4K resolutie op een Intel HD Integrated Graphics 4000?

Pagina: 1
Acties:

• Jiraiya38
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 03-03 09:16
Beste Tweakers,

Ik was even benieuwd of er 4K resolutie mogelijk is op mijn mini pc.

De mini pc die ik heb is een: Asus VivoPC VM60-G115R

Als het goed is zit er de volgende chip in: Intel HD Integrated Graphics 4000

Kan ik doormiddel van een update of een andere tweak e.d. alsnog een 4K resolutie krijgen op deze PC?

Graag hoor ik van jullie.

Alvast bedankt!

Jiraiya38

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-05 15:59
Kennelijk kun je zelf resoluties toevoegen: https://answers.microsoft...f6-4556-8a21-1d269fb4d778 (overigens eerste hit op google met: "intel® hd graphics 4000 4k")

[ Voor 14% gewijzigd door Puc van S. op 29-12-2016 13:26 ]

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

• Jiraiya38
Dankjewel ik kwam ook op die site maar begreep hem niet helemaal. Ik ga het vanavond even proberen als ik thuis ben. Ik laat het je nog even weten of het gelukt is of niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Palthe

Je hebt dan wel 4K op 30 Hz maximaal (als het je al lukt), omdat je HDMI (1.4) gebruikt.
Maar ben benieuwd, heb zelf ook wel eens lopen pielen met die custom resoluties maar het niet aan de praat gekregen onder Windows (10). Onder linux gaat dit wat makkelijker. Succes!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Volgens mij heeft die Asus een 1.3 aansluiting dus dan zou je maximaal op 1600p uitkomen. De HD4000 kan zelf maximaal 1600p op DP en 1080p op HDMI (zonder hacks).

En aangezien topicstarter vergeet te vermelden dat alles moet worden aangesloten op een recente Samsung 4K TV, ben ik bang dat we niet eens weten of die TV uberhaupt wel 25/30Hz wil slikken als HDMI-input.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-05 17:53

DarkSide

theres no place like ::1

Kan me niet voorstellen dat die TV geen 4k op 25/30hz wil slikken.
een 24p of 30hz signaal op HDMI 1.4 zou geen probleem moeten zijn.
Als er een HDMI 1.3 op die asus zit zou het wel een issue kunnen zijn met een handshake.

De vraag die mij bij opkomt. Dan heb je een 4k resolutie. En wat dan?
4k films zal die hd4000 niet trekken. Je hebt alleen dxva op 1080p filmjes.
En dan heb je dus ook geen 4k resolutie nodig als je hem als mediaspeler wilt gebruiken,

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• Jiraiya38
Het klopt ik heb recent de Samsung KS7000 serie gekocht. Dus als ik het goed begrijp kan ik via de HDMI max 1080p resolutie krijgen en via displayport 1600p

Ik gebruik deze PC als media center. Het zou mooi zijn als ik films in 4K resolutie kan bekijken. Alleen dat 25/30 hz snap ik niet helemaal.

Mijn tv geeft helaas geen display poort denk ik.

• Jiraiya38
Ik kwam op internet ook dit tegen:

http://www.notebookcheck....600-via-HDMI.92840.0.html

bij het stukje: Intel HD Graphics 4000 (Ivy Bridge)

staat dat de videokaart 2560x1440 op 55 Hz zou kunnen ondersteunen.

• MAX3400

MAX3400

Jiraiya38 schreef op donderdag 29 december 2016 @ 14:34:
Ik gebruik deze PC als media center. Het zou mooi zijn als ik films in 4K resolutie kan bekijken. Alleen dat 25/30 hz snap ik niet helemaal.
Als je Hz, resolutie en kabels niet met elkaar in verband kan brengen op basis van wat er in de handleidingen van jouw apparatuur staat, moet je vooral niet verder gaan met het werkend te krijgen.

30Hz afspelen op een "ouderwetse" PAL-TV, gaat je helemaal opbreken bijvoorbeeld. 25HZ afspelen op een NTSC-TV ook. 55Hz afspelen op "welke TV dan ook" zou ik helemaal debiel van worden; je gaat flickering veroorzaken als jouw paneel dit niet native aankan of wil ondersteunen.

