• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08-05 10:04
Ik heb hier gezocht op het onderwerp asbest en kwam het als afzonderlijk topic niet tegen.
Dit verdient het wel, want er ligt nog een enorme hoeveelheid op de daken in NL.

De titel was en is wervend, maar helaas een slogan voor de agrarische bedrijven en zeer aantrekkelijk gemaakt door de stortvloed aan subsidies in met name die provincies die hun aandelen in de energiesector voor vele miljarden verkochten en voor Sinterklaas spelen.
Andere bedrijven kunnen nog gebruik maken van allerlei andere regelingen, waardoor hun kosten nog te overzien zijn.
Wie de sjaak zijn, zijn wederom op dit gebied de particulieren. Ik ben één van de velen die met een grote schuur/loods/garage/overkapping gezegend is. En hoewel anders beweerd heeft onafhankelijk onderzoek wel degelijk uitgewezen dat het asbest bevat.
De te verkrijgen subsidie is 5 euro per m2 en is niet meer dan een druppeltje op een gloeiende plaat.
Tot 35 m2 mag je zelf verwijderen, maar is niet vergunningsvrij. Al wordt daar niet of nauwelijks op gelet in de meeste gemeenten.
Mij een raadsel waarom die limiet is gesteld. Veilig verwijderen is krek eender of het nu om 10 of 500 meter gaat. Ingewikkeld is het ook niet en gevaarlijk net zo min.
Normale blootstelling is er altijd, immers onze buitenlucht bevat asbestdeeltjes.
Dit wil uiteraard niet zeggen dat je met verwijdering niet zorgvuldig hoeft te werken en de platen zijn zwaar!
Maar de bangmakerij en de werkwijze -te zien in voorlichtingsfilmpjes van veel asbestverwijderaars- slaat nergens op. Zo doen ze het in ieder geval zelf niet.

Nog merkwaardiger is dat zgn binnendelen en buitendelen die niet tot het dak behoren niet verwijdert hoeven te worden. Bv wel de dakplaat en niet de aansluitende gevelplaat. Ook niet voor goot- of boeidelen. Beter van wel zegt dezelfde overheid, maar daar krijg je geen enkele subsidie voor.

Enfin nu naar de oplossingen:

Goedkoopste:

dunne dakplaat eroverheen en klaar: voldaan aan de voorwaarden en weinigen die dit beseffen. In feite een stupide schijnoplossing en passend bij het verbod.
Nadelen:
onzekerheid wat de overheid in de toekomst weer bedenkt voor het nog aanwezige asbest.
Duurzaamheid is twijfelachtig door condensvorming aan de binnenzijde van de nieuwe plaat.

Nieuwe golfplaten: niet duur, maar degenen die het gedaan hebben bulken van de klachten qua kwaliteit.
Mooi voorbeeld van goedkoop is duurkoop. Als extra laag eroverheen is het buiten de al genoemde bezwaren voor vele daken een te grote belasting.

Dezelfde bezwaren voor het compleet afsluiten door zonnepanelen. Indien mogelijk, mis je een stuk koeling van de panelen net zoals vele integrated zonnepanelendaken. Immers er mag geen blootstelling zijn van een asbestdak aan de buitenlucht.

Dakbeschot plaatsen na verwijdering van de asbestplaten en epdm eroverheen. Hele mooie oplossing, zeker geschikt voor zonnepanelen en makkelijk toepasbaar voor de daken met veelal een flauwe hellingshoek. Bovendien zeer duurzaam en bijzonder waterdicht.
Echter de kosten lopen toch vervelend op per m2.

Damwandplaten plaatsen na verwijdering van de asbestplaten. Kan redelijk goedkoop als je aan de kwaliteit niet al te hoge eisen stelt en je hoeft geen dakbeschot aan te brengen.
Nadeel: kan erg veel condensatie opleveren aan de binnenzijde (alsof het regent zelfs!) en een gevaar voor snelle oxidatie.
Ze zijn er ook met een anti-condenslaag, maar het is de vraag of dit voldoende werkt. Wie heeft hier ervaring mee?

