Seagate Barracuda

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 01:06
De power supply ontbreekt in je lijstje. Die kan ook de schuldige zijn bij dergelijke willekeurige problemen.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-12-2025

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik vind het erg toevallig; de 67-chipset heeft/had last van de SATA-bug en veel fabrikanten hebben toen een revisie uitgebracht of de moederborden "omgebouwd" naar 68-chipset.

Jij hebt een 68 maar de issues die je beschrijft lijken zo ontzettend veel op de SATA bug; op welke controller / SATA-poort zitten de disks aangesloten die eruit vliegen/crashen?

Eventueel kan je je vraag (en misschien mijn toevallige vermoeden) ook even dumpen op +31-40-267-6100.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Verwijderd

Topicstarter
Oops
Seasonic X-760 (SS-760KM) Active PFC F3 80+ GOLD, modular cable

En de sata zit gewoon rechtstreeks op het moederbord op poort 1 en 2
en nog een dvd op 8

Ik start hem net opnieuw op, ken je dat riedeltje poo-poo-pi-doo van marylin monroe, die piepjes kreeg ik 20 keer ofzo :)

Het systeem is trouwens niet overgeclockt

[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2016 12:28 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:05

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Harde schijven zijn opslagtechnologie. Daar hebben we een apart subforum voor namelijk... Opslagtechnologie.

Move PMG -> OT

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Begin eens met het uitlezen van de SMART van al je schijven indien mogelijk. Zie dit topic: Check je SMART

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-11-2025

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Mjah, helaas in hetzelfde bootje gezeten... Jaren tevreden geweest over Seagate schijven maar de laatste jaren laten ze aardig wat steekjes vallen..

Ik had er 5 in een systeem zitten (5 x 2TB) Na ~2,5 jaar gewoon zonder problemen gewerkt te hebben begonnen zich dezelfde problemen voor te doen die Joolz meld.

Kon toen geen smart read out doen (iets met raid controller?) en ze 1 voor 1 aangesloten, 1 schijf gaf foute waardes, en binnen 2 maanden waren er ineens 3 defect, 2 daarvan kon ik nog data redden 3de was gewoon compleet kaduuk.

Uit voorzorg alles vervangen, en geloof dat er toen een lijst op Tweakers kwam van black nogiets (data centre waar ze een lijstje uitbrengen van uitval hdd's) en daar stonden mijn schijven toen met stip op 1....

Nu HGST schijven in het merendeel van mijn systemen, nog geen problemen.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Verwijderd

Topicstarter
Ja die seagate schijven hebben ook lang in de BBGs gezeten dus we zijn niet alleen. De mijne is in elk geval dood.
Betreft de chronologie van zaken; Nieuw moederbord besteld omdat ik dacht dat het een probleem met de satapoorten betrof, maar ongelukkig genoeg had ik toevallig vrijwel tegelijkertijd met het sterven van de seagate die windows automatic repair loop bug, waardoor ik dacht dat mn C: ook ermee ophield, maar mn SSD is nog wel in orde, en mn mobo waarschijnlijk dus ook. ik zit dus met een mooi nieuw 1155 socket moederbord :) anyway bedankt voor alle aanwijzingen.
Pagina: 1