Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verschillende IP-adressen in netwerk: geen internet?

Pagina: 1
Acties:

• Marv87
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23-11 18:12
Hoi,

Na uren kl*ten zit ik met het volgende...

Ik heb een Genexis Hybrid Live! Titanium-24 glasvezelmodem. Daarop is 1 UTP-poort beschikbaar voor ethernet. Vanuit die poort gaat een kabeltje naar de eerste LAN-poort van de 5 zie op mijn Netgear-switch zitten.

Verder zitten daarop aangesloten mijn Playstation 4, een Samsung bluray-speler en sinds vandaag een NAS (de Synology DS116). Verder loopt er nog een kabel die via een powerline adapter weer verbonden is met eenzelfde kastje boven voor mijn Mac Mini.

De PS4 gebruik ik via wifi (werkt nog altijd prima), de bluray wordt niet zo vaak gebruikt en zeker niet online. Nu ik de NAS heb wil ik zowel de PS4 als de bluray kunnen gebruiken voor het afspelen van de media die op de NAS staan. Daarvoor moeten ze natuurlijk allen op hetzelfde netwerk zitten.

Harde schijf zit in de NAS en via mijn Mac Mini kan ik daar uitstekend verbinding mee maken.

De NAS heeft als IP 169.254.4x.xxx, maar is bereikbaar via 157.97.5x.xx in de browser.

Ethernet: 169.254.2x.xx (inclusief de melding Ethernet heeft een zelftoegekend IP-adres en kan geen internetverbinding tot stand brengen).

Bluray: 169.254.17x.xx. Ik zie de NAS en kan inhoud afspelen, maar zodra ik verbinding met het internet wil maken (bijv. via Netflix-app): gebeurt er niks.

PS4: Werkt via wifi prima. Als ik de kabel direct aan de Genexis-modem hang haalt ie in no-time de juiste instellingen binnen en kan ik bedraad bezig. Hij pakt dan zelfs het toegewezen statische IP-adres wat ik heb aangemaakt.

Hang ik de kabel weer aan de switch dan krijg ik met geen mogelijkheid verbinding via ethernet. Hij kan dan geen IP binnenhalen laat staan het internet gebruiken.

Wifi werkt dus wel prima en is 192.168.x.xxx zoals ook in de admin-omgeving van de modem te zien is. De PS4 krijgt ook een IP toegewezen in die range als ik hem direct op de modem aansluit. Echter heb ik daar voor de NAS niet zoveel aan

Ik ben al aan het klooien geweest met DMZ, portforward, DHCP… Ik zie door de IP-adressen het bos niet meer. In de hoop dat mij verhaal enigszins te volgen is: Iemand die me op weg kan helpen?? :)

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

169-adressen zijn APIPA en houden in dat de machine niets mag/wil met netwerken. Bot gezegd; tenzij je heeeeel bewust 169-adressen hebt ingesteld, werkt de rest van jouw netwerk absoluut niet goed en zal je de basis goed moeten zetten.

157 is een heel "gevaarlijk" adres; een soort listener op een onderliggend "NAT UDP" verhaal en ook die mag je officieel niet gebruiken in een "normaal" netwerk. Volgens mij is dit een ingebouwd adres van Bing/Search maar die kan absoluut niet zomaar op een intern netwerk geconfigureerd zijn.

Gezien je enorme kabelboel: maak even een nette netwerktekening, post die in je startpost en dan gaan we verder denken. Iets zegt me dat je een LAN-poort en een UPLINK-poort met elkaar verbonden hebt en hierdoor wired geen internet krijgt.

[ Voor 9% gewijzigd door MAX3400 op 29-12-2016 17:37 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
En misschien ook handig erbij te vermelden bij welke provider je zit. Met slechts één poort van de vier geschikt voor internet zou ik gokken op Caiway, maar zekerheid is wel zo fijn.

• MAX3400

MAX3400

hcQd schreef op donderdag 29 december 2016 @ 17:43:
En misschien ook handig erbij te vermelden bij welke provider je zit. Met slechts één poort van de vier geschikt voor internet zou ik gokken op Caiway, maar zekerheid is wel zo fijn.
Goed punt; voor hetzelfde geld wordt nu alles over 1 VLAN gestuurd (IPTV, internet, bellen, whatever) terwijl dat "na" de Genexis helemaal niet mag/kan.

