Vraag

• GlobalHawk
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 24-08 16:34
De situatie:
Een paar weken geleden heb ik een nieuwe Synology DS216J en een HGST 3TB NAS Deskstar schijf aangeschaft. Een week daarna heb ik besloten om nog eenzelfde HGST 3TB NAS Deskstar schijf aan te schaffen, om met beide schijven een RAID1 volume te creëren. Deze tweede schijf heb ik bij een andere webwinkel dan de eerste bestelling aangeschaft, wegens een iets lagere prijs op dat moment.

Ik heb bewust voor HGST schijven gekozen vanwege de lage uitvalpercentages bij cloudprovider Backblaze, zie:
https://www.backblaze.com...rive-reliability-q4-2015/
https://www.backblaze.com...eliability-stats-q1-2016/
De modelnummers verschillen wel van de schijven die ik nu heb.

Nadat ik de tweede schijf in de NAS had geplaatst, het RAID1 volume had gecreëerd en (met het Synology DSM systeem) de consistentiecontrole van het volume had laten uitvoeren (die een halve dag duurt), kwam er een SMART foutmelding met het advies de schijf (schijf 2 dus) te vervangen. De SMART test gaf een foutmelding bij de SPIN_RETRY_COUNT.

Vervolgens is deze schijf teruggegaan naar de leverancier en meteen geruild voor een vervangend nieuw (identiek) exemplaar. Deze schijf gaf, na installatie en het wederom creëren van het RAID1 volume, echter opnieuw precies dezelfde SMART foutmelding. Wederom nadat de (lange) consistentiecontrole van het volume was uitgevoerd.
Vóór het creëren van het RAID1 volume (en dus ook vóór de consistentiecontrole) heb ik nog wel een snelle SMART test gedraaid, deze gaf geen foutmelding.

Kortom, de volgende opties zijn mogelijk:

A. Er bevindt zich een slechte lichting HGST 3TB NAS Deskstar schijven in de voorraad van de tweede webwinkel. De schijf op positie 1 (schijf 1) is namelijk precies eenzelfde model, maar besteld bij een andere webwinkel (eerste bestelling). Deze schijf op positie 1 heeft nog geen enkele foutmelding gegeven.
B. Uitzonderlijk toeval dat twee dezelfde nieuwe schijven, telkens na een consistentiecontrole, precies dezelfde SMART foutmelding geven.
C. De Synology DS216J zorgt er op één of andere manier telkens voor dat de schijf in positie 2 (schijf 2) tijdens de consistentiecontrole defect raakt. In dat geval zou de Synology defect zijn.

Mijn vraag:
Wat kan het probleem zijn en/of wat is jullie advies? Kan het aan de Synology liggen? Of heb ik waarschijnlijk gewoon pech met deze HGST schijven? Wellicht is het verstandig om dit keer niet om een identiek vervangend exemplaar te vragen (wegens mogelijke optie A), maar om een 3TB NAS schijf van een ander merk (WD Red bijv.). Graag jullie mening...

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slavy
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Slavy

The War Drags Ever On!

Ik denk dat je pech hebt, ik draai nu al een geruimte tijd de DS216Play met WD Caviar Red schijven in RAID, nog nooit problemen gehad.

(Moet ook zeggen dat ik zelf wel eens tot 3 keer toe mijn Samsung schijven heb moeten terugbrengen naar de winkel wegens een slechte batch, zou dus voor WD Caviar Reds gaan :) ).

Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!

• GlobalHawk
Bedankt voor je reactie. Ik wacht ook nog even de reactie van de leverancier af, maar het zou inderdaad gewoon botte pech kunnen zijn. Wel apart dat het dan iedere keer precies dezelfde foutmelding is (spin retry count) en telkens pas na de consistentiecontrole (nadat de schijf dus heeft moeten werken).

De WD Red heeft een toerental van 5400 RPM, tegen 7200 RPM bij de andere (normaal functionerende) HGST Deskstar (schijf 1). Dat zou ongelijkheid binnen het systeem opleveren, ik weet niet of dat een probleem kan zijn. Misschien toch nog maar opnieuw een vervangende HGST Deskstar proberen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slavy
  • Niet online

Slavy

The War Drags Ever On!

Ik raad je sowieso niet aan om 2 soorten schijven te gebruiken voor een RAID opstelling maar 2 identieke, dus of nog een HGST of 2 nieuwe schijven.

Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!

• GlobalHawk
Nog maar een HGST schijf proberen dan maar, aangezien die eerste (functionerende) schijf niet meer retour kan (langer dan twee weken geleden besteld). Bedankt voor je reactie nogmaals.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slavy
  • Niet online

Slavy

The War Drags Ever On!

GlobalHawk schreef op donderdag 29 december 2016 @ 12:31:
Nog maar een HGST schijf proberen dan maar, aangezien die eerste (functionerende) schijf niet meer retour kan (langer dan twee weken geleden besteld). Bedankt voor je reactie nogmaals.
Succes er mee iig! Kan je een beste antwoord selecteren zodat dit topic als "compleet" word gemarkeerd? :)

• GlobalHawk
Zal ik vanavond doen. Ik wacht nog even af of anderen wellicht hetzelfde probleem hebben ervaren en/of andere opmerkingen hebben...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlorisVN
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10-09 14:57
ik adviseer je even een back-up te maken, en de huidige HGST schijf in sleuf 2 uitgebreid te testen !
Zo kan je mogelijke defectheid op HDD slot2 meer uitsluiten..

• GlobalHawk
Dat is een goede tip, zal ik vanavond of morgen even doen.

Het betreft verder een compleet nieuw systeem, dus er stond nog niets op. Het plan was ook om er een externe HDD op aan te sluiten via de USB 3.0 poort, om automatisch wekelijks/dagelijks een back-up van het RAID1 volume te maken. Daarnaast een tweede externe HDD voor een kwartaal/halfjaarlijkse back-up o.i.d. die op een andere locatie bewaard wordt. De belangrijkste mappen/bestanden eventueel nog op bluray/MDisc gebrand. Dan zit je wel redelijk veilig denk ik.

[ Voor 15% gewijzigd door GlobalHawk op 29-12-2016 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlobalHawk
Update:
Ik heb de schijven in de NAS omgewisseld, kortom de HDD in positie "schijf 1" naar positie "schijf 2" en de andere HDD van positie "schijf 2" naar "schijf 1".

Daarna heb ik het reeds aanwezige RAID1 volume verwijderd en meteen weer een nieuw RAID1 volume gecreëerd. Vervolgens heeft de Synology DSM software het RAID1 volume gecontroleerd op consistentie (duurt ongeveer een halve dag). Er volgden geen foutmeldingen, waar na deze test de vorige keren wel een SMART foutmelding verscheen (zie hierboven).

Daarna heb ik voor beide schijven een uitgebreide SMART test gedraaid, die overigens bijna een dag duurt. Ook hierna volgden geen foutmeldingen. Wel is er iets opvallends te zien in de SMART resultaten van beide schijven:

SMART resultaten schijf 1 (rode kaders door mij toegevoegd):

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/1/432/31191198444_0bb73c8b4e_o.png

SMART resultaten schijf 2 (rode kaders door mij toegevoegd):

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/1/686/31884039272_bb2c2226ca_o.png

Merk op dat er verschillen tussen beide schijven zijn bij Spin_Up_Time, Seek_Time_Performance en (vooral) Spin_Retry_Count (bij de ene 0 en bij de andere 2)

Kennelijk zorgt de Synology op positie "schijf 2" op één of andere manier voor problemen bij de Spin_Retry_Count en andere gerelateerde waarden bij de SMART test. Ik heb echter geen idee wat de oorzaak hiervan kan zijn. Het begint er langzamerhand wel op te lijken dat de problemen niet door de HGST schijven worden veroorzaakt.

