Ram bijkopen of laptop vervangen?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Horkos
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 13-09 21:54
Goedenavond,

Ik heb momenteel een laptop Asus R700VJ-TY076H en heb deze gekocht in maart 2013. Deze is niet helemaal de snelste meer maar werkt eigenlijk nog prima.

Nu een beetje het probleem: Ik kan veel moderne games niet of nauwelijks spelen, daarvoor is al gauw meer RAM voor nodig. Heeft het voor mij nog zin om RAM bij te kopen of kan ik beter op zoek naar een nieuw exemplaar die ook bijvoorbeeld SSD en een betere videokaart (940m of 950m) heeft?

Groeten,
Horkos

Specificaties:
Processor
Processortype Intel Core i7
Processornummer i7-3630QM
Aantal processorkernen 4
Kloksnelheid 2,4 GHz
Maximale turbo frequentie 3,4 GHz

Geheugen
Intern geheugen 4 GB
Max. intern geheugen 8192 MB
Type intern geheugen DDR3

Opslag
Totale opslagcapaciteit 500 GB
Type opslag HDD
Harde schijf snelheid 5400 RPM
Harde schijf interface eSATA

Videokaart
Videokaartmodel Onboard videokaart
Videokaart Nvidia GT635M
Videokaartgeheugen 2048 MB

Beste antwoord (via Horkos op 30-12-2016 09:27)

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Verwijderd schreef op donderdag 29 december 2016 @ 22:53:
Als jij voorziet dat je videokaart nog het aantal jaar voldoet dat je voor ogen hebt, dan kan je deze laptop best upgraden van 4 naar 8 GB en van HDD naar SSD.
Zijn videokaart is nu al de begrenzende factor. Er zit een GT635 in, die kan je vandaag de dag al verslaan met een Intel HD...

Geheugen is leuk, maar de software moet er ook mee kunnen werken. Een 32-bits spel zal nooit 8GB of meer ten volle kunnen benutten. Hooguit voorkom je dat Windows moet swappen. Ik heb in mijn deskop en laptop 32GB geheugen zitten, maar 90% van mijn games doen er niets mee. Zodra die 2GB-3GB geheugen verbruik bereiken blijven ze daar hangen. Zelfs de 64-bits games doen maar beperkt hun voordeel met die enorme hoeveelheid RAM.
Horkos schreef op donderdag 29 december 2016 @ 19:22:
Dan zou het wel een laptop zijn van ongeveer 7 tot 800 euro. Kan ik bijvoorbeeld met 8gb ram over 4 jaar ook nog soepel games spelen op de laagste settings?
Geheugen is niet de grootste bepalende factor of een spel goed loopt. Zeker als een spel niet 64-bits is dan heb je niets aan sloten geheugen.

Een zeer bepalend onderdeel is je videokaart. Je huidige laptop heeft een GT635M. Dat was toen een instap kaartje, net aan beter dan de geïntegreerde videokaart gebruiken. Dat GTA 5 op elke instellingen onspeelbaar is mag dan ook geen wonder heten.

Met 800 euro kan je een laptop kopen met een GTX 960M. Dan kan je GTA5 goed spelen. De enige laptop die ik dan kan vinden is:
pricewatch: Medion Erazer X6601 (30021370, Qwerty)

Overigens is die niet heel gek voor de prijs, je hebt zelfs een 256GB SSD erin, 8GB RAM en een full HD scherm.

Indien je het budget wat rekt kan je ook deze HP bekostigen:
pricewatch: HP Pavilion 15-bc075nd

Deze heeft een 1TB 7200rpm harde schijf. Niet zo snel als een SSD, maar geeft wel meer opslag mocht het nodig zijn.

Overigens blijf ik er wel bij dat een GTX 10xx-kaart een betere investering is.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:21

BLACKfm

o_O

De belangrijkste vraag is welke games wil je spelen, meer geheugen of de hardeschijf vervangen door een SSD zorgt er niet voor dat je beter kunt gamen.

Voor gamen is het sowieso geen topper, en met 4gb ram moet je alles in principe nog wel gewoon kunnen spelen. Dus als gamen de voorkeur heeft en dat met de spellen die je wilt spelen niet meer gaat is de meest logische keuze een nieuwe laptop.

