Vraag

• Racestra
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 03-03 19:53
Beste Tweakers,

Ik bezit een iMac uit eind 2013 met een 7200rpm HDD die ik graag wat sneller zou willen laten draaien.

Het inbouwen van een SSD is niet echt een optie aangezien dit niet zelf te doen is en al gauw €200 kost.

Mijn voorkeur gaat uit naar een externe SSD om macOS vanaf te draaien. Ik heb hier al enig onderzoek naar gedaan en de volgende producten aangeschaft:
- Samsung 850 EVO 500 GB
- StarTech.com behuizing: 2,5 inch USB 3.0 externe SATA III SSD harde-schijfbehuizing met UASP
https://www.startech.com/...-ondersteuning~S2510BPU33

Een Thunderbolt enclosure was helaas ook geen serieuze optie aangezien deze aardig prijzig zijn tegenwoordig.

Van wat ik heb gelezen zou ik aanzienlijke snelheden moeten kunnen behalen met deze combinatie via USB 3.0.

Ik was van plan er deze week mee aan de gang te gaan totdat ik een aantal verontrustende berichten las over het missen van TRIM via USB.

Ik lees uiteenlopende verhalen over de noodzaak van TRIM.
Volgens sommigen is het absoluut noodzakelijk om optimale presentaties te blijven behalen en de levensduur te behouden.
Anderen zeggen dat Garbage Collection net zo goed werkt en dat het niet nodig is.

Ik heb daarom een aantal vragen:
- Is TRIM noodzakelijk om de SSD optimaal te kunnen gebruiken als bootdrive?
- Vermindert de levensduur door het missen van TRIM?
- Heeft iemand ervaring met het gebruik van een externe SSD als bootdrive onder macOS via USB?

Ten slotte, volgens Startech ondersteunt hun nieuwere USB 3.1 enclosure wel de TRIM command.
https://www.startech.com/...rive-enclosure~S251BPU313

Mijn iMac heeft echter geen USB 3.1 aansluiting. Het is mijn niet duidelijk of deze enclosure dan nog steeds goed werkt en of het überhaupt zin heeft onder macOS.

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-09 19:59

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Heeft dit niet te maken met UASP-support op de controller van StarTech? Want dan is er wel een kans dat TRIM ondersteund wordt. Vergeet namelijk even niet dat USB alleen het connectortje is maar dat dat niet direct wel/niet een bepaald protocol "vergeten" wordt.

Verder kan een EVO 850 maximaal 4800Mbps transfer opleveren; USB 3.0 is op 5000Mbps gezet dus je zou geen vertragingen mogen ondervinden (theoretisch).

[ Voor 22% gewijzigd door MAX3400 op 29-12-2016 17:32 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 19:43
Ik heb daarom een aantal vragen:
- Is TRIM noodzakelijk om de SSD optimaal te kunnen gebruiken als bootdrive?
Om de laatste procenten performance er uit te kunnen persen is het inderdaad noodzakelijk. Als je zorgt dat je de schijf niet ramvol propt ga je het verschil nooit merken.
- Vermindert de levensduur door het missen van TRIM?
Nee
- Heeft iemand ervaring met het gebruik van een externe SSD als bootdrive onder macOS via USB?
Werkt prima, MacOS is helemaal niet kritisch over het soort schijf dat je als bootdrive gebruikt. Voor het repareren van Apple machines heb ik mijn MacOS installatie met verschillende tools op een USB SSD staan en dat werkt al jaren uitstekend. Voordeel is ook dat een USB schijf nog minder ruimte in mijn tas inneemt dan een laptop.

while (! ( succeed = try ()));

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:39
Racestra schreef op donderdag 29 december 2016 @ 17:20:
Beste Tweakers,

Ik bezit een iMac uit eind 2013 met een 7200rpm HDD die ik graag wat sneller zou willen laten draaien.
Het inbouwen van een SSD is niet echt een optie aangezien dit niet zelf te doen is en al gauw €200 kost.
Dit is juist prima zelf te doen, op je gemakkie in ca. een uur tijd, mits je zorgvuldig werkt.
Benodigd: een setje Torx schroevendraaiers, een pincet en een zaklamp, een navigatiesysteem-zuignapvoet en een Crucial MX300 500 GB of iets gelijkwaardigs en een laptop waarop je het fimpje tussentijds kunt bekijken.
De filmpjes hoe dit te doen vind je bij iFixedit, maar zoek het juiste model.
Ik heb dit zelf ook gedaan met de genoemde Crucial, maar dan een 750 GB model.
Zorg vooraf dat je een kopie hebt van al je data of een recente/volledige Time-machine backup én je iTunes Store ID en wachtwoord.

