raspberry pi 1 werkt niet met externe HD

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dkawa
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:56
Ik heb een Raspberry Pi 1 en die wil ik gebruiken om films af te spelen vanaf een externe harde schijf. Dit werkt helaas niet.

Het werkt wel als ik een USB stick gebruik (32Gb) dan kan ik de stick zien en de films afspelen. Maar zodra ik de externe harde schijf aansluit ziet de Raspberry niets.

De USB stick en Externe HD zijn allebei exFat geformatteerd (via iMac). Mijn externe HD heeft Usb voeding, geen externe voeding.

Wat moet ik doen om dit toch werkend te krijgen?

Beste antwoord (via dkawa op 02-01-2017 10:09)

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
dkawa schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 10:32:
maar ik had toch al het laadblokje van mn iPad gebruikt. dat is toch ook een powered Usb hub? of zie ik dat verkeerd?
Je bedoeld dat je de iPad-lader gebruikt hebt om de Raspberry van stroom te voorzien? Dat bedoelen we niet. Je moet een USB-hub gebruiken die extern gevoed is. Ter inspiratie: USB-hubs

Die zit dus tussen de Pi en de HDD.

[ Voor 3% gewijzigd door Room42 op 30-12-2016 10:36 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivali
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-10 09:36
De voeding is te zwak, probeer een sterkere voeding of een powered usb hub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dkawa
heb ik geprobeerd... heb het laadblokje van mn iPad gebruikt maar helaas... Raspberry herkent m nog steeds niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-10 08:45
Met de Raspberry Pi 1 zul je absoluut een powered hub moeten gebruiken, deze heeft namelijk polyfuses voor de USB-poorten die nevernooit genoeg vermogen kunnen leveren voor een HDD.

Een andere optie is de polyfuses te overbruggen, is een vrij makkelijke hardwaremod die veel toegepast wordt. Gewoon de polyfuses eraf solderen en vervangen door een stukje koperdraad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebas1979
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:40
mcDavid schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 10:29:
Met de Raspberry Pi 1 zul je absoluut een powered hub moeten gebruiken, deze heeft namelijk polyfuses voor de USB-poorten die nevernooit genoeg vermogen kunnen leveren voor een HDD.

Een andere optie is de polyfuses te overbruggen, is een vrij makkelijke hardwaremod die veel toegepast wordt. Gewoon de polyfuses eraf solderen en vervangen door een stukje koperdraad.
Powered USB hub was bij mij ook de oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dkawa
maar ik had toch al het laadblokje van mn iPad gebruikt. dat is toch ook een powered Usb hub? of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Wat is een ipad laadblokje ? Ik denk dan aan een adapter, dat is geen powered usb hub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dkawa
het USB adaptertje wat je in het stopcontact steekt en aan de andere zijde sluit je iPad kabel

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
dkawa schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 10:32:
Je bedoeld dat je de iPad-lader gebruikt hebt om de Raspberry van stroom te voorzien? Dat bedoelen we niet. Je moet een USB-hub gebruiken die extern gevoed is. Ter inspiratie: USB-hubs

Die zit dus tussen de Pi en de HDD.

[ Voor 3% gewijzigd door Room42 op 30-12-2016 10:36 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dkawa
ja dat bedoel ik... een USB hub heeft toch eenzelfde principe? 1 kant 220V en andere kant 5 V Dc output?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
dkawa schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 10:37:
ja dat bedoel ik... een USB hub heeft toch eenzelfde principe? 1 kant 220V en andere kant 5 V Dc output?
Nee dus. Een USB-hub is meer een stekkerblok. 1x USB in en x-keer USB uit. Een powered USB-hub voedt daarbij de uitgaande poorten direct van de netvoeding, in plaats van de stroom te trekken uit de USB-in.

[ Voor 30% gewijzigd door Room42 op 30-12-2016 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dkawa
en waarom niet als ik vragen mag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Er kan niet genoeg stroom door je raspberry pi heen. Door een powered USB hub tussen je pi en HD te zetten, omzeil je dit probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
dkawa schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 10:38:
en waarom niet als ik vragen mag?
Zie mijn edit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dkawa
ik snap m ;) thanks!

en maakt het dan uit hoe ik m geformatteerd heb? exFat moet toch goed zijn? Mijn USB stick is ook exFat en werkt wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Dat zou geen probleem mogen zijn, nee.

edit:
Hmm, misschien dat je nog wat tools moet installeren daarvoor. Dat moet je even checken. Maar dat kun je via Google wel vinden.

