Toon posts:

Issue met timestamp van sommige jpg's

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag

Ik heb een harde schijf met foto's die ik netjes op datum (per maand) wil categoriseren. Wanneer ik via Finder zoek op alle jpg's in een bepaalde maand (zie bijv screenshot voor de maand februari 2011) zie ik bij sommige foto's echter een aanmaak- en bewerkingsdatum die buiten deze specifieke maand valt.

Hoe kunnen deze foto's dan bij dit zoekcriterium gevonden worden?

Het gekke is ook dat ik van sommige van die foto's zeker weet dat ik ze genomen heb in februari 2011 (bijv. een verjaardag op 8 februari 2011) maar nergens kan ik dit onder Toon Info meer terug vinden. Ze worden dus wel getoond als ik zoek naar foto's genomen in febr 2011 maar de precieze datum lijkt nergens meer te worden weergegeven.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Mac OS Sierra 10.12.1

Dank vast voor het meedenken! Er is ongetwijfeld een redelijk voordehand liggende verklaring voor! :P

Groet, Joep

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/300wis1.jpg

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Aanmaakdatum slaat volgens mij op het aanmaken van de file op het betreffende opslagmedium.
Foto's gemaakt op 1-1-2016 en gekopieerd naar de pc op 2-2-2016 krijgen naar mijn weten aanmaakdatum 2-2-2016 mee.

Heb helaas geen ervaring met Mac OS maar in Windows kun je zoeken op "genomen op"
Deze zoekt wel op de Exif data die door de camera worden meegegeven.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja, dat is dus inderdaad de aanmaakdatum zoals weergegeven onder Toon Info; in dit voorbeeld 28 mei 2014, de datum dat ik deze jpg naar de harde schijf kopieerde.

Alleen: de aanmaakdatum in de Finder zoekopties blijkt dus een andere parameter te zijn, nl "genomen op". Als ik op die manier mijn harde schijf doorzoek (naar alle foto's genomen in febr 2011) wordt deze foto ook gevonden. Deze foto is inderdaad genomen in die maand maar waar kan ik dan de specifieke "genomen op" datum terugvinden??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:08
Verwijderd schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 13:28:
Ja, dat is dus inderdaad de aanmaakdatum zoals weergegeven onder Toon Info; in dit voorbeeld 28 mei 2014, de datum dat ik deze jpg naar de harde schijf kopieerde.

Alleen: de aanmaakdatum in de Finder zoekopties blijkt dus een andere parameter te zijn, nl "genomen op". Als ik op die manier mijn harde schijf doorzoek (naar alle foto's genomen in febr 2011) wordt deze foto ook gevonden. Deze foto is inderdaad genomen in die maand maar waar kan ik dan de specifieke "genomen op" datum terugvinden??
Kan je eens op de commandline de specifieke file opvragen met:

mdls <file> 

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
GeeMoney schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 13:43:
[...]

Kan je eens op de commandline de specifieke file opvragen met:

mdls <file> 
Via de Mac terminal invoeren: MDLS <P220121.JPG> geeft een syntax error. Vermoed dat dat aan mijn notatie ligt.

mdls ~/Bureaublad/P2220121.jpg geeft geen syntax error maar een "could not find". (Ik heb het bestand voor het gemak naar mijn bureaublad gekopieerd). Of is de voledige locatienaam vereist? (Die zie ik niet direct in Finder).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Overigens is me inmiddels duidelijk dat de datum waarop de foto genomen is in Mac de "bewerkingsdatum" wordt genoemd. Deze zie ik terug in mijn kolommen in Finder en daar kan ik dus ook op sorteren.

Via de Finder zoekopties blijk ik te moeten zoeken op criterium "laatst bewerkt" (en niet "bewerking"). Ik kan dingen netjes afbakenen op bijvoorbeeld een periode van een maand & dat is eigenlijk al heel wat.

Deze bewerkingsdatum komt ook overeen met de bewerkingsdatum die ik onder Toon Info zie. Alleen bij sommige bestanden komt deze datum dus niet overeen met de daadwerkelijke datum waarop ik de foto nam.

Conclusie voor nu: het lijkt geen Mac issue maar eerder een (waarschijnlijk door mijzelf veroorzaakte) issue met mijn fotosoftware of een verkeerde tijdsinstelling op mijn camera. Denken jullie niet?

Dank voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Haha nog even voordat dit topic wordt afgesloten.

Ik begrijp nu ook weer waarom ik zo ongeloofelijk in de war raak want er gebeuren echt vage dingen in Finder.

Kijk naar het volgende voorbeeld van bestand _8.jpg.

Als ik via Finder zoek op jpg's gemaakt in februari 2011 vind ik oa. dit bestand. Bewerkings- en aanmaakdatum zijn volgens Finder 14 februari.

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/1h4g7r.png

Als ik dit bestand vervolgens (via rechter muisknop) open in de bovenliggende map zie ik echter opeens een bewerkingsmaakdatum van 22 mei 2011 en een aanmaakdatum van 28 mei 2014 Deze laatste aanmaakdatum heb ik niet zo'n probleem mee aangezien dit waarschijnlijk de kopieerdatum naar de harde schijf is. Alleen: wat is nu de datum waarop de foto genomen is? 14 februari? 22 mei?

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/280tz7c.png

Weird.
Pagina: 1