Hoe (met 2 personen gaat het veiligst: eentje doet en de ander houdt alles vast):
- met de zuignap in een hoek op het beeldscherm het beeldscherm voorzichtig lostrekken en dit stofvrij wegzetten (bv. in de originele doos, zie het filmpje)
- de 8 Torx schroefjes losdraaien en ze met behulp van een Pincet er uit halen en wegleggen
- het filmpje bekijken hoe de 4 connectoren los moeten worden gemaakt
- het beeldscherm iets voorover kantelen en met de zaklamp kijken waar de los te maken connectoren zitten
- de 4 connectoren los maken en het beeldscherm stofvrij wegzetten, bv. in de originele door zoals in het filmpje wordt getoond
- de SATA- en voedingsstekker van de harddisk af halen en die in de SSD steken
Eventueel nu met een platte schilderskwast en de stofzuiger (met kunststof mond) de iMac stofvrij maken.
- de SSD achter de kabelgoot vastplakken (daar is ruimte genoeg) met een Typar of dubbelzijdige tape
- het beeldscherm terugplaatsen (evt. voorzichtig schoonmaken) op een kier en de 4 connectoren goed vastmaken en het terug laten zakken in de behuizing
- de 8 Torxschroeven met het pincet en de orx-schroevendraaier terugplaatsen en aandraaien
- het scherrm aan de binnenzijde voorzichtig schoonmaken en terug op zijn plaats klikken.
Deze methode heet het voordeel dat je geen geklooi krijgt met ventilatoren die blijven blazen e.d.
- en dan je OS opnieuw installeren via de Online methode of via een vooraf klaargemaakte USB-stick met het gewenste OS. Tijdens de installatieprocedure komt de Migratieassistent voorbij, waarbij je volautomatisch je data terug kunt zetten mits je kunt aangeven van waar af (evt. met de bijbehorende wachtwoorden).

Als je aangeeft in welke regio je woont, wil een forumlid je er wellicht mee helpen.

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12:27
Renault schreef op donderdag 29 december 2016 @ 22:51:
[...]

Dit is juist prima zelf te doen, op je gemakkie in ca. een uur tijd, mits je zorgvuldig werkt.
Benodigd: een setje Torx schroevendraaiers, een pincet en een zaklamp, een navigatiesysteem-zuignapvoet en een Crucial MX300 500 GB of iets gelijkwaardigs en een laptop waarop je het fimpje tussentijds kunt bekijken.
De filmpjes hoe dit te doen vind je bij iFixedit, maar zoek het juiste model.
Ik heb dit zelf ook gedaan met de genoemde Crucial, maar dan een 750 GB model.
Zorg vooraf dat je een kopie hebt van al je data of een recente/volledige Time-machine backup én je iTunes Store ID en wachtwoord.

Hoe (met 2 personen gaat het veiligst: eentje doet en de ander houdt alles vast):
- met de zuignap in een hoek op het beeldscherm het beeldscherm voorzichtig lostrekken en dit stofvrij wegzetten (bv. in de originele doos, zie het filmpje)
- de 8 Torx schroefjes losdraaien en ze met behulp van een Pincet er uit halen en wegleggen
- het filmpje bekijken hoe de 4 connectoren los moeten worden gemaakt
- het beeldscherm iets voorover kantelen en met de zaklamp kijken waar de los te maken connectoren zitten
- de 4 connectoren los maken en het beeldscherm stofvrij wegzetten, bv. in de originele door zoals in het filmpje wordt getoond
- de SATA- en voedingsstekker van de harddisk af halen en die in de SSD steken
Eventueel nu met een platte schilderskwast en de stofzuiger (met kunststof mond) de iMac stofvrij maken.
- de SSD achter de kabelgoot vastplakken (daar is ruimte genoeg) met een Typar of dubbelzijdige tape
- het beeldscherm terugplaatsen (evt. voorzichtig schoonmaken) op een kier en de 4 connectoren goed vastmaken en het terug laten zakken in de behuizing
- de 8 Torxschroeven met het pincet en de orx-schroevendraaier terugplaatsen en aandraaien
- het scherrm aan de binnenzijde voorzichtig schoonmaken en terug op zijn plaats klikken.
Deze methode heet het voordeel dat je geen geklooi krijgt met ventilatoren die blijven blazen e.d.
- en dan je OS opnieuw installeren via de Online methode of via een vooraf klaargemaakte USB-stick met het gewenste OS. Tijdens de installatieprocedure komt de Migratieassistent voorbij, waarbij je volautomatisch je data terug kunt zetten mits je kunt aangeven van waar af (evt. met de bijbehorende wachtwoorden).

Als je aangeeft in welke regio je woont, wil een forumlid je er wellicht mee helpen.
Ehm een eind 2013 model zit geplakt rondom dus niets met zuignappen.....

Kortom je hebt ook nieuwe dubbelzijdige tape nodig en geduld. Het kan wel, maar het is al gauw een goeie anderhalf uur werk wil je het netjes doen.

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:39
Ahaa, weer wat geleerd...
Pagina: 1