Scherp! d:)b

• Marv87
Dank voor de snelle reactie. Ik zit bij Kabelnet Veendam. Nog wat info over de Genexis: http://www.kabelnetveenda...e-genexis-glasvezelmodem/

Ik zal zo eens een tekening proberen te maken :)

• Steeefie
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online

Steeefie

Product prutser

Marv87 schreef op donderdag 29 december 2016 @ 17:30:
--
Ik heb een Genexis Hybrid Live! Titanium-24 glasvezelmodem. Daarop is 1 UTP-poort beschikbaar voor ethernet. Vanuit die poort gaat een kabeltje naar de eerste LAN-poort van de 5 zie op mijn Netgear-switch zitten.
--
Welk type netgear switch heb je? Kan je het type nummer posten?

Automatiseren kun je leren

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 24-11 19:04

Blokker_1999

Full steam ahead

MAX3400 schreef op donderdag 29 december 2016 @ 17:36:
169-adressen zijn APIPA en houden in dat de machine niets mag/wil met netwerken. Bot gezegd; tenzij je heeeeel bewust 169-adressen hebt ingesteld, werkt de rest van jouw netwerk absoluut niet goed en zal je de basis goed moeten zetten.
APIPA adressen (een systeem van Microsoft) wil gewoon zeggen dat je systeem probeerd om op dynamische wijze van een DHCP server een adres te verkrijgen. Als er geen DHCP server antwoord mag een host een adres uit de 169.254.0.0/16 reeks aan zichzelf toekennen om zo toch te kunnen communiceren met andere hosts op het netwerk die hetzelfde probleem hebben.
157 is een heel "gevaarlijk" adres; een soort listener op een onderliggend "NAT UDP" verhaal en ook die mag je officieel niet gebruiken in een "normaal" netwerk. Volgens mij is dit een ingebouwd adres van Bing/Search maar die kan absoluut niet zomaar op een intern netwerk geconfigureerd zijn.
Wanneer ik een snelle whois die op de adresrange die hij aangeeft dan lijkt mij daar helemaal niets vreemds of gereserveerd aan. Van 157.x.x.x staat ook helemaal niets in de lijst met gereserveerde subnets.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• Marv87
Oke, dit is wellicht een kleine anticlimax. De kabel van router naar switch zat in poort 2. Die dus niet werkt. Kabeltje naar poort 1 en hop: alles zit in de 192-range en heeft verbinding. Probleem opgelost! Ik ga me even in een hoekje schamen voor het niet beter kijken... bedankt voor het meedenken!

• MAX3400

MAX3400

Marv87 schreef op donderdag 29 december 2016 @ 19:32:
Oke, dit is wellicht een kleine anticlimax.
Kan gebeuren! Gelukkig is het opgelost!
Ik ga me even in een hoekje schamen voor het niet beter kijken...
Pics or didn't happen ;)

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 13:13

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Toch wel een gek iets, met de moderne switchjes maakt het helemaal niet uit in welke port de uplink zit. Welke switch is het?

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
T.Kreeftmeijer schreef op donderdag 29 december 2016 @ 20:52:
Toch wel een gek iets, met de moderne switchjes maakt het helemaal niet uit in welke port de uplink zit. Welke switch is het?
De kabel zat in het verkeerde gaatje van zijn glasmodem ;)

• BaZnGaNL
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-11 19:59
Daarnaast, aan welke kant heb je hem aangesloten op de glasverbinding? Deze kan namelijk links of rechts waarschijnlijk. (Weet het niet zeker, maar zo gaat het in binnen het Reggefiber netwerk)

Jewel 4 Kids voor leuke haarknipjes voor baby's & kinderen, Chunks en de nieuwste rage van Loom Bands!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 13:13

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

TommyboyNL schreef op donderdag 29 december 2016 @ 21:00:
[...]

De kabel zat in het verkeerde gaatje van zijn glasmodem ;)
Dat was mij niet geheel duidelijk. Ik zat nog te twijfelen over wat hij bedoelde met:
De kabel van router naar switch zat in poort 2.
Ik dacht dat hij poort 2 van de switch bedoelde. 8)7 Maar dat was dus in de router... :S

[ Voor 5% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 29-12-2016 21:15 ]

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Pagina: 1