[ Voor 70% gewijzigd door Room42 op 30-12-2016 10:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

dkawa schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 10:41:
[...]

ik snap m ;) thanks!

en maakt het dan uit hoe ik m geformatteerd heb? exFat moet toch goed zijn? Mijn USB stick is ook exFat en werkt wel...
Omdat een stick geen stroom trekt..
Graag volgende keer ook eens googlen om jezelf wat dingen te leren. Gewoon typen: wat is een powered usb hub..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dkawa
KillerAce_NL schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 10:46:
[...]

Omdat een stick geen stroom trekt..
Graag volgende keer ook eens googlen om jezelf wat dingen te leren. Gewoon typen: wat is een powered usb hub..
:'( 8)7 ok hoor, vragen mag toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dkawa
voor de anderen: bedankt voor jullie hulp! Ben inmiddels in het bezit van USB hub en mijn HD wordt gezien !!

fijne jaarwisseling allemaal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 05-10 13:58

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Ter aanvulling, het probleem is dat een Raspberry Pi 1 en 2 beiden maar maximaal 500 mA via de USB kunnen leveren, ongeacht hoe zwaar de adapter is die hem voedt. Een externe harddisk heeft doorgaans tussen de 500 mA en 1 A nodig (USB 2.0 spec). Om die te kunnen gebruiken, is een hub nodig die per poort dat kan leveren. Dat is de enige manier om extra voeding op de USB te krijgen, zonder dat er modificaties noodzakelijk zijn.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-10 08:45
deepbass909 schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 17:53:
Ter aanvulling, het probleem is dat een Raspberry Pi 1 en 2 beiden maar maximaal 500 mA via de USB kunnen leveren, ongeacht hoe zwaar de adapter is die hem voedt. Een externe harddisk heeft doorgaans tussen de 500 mA en 1 A nodig (USB 2.0 spec). Om die te kunnen gebruiken, is een hub nodig die per poort dat kan leveren. Dat is de enige manier om extra voeding op de USB te krijgen, zonder dat er modificaties noodzakelijk zijn.
Das niet helemaal waar. De RPi 2 en hoger kunnen dmv de max_usb_current setting tot 1,2 A leveren (ipv 0,6). Kanttekening is echter dat je dan echt een goede voeding en vooral ook goede voedingskabel nodig hebt. Anders dropt de spanning geheid te ver.

De RPi 1 heeft die setting voor zover ik weet niet (misschien de b+ wel?). Daar komt bij dat je afhankelijk van of je een rev1 of rev2 hebt, je ook nog eens die extra poyfuses hebt die het aansluiten van alles wat ook maar een heel klein beetje vermogen vraagt, onmogelijk maken.

Anyway Lang verhaal kort is dat een powered hub wel de makkelijkste en veiligste oplossing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 05-10 13:58

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

mcDavid schreef op zondag 1 januari 2017 @ 11:14:
[...]

Das niet helemaal waar. De RPi 2 en hoger kunnen dmv de max_usb_current setting tot 1,2 A leveren (ipv 0,6). Kanttekening is echter dat je dan echt een goede voeding en vooral ook goede voedingskabel nodig hebt. Anders dropt de spanning geheid te ver.

De RPi 1 heeft die setting voor zover ik weet niet (misschien de b+ wel?). Daar komt bij dat je afhankelijk van of je een rev1 of rev2 hebt, je ook nog eens die extra poyfuses hebt die het aansluiten van alles wat ook maar een heel klein beetje vermogen vraagt, onmogelijk maken.

Anyway Lang verhaal kort is dat een powered hub wel de makkelijkste en veiligste oplossing is.
In theorie klopt het wat je zegt, in de praktijk blijkt het zo goed als onmogelijk om een externe 2,5" harddisk rechtstreeks vanaf de USB te voeden. Het is mij wel gelukt om een externe harddisk te laten werken, maar niet zonder met enige regelmaat een undervoltage melding te krijgen. En dat was met verschillende adapters die echt wel krachtig genoeg waren.

Ik zou de gok daarom niet meer nemen.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Pagina: 1