Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

460Watt voeding voor licht systeem

Pagina: 1
Acties:

• Mr. Freeze
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21:13
Hallo,

Omdat ik mijn HTPC energiezuiniger en stiller wil maken heb ik een ander moederbord met SSD besteld.

Het is een Asrock J3355M geworden.
Dit bord verbruikt slechts 10Watt aan stroom maar ik heb nog een mooie, wat oudere Zalman 460 Watt liggen. Kan ik deze voeding gewoon gebruiken voor dit bordje? Of heb ik dan teveel overcapaciteit? Of bestaat er niet zoiets als "overcapaciteit"?

Nu heb ik nog een ATI Radeon HD 5450 liggen, is het wijsheid om deze videokaart te gebruiken ipv de onboard intel HD 500 chipset? Of is de onboard beter? Dit is ook van belang ivm DTS en Dolby Digital HD over HDMI.

Iemand een idee?

Alvast bedankt voor meedenken.

XBL gamertag StayingPow3r

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Oude voeding kun je gewoon meenemen.
Overcapaciteit bestaat in theorie maar zal in praktijk geen nadelige gevolgen hebben.
Oke, voeding zal wat minder efficient zijn waardoor de stroomrekening iets hoger uit zou vallen tov een "passende" voeding.
Maar die passende voeding kost ook een paar tientjes, dus effectief zou je er weinig op winnen.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Mr. Freeze schreef op donderdag 29 december 2016 @ 12:06:
Dit bord verbruikt slechts 10Watt aan stroom maar ik heb nog een mooie, wat oudere Zalman 460 Watt liggen. Kan ik deze voeding gewoon gebruiken voor dit bordje? Of heb ik dan teveel overcapaciteit? Of bestaat er niet zoiets als "overcapaciteit"?
Er bestaat niet iets als teveel overcapaciteit. Toch moet je de voeding niet gebruiken. Simpelweg omdat die versleten is en dan met name de condensators. Er zijn namelijk maar twee 460W voedingen van Zalman, de ZM460-APS en ZM460B-APS, beide zijn te oud om nu nog vertrouwd gebruikt te kunnen worden. Dan zou je eerst alle condensators in de voeding moeten vervangen met nieuwe low-ESR condensators met de juiste capaciteit.

Ook zal deze voeding met zo'n PC een rendement hebben van minder dan 50%, dus echt zuinig zal het sowieso niet worden. De PC mag dan wel 10W uit de voeding trekken, de voeding zal meer dan 20W uit het stopcontact trekken.
Nu heb ik nog een ATI Radeon HD 5450 liggen, is het wijsheid om deze videokaart te gebruiken ipv de onboard intel HD 500 chipset? Of is de onboard beter? Dit is ook van belang ivm DTS en Dolby Digital HD over HDMI.
Gewoon eerst proberen als de IGP voldoet en anders voeg je de videokaart toe.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• Mr. Freeze
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21:13
Ok, dank jullie beide voor de input. Het systeempje draait nu lekker Kodi, maar toch wel met de Radeon 5450, werkt net even iets beter in combinatie met Onkyo receiver.

Vraagje aan The Mask, wat kan er mis gaan als de condensators zijn versleten en kapot gaan? Heeft dat schade voor hele systeem of kapt ie er dan plots mee? Deze voeding ziet er nog prima uit voor zover ik kan zien, en de laatste 5 of 6 jaar is hij niet meer in gebruik geweest dus ik waag het er maar op.

XBL gamertag StayingPow3r

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Mr. Freeze schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 16:00:

Vraagje aan The Mask, wat kan er mis gaan als de condensators zijn versleten en kapot gaan? Heeft dat schade voor hele systeem of kapt ie er dan plots mee? Deze voeding ziet er nog prima uit voor zover ik kan zien, en de laatste 5 of 6 jaar is hij niet meer in gebruik geweest dus ik waag het er maar op.
De primaire condensator wil wel eens ontploffen als die 5 of 6 jaar niks heeft gedaan en ineens aan het werk moet. Dat geeft een harde knal en heel veel rookontwikkeling. Dus beste is dan om het om precies 00.00 uur de PC aan te zetten, wel zo toepasselijk. Maar misschien wel handig om het buiten te doen.

De secondaire condensators zijn waarschijnlijk ook niet helemaal goed meer. Maar hier merk je vrij vaak genoeg weinig van behalve dan dat het nogal slecht is voor de alle onderdelen die je erop aansluit. De voeding kan dan namelijk geen stabiele spanning meer leveren en dat zorgt voor veel stress op alles wat je erop aansluit.

Is dan ook niet slim om de voeding nog te gebruiken. Dit is gewoon een voeding die zijn tijd gehad heeft en vervangen dient te worden.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic