IMAC ventilator / koeling doet het niet meer

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• CT-Systemen
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 02-04-2021
Mijn vraag
...Mijn dochter heeft per ongeluk een update aangeklikt (was er zelf niet bij) nu doet de ventilator het niet meer en gaat hij steeds uit (bij intensief) gebruik . .(vermoedelijk door de warmte ?) de reparateur (Yourfix) zegt dat de HDD stuk is en moet worden vervangen voor 295,00 Eu.
Heeft iemand een idee of dit correct is . .en de prijs is wat hoog lijkt mij ?

Relevante software en hardware die ik gebruik
...Nieuwste update dus

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...Schoon geblazen en opnieuw de update proberen te installeren, echter gaat de Imac steeds uit (vermoedelijk door te hoge temperatuur i.v.m. niet werken ventilator.

Beste antwoord (via CT-Systemen op 21-01-2017 13:55)

• Jur
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jur

Dus....

Ik heb hetzelfde modelletje, Apple heeft ooit een recall gedaan voor de videokaart zie : https://support.apple.com/en-us/HT203787

Ik zou eerst eens kijken of jij deze videokaart hebt

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:30

nelizmastr

Goed wies kapot

Een update maakt hardwarematig niets stuk. Wel wordt het systeem extra belast en als er dan al een temperatuurprobleem is, dan kan hij over het randje gaan. Eigenlijk moet je elk jaar even met een bus perslucht erdoorheen en sowieso een programma als macs fan control draaien om de boel netjes op temperatuur te houden.

Dat een hdd reparatie zoveel kost, heeft met uurloon en risico te maken. Het scherm moet eraf om bij de schijf te komen. Als dit werkelijk het defect zou zijn, vraag dan om een SSD. Dan hoeft-ie tot zn dood niet meer open.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joon
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-09 15:57
Welk type iMac is dit precies?

Het kan namelijk ook de videokaart zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-12-2024

Rhy

Once a nerd; always a geek

Qua ventilatoren (zijn er meer dan 1) kan je eens e.e.a. proberen met http://www.crystalidea.com/macs-fan-control ... lapmiddel in jouw geval.
Dat een hdd reparatie zoveel kost, heeft met uurloon en risico te maken. Het scherm moet eraf om bij de schijf te komen.
minder dan een 1 uur werk en nauwelijks risico wanneer uitgevoerd door een professional. Dus die prijs voor puur een harddisk vervanging is exorbitant hoog en 100% afzetterij.

Vraag eens een offerte op bij meer apple certified reparateurs, of laat een 'inkijk operatie doen' en laat op basis daarvan een offerte opmaken. Klinkt namelijk alsof er meer aan de hand is. *edit2* leesvoer daaromtrend: http://apple.stackexchang.../imac-randomly-shuts-down

*edit3* Om uit te sluiten of het aan de harddisk ligt? Bekijk de SMART status eens van de hdd.

[ Voor 27% gewijzigd door Rhy op 05-01-2017 16:44 . Reden: opheldering ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CT-Systemen
Update:

Ze hebben gebeld .. ze weten het niet meer .. Imac blijft steeds uitgaan en herstarten .. voeding en hdd zijn al vervangen.
We mogen hem ophalen omdat ze het niet meer weten.
Iemand een goed adres voor Imac reparatie ?

@ Joon -> het is overigens het model uit 2012 aankoopdatum is 11 Mei 2012 - (IMAC/2700 1TB/8GB 27")

[ Voor 19% gewijzigd door CT-Systemen op 06-01-2017 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CT-Systemen
@ Rhy,

Hij start niet meer op omdat hij al tijdens het installeren van de update uit gaat dus kan geen fan tool installen en ik kan dus ook niet de smart status bekijken..

[ Voor 30% gewijzigd door CT-Systemen op 06-01-2017 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lejavh
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08:54
Als de hardeschijf defect is valt een iMac niet zomaar uit. Dan zal die alleen maar vastlopen, traag zijn en/of niet meer opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CT-Systemen
Tja, ik heb hem nu terug en nu wil hij niet eens meer aan .. volgens Yourfix hadden zij dat ook alleen heb ik dat niet gezien hier.
Erg vreemd allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jur
  • Niet online

Jur

Dus....

Mmm klinkt allemaal niet heel best voor de "reparateur", heb je de oude voeding ook mee retour gekregen?

Grote kans dat er daar nu het 1 en ander mis gaat, welke videokaart en processor zat erin ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJanzn
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-10-2024
Het is voor even geleden dat ik met een iMac heb gestoeid.

Heb je de Command-Option-P-R of (Command ) D al geprobeerd bij het opstarten, 1 vd 2 laat de fan ook even hard blazen (en zit de mac terug naar standaard).

Als de Mac helemaal niets meer doet heeft Yourfix misschien toch een foutje gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CT-Systemen
Hij gaat soms wel aan allemaal heel wazig .. @ M Janzn .. CMD & D tegelijk indrukken zeg je ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick1990
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CT-Systemen
@ Jur, ik hoefde niks te betalen (20,00 Eu voor de moeite) en alle originele onderdelen zitten er weer terug in.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Jur
  • Niet online

Jur

Dus....

Ik heb hetzelfde modelletje, Apple heeft ooit een recall gedaan voor de videokaart zie : https://support.apple.com/en-us/HT203787

Ik zou eerst eens kijken of jij deze videokaart hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CT-Systemen
@ Jur,

Het was idd een racall ! .. moest wel 34,95 Euro betalen omdat hij bij de Mediamarkt vandaan kwam.
Maar ok hij is weer heel .. tnx voor de tip.
Pagina: 1