We hebben thuis glasvezel van Vodafone (via Reggefiber) met een Draytek Vigor 2132fvn modem/router.
Prima router over het algemeen, maar het wifi bereik is slecht, voornamelijk omdat de Draytek in onze meterkast zit, en de bijna dozijn aan mobiele apparaten die we als gezin hebben moeite hebben met verbinden via wifi van de Draytek.
Een maand geleden besloot ik daarom een access point toe te voegen.
Ik begon met een simpele router die ik nog had liggen van TP-Link (DHCP uit).
Toen ik die geplaatst had, verloor de Draytek meerdere keren per dag zijn WAN verbinding, erg irritant als bv. de kids aan het gamen zijn.
Het duurt dan ca. 2 minuten tot de verbinding terug is, maar uit en aanzetten werkt ook en is sneller.
Gedurende die dropouts kan ik de Draytek interface wel benaderen vanaf een pc, en die geeft aan dat de WAN verbinding inderdaad weggevallen is.
Erg onduidelijk waardoor dat komt, maar omdat het pas leek op te treden met de TP-Link router er aan, dacht ik die als oorzaak eens uit te sluiten, dus bestelde ik een Asus RT-AC51U router.
Perfect wifi bereik, maar helaas crasht de Draytek nog steeds geregeld.
Ik heb het probleem aan Vodafone voorgelegd (echt enorm meewerkend), en van de week is de Draytek vervangen.
Maar helaas treedt het probleem nog steeds op.
Vandaag ontdekte ik dat mijn Xiaomi Mi4C een oorzaak lijkt te zijn:
Ik heb deze sinds enkele maanden, en zodra ik wifi-verbinding maak via de Asus of TP-Link router, crasht de Draytek vrijwel altijd!
Het maakt niet uit of de Mi4C via 2.4GHz of 5GHz verbindt, en ook een static IP is geen oplossing.
Het is me een raadsel wat de oorzaak is.
Vragen die in m'n hoofd opkomen:
- is het inderdaad de Mi4C, of is de Draytek firmware/hardware brak?
- zou het uitmaken om de Draytek in DMZ mode te zetten en de Asus router het werk ga laten doen (was een advies van de Guidion monteur) - nog niet geprobeerd.
Heeft iemand ooit van een soortgelijk probleem gehoord, met een Mi4C misschien?
Andere ideeën? Dit is vast een uitdaging.
Prima router over het algemeen, maar het wifi bereik is slecht, voornamelijk omdat de Draytek in onze meterkast zit, en de bijna dozijn aan mobiele apparaten die we als gezin hebben moeite hebben met verbinden via wifi van de Draytek.
Een maand geleden besloot ik daarom een access point toe te voegen.
Ik begon met een simpele router die ik nog had liggen van TP-Link (DHCP uit).
Toen ik die geplaatst had, verloor de Draytek meerdere keren per dag zijn WAN verbinding, erg irritant als bv. de kids aan het gamen zijn.
Het duurt dan ca. 2 minuten tot de verbinding terug is, maar uit en aanzetten werkt ook en is sneller.
Gedurende die dropouts kan ik de Draytek interface wel benaderen vanaf een pc, en die geeft aan dat de WAN verbinding inderdaad weggevallen is.
Erg onduidelijk waardoor dat komt, maar omdat het pas leek op te treden met de TP-Link router er aan, dacht ik die als oorzaak eens uit te sluiten, dus bestelde ik een Asus RT-AC51U router.
Perfect wifi bereik, maar helaas crasht de Draytek nog steeds geregeld.
Ik heb het probleem aan Vodafone voorgelegd (echt enorm meewerkend), en van de week is de Draytek vervangen.
Maar helaas treedt het probleem nog steeds op.
Vandaag ontdekte ik dat mijn Xiaomi Mi4C een oorzaak lijkt te zijn:
Ik heb deze sinds enkele maanden, en zodra ik wifi-verbinding maak via de Asus of TP-Link router, crasht de Draytek vrijwel altijd!
Het maakt niet uit of de Mi4C via 2.4GHz of 5GHz verbindt, en ook een static IP is geen oplossing.
Het is me een raadsel wat de oorzaak is.
Vragen die in m'n hoofd opkomen:
- is het inderdaad de Mi4C, of is de Draytek firmware/hardware brak?
- zou het uitmaken om de Draytek in DMZ mode te zetten en de Asus router het werk ga laten doen (was een advies van de Guidion monteur) - nog niet geprobeerd.
Heeft iemand ooit van een soortgelijk probleem gehoord, met een Mi4C misschien?
Andere ideeën? Dit is vast een uitdaging.
Retro Computer hardware: http://bytedelight.com