Windows 10 pre-installed apps verwijderen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:47
Helaas heeft Microsoft ervoor gekozen om ook de Enterprise versie van Windows 10 vol te stoppen met meuk als Xbox, Messenger, etc voor een home versie snap ik dit nog een beetje maar voor een Enterprise versie niet eigenlijk.

Nu Deployen wij dit sinds kort met WDS en MDT en dat gaat perfect alleen wil ik ook van die pre installeren apps af. Deze blijken helaas user profiel afhankelijk te zijn.

Ik weet dat je de apps kan verwijderen via een powershell commando (commando's) alleen werkt dit niet tijdens het deployen. Want als het user profiel van de gebruiker nog niet heeft aangemeld is het gewoon terug...

In het scripting center van Microsoft heb ik een GUI tool gevonden welke dit kan doen. (powershell met GUI) vooral makkelijk en snel voor de helpdesker.

Echter zou ik graag van deze stap af willen omdat het extra tijd kost na het deployen.

Ik heb aan een GPO gedacht maar deze gaat iedere dag dan opnieuw proberen te verwijderen terwijl dat al gedaan is. Dit wil ik eigenlijk liever ook niet.

Zijn er hier mensen die dit issue ook hebben ? of hebben gehad en dit op een coole manier hebben opgelost ?

[ Voor 7% gewijzigd door HKLM_ op 29-12-2016 20:20 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwin26
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 29-04 13:15
Je kan het heel simpel oplossen als je thuis ben in powershell. Laat powershell eerst kijken of de apps er zijn. Zo ja verwijder ze en zo niet dan doe niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Je kan een GPO toch eenmalig applyen? En anders trap je je Powershell script eenmalig af (via een GPO) per user? Vergeet dan even niet dat je mogelijk tegen rare dingen aanloopt als een user 2 machines in gebruik heeft :)

Volgens mij is het efficienter om een MDT Task Sequence te maken die de apps eruit flikkert en daarna een domain-GPO die instelt dat users geen apps mogen installeren/configureren.

/edit: werkt dit ook niet tijdens deployment
Get-AppxPackage -AllUsers | where-object {$_.name –notlike “*store*”} | Remove-AppxPackage

Get-appxprovisionedpackage –online | where-object {$_.packagename –notlike “*store*”} | Remove-AppxProvisionedPackage -online

code-tag ondersteunt geen extended ASCII :(

[ Voor 35% gewijzigd door MAX3400 op 30-12-2016 13:40 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:47
MAX3400 schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 13:37:
Je kan een GPO toch eenmalig applyen? En anders trap je je Powershell script eenmalig af (via een GPO) per user? Vergeet dan even niet dat je mogelijk tegen rare dingen aanloopt als een user 2 machines in gebruik heeft :)

Volgens mij is het efficienter om een MDT Task Sequence te maken die de apps eruit flikkert en daarna een domain-GPO die instelt dat users geen apps mogen installeren/configureren.

/edit: werkt dit ook niet tijdens deployment
Get-AppxPackage -AllUsers | where-object {$_.name –notlike “*store*”} | Remove-AppxPackage

Get-appxprovisionedpackage –online | where-object {$_.packagename –notlike “*store*”} | Remove-AppxProvisionedPackage -online

code-tag ondersteunt geen extended ASCII :(
Mm ik was al bezig geweest om het stukje powershell in de MDT taak sequence te zetten ook met het -All Users probleem is dat de user nog niet is aangemeld en hij voor hem / haar dus niet verwijderd.

Maar ik maandag maar eens kijken om toch een GPO te maken die dit dan eenmalig doet op de machine.

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:26

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Standaard wordt de boel in Program Files\WindowsApps gezet (verborgen map, eigenaar is TrustedInstaller). Je zou die map kunnen opschonen in je image. Als het goed is, krijgen gebruikers dan ook geen van die apps. Alleen de apps die automatisch uit de Store worden gehaald, zoals Candy Crush, mis je hiermee, maar dat kan je dan weer met PS oplossen.

Commandline FTW | Tweakt met mate