Isolatiedak(pan)platen; wellicht de beste oplossing? Geen dakbeschot noodzakelijk en met zonnepanelen erop verberg je de lelijkheid en kan een B-keus een optie zijn. Voorkomt condensatie voldoende?

Veel meer opties kan ik niet verzinnen of je moet gaan denken aan oplossingen die meer in de sfeer van woonhuisdaken liggen en dan praat je over totaal andere kostenplaatjes.

Tips, aanvullingen, correcties? Graag, want 2024 lijkt ver weg maar is het niet en je legplan van zonnepanelen kan zeker anders zijn voor een dak zonder golfplaten!

• MadDog11
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:23
Zelf hebben wij de asbestdakplaten laten verwijderen door een gecertificeerd bedrijf https://www.aboost.nl/13059/Asbestsanering.html en vervolgens asbestvrije eternitplaten laten leggen, een en ander nu 3 jaar geleden, vorig jaar april zijn er zonnepanelen geplaatst. De subsidie was toen nog niet bekend. Voor het laten saneren van het dak (77 m2) waren € 2100,00 ex btw en toen 6 %, dat leverde meer op dan de huidige subsidie.

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:07
Klinkt als een mooie oplossing. Is die 25/30 euro per m2 een normale prijs of waren daar nog bijzondere voorwaarden aan verbonden? En was dat incl. de nieuwe eternit platen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Mooi een ervaringsdeskundige!

Gelijk een prima correctie: de subsidie is dus slechts 4,5 euro per m2 en zo ik las pas na 6 maanden na uitvoering in te dienen. Vreemd en deze regeling slaat blijkbaar totaal niet aan, want het potje van 16 miljoen voor 2016 was niet leeg.
Jouw bedrag nemend tegen het huidige btw-tarief komt neer op 33 euro per m2. Als dat is met nieuwe beplating lijkt me dat een nette prijs.

De stortbelasting voor 2017 bedraagt 13,11 en bij mijn weten ex btw. en zo kom je voor die post op 15,86 per ton voor de overheid. Over de hele klus int de overheid trouwens ook die 21% btw. Met andere woorden de overheid verdient er per saldo nog aan. Best treurig als je bedenkt dat dit besluit is genomen in het kader van het algemeen belang.

MadDog heb jij nog een specificatie van je factuur, zoals inspectierapport, het verwijderen zelf en de stortkosten?
Jij hebt dus wel voor die alternatieve golfplaten gekozen waar met name de landbouwjongens zo over klagen. Zou kunnen dat de dampen zoals ammoniak wellicht de levensduur ernstig aantasten.
Ik mag het in ieder geval hopen voor je, want een lek dak is al gauw een ramp met zonnepanelen erop.

Edit: nog een vraag: Je genoemde aantal m2 is dat voor het aantal m2 van je dak of naar de werkelijke maat van je golfplaten? Het verschil is namelijk best groot, want buiten de overlappingen zit je ook nog met windveren, nokstukken en in mijn geval ook nog met koppelstukken naar de gevelbekleding.

[ Voor 11% gewijzigd door izdp op 30-12-2016 01:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:38
Is het overigens niet mogelijk om de asbest naar de milieustraat te brengen? De laatste keer dat ik asbest kwam brengen wilde de medewerkers er zo ver mogelijk van weg blijven. Ik kreeg zelfs de sleutel om de container zelf te openen en sluiten. Goed inpakken is wel een vereiste.

De sloopvergunning kom je denk ik niet onderuit, of je moet het risico willen lopen. Dat lijkt me overigens niet verstandig.

De subsidie is inderdaad een lachertje om het maar een beetje warm te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Chris_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08-05 14:53
Ik heb het 5 jaren geleden ook laten verwijderen, Niet van m'n schuuur, maar het dakbeschot van m'n woonhuis. Dit in combinatie met een nieuw dak (unidek platen en nieuwe pannen) op m'n jaren 50 huis.

