stroom op lichtschakelaar

Pagina: 1
Acties:

• ThatsHollywood
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Hallo allemaal,

Gisteren in mijn nieuwbouwwoning in een slaapkamer behangen.. sinds gisteren krijgen we als we het licht aanzetten dmv de schakelaar een hele lichte schok.. geen zware maar meer zoals je statisch geladen bent...

Nu was het rare dat vanmiddag ook de groep de die slaapkamer er uit klapte... weer aangezet en gecontroleerd en alles werkte weer.. ik kon de oorzaak niet vinden.

iemand enig idee hoe dit kan en of het kwaad kan en wat er aan de hand kan zijn?

ps: solo lichtschakelaar... zonder stopcontact...

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Plastic of metaal?

En enkele schok of continue?

[ Voor 47% gewijzigd door Sissors op 29-12-2016 17:18 ]

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Is er bij het behangen geen plaksel "in de lichtschakelaar" gekomen waardoor er een vonk kan overspringen als je de schakelaar overhaalt?

Sterker nog; heb je de lichtschakelaar al uitgebouwd en opengemaakt om te kijken of er gewoon niet "toevallig" een defect, dooie muis, Gremlin in ziet?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• ThatsHollywood
  • Niet online
Sissors schreef op donderdag 29 december 2016 @ 17:17:
Plastic of metaal?

En enkele schok of continue?
plastic, enkel schokje als je hem aanraakt....

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:21

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

Toevallig hoorde ik gisteren een soort gelijk verhaal van een meneer die bij mij aan het stucen was.
Probleem wat hij mee heeft gemaakt is dat door het drogen van het stucwerk er condens in de schakelaar was ontstaan, en daarmee de hele (toen nog natte) muur onder spanning stond.

Kortom is jouw behanglijm al goed droog en check idd even de schakelaar of deze droog is door hem even te demonteren.

LET WEL OP je werkt met 230v dus als je niet zeker van je zaak bent zorg ervoor dat je de spanning wegneemt van de groep waarop je werkt !!

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

• ThatsHollywood
  • Niet online
cyclone schreef op donderdag 29 december 2016 @ 17:49:
Toevallig hoorde ik gisteren een soort gelijk verhaal van een meneer die bij mij aan het stucen was.
Probleem wat hij mee heeft gemaakt is dat door het drogen van het stucwerk er condens in de schakelaar was ontstaan, en daarmee de hele (toen nog natte) muur onder spanning stond.

Kortom is jouw behanglijm al goed droog en check idd even de schakelaar of deze droog is door hem even te demonteren.

LET WEL OP je werkt met 230v dus als je niet zeker van je zaak bent zorg ervoor dat je de spanning wegneemt van de groep waarop je werkt !!
Dat zou wel eens kunnen ja... is het mogelijk dat ook daar de aardlek van uit klapt?

• BladeSlayer1000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 29-09 22:48
ThatsHollywood schreef op donderdag 29 december 2016 @ 18:12:
[...]

Dat zou wel eens kunnen ja... is het mogelijk dat ook daar de aardlek van uit klapt?
Jazeker op dat moment kan er een stroom lopen door je lichaam en dan schakelt de aardlek als veiligheid uit.

• ThatsHollywood
  • Niet online
BladeSlayer1000 schreef op donderdag 29 december 2016 @ 18:32:
[...]

Jazeker op dat moment kan er een stroom lopen door je lichaam en dan schakelt de aardlek als veiligheid uit.
Naja, hij sloeg eruit toen ik beneden was... dus eigenlijk uit het niets.....

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

ThatsHollywood schreef op donderdag 29 december 2016 @ 19:25:
[...]

Naja, hij sloeg eruit toen ik beneden was... dus eigenlijk uit het niets.....
Als jij beneden zit en iemand gooit, bij wijze van illustratie, ook vocht in een stekkerblok boven, klapt ook de aardlek eruit.

Oftewel; stoppen eruit, contactdoos demonteren en (het liefst) gewoon een nieuwe inbouwen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Nou, lang niet gezegd dat zo'n schakelaar hierdoor verknoeid is. Open maken en goed laten drogen kan meestal best voldoende zijn zonder ooit weer problemen te hebben. Gewoon even kijken dus naar eventuele schade, maar ik acht de kans daarop heel klein .
Hij moet trouwens gezien het uitschakelen van de aardlekschakelaar wel kletsnat zijn geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:21

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

Techneut schreef op donderdag 29 december 2016 @ 23:01:
Nou, lang niet gezegd dat zo'n schakelaar hierdoor verknoeid is. Open maken en goed laten drogen kan meestal best voldoende zijn zonder ooit weer problemen te hebben. Gewoon even kijken dus naar eventuele schade, maar ik acht de kans daarop heel klein .
Hij moet trouwens gezien het uitschakelen van de aardlekschakelaar wel kletsnat zijn geweest.
Grotendeels eens met bovenstaande, maar kletsnat is niet perse nodig een paar druppels condens kan al genoeg zijn (aardlek slaat uit bij een aardlek van max 30mA dus in de praktijk tussen de 15 & 30 mA) en daar heb je geen kletsnatte situatie voor nodig.

@TS
Maar is je behang inmiddels droog ? En heb heb je de schakelaar al gecontroleerd ?
Vervangen lijkt mij ook overbodig gewoon kwestie van even goed laten drogen moet afdoende zijn.

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThatsHollywood
  • Niet online
Nou ik denk de oorzaak te hebben gevonden.. stofzuiger snoer zat een breuk in en de draden lagen open.. Deze heb ik gisteren, nadat de groep eruit was geknald uit het stopcontact gehaald.. en vanmorgen weer gebruikt.. ik op een andere verdieping steeds schokken aan de deurkozijnen... dacht eerst dat het het stof was van het zagen en statische elektriciteit... nadat ik de stofzuiger uit het contact had gehaald ( en gedweild) was het over...

Overigens iedereen enorm bedankt voor het meedenken!!!

[ Voor 6% gewijzigd door ThatsHollywood op 30-12-2016 17:48 ]

Pagina: 1