Vraag

• BillSpaarbank
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Onlangs heb wat onderdelen in mijn PC vervangen.

Intel Core i7 6700K en een Asus Maximus viii Hero moederbord. Complete specs:

#Product
1Intel Core i7-6700K Boxed
1Asus Republic Of Gamers Z170 MAXIMUS VIII HERO
1MSI GeForce GTX 1070 GAMING X 8G
1WD Blue WD10EZEX, 1TB
1Phanteks Enthoo Evolv ATX Grijs
1be quiet! Dark Rock 3
2Kingston HyperX Fury HX426C15FBK2/16
1Seasonic G-series 550 watt
2Samsung 850 EVO 250GB
1Samsung 960 EVO 500GB
Bekijk collectie
Importeer producten

Nu ben ik de temperaturen een beetje aan het monitoren en wil beginnen met een lichte overclock.

Nu heb ik zonder overclock de stresstest van RealBench gedraaid en daar lopen de temperaturen heel rap op tot over de 80 graden.

In de BIOS heb ik de standaard overclock van ASUS uitgeschakeld en de temperaturen zijn nu iets beter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/dl5p9Zof610sD5LjGaSdNQXP/full.png

Ik maak me een beetje zorgen over die 70 graden op stock snelheden. Ik lees overal dat mensen niet verder komen dan 50 graden met een stresstest. Die 70 graden lijkt me een hele slechte basis voor een overclock.

Ik heb de Be Quiet! Dark Rock 3 een tweede maal gemonteerd en netjes de CPU en Cooler met alcohol gereinigd en daarna opnieuw gemonteerd met Artic Silver 5. Helaas geen verschil in temperaturen.
Vervolgens heb ik de Scythe Mugen 4 gemonteerd en dat scheelde 1 graad ten opzichte van de Be Quiet.

Volgens mij zou ik met deze luchtkoelers veel lagere temperaturen moeten halen. Heb ik een slecht exemplaar te pakken of zie ik iets over het hoofd?

Ik heb nu 2 fans als intake en 1 als outtake. Zou het nog schelen om een extra fan aan de achterkant te monteren?

Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist...

Beste antwoord (via BillSpaarbank op 01-01-2017 19:34)

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Frank1973 schreef op donderdag 29 december 2016 @ 17:16:
Toch vind ik de temps hoog als ik naar de clocksnelheid kijk..

Ik heb hem standaard op 4.4Ghz draaien en ik zit op 32 graden idle icm Noctua 12S in games zit op 65/70 graden.. Ik zou het ook ergens in de voltages zoeken.
Het voltage is max 1.243 wat normaal is.

In mijn ervaring zijn deze temps normaal voor deze CPU. De koelpasta tussen core en heatspreader is standaard vrij slecht waardoor de temps hoog zijn. Als je de CPU delid en de pasta vervangt gaat er zo 10 graden af.

Ik heb hier highend waterkoeling en haal ook ongeveer deze temps. Het probleem zit hem in de hitte van de core overbrengen naar de koeler. Daar zit een grote beperking welke koeler je verder ook gebruikt. Helaas zijn deze temps normaal.

Alle reacties

• PilatuS
  • Niet online
Kijk eens naar het CPU voltage, dat wil nog wel eens flink te hoog staan bij sommige moederborden.

Edit: Zie nu pas dat het wel in het plaatje staat. Aan de andere kant is 70 graden onder full load niet zo vreemd. Het is lastig met de slechte thermalpaste tussen core en heatspreader de warmte goed naar de koeler over te brengen.

50 graden onder full load is trouwens niet normaal. No way dat je dat met deze chip gaat halen. Zelfs mijn highend waterkoeling zit ruim boven de 50 graden onder full load. Als iemand aangeeft onder full load 50 graden te halen is het een leugen of een meet fout. Gezien het CPU voltage wat klopt is er niets aan de hand. Deze temps zijn onder full load best netjes voor deze chip.

[ Voor 97% gewijzigd door PilatuS op 29-12-2016 17:01 ]

• Frank1973
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-05 22:16

Frank1973

XBL: Ghostleader1NL

Ik heb hem standaard op 4.4Ghz draaien en ik zit op 32 graden idle icm Noctua 12S in games zit op 65/70 graden.. Ik zou het ook ergens in de voltages zoeken.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Frank1973 schreef op donderdag 29 december 2016 @ 17:16:

Het voltage is max 1.243 wat normaal is.

In mijn ervaring zijn deze temps normaal voor deze CPU. De koelpasta tussen core en heatspreader is standaard vrij slecht waardoor de temps hoog zijn. Als je de CPU delid en de pasta vervangt gaat er zo 10 graden af.