65m2 een etherniet platen, glaswol namen ze ook mee

Heb wel een stortings bewijs gekregen van de saneerder, maar dat is (helaas) van meerdere projecten, niet alleen van mijn huis,.

Ik zat net iets onder de €2000,- ex btw, (en idd 6% btw) en subsidie was er niet. Komt redelijk overeen met maddog.

Wat moet je regelen:
- asbest inventarisatie
- sloopvergunnging
- saneerder

Ga gewoon het gesprek aan met je gemeente, die kunnen je ook helpen en adviseren in dit geval. Blijf rustig, zet geen grote mond op en blijf beleefd (ook al is dat soms lastig). Dan kom je heel ver is mijn ervaring.

- zelf wegbrengen? Is idd max 35m2, totaal (dus niet in 1 keer) en je moet aan kunnen tonen waar het vandaan komt, Dit wordt geregistreerd. Bij ons in ieder geval

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Hier ook een garage met asbest dak, denk dat het ding gewoon tegen de vlakte gaat en dat er een nieuwe komt met PV als dak.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDog11
blissard schreef op donderdag 29 december 2016 @ 22:06:
Klinkt als een mooie oplossing. Is die 25/30 euro per m2 een normale prijs of waren daar nog bijzondere voorwaarden aan verbonden? En was dat incl. de nieuwe eternit platen?
De prijs was alleen het verwijderen van de asbestdakplaten en de prijs was gebaseerd op de dakoppervlakte, maar wel inclusief de overlap en randen, dus zeer reëel qua oppervlakte .

In 2010 is hier in Maarssen door de woningbouwvereniging (woning is voormalige woningbouwwoning) de wijk aangeboden voor sanering, waarbij de huidige woningeigenaren met de huurders mee konden stromen, echter die prijs was in eerste instantie € 15.000,00 . Een maand later was dat gezakt tot € 12.000,00, maar op dat moment hadden wij het geld niet. In 2013 het appartementen van mijn vrouw kunnen verkopen en de overwaarde in de sanering kunnen steken. Voor de dakplaten en dakkapel waren wij € 11.500,00 kwijt. Dus reken voor de dakplaten € 6.000,00 en dakkapel € 5.500,00 en sanering € 2.500,00 (beetje extra ivm dakbedekking wat saneerder niet mee nam in offerte) Totaal sanering dus € 8.500,00 en totaal inclusief dakkapel € 14.500. Nette prijs, maar wel in eigen beheer gepland, dus strakke afspraken maken. Maandags laten saneren, dinsdag dakkapel geplaatst, woensdag en donderdag dakplaten laten leggen. Vooraf buren inlichten ivm mogelijke overlast en ruimte vrijhouden op parkeerplaatsen voor het huis.
izdp schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 01:14:
Mooi een ervaringsdeskundige!

Gelijk een prima correctie: de subsidie is dus slechts 4,5 euro per m2 en zo ik las pas na 6 maanden na uitvoering in te dienen. Vreemd en deze regeling slaat blijkbaar totaal niet aan, want het potje van 16 miljoen voor 2016 was niet leeg.
Jouw bedrag nemend tegen het huidige btw-tarief komt neer op 33 euro per m2. Als dat is met nieuwe beplating lijkt me dat een nette prijs.

De stortbelasting voor 2017 bedraagt 13,11 en bij mijn weten ex btw. en zo kom je voor die post op 15,86 per ton voor de overheid. Over de hele klus int de overheid trouwens ook die 21% btw. Met andere woorden de overheid verdient er per saldo nog aan. Best treurig als je bedenkt dat dit besluit is genomen in het kader van het algemeen belang.

MadDog heb jij nog een specificatie van je factuur, zoals inspectierapport, het verwijderen zelf en de stortkosten?
Jij hebt dus wel voor die alternatieve golfplaten gekozen waar met name de landbouwjongens zo over klagen. Zou kunnen dat de dampen zoals ammoniak wellicht de levensduur ernstig aantasten.
Ik mag het in ieder geval hopen voor je, want een lek dak is al gauw een ramp met zonnepanelen erop.

Edit: nog een vraag: Je genoemde aantal m2 is dat voor het aantal m2 van je dak of naar de werkelijke maat van je golfplaten? Het verschil is namelijk best groot, want buiten de overlappingen zit je ook nog met windveren, nokstukken en in mijn geval ook nog met koppelstukken naar de gevelbekleding.
toon volledige bericht
Bij de saneerder zaten de onderzoeken, afvoer asbestdakplaten en inventarisatie in de prijs inbegrepen. Ook bij de plaatsing dakkapel en dakplaten was het afvoeren van restmateriaal en afval inbegrepen.

Met ammoniak zoals de landbouwjongens te maken hebben, met name varkenshouders, heb ik hier een stuk minder last :) Daarnaast nog geen last gehad met lekkage via de dakplaten.

[ Voor 38% gewijzigd door MadDog11 op 30-12-2016 10:21 . Reden: aanvullingen op vragen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSteverink
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10-04 20:16
Nilvo schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 09:09:
Is het overigens niet mogelijk om de asbest naar de milieustraat te brengen? De laatste keer dat ik asbest kwam brengen wilde de medewerkers er zo ver mogelijk van weg blijven. Ik kreeg zelfs de sleutel om de container zelf te openen en sluiten. Goed inpakken is wel een vereiste.
Ik heb een tijdje geleden gelezen dat, volgens mensen die er echt verstand van lijken te hebben, eenmalige blootstelling aan asbest niet gevaarlijk is. Zie bijvoorbeeld http://www.omroepwest.nl/...n-asbest-wordt-overdreven . Voor jou is het een eenmalig iets, die mensen in de milieustraat krijgen dagelijks 'klanten' met asbest over de vloer. Geen wonder dat zij er ver van willen blijven, maar toch met droge ogen jou willen toestaan het spul zelf weg te gooien. Goed verpakt, inderdaad.

Ik wil trouwens het gevaar van asbest niet bagatelliseren. Je zult maar net die ene zijn die in zijn leven 5 sigaretten heeft gerookt, longkanker krijgt en zich blijft afvragen of dat door die sigaretten komt. Je zult maar net die ene zijn die zelf zijn dakplaten heeft verwijderd en asbestgeralateerde verschijnselen krijgt.
Het is een verschrikkelijke ziekte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PindaUnited
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 00:07
Bij mij in de woonplaats hebben ze onlangs bij een bedrijf, welke in een oude boerderij zit, het gehele dak vervangen omdat dit asbest was. Totaal zo'n 1400m2. Het bedrijf wat dit regelde zorgde ook direct voor alle benodigde papierwerk om achteraf de subsidie aan te vragen voor het vervangen van een asbest dak. Het dak was reeds van binnenuit geïsoleerd en voor zover ik weet zijn alle asbestplaten direct vervangen door damwandplaten.

Ging overigens vrij snel, het bedrijf was maar twee weken bezig voor het verwijderen van de oude platen, het corrigeren van het (oude) raamwerk en het plaatsen van nieuwe platen. Het bedrijf is wel even gesloten geweest, just to be sure en omdat het nu eenmaal prettiger werken is zonder dat er de hele dag mensen rondlopen op de 'werkplaats' . Totale kosten van deze operatie weet ik zo niet precies...

Verder is er niet gekozen om direct zonnepanelen te plaatsen, was overigens wel eerst het plan. De subsidie voor het plaatsen van zonnepanelen was echter niet meer beschikbaar. Dit was voor de geplande 80 panelen toch een series extraatje geweest en betekende nu dus gewoon extra kosten.

*denkt na over goede signature*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Nu kan ik je niet goed volgen Maddog.