• DarkSide

DarkSide

Jiraiya38 schreef op donderdag 29 december 2016 @ 14:34:
Het klopt ik heb recent de Samsung KS7000 serie gekocht. Dus als ik het goed begrijp kan ik via de HDMI max 1080p resolutie krijgen en via displayport 1600p

Mijn tv geeft helaas geen display poort denk ik.
HDMI heeft een aantal versies. HDMI 1.4 kan max 4k resolutie op 30hz aan.
Dit is opzich geen probleem omdat de meeste films toch op 24p (hz) zijn opgenomen.
Wil je 4k op 60hz (vooral gamen nu en misschien later films die op 48p (hobbit) zijn opgenomen) dan dien je te beschikken over HDMI 2.0.
Wil je ook nog HDR heb je HDMI 2.0a nodig.

Ik heb het nu over films. Je windows bureaublad kan dus ook max 30hz zijn. Dit kijkt vaak niet prettig en heb je het liefst op 60hz. Maar als je meteen in kodi start hoeft dat geen probleem te zijn.

Maar... die GPU van jou is echt niet sterk genoeg om hevc bestanden (waar 4k films mee zijn uitgerust) zonder problemen af te spelen.

Als media pc icm kodi zal hij prima werken. Maar dan gewoon x264 mkv's op 1080p.

[ Voor 8% gewijzigd door DarkSide op 29-12-2016 14:52 ]

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• Jiraiya38
Dan denk ik dat ik later beter die mini pc kan omruilen voor een andere met betere specs

• DarkSide

DarkSide

Wel goed opletten dan. Juiste HMDI versie en HDR ondersteuning (geldt ook voor je versterker als je die er tussen hangt btw).
En voor goede ondersteuning voor 4k hevc 10 bits bestanden.
Dat laatste kan volgens mij nog wel eens lastig zijn. Omdat veel in de basis volgens mij dit prima doen.
Maar ik ook veel hoor over de 70-100gb bestanden die je nu veelal ziet aan 4k films die niet lekker werken op sommige mediaspelers.

Een nvidia shield is een goede bv. Maar schijnt dus last te hebben met die grote 4k bestanden.
Er komt als het goed is een nieuwe versie (aangekondigd op CES).
Of je moet kijken naar een Kabylake processor. Die hebben als het goed is ook HW versnelling voor hevc bestanden. Maar volgens mij zijn er nog geen NUC's met HDMI 2.0a. En ik heb nog geen bevestiging gehoord dat die wel goed overweg kunnen met die grote 4k bestanden.

(ben zelf ook aan het orienteren voor als ik een 4k tv koop. Mijn huidige NUC is namelijk wel in staat om 4k films af te spelen maar alleen 8 bits en niet met een hoge bitrate)

• MAX3400

MAX3400

@DarkSide: volgens mij hebben we elkaar al eens elders gesproken over 4K; de Kaby's doen H265 2160p60 op ~30% load op de instap i3 en ~8% op de i7-7xxx. Op internet staan links & rechts wat benchmarks hierover.

Er zijn wel al BRIX's met de Kaby's aan boord; helaas kan ik nog geen ervaring vertellen omdat er bij mij persoonlijk iets tussen is gekomen waardoor geld voor een HTPC even minder belangrijk is.

• DarkSide

DarkSide

@Max3400 dat kan best :-).
Ik zelf vind de NUCs mooier dan BRIX's. Maar zag laatst een met HMDI2.0 en kon nog niet verifieren of HDR ook ondersteund werd.
Maar zoek idd meer bevestiging dat bepaalde bestanden goed werken. h265 op 2160p60 zegt op zich niet zoveel.

Voor mij is de aanschaf van een 4k tv ook uitgesteld (en dus ook de NUC of shield of wat dan ook....)
Maar heb persoonlijk nog twijfels over sommige Android TV apparataatjes die beweren dat die 10bits hoge bitrate 4k films geen probleem zijn.

Pagina: 1