Ik zal nu nogmaals de schijven omwisselen, wederom een nieuw RAID1 volume aanmaken en de consistentiecontrole + uitgebreide SMART tests uitvoeren. Dit om te controleren of het probleem zoals in de openingspost zich wederom voordoet. Ik zal hier laten weten hoe dat is afgelopen (hopelijk morgen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• i_r_
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10-09 05:46

i_r_

Originele G

Een defecte / slechte voeding kan voor Spin Retry Counts meldingen zorgen, dit hoeft dus geen probleem met de schijf te zijn maar het kan ook aan het Synology Chassis / voeding liggen, of eventueel zelfs aan de connector in slot 2 van je NAS.

Een lastig probleem om uit te dokteren, maar het klinkt alsof je pech hebt met je chassis / voeding of de connectoren.

Is het aantal Spin Retry Counts inmiddels nog opgelopen of is dit op 2 gebleven? En liep het aantal ook op met schijf 1 in slot 2? (in dat geval is het vrijwel zeker het chassis)

Je zou eventueel de schijven in een computer kunnen plaatsen en kunnen monitoren of de Spin Retry Count oploopt.

Voor info over S.M.A.R.T. errors zie :

Wikipedia: S.M.A.R.T..

Check je SMART

Om de S.M.A.R.T. stats uit te lezen op een Windows machine :

http://crystalmark.info/download/index-e.html

Op een Linux machine kun je deze uitlezen met smartctl :

smartctl -a /dev/sda (waar sda de target schijf is)

[ Voor 49% gewijzigd door i_r_ op 03-01-2017 03:16 . Reden: typo, toevoeging smart stats ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShaneV
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:40
Ik had problemen met mijn DS410 destijds dat de meegeleverde voeding niet sterk genoeg was om de schijven te starten. Dit kon ik horen aan het opnieuw proberen starten van de disken.

Een ticket aangemaakt bij synology en gratis een zwaardere voeding ontvangen. Tot op vandaag, geen problemen meer gehad (4 jaar geleden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlobalHawk
@i_r_ en ShaneV; bedankt voor jullie antwoorden.

Ik heb de schijven wederom omgewisseld en wederom een consistentiecontrole uitgevoerd, plus een uitgebreide SMART test op beide schijven, zowel vóór als na het opnieuw creëren van het RAID1 volume (en aanverwante consistentiecontrole). Vóór deze uitgebreide SMART was er niet veel veranderd in de SMART waarden, maar na de laatste test is het volgende te zien:

SMART resultaten schijf 1 (rode omkadering door mij):

Afbeeldingslocatie: https://c2.staticflickr.com/1/775/31290553993_68c834de7c_b.jpg

SMART resultaten schijf 2 (rode omkadering door mij):

Afbeeldingslocatie: https://c2.staticflickr.com/1/681/32100765585_4fd8aa3c2b_b.jpg

Zoals je kunt zien is de Spin_Retry_Count bij schijf 1 (voorheen op positie schijf 2, zie printscreens vorige post) flink opgelopen van 2 naar 131072.
Let wel, voorheen (voordat ik de schijven begon om te wisselen) was dit de enige HGST schijf (van de drie tot nu toe gebruikte schijven) die geen enkele kuren vertoonde.
i_r_ schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 02:42:

Is het aantal Spin Retry Counts inmiddels nog opgelopen of is dit op 2 gebleven? En liep het aantal ook op met schijf 1 in slot 2? (in dat geval is het vrijwel zeker het chassis)
Het aantal Spin Retry Counts is dus opgelopen, terwijl de schijf was gewisseld van positie 2 naar positie 1. Het probleem doet zich nu dus voor op beide posities, waar dat voorheen enkel positie 2 was. Of het is zo dat alle drie de HGST schijven problemen vertonen op het gebied van de Spin Retry Counts, maar dat lijkt me zeer onwaarschijnlijk. Eén van de drie HGST schijven (de voorheen goede schijf) is ook afkomstig van een andere webwinkel, dus van een andere voorraad.

Het lijkt er inderdaad op dat het met de voeding te maken heeft, aangezien het probleem zich nu voordoet op beide posities (positie 1 en 2) en bij alle drie de (splinternieuwe) HGST schijven. Het probleem is echter wel redelijk willekeurig van aard.

Ook is het apart dat de Spin Retry Count van schijf 2 (schijf 1 bij vorige post) weer op waarde 0 staat, waar deze eerder een SMART foutmelding gaf wegens een te hoge Spin Retry Count waarde. Het lijkt erop dat de SMART test resulaten soms worden gewist of niet worden onthouden. Kan dit misschien met de RAID-consistentiecontrole te maken hebben? In het SMART-topic hier op Tweakers wordt ook gewaarschuwd niet eerst andere controles uit te voeren, aangezien dit de SMART-resultaten van vervuilen/verhullen. Misschien is dit het geval geweest.

Je zou eventueel de schijven in een computer kunnen plaatsen en kunnen monitoren of de Spin Retry Count oploopt.
Dit zal ik inderdaad nog doen, om te controleren of er echt niets mis is met de schijven zelf.

Om de S.M.A.R.T. stats uit te lezen op een Windows machine :

http://crystalmark.info/download/index-e.html
Bedankt, met deze software ben ik al bekend.
ShaneV schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 15:26:
Ik had problemen met mijn DS410 destijds dat de meegeleverde voeding niet sterk genoeg was om de schijven te starten. Dit kon ik horen aan het opnieuw proberen starten van de disken.

Een ticket aangemaakt bij synology en gratis een zwaardere voeding ontvangen. Tot op vandaag, geen problemen meer gehad (4 jaar geleden).
Er zijn bij de Synology ook tikkende geluiden gehoord door iemand anders in huis (was er zelf niet bij). Wellicht waren dit de geluiden die jij bedoelt, als de schijven opnieuw starten. Weet iemand trouwens of een gebrekkige voeding de schijven trouwens permanent kan beschadigen, zoals ik ook vraag in de topictitel? Anders zou ik de schijven ook moeten vervangen, voor de zekerheid.

Misschien heeft het ook te maken met het feit dat het om 7200 RPM schijven gaat, die vermoedelijk wat meer stroom verbruiken dan 5200 RPM schijven. Toch is het wel heel apart dat uitgerekend de voeding een probleem kan vormen, aangezien dit speciale NAS-schijven zijn. Het lijkt me sterk dat Synology qua voeding aan de krappe kant gaat zitten, waarom zouden ze?

Kan het misschien ook aan de netvoeding liggen (die uit het stopcontact)? Wellicht is er met de groep wat aan de hand, want daar zitten wel 6 stopcontacten die allemaal in gebruik zijn (router, modem, telefoon, TV, stereo, etc.). Dat zou de willekeurigheid van de foutmeldingen misschien kunnen verklaren, doordat de TV/stereo/etc. alleen 's avonds aan/uit worden gezet. Dan zou ik even een elektricien moeten raadplegen, om dit uit te sluiten. Of een UPS aanschaffen en er tussen zetten, zodat er in ieder geval een stabiele stroomvoorziening is?

Kan ik trouwens zelf de voeding vervangen in de Synology, of moet het kastje worden opgestuurd ter reparatie? In dat geval zou ik het eerst via de webwinkel moeten regelen denk ik.

Ik zal het probleem in ieder geval voorleggen bij Synology. Ik laat weten wat daar uit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlorisVN
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10-09 14:57
zoals ik het allemaal lees, lijkt mij echt dat er iets mis is met je Synology helaas.
neem z.s.m contact op met de verkoper of Synology support rechtstreeks..

deel je ervaringen, we zijn benieuwd..
Pagina: 1