Ik heb hier highend waterkoeling en haal ook ongeveer deze temps. Het probleem zit hem in de hitte van de core overbrengen naar de koeler. Daar zit een grote beperking welke koeler je verder ook gebruikt. Helaas zijn deze temps normaal.

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19:19
Ik daai deze CPU op een VIII Gene, met een corsair H110, BF1 op HD speel ik rond de 37 graden.

Synthetische stress testen helpen mijn setup met moeite boven de 50 graden.

Dus het kan wel, als de genoemde temps normaal zijn zal ik wel extreem veel mazzel hebben.

Ik heb alleen het geheugen op 2400mhz draaien en turbo gelocked op alle cores.

[ Voor 13% gewijzigd door mash_man02 op 29-12-2016 21:33 . Reden: typo ]

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
mash_man02 schreef op donderdag 29 december 2016 @ 21:31:
Ik daai deze CPU op een VIII Gene, met een corsair H110, BF1 op HD speel ik rond de 37 graden.

Synthetische stress testen helpen mijn setup met moeite boven de 50 graden.

Dus het kan wel, als de genoemde temps normaal zijn zal ik wel extreem veel mazzel hebben.

Ik heb alleen het geheugen op 2400mhz draaien en turbo gelocked op alle cores.
Geloof er weinig van dat het klopt. Draai maar eens LinX of Prime95 en meet met CoreTemp. Ik weet niet waar je mee meet, maar 37 graden tijdens gamen en rond de 50 onder full load kan gewoon niet kloppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02:02

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Ik draai stock met een Cooler Master V10 cooler (niet de beste, maargoed), en heb idle rond de 30 en met prime95 rond de 70-75 inderdaad.

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

• mash_man02
OCCT default settings peak 47 graden. Prime95 default settings peak 53 graden.

Gemeten met HWinfo en OCCT.

Paar minuutjes gedraait.

Laatste bios, temp sensors in AIO, CPU, mainboard zijn allen on overeenstemming. (mainbord temps zijn wat lager met 37)

Corsair H110i gebruik ik op Quiet profile.

Kan er niets anders van maken, Turbo is rock solid op 4200Mhz.

[ Voor 18% gewijzigd door mash_man02 op 29-12-2016 22:11 . Reden: aanvulling ]

• PilatuS
  • Niet online
Precies.

• mash_man02
En voor de sceptici onder ons ook nog even een minuut of 2 prime95 default run met coretemp gemeten en......

53 graden max.

Nog meer suggesties ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Geen 2 minuten :P Juist aan het einde van een run word de boel heter. Verder zal bij waterkoeling het even duren voordat het water op de max temp komt.

Een stresstest zoals Prime95 of LinX moet je toch minimaal 30 minuten draaien om de max temps te zien. 2 minuten is veel te kort :)

• mash_man02
OK, zit er nu 28 minuten in, koel circuit is gestabiliseerd op 29,9 tot 30 graden. Fans spinnen iets op.

CPU peak op 56, gemiddeld 49.

Turboclock stabiel op 4,2Ghz.

Gebruik hier nog steeds het quiet fan profiel van AIO cooler.

Als dat je niet overtuigd denk ik dat we het er maar bij moeten laten dat je me niet geloofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
mash_man02 schreef op donderdag 29 december 2016 @ 23:43:
OK, zit er nu 28 minuten in, koel circuit is gestabiliseerd op 29,9 tot 30 graden. Fans spinnen iets op.

CPU peak op 56, gemiddeld 49.

Turboclock stabiel op 4,2Ghz.

Gebruik hier nog steeds het quiet fan profiel van AIO cooler.

Als dat je niet overtuigd denk ik dat we het er maar bij moeten laten dat je me niet geloofd.
Dan lijkt het er op dat je veel mazzel met de CPU hebt want normaal is dit niet. Mijn waterkoelingsetup met dubbele 4x120mm rads en dubbele D5 pompen haalt dit niet.

Niet toevallig de CPU 2e hands gekocht dat de vorige eigenaar de chip gedelit heeft ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
Boxed gekocht dus dat lijkt mijn niet, ik ben er i.i.g. erg happy mee qua temperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PKN
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 28-04 10:06

PKN

Powered by cosmic energy

Core i7 6700k 32 graden celcius idle, en 53 celcius onder stress. Dat zijn ook voor mij gewoon de normale temperaturen. Je moet wel erg veel pech hebben met je cpu wil je hem over de 60 graden heenkrijgen

Dost thou even hoist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Niet online
Bedankt voor alle reacties. Ik denk dat ik dan gewoon een beetje pech heb.