Je zegt 6000 voor de platen. Als ik kijk naar een dure soort en met bv nokstukken dan zou dat lukken voor 2000. Ik kan me niet voorstellen dat je voor het leggen dan 4000 kwijt was.
Als ik reken met jouw bedrag van 8500 dan kom je uit op een prijs van 110 euro per m2.
En daar sla ik steil van achterover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Je hebt natuurlijk blootstelling en blootstelling. Als je met allemaal brokstukken te maken krijgt is het risico van verwaaien natuurlijk veel groter dan met ordentelijke platen die bevochtigd zijn.

Leuke verhaal van een jaar of 20 geleden.
Jaar of 15 geleden hield een multinational opruiming en kwamen toen ook keurig ingepakte pallets vol asbest tegen. Een hele grote vrachtwagen vol. Er werd een rondje gebeld, monster opgestuurd en het was ok en kon zo naar een stort worden gebracht. Zo gezegd zo gedaan.
Natuurlijk was ik toen nieuwsgierig hoe dat nou in zijn werk ging. en vroeg later de chauffeur. Wel dat ging allemaal heel netjes volgens het boekje. Gewogen, gecontroleerd op het verpakken en toen kon de chauffeur naar de losplaats.
Die pallets werden er vervolgens met een heftruck afgeladen en zo in een gegraven gat gedumpt. Mannetje 2 stond met een brandweerslang te spuiten in de stofwolken die omhoog kwamen.

Zal vast niet meer zo gebeuren, maar om in een gat dumpen ( wat volgens mij nog steeds gebeurt!) verwerken te noemen lijkt toch meer op de gifschandalen uit het verleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
izdp schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 11:34:
Zal vast niet meer zo gebeuren, maar om in een gat dumpen ( wat volgens mij nog steeds gebeurt!) verwerken te noemen lijkt toch meer op de gifschandalen uit het verleden.
Met als sidenote natuurlijk dat asbest niet kan lekken in het grondwater. Ik denk dat andere vormen van verwerking meer risico's met zich meebrengen. Pas bij het breken komen de vezels vrij die schadelijk voor de gezondheid zijn. Ik mag hopen dat het mannetje met de brandslang goed ingepakt was :)

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Niet dus, liep gewoon in zijn kloffie. De chauffeur was totaal flabbergasted.

[ Voor 22% gewijzigd door izdp op 30-12-2016 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDog11
izdp schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 11:11:
Nu kan ik je niet goed volgen Maddog.

Je zegt 6000 voor de platen. Als ik kijk naar een dure soort en met bv nokstukken dan zou dat lukken voor 2000. Ik kan me niet voorstellen dat je voor het leggen dan 4000 kwijt was.
Als ik reken met jouw bedrag van 8500 dan kom je uit op een prijs van 110 euro per m2.
En daar sla ik steil van achterover.
Ik zit ook met geknikte platen en aansluiting op buurthuizen aangezien ik een tussenwoning heb, dus puur oppervlakte kijken lukt niet, daarnaast ook een aparte afwijkende golfmaat, zodat platen apart gemaakt moesten worden om te kunnen aansluiten op bestaande bouw. Dus voor de platen was ik € 4000,00 kwijt en leggen met 3 man 2 dagen € 2000,00, dus ja lijkt wel veel geld, maar gezien de kosten wat de woningbouwvereniging rekende in eerste instantie een reële prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Ok, dan heb je zeker geen gewoon dak. Met zulke bedragen voor een schuur zou je haast hopen op veel gevaarlijk vuurwerk van de buren ;-)
Nu nog verzekerd trouwens, maar ik kan me voorstellen dat verzekeringensmaatschappijen ook gaan aandringen in de nabije toekomst.
Er is overigens wel een belangengroep al zal ik daar zelf nooit lid van worden: http://www.asbestwoning.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDog11
Afbeeldingslocatie: https://cloud.funda.nl/valentina_media/073/528/577_2160x1440.jpg

Foto van een buurman ook met zonnepanelen, maar je ziet de zijkanten en de kap goed.

In deze link fff zoeken bij Portaal Utrecht bij praktijkvoorbeelden www.zonnighuren.nl/wp-con...best-en-zonne-energie.pdf voor verdere informatie. De nieuwsbrief van asbestwoning ken ik reeds en ben ik op geabonneerd.

[ Voor 27% gewijzigd door MadDog11 op 30-12-2016 19:05 . Reden: foto toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Je blijft dus betrokken. Ik heb inmiddels het actieprogramma van de overheid gelezen.

Mijn conclusie: veel verspilde dure uren aan de besteding van woorden die vrijwel geen enkel effect hebben.
Lang leve hun ambassadeurs!
Zeker niet voor particuliere eigenaren. Iedereen werkt graag mee omdat ze er aan kunnen verdienen (bouwend nederland,asbestsaneerders e.d. tot en met inderdaad de overheid.
Kostenneutraliteit lijkt mij voor de overheid in ieder geval een goed uitgangspunt; dus niet.
Men memoreert overigens ook over de transitie van storten naar verwerken.

Ook het rapport van TNO gelezen: heel interessant. Asbestvezels in de lucht is inmiddels met een factor 80 gedaald gemeten onder worst case condities. Met name het verdwijnen van asbest uit remvoeringen en koppelingsplaten zijn daar debet aan. Ook zijn er geen hot spots aan te wijzen. Zelfs niet waar vroeger asbest werd geproduceerd en er in de omgeving vele paadjes met restafval werden geplaveid. (bv Goor)

Wachten kan voor particuliere eigenaren met nog een goede beplating en dus geen risico-object nog wel eens niet zo gek zijn, gezien de meer nuchtere kijk op asbest van diverse kanten.
Ik weet bv dat van sommige houtsoorten de vezels vele malen gevaarlijker zijn. Of die hier in ons land nog verwerkt worden is mij niet bekend, maar het zou me niets verbazen. En zo leer je dat alle zwevende deeltjes een potentieel gevaar vormen voor de gezondheid en dus liever niet.

Als het weer droger wordt en het dak niet meer levensgevaarlijk is , zal ik eens precies gaan meten wat er ligt en wat het kostenplaatje is voor het verwijderingsdeel. ik heb het er ook liever af om weer een probleem minder.

edit: je geknikte platen zoals jij ze noemt heb ik ook met daaronder nog een plaat op de gevel. Buiten je maten waren dan blijkbaar de pijpjes verantwoordelijk voor de vele werkuren van het leggen. De rest ziet er snel en standaard uit.

[ Voor 6% gewijzigd door izdp op 30-12-2016 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDog11
Ik blijf inderdaad betrokken, mede omdat in de buurt nog veel huiseigenaren nog moeten saneren en ik bang ben dat velen op eigen houtje gaan rotzooien, aka zelf de boel ondeskundig gaan slopen en zonder overleg of melding asbest gaan verwijderen. Het is toch een behoorlijke kostenpost voor veel huiseigenaren. Zelf ben ik van mening dat de woningbouwvereniging Portaal een grotere verantwoordelijkheid had moeten nemen voor de sanering. Hebben zeker 20 tot 30 jaar huur gevangen en toen woning goed kunnen verkopen, de laatste paar jaar alleen met vervangend dak trouwens, maar de vroege kopers laten ze beetje zweven. Echter wij wilden een dakkapel plaatsen en hadden het geld om in een keer goed te doen, dus zijn zelf begonnen met uitzoeken en rondkijken hoe en wat te gaan doen, deze ervaring wil ik anderen besparen omdat het energie vreet als je weer tegenstand hebt van gemeente en andere overheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchITMaster
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 29-04 22:04

DutchITMaster

Pay peanuts, get monkeys.

Er bestaan ook dak eraf en dak erop projecten.

Kennis van mij heeft een gecertificeerd bedrijf en kan het regelen

Netwerk Engineer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
MadDog: Ik kan het niet anders dan met je eens zijn. Het verkopen met asbest na het besluit in de jaren 80 en 90 is eigenlijk een schande. Nu is dit volgens mij niet meer mogelijk.
De gemeentes zouden een voorbeeld moeten nemen hoe het wel kan/kon in de agrarische en bedrijfssector en meer beseffen dat het voor particulieren vrij rampzalig kan uitpakken.
Vervolgingsbeleid lijkt me uit den boze.