En dan is een 940m of 950m in principe ook niet echt toekomst-proof. Daar kun je de meeste spellen op minimale of medium settings op spelen buiten indi-games om verder weinig op high lijkt me.

Liggend aan je budget zou ik toch minimaal voor een 970 gaan, maar dan ben je al snel 1000 euro kwijt.

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
Meer geheugen gaat denk ik weinig uitmaken. Je videokaart is nu de bottleneck geworden.

Een GT 940M of 950M is niet aan te bevelen. De eerste is nauwelijks beter dan een geïntegreerde videokaart. Je moet minsten kiezen voor een GTX 960M, alhoewel die ook niet aan te bevelen is nu laptops met de 10xx-serie GPU's uitkomen.

Indien je vervangingsbudget rond de 1500 euro ligt kan je een laptop kopen met een GTX 1060. Daar kan je een heel lang eind mee vooruit. Indien je niet dat budget hebt zou ik wachten tot begin volgend jaar als laptops uit gaan komen met de GTX 1050.

• Horkos
Hartstikke bedankt voor de reacties!

Ik had misschien moeten aangeven dat high settings bij absoluut niet nodig zijn voor mij. Mijn minimale vereiste is eigenlijk alleen een soepele gameplay. GTA 5 bijvoorbeeld op de allerlaagste settings is bij mij gewoon onspeelbaar, begint direct te stotteren.

Dan zou het wel een laptop zijn van ongeveer 7 tot 800 euro. Kan ik bijvoorbeeld met 8gb ram over 4 jaar ook nog soepel games spelen op de laagste settings?

Aanvulling voor de games: GTA 5 gewoon normaal kunnen draaien, dragon age bijvoorbeeld. Als ik nieuwe games, bv Mass Effect Andromeda ook maar soepel met minimale settings kan draaien

[ Voor 16% gewijzigd door Horkos op 29-12-2016 19:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:21

BLACKfm

o_O

Om er achter te komen of games die je wilt spelen goed te doen zijn op bepaalde hardware is het handig te zoeken naar reviews/benchmarks op bijv. youtube. Zoeken op 'spel' + 'videokaart' geeft meestal wel aan welke spellen werken met die combinatie.

Vasthouden aan systeemgeheugen heeft geen zin. Het zal wel helpen, maar het is niet bepalend voor de levensduur van je gamepc. Dat ligt toch echt grotendeels aan de videokaart. En uiteraard werkt een 1080 kaart niet al te soepel met een celeron, maar dat is in laptops niet echt aan de orde (daar is het balans wat beter).

Als je niet bang bent voor een 2e handsje moet er voor jouw budget wel iets te vinden zijn. Nieuw mag je blij wezen als je een 960m kunt vinden.

Hier zul je dan overigens best wel GTA 5 op kunnen spelen, maar als je nu al niet alles op high kan zetten gaat het down-hill from there. Gamen op een laptop is een dure aangelegenheid, en met prijsranges van 250-500 euro 'Leuk om te internetten' naar 500-1000 'het net-niet segment' en daarboven is het ook maar de vraag of je wel een laptop wil en geen desktop.

Maar met een budget tot 800 euro zou ik een dealtje van bijvoorbeeld ibood.nl of andere actiesites in de gaten houden of rondneuzen in de Vraag en Aanbod voor een superdeal met minimaal een 970m.
Aldi.nl in de gaten houden voor een medion dealtje is dan ook raadzaam.

Maar verwacht niet te veel als je nu al concessies gaat doen met bijvoorbeeld een 950m. Dan kan je de huidige games nog wel redelijk spelen maar kun je zeker geen 4 jaar meedraaien.

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Al 3-4 jaar geleden was het eerste wat ik bij een laptop deed het geheugen upgraden van 4GB naar 8GB en de HDD direct vervangen door een SSD. En dat was voor gewoon kantoorwerk, notepad++ voor webdev en simpel Photoshop met niet grotere afbeeldingen dan full hd.