Ik heb gisteravond opnieuw de Dark Rock 3 gemonteerd en erg opgelet of alle schroeven gelijkmatig zijn aangedraaid. Daarnaast nieuwe Artic Silver 5 erop gedaan. Temps waren nog steeds vergelijkbaar.

Daarna heb ik nog een extra Fractal Design Dynamic GP-14 aan de behuizing toegevoegd boven de processor koeler. Dit lijkt wel iets te helpen. Onder zware stresstest zit ik nu rond de 67 graden met een max op 1 van de cores op 71 graden.

Zo ziet de binnenkant eruit zonder extra fan. Veel meer aan de airflow kan ik niet echt doen toch? Ik zie bijvoorbeeld wel dat de fan van de Be Quiet! koeler op een hoger toerental draait onder belasting dan de achterste casefan. Kan dat er voor zorgen dat de warme lucht in de kast blijft hangen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/UuV8zGV81rKfmbJcChSJPdrO/medium.jpg
(Op de foto is overigens nog het oude moederbord te zien)

Tijdens een uur GTA V spelen op bijna max settings komt de CPU niet hoger dan 58 graden. Ver binnen de veilige marges.

Dit weekend nog maar eens kijken voor een lichte overklok.

Zou een AIO watercooler de temps verder kunnen verlagen? Of moet ik verder in de BIOS duiken om daar nog voltages aan te passen om hem cooler te laten draaien?

[ Voor 9% gewijzigd door BillSpaarbank op 30-12-2016 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
Lijkt mij een mooie waarde, hou er ook rekening mee dat AS5 een breakin periode kent, de temperatuur zal nog en paar graden zakken, Van wat ik nog weet kan dat een 100 uurtjes duren.

Fan setup lijkt mij correct, misschien dat je in het ios nog kun tweaken dat de snelheid van de backfan iets hoger ligt, voor een lucht koeler is het hercirculeren van lucht wat minder fijn, dat zal echter hooguit een paar graden schelen.

[ Voor 39% gewijzigd door mash_man02 op 30-12-2016 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinKuijp
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22-09-2024
een O watercooler zal niet heel veel verschil maken in vergelijking met de cooler die jij hebt :)
gewoon lekker laten zo.

Meow, meow I'm a cow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
mash_man02 schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 09:39:
Lijkt mij een mooie waarde, hou er ook rekening mee dat AS5 een breakin periode kent, de temperatuur zal nog en paar graden zakken, Van wat ik nog weet kan dat een 100 uurtjes duren.
Arctic Silver 5 heeft ongeveer 8 uur break-in nodig volgens deze review: http://archive.techarp.co...00c.html?artno=840&pgno=0 en niet de overdreven 200 uur die Arctic zelf claimed. AS5 wordt overigen vrij weinig meer gebruikt omdat het vrij eenvoudig wordt overtroffen door andere pasta's, denk dan aan MX-4 en GC Extreme.

Kan je terwijl je een benchmark draait eens kijken in CPU-Z hoeveel Vcore je Asus VIII HERO levert aan de 6700k? Als ik mijn Asus bordje op auto laat staan wil hij doodleuk 1.41v aan de CPU pushen.

Je temperaturen zijn overigens totaal geen probleem, de laatste generaties i7's van Intel zijn allemaal heethoofdjes. Je kan hem ooit gaan delidden voor +- 15-20 graden winst, maar dat is niet geheel zonder risico :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Niet online
stin00 schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 10:50:
[...]

Arctic Silver 5 heeft ongeveer 8 uur break-in nodig volgens deze review: http://archive.techarp.co...00c.html?artno=840&pgno=0 en niet de overdreven 200 uur die Arctic zelf claimed. AS5 wordt overigen vrij weinig meer gebruikt omdat het vrij eenvoudig wordt overtroffen door andere pasta's, denk dan aan MX-4 en GC Extreme.

Kan je terwijl je een benchmark draait eens kijken in CPU-Z hoeveel Vcore je Asus VIII HERO levert aan de 6700k? Als ik mijn Asus bordje op auto laat staan wil hij doodleuk 1.41v aan de CPU pushen.

Je temperaturen zijn overigens totaal geen probleem, de laatste generaties i7's van Intel zijn allemaal heethoofdjes. Je kan hem ooit gaan delidden voor +- 15-20 graden winst, maar dat is niet geheel zonder risico :+
In eerste instantie had ik ook een belachelijk hoge Vcore. Dit bleek door de asus multicore enhancement setting in de BIOS te komen. Deze heb ik uitgezet en vervolgens was de Vcore acceptabel. Ik zal vanavond nog even een run draaien en de Vcore checken.