Dutch: vertel maar waar die projecten bestaan voor particuliere eigenaren. Ik ken ze niet en MadDog heeft het ook allemaal zelf gedokt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDog11
izdp schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 19:36:

je geknikte platen zoals jij ze noemt heb ik ook met daaronder nog een plaat op de gevel. Buiten je maten waren dan blijkbaar de pijpjes verantwoordelijk voor de vele werkuren van het leggen. De rest ziet er snel en standaard uit.
Ook de schoorsteen van de houtkachel en de aansluiting op de dakkapel aan de andere zijde van de woning nam de nodige tijd, maar goed, alles met elkaar hebben wij voor de prijs wat de woningbouwvereniging in eerste instantie een dakkapel extra, en weten wij van de buren die 3 weken op de nokplaten moesten wachten in hartje winter hun prijs € 12.500,00 terwijl zij al een dakkapel hadden staan. Bij woningen zonder dakkapel was de prijs € 13.000,00 . Al met al verliep het bij ons soepel en gesmeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 26-04 22:25

MikeVM

- Baloo -

raar dat hier de zonnepanelen van tesla nog niet vermeld werden.

dit lijkt mij ee goede oplossing hiervoor. omdat tesla zonnepanelen zouden goedkoper zijn dan het reguliere dak+ losse zonnepanelen

ik wacht dan zelf ook zeer benieuwd af naar de prijzen en meer info over deze panelen.

\\ Baloo \\ Mijn iRacing profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:06
Er is bijna geen goedkoper montagemateriaal voor zonnepanelen dan op golfplaat. Denk niet dat tesla het goedkoper kan afleveren.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 26-04 22:25

MikeVM

- Baloo -

tesla heeft dakpannen waar de zonnecel in verwerkt zit. en ze zeggen zelf dat het goedkoper is dan een dak + losse zonnepanelen.

maar zijn golfplaten mooi en degelijk? (serieuze vraag, ik stel me bij golfpanelen een ouderwets lelijk dak voor)

\\ Baloo \\ Mijn iRacing profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadDog11
MikeVM schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 21:43:
tesla heeft dakpannen waar de zonnecel in verwerkt zit. en ze zeggen zelf dat het goedkoper is dan een dak + losse zonnepanelen.

maar zijn golfplaten mooi en degelijk? (serieuze vraag, ik stel me bij golfpanelen een ouderwets lelijk dak voor)
Zie mijn foto hierboven, zijn golfplaten, mooi is kwestie van smaak idd, praktisch om pv te monteren, zeker :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Ik weet welhaast zeker dat je met damwandpanelen, ook met geïsoleerde, en zonnepanelen het goedkoopste uit bent. Goed berekenen en je ziet de panelen niet meer. Dit legt nog een stuk sneller dan golfplaten en montage is zelfs ook nog sneller dan met golfplaten en dat gaat al veel sneller en goedkoper dan een pannendak..
De opbrengst zal hoogstwaarschijnlijk ook nog eens veel hoger zijn dan die tesladakjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08-05 16:31

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik heb een kapschuur van 16 meter breed waar nu nog asbest op ligt. Ik wil eigenlijk de hele voorzijde en een deel van de achterzijde (ter grootte van het dakoppervlak van de voorzijde van de schuur) vol leggen met zonnepanelen. In totaal ca. 16x5x2 meter. Ik vind het esthetisch aspect wel erg belangrijk. Ik wil niet twee zichtbare daklagen (golfplaten + zonnepanelen). Kan een dak met lage damwandpanelen zo afgewerkt worden dat je de damwandpanelen aan de onderste rand niet ziet? Aan de zijkanten kan het dak met windveren afgewerkt worden.

Het lijkt me dat de damwandplaten dan weinig te verduren hebben aangezien de zonnepanelen voor de toplaag zorgen en dat een dunne plaat ook duurzaam zou moeten zijn. De damwandplaten moeten er alleen maar voor zorgen dat het dak waterdicht is en er standaard montagemateriaal gebruikt kan worden.