Als ik ook zou gamen erop, dan zou ik als ik nu een laptop zou kopen wel van 8GB naar 16GB gaan denk ik. Maar dat kan ook altijd nog en sowieso een SSD voor de Winfows partitie. Want als je dat gewend bent, dan wil je nooit meer terug. Een SSD is voor mij de nr 1 upgrade voor een laptop. Daarna het geheugen...

Als jij voorziet dat je videokaart nog het aantal jaar voldoet dat je voor ogen hebt, dan kan je deze laptop best upgraden van 4 naar 8 GB en van HDD naar SSD. Maar als je met die videokaart nu al tegen problemen aanloopt, dan zou ik niet upgraden naar een nieuwe nemen. Een laptop met GTX 950M - 960M is er vanaf 800 euro. Met 1060 pas vanaf 1250 dacht ik zo uit mijn hoofd. Dan is de vraag wat een 1050 gaat kosten en of je het er voor over hebt om rond de 1000 euro te gaan zitten, schat (hoop) ik.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
Verwijderd schreef op donderdag 29 december 2016 @ 22:53:
Als jij voorziet dat je videokaart nog het aantal jaar voldoet dat je voor ogen hebt, dan kan je deze laptop best upgraden van 4 naar 8 GB en van HDD naar SSD.
Zijn videokaart is nu al de begrenzende factor. Er zit een GT635 in, die kan je vandaag de dag al verslaan met een Intel HD...

Geheugen is leuk, maar de software moet er ook mee kunnen werken. Een 32-bits spel zal nooit 8GB of meer ten volle kunnen benutten. Hooguit voorkom je dat Windows moet swappen. Ik heb in mijn deskop en laptop 32GB geheugen zitten, maar 90% van mijn games doen er niets mee. Zodra die 2GB-3GB geheugen verbruik bereiken blijven ze daar hangen. Zelfs de 64-bits games doen maar beperkt hun voordeel met die enorme hoeveelheid RAM.
Horkos schreef op donderdag 29 december 2016 @ 19:22:
Geheugen is niet de grootste bepalende factor of een spel goed loopt. Zeker als een spel niet 64-bits is dan heb je niets aan sloten geheugen.

Een zeer bepalend onderdeel is je videokaart. Je huidige laptop heeft een GT635M. Dat was toen een instap kaartje, net aan beter dan de geïntegreerde videokaart gebruiken. Dat GTA 5 op elke instellingen onspeelbaar is mag dan ook geen wonder heten.

Met 800 euro kan je een laptop kopen met een GTX 960M. Dan kan je GTA5 goed spelen. De enige laptop die ik dan kan vinden is:
pricewatch: Medion Erazer X6601 (30021370, Qwerty)

Overigens is die niet heel gek voor de prijs, je hebt zelfs een 256GB SSD erin, 8GB RAM en een full HD scherm.

Indien je het budget wat rekt kan je ook deze HP bekostigen:
pricewatch: HP Pavilion 15-bc075nd

Deze heeft een 1TB 7200rpm harde schijf. Niet zo snel als een SSD, maar geeft wel meer opslag mocht het nodig zijn.

Overigens blijf ik er wel bij dat een GTX 10xx-kaart een betere investering is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horkos
Bedankt voor de reacties!

Ik denk dat ik mij inderdaad wel zou kunnen redden met een Medion Erazer X6601. Deze heeft volgens jullie geen valkuilen? Meer opslag ben ik niet nodig, heb er een externe harde schijf bij voor opslag.

De medion is zoals ik het goed begrijp al een hele stap vooruit!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
Horkos schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 09:15:
Ik denk dat ik mij inderdaad wel zou kunnen redden met een Medion Erazer X6601. Deze heeft volgens jullie geen valkuilen? Meer opslag ben ik niet nodig, heb er een externe harde schijf bij voor opslag.

De medion is zoals ik het goed begrijp al een hele stap vooruit!
De Medion zal op grafisch gebied een flinke stap zijn voor je. Voor 800 euro is het een nette deal. Hiermee kan je GTA5 in full HD spelen.

Zie hier ook benchmarks van de kaart: http://www.notebookcheck....ce-GTX-960M.138006.0.html

Je kan met settings op high op 1920*1080 gemiddeld zo'n 43 fps verwachten in GTA 5. Zelfs Battlefield 1 op high settings in eerder genoemde resolutie is mogelijk met speelbare fps (40+).