Ik ben in ieder geval even gerustgesteld. Het systeem draait heel stabiel, maar zou er graag nog wat extra uitpersen puur voor de leuk. Ik ben er inmiddels wel achter dat goed overklokken best een vak apart is :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Niet online
Ik heb voor de test nu even een andere 6700k gebruikt. Deze loopt standaard een graad of 5 koeler dan de andere, maar heeft wel wat grotere verschillen in de temperaturen tussen de cores. Hoogste core is 65 graden en laagste max 57 graden. Iedereen bedankt voor de bijdragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
BillSpaarbank schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 11:13:
[...]
In eerste instantie had ik ook een belachelijk hoge Vcore. Dit bleek door de asus multicore enhancement setting in de BIOS te komen. Deze heb ik uitgezet en vervolgens was de Vcore acceptabel. Ik zal vanavond nog even een run draaien en de Vcore checken.
Een BIOS update werkt hier ook voor. Standaard had ik met dit zelfde bord een Vcore van 1.4, nu na een update is ie 1.3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrgnex
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20-11-2024
VID is niet hetzelfde als Vcore. Zou je met HWinfo even kunnen kijken wat de maximale Vcore is tijdens een stress test? (Ik raad IBT aan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Niet online
mrgnex schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 22:35:
VID is niet hetzelfde als Vcore. Zou je met HWinfo even kunnen kijken wat de maximale Vcore is tijdens een stress test? (Ik raad IBT aan).
Ik heb een Corsair H115i ingebouwd als cooler met Noctua NF-P14S fans en zie hier het resultaat van flink stress testen. Ik ga nu lekker slapen, maar hier staat de maximale VID op 1.448 V

Zou het nog zin hebben om die te verlagen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/XRjIf0PPNjIO3vlnXbtfeaYc/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrgnex
BillSpaarbank schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 23:08:
[...]

Ik heb een Corsair H115i ingebouwd als cooler met Noctua NF-P14S fans en zie hier het resultaat van flink stress testen. Ik ga nu lekker slapen, maar hier staat de maximale VID op 1.448 V

Zou het nog zin hebben om die te verlagen?

[afbeelding]
Je maximale Vcore is 1.472 wat toch wel erg hoog is. Zeker voor 4.2 is dat soort voltage echt niet nodig. Ik zou aanraden je voltage handmatig in te stellen en eens te kijken of dat iets oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Niet online
mrgnex schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 09:36:
[...]

Je maximale Vcore is 1.472 wat toch wel erg hoog is. Zeker voor 4.2 is dat soort voltage echt niet nodig. Ik zou aanraden je voltage handmatig in te stellen en eens te kijken of dat iets oplost.
Ik zie het nu ook ja. Bizar dat hij zo hoog komt.

Vanavond maar weer eens in de BIOS duiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrgnex
BillSpaarbank schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 09:49:
[...]

Ik zie het nu ook ja. Bizar dat hij zo hoog komt.

Vanavond maar weer eens in de BIOS duiken.
Probeer eerst eens de BIOS te updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Niet online
mrgnex schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 15:14:
[...]

Probeer eerst eens de BIOS te updaten.
Ik draai de laatste 2202 versie. Een week geleden geupdate.

Excuus ik zie dat 3101 net uit is :+

[ Voor 8% gewijzigd door BillSpaarbank op 05-01-2017 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrgnex
BillSpaarbank schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 15:16:
[...]

Ik draai de laatste 2202 versie. Een week geleden geupdate.

Excuus ik zie dat 3101 net uit is :+
Vreemd.. Kijk maar of een volt of 1.2 iets doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Niet online
Nieuwe run gedraaid en in BIOS Asus Multicore enhancement weer uitgezet.

Alles onder de 60 graden en max 1.296 Vcore.

Ik zie alleen dat er tussen Core 1 en 2 zo'n 11 graden verschil zit. Is dat normaal?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/o4arVHnkXRwdNKTKRkkQL5Bm/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronald92
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
BillSpaarbank schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 19:55:
Nieuwe run gedraaid en in BIOS Asus Multicore enhancement weer uitgezet.

Alles onder de 60 graden en max 1.296 Vcore.

Ik zie alleen dat er tussen Core 1 en 2 zo'n 11 graden verschil zit. Is dat normaal?

[afbeelding]
ja ik heb het zelfde
core 1 65 graden
core 2 54 graden
core 3 60 graden
core 4 61 graden

of iets in die geest
Pagina: 1