Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoVegan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-07 15:05
heb hier voor onze konijnen een verwarmingselement (12watt / 24 volt) om de drinkwaterbak vorstvrij te houden.
nu hoeft dat ding alleen bij vorst aan te staan.
ik had hier nog een temperatuur schakelaar liggen, deze werkt alleen op 12 volt en de verwarming op 24 volt.

vroeg me af, kan het kwaad wanneer ik de verwarmer op 12 volt zet ipv 24
de verwarmer werkt mee dan goed, wanneer hij minder zou verwarmen dan is dat geen probleem.

betreft deze verwarmer.
http://www.agrishop.nl/Wi...OrgTmzEUgizsMbBoC9J3w_wcB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

nope dat maakt niks uit, wel maar de helft kwart van het[vermogen, maar als het niet bevriest prima toch.

[ Voor 7% gewijzigd door cactusman op 30-12-2016 11:04 ]

euhmmmm

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
cactusman schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 10:29:
nope dat maakt niks uit, wel maar de helft van het vermogen, maar als het niet bevriest prima toch.
Fout, slechts een kwart van het vermogen. Zelfde weerstand maar halve spanning, dus halve stroom, dus een kwart van vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

TommyboyNL schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 10:37:
[...]

Fout, slechts een kwart van het vermogen. Zelfde weerstand maar halve spanning, dus halve stroom, dus een kwart van vermogen.
oeps ik was nog niet helemaal wakker je hebt gelijk, de stroom halveert inderdaad daar zat ik effe mee in de war. :O iets met tijdstip

voor de TS, er zijn ook step up converters te koop om uit de 12 V toch weer 24V te maken

http://www.banggood.com/5...-p-1041646.html?rmmds=buy

alleen wordt dat ding waarschijnlijk warm genoeg om heel het kippenhok te verwarmen. :|

[ Voor 39% gewijzigd door cactusman op 30-12-2016 11:07 ]

euhmmmm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:58

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

Heel simpel, men neme een stevige voeding van 24v (verwarmingselement zal meer stroom trekken dan je temperatuur schakelaar)
Je koopt een step down converter voor 8 dollar.
Deze maakt 12v van de 24volt en voedt je temperatuur schakelaar.

Dit is de meest makkelijke en meest efficiënte manier.

Opgelost :)

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Ik denk dat je dat element gewoon op 24V wil hebben. Dit is er eentje waar je heel veel oplossingen voor kunt bedenken.

De meest praktische zou naar mijn mening zijn om een andere temperatuurschakelaar te kopen. Anders zou je kunnen denken aan een oplossing zoals cyclone noemt, wat hij vergeet te melden is dat je nog een schakelelement nodig hebt om het 24V element te schakelen met het 12V signaal van de temperatuurschakelaar (bijvb een relais). Dan wordt het al wat meer knutselen en kan ervaring met elektronica goed van pas komen. Maar ik vind het persoonlijk het netst als alle onderdelen afgestemd zijn voor het systeem, en die temperatuurschakelaar past er gewoon niet in. Als dat is op te lossen, dan zou ik daar eerder voor kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:01

SA007

Moderator Tweaking
Wat voor temperatuurschakelaar is het?
Wellicht is die eenvoudig aan te passen naar 24V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Is het niet handiger om er gewoon een relais met een spoelspanning van 12 tussen te plakken die de 24V schakelt? Die thermostaat zal vrijwel niets verbruiken, dus pak een 7812-voedingsreceptje om de thermostaat en het relais te voeden, en zorg dat dat relais een paar stevige contacten heeft waarmee je die 24V schakelt. Simpel als taart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoVegan
SA007 schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 21:27:
Wat voor temperatuurschakelaar is het?
Wellicht is die eenvoudig aan te passen naar 24V.
het betreft deze schakelaar:
https://nl.aliexpress.com...e6-46fe-b516-2bf6f6df5082

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Oh, dan is het nog makkelijker: dat relais is zo te zien al potentiaalvrij, dus kun je die gebruiken om die 24V mee te schakelen. Het enige wat je nog moet doen is de thermostaat zelf voeden met 12V, maar dat kun je eenvoudig doen vanuit die 24V met een dingetje als dit: https://nl.aliexpress.com...h-Quality/1749493936.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foekie01
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-07-2024
Puur uit interesse; welk verwarmingselement wil je gaan gebruiken? Ik wil dit namelijk ook bouwen voor onze beestjes :D

Edit: staan in TS.

[ Voor 13% gewijzigd door foekie01 op 03-01-2017 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-09 09:40
foekie01 schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 13:55:
Puur uit interesse; welk verwarmingselement wil je gaan gebruiken? Ik wil dit namelijk ook bouwen voor onze beestjes :D
Lees de TS eens :+

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foekie01
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-07-2024
Volledig over heen gelezen. Knap 8)7 .
Bedankt, ik pas het even aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoVegan
foekie01 schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 13:55:

Edit: staan in TS.
werkt bij ons erg goed. de konijnen van ons zijn gewent om uit een hondenbak te drinken.
het verwarmings element staat hieronder.
Pagina: 1