Er zijn ook mooi systemen voor in dak zonnepanelen. Ik vrees dat die nogal prijzig zijn. De laatste tijd kom ik wel veel meer projecten tegen waarbij men serieus gepoogd heeft om iets moois te maken van een zonnepanelen dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Zie mijn opmerkingen boven over dat soort platen en ja natuurlijk kan je het zo doen dat je niets van het damwandprofiel ziet.
Je kan het dak tot de uiterste rand benutten. Immers je werkt dan met stokschroeven in je gordingen.
Normaal gesproken zijn dat beste balken en met een behoorlijke dikte en lengte van een stokschroef zal die nooit loskomen. Staat je schuur erg windgevoelig dan kan je met windbrekers werken.
Boeren gebruiken soortgelijk voor hun ligboxenstallen. Breekt de wind enorm.

Met 16 x 5 denk ik aan 195 x 98/99 panelen. Kom je mooi uit voor je windveren voor de overlapping op de kopse kanten. Die 2 meter lijkt me dan ook een fijne maat, maar pas op met ca.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchITMaster
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 29-04 22:04

DutchITMaster

Pay peanuts, get monkeys.

izdp schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 19:55:

Dutch: vertel maar waar die projecten bestaan voor particuliere eigenaren. Ik ken ze niet en MadDog heeft het ook allemaal zelf gedokt.
Dat je ervoor moet dokken is logisch. Maar wat ik van hem heb begrepen moet je ook vergunningen hebben , afvoer papieren, en een verklaring dat het juist is opgeruimd.

Hij heeft nu dus een traject opgezet zodat bedrijven maar ook particulieren hun asbest opgeruimd krijgen . Als het je dakplaten zijn dan legt hij er meteen weer nieuw op.

En in sommige situaties heb je recht op een subsidie.

Verder weet ik er ook niet veel van hoor

Netwerk Engineer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Ja, de werkwijze is simpel en wordt door honderden bedrijven gedaan, dus dat is het punt niet.
Het punt is dat particuliere eigenaren veel meer moeten dokken dan agrarische en andere bedrijven.
De overheid gaat er blijkbaar vanuit dat bij grote daken ook rijke eigenaren horen en dat iedereen eraan mag verdienen. De subsidie dekt zelfs bij lange na niet de btw en juist als enige kan de particulier deze niet verrekenen.
Dus hij betaald sowieso al veel meer.
Waarom een boer wel een giga subsidie voor asbest eraf en zonnepanelen erop en een particulier niet?
Dit lijkt meer op een verkapte inkomenspolitiek en in feite door het verschil in behandeling strijdig met de EU-regels qua steunverlening specifiek aan het bedrijfsleven en met name aan de agrarische sector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Gewikt en gewogen en ik heb de knoop doorgehakt.
Ik laat ze voorlopig liggen en ga mijn dak verder vullen met PV.
Mocht er iets wezenlijks veranderen zijn die er snel genoeg af; immers een makkelijk dak.
Terugleggen is dan ook zo weer gebeurd.
Gezien de ontwikkeling denken zo ongeveer de meeste mensen met zulke wat grotere daken.
Fraai is het allemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:06
izdp schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 22:33:
Ik weet welhaast zeker dat je met damwandpanelen, ook met geïsoleerde, en zonnepanelen het goedkoopste uit bent. Goed berekenen en je ziet de panelen niet meer. Dit legt nog een stuk sneller dan golfplaten en montage is zelfs ook nog sneller dan met golfplaten en dat gaat al veel sneller en goedkoper dan een pannendak..
De opbrengst zal hoogstwaarschijnlijk ook nog eens veel hoger zijn dan die tesladakjes.
Klopt, damwand /sandwichpaneel is nog goedkoper dan golfplaat :)

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDog11
Idd, zit helaas aan golfplaten vast ivm buren en aansluitend te maken
Pagina: 1