Wel zie je al in de benchmarks dat de GTX 960M moeite zal hebben met hele nieuwe spellen, dat is dan hooguit een potentiële valkuil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horkos
CMD-Snake schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 11:01:
[...]

De Medion zal op grafisch gebied een flinke stap zijn voor je. Voor 800 euro is het een nette deal. Hiermee kan je GTA5 in full HD spelen.

Zie hier ook benchmarks van de kaart: http://www.notebookcheck....ce-GTX-960M.138006.0.html

Je kan met settings op high op 1920*1080 gemiddeld zo'n 43 fps verwachten in GTA 5. Zelfs Battlefield 1 op high settings in eerder genoemde resolutie is mogelijk met speelbare fps (40+).

Wel zie je al in de benchmarks dat de GTX 960M moeite zal hebben met hele nieuwe spellen, dat is dan hooguit een potentiële valkuil.
Je ziet de 960m met 2 gb en 4 gb videokaart geheugen. De medion heeft twee, maakt het veel verschil of klopt het niet wat ik zeg?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
Horkos schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 12:55:
Je ziet de 960m met 2 gb en 4 gb videokaart geheugen. De medion heeft twee, maakt het veel verschil of klopt het niet wat ik zeg?
4GB is zinloos op een GTX 960M. Die videokaart kan dat extra geheugen niet op een nuttige manier inzetten. De 2GB versie is voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horkos
Mooi zo, ik ben helemaal geholpen. Bedankt voor jullie bijdrage!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CMD-Snake schreef op donderdag 29 december 2016 @ 23:01:
[...]

Ja, daar was ik al bang voor, daarom begon ik ook al voorzichtig met mijn eerste zin. :)

Maar dan nog, de laptop is voor een persoon die geen games speelt gewoon goed. Dus voor wat kantoorwerk, office, browsen en filmpje kijken zal hij nog goed voldoen. Althans, met een SSD wordt ie lekker snel en weer bij de tijd. Stel je verkoopt hem door, met een SSD verkoopt hij veel sneller, en je zal toch een clean install moeten doen. Een SSD-upgrade is nooit verkeerd, en ik denk bijna wel zeker dat j die kosten er wel uit krijgt. Geheugenupgrade zou ook kunnen, al is het alleen maar voor 'het gevoel'. Maar ja, dat kan je aan een eventuele toekomstige koper voorstellen.

Die Medion is echt een topdeal. Hij viel me gisteren al op, omdat hij in de Pricewatch bij de laptops op plek 1 staat. Normaal kost ie tussen de 1050-1200 euro. Maar de rest met 9xx graphics zal ook goedkoper gaan worden nu de 10xx serie eraan zit te komen.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2016 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Verwijderd schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 14:50:
Maar dan nog, de laptop is voor een persoon die geen games speelt gewoon goed. Dus voor wat kantoorwerk, office, browsen en filmpje kijken zal hij nog goed voldoen. Althans, met een SSD wordt ie lekker snel en weer bij de tijd. Stel je verkoopt hem door, met een SSD verkoopt hij veel sneller, en je zal toch een clean install moeten doen. Een SSD-upgrade is nooit verkeerd, en ik denk bijna wel zeker dat j die kosten er wel uit krijgt. Geheugenupgrade zou ook kunnen, al is het alleen maar voor 'het gevoel'. Maar ja, dat kan je aan een eventuele toekomstige koper voorstellen.
Klopt, indien er geen games op gespeeld worden is een SSD voldoende om die laptop nieuw leven in te blazen. De videokaart is dan een stuk minder van belang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horkos
Nu is deze alleen bij Alternate beschikbaar en over deze winkel heb ik geen goed gevoel. Gigantisch veel slechte recensies alleen al de laatste maand over slechte aflevering bij aankoop.

Zou ik jullie mening ook mogen over de volgende laptops:

https://www.bol.com/nl/p/...NLTWE002021-UOZDNCDU276ZK

http://www.mediamarkt.nl/...n=uitgelichte_shop_medion